کد خبر 1554059
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
«آرش» از ایران می‌رود؟

میدان گازی آرش میدانی مشترک بین ایران، عربستان و کویت است که اخیرا کشور های عرب مدعی شده اند ایران سهمی در این میدان گازی ندارد.

به گزارش مشرق، میدان آرش یکی از میادین گازی است که در سال جاری مناقشاتی برای بهره برداری از آن بین سه کشور ایران، کویت و عربستان وجود داشته است، اما با نگاهی به سوابق تاریخی مذاکرات ایران و کویت نشان می‌دهد در طول مذاکرات دو کشور از ۶۰ سال پیش، بر سر تعیین مرزهای آبی و همکاری مشترک در برداشت از این منابع گازی، همواره سران دو کشور حق کشور مقابل را برای سهم‌داشتن در این منابع عظیم گازی به‌رسمیت شناخته‌اند.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان چهل و چهارمین نشست خود در دوحه قطر ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرونده میدان گازی آرش را تکرار کردند و این بار پا را فراتر گذاشته و در پایان این نشست در بیانیه‌ای مدعی شدند که مالکیت میدان گازی مشترک آرش (الدره) متعلق به عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره برداری از منابع آن را دارند.

در حالی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، حق مسلم ایران در این میدان گازی را نادیده گرفته‌اند و به صورت یکجانبه، منابع ایران را بین دو کشور عربستان و کویت تقسیم کرده‌اند که اسناد رسمی مذاکرات کویت و ایران نشان می‌دهد که سالهاست این دو کشور، توسعه این میدان را مشروط و در انتظار مشخص شدن مرز آبی گذاشته‌اند.

در سال ۱۹۶۲ در میانه خلیج فارس ذخایر عظیم گازی کشف شد که حجم آن ۳۵ تا ۶۰ تریلیون فوت‌مکعب (۶۰ هزار میلیارد فوت‌مکعب) تخمین زده شده است، این میدان که بین دو کشور ایران و کویت مشترک شناخته شد، در سمت ایران با نام "آرش" و در سمت کویت با نام "الدره" نامیده می‌شود.

از همان سال ۱۹۶۰ اختلاف میان ایران و کویت بر سر مرز آبی دو کشور در منطقه قرارگیری این میدان مشترک آغاز شد، اما اختلافات به‌صورت اظهارنظرهایی در جلسات باقی ماند تا اینکه در سال ۲۰۰۱ ایران به استقرار تجهیزات برای آغاز حفاری اکتشافی در این میدان اقدام کرد. کویت با اطلاع از آغاز حفاری‌های اکتشافی توسط ایران، با تهدید کشورمان به شکایت در مراجع بین‌المللی، ایران را از هرگونه فعالیت تا زمان حصول نتیجه در تعیین مرز آبی نهی کرد و ایران نیز فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای خود را به‌روی میدان آرش متوقف کرد.

این اقدام کویت و همکاری ایران در توقف فعالیت‌هایش، در حالی بود که عربستان و کویت در طرحی مشترک از سال ۲۰۰۰ فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای را به‌روی این میدان گازی بدون اطلاع ایران آغاز کرده بودند. آغاز حفاری‌های اکتشافی در میدان مشترک "آرش الدره" توسط عربستان و کویت به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد که این کار بدون اجازه ایران به‌عنوان یک شریک در این میدان مشترک انجام گرفت [بحث اجازه و هماهنگی با ایران بدین منظور بیان شده است که دو طرف هنوز بر سر تعیین مرز مشترک آبی در این منطقه اختلاف نظر داشتند.

چندی پیش هم در بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس ادعا شده که میدان گازی آرش دارایی مشترک عربستان سعودی و کویت است و ایران حقی از آن ندارد. در همین راستا، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص برخی بندهای بیانیه پایانی چهل و چهارمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران ابراز تأسف کرد و آن‌ها را غیرقابل قبول و مردود دانست. وی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه آرش تاکید کرده است. بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه‌های مناسب همکاریهای منطقه‌ای را فراهم کند.

پیروز مجتهدزاده استاد ژئوپولیتیک و جغرافیای سیاسی در خصوص اختلاف‌های مرزی بر سر میدان گازی مشترک آرش در شمال خلیج فارس، گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام داده‌ام به دلایل مختلف دشواری‌ها و پیچیدگی‌های فنی و جغرافیایی منطقه شمال خلیج فارس، تقریباً از تمامی مناطق دریایی جهان، مشکل‌تر و پیچیده‌تر است.

وی افزود: تصور نکنید مشکلاتی که میدان مشترک گازی آرش به وجود آمده است مشکلات سیاسی است. اگر چه چنانچه طرفین بخواهند می‌توانند این مشکلات تکنیکی، فنی و جغرافیایی را به مشکلات سیاسی تبدیل کنند. در آن صورت به کلی مشکل غیرقابل حل خواهد شد.

مجتهد زاده اظهار داشت: ذخیره ثروتی عظیم این چنینی مورد توجه همسایگانی واقع می‌شود که مرزهای آنها با این حوزه با میدان نفتی تداخل پیدا می‌کند. این دولت‌ها عبارتند از دولت ایران، کویت و عربستان سعودی که البته دعوای اصلی میان دولت ایران و کویت است، اما چون جنوب کویت یک منطقه بی طرف میان کویت و عربستان قرار دارد که وسعت آن تقریباً معادل خود کشور کویت است. در نتیجه آن، کویت و عربستان دارای حاکم مشترک هستند به همین دلیل پای عربستان هم به میدان گازی آرش باز شده است.

مجتهدزاده با بیان آنکه فاصله میدان گازی آرش با ۳ کشور ایران کویت و عربستان تقریباً در یک فاصله قرار دارد، گفت: البته این یکسان بودن فاصله تحقیقاً نیست و ماجراهای بسیاری پشت سر این موضوع تحقیقاً وجود دارد.

وی ادامه داد: در آن سالی که کویت در این میدان دست به اقدام اکتشافی زد همچنان تحت الحمایه بریتانیا بود و طبق قوانین بریتانیا آب‌های ساحلی کویت به پهنای سه مایل اندازه‌گیری می‌شد. همان زمان دولت ایران آب‌های ساحلی خود را در فاصله شش مایلی در نظر می‌گرفت. این موضوع موجب نزدیک شدن حاکمیت این دو کشور بر سر میدان گازی آرش و اثرگذاری است که البته به سود ایران بود. در نتیجه کویت بعداً تصمیم گرفت آب‌های ساحلی خود را به ۱۲ مایل رسانده و محاسبه کند. بعد از آن ایران هم محاسبه آب‌های ساحلی خود را بر اساس قوانین جهانی به ۱۲ مایل از خط ساحل در نظر گرفت و افزایش داد. این موضوع موجب ایجاد پیچیدگی‌های جدیدی شد به گونه‌ای که برای حل این پیچیدگی‌ها باید مطالعات فنی در هر دو کشور صورت می‌گرفت اما این مطالعات هیچ گاه به صورت مشترک و کامل صورت نپذیرفت، زیرا هنوز توافقی صورت نگرفته است.

حالا باید دید با چنین وضعیتی که پیش آمده، ایران از سهم خود کوتاه می‌آید یا آنکه مذاکرات جدیدی را دنبال می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • سعید هیئت علمی دانشگاه تهران ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    33 6
    چه کاری رو مسئولین ما درست انجام دادن که این دومیش باشه؟
    • ایرانی ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      3 22
      خاک تو اون خراب شده ای که تو مدعی هیئت علمی بودنش هستی! آخه بیسواد مگه نخوندی این مشکل بخاطر پیچیدگی جغرافیایی و مسائل فنی است اونهم از ۶۰ سال پیش تا الان حل نشده؟! کاش میشد بدونم کدوم خراب شده ای هستی بیام ببینم اینطور راحت همه رو زیر سوال میبری خودت چه گلی به سر مملکت زدی؟!
    • ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      3 9
      سعید از هیئت علمی آل سقوط و اسقاطیل که مخ نداشته اش را جار میزند
    • ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      9 4
      به جهنم پولشم میرفت توی جیب مسئولان ...
    • ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 4
      ایران مثل اونها گاز استخراج کنه بصورت lng صادر کنه آمریکا میخواد واسشون بجنگه فقط از خدا بترس
  • ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    17 3
    من شخصا کوتاه نمیام گفته باشم
    • ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      3 1
      دولت رئیسی داره همه چیزمونو میفروشه.میدان ارش رو فروختنچون خودشون که نمیتونن ازش برداشت کنن و محصولشو بفروشن.باز دم روحانی گرم با توتال قرارداد بست برامون برداشت کنه انقلابیا یه جا یدانو فروختن
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      0 0
      آقای دولت رئیسی داره همه چیمو میفروشه و روحانی و توتال و غیرو، احتمالاً تو هم جزو هیئت علمی سعید اینایی
  • ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    26 2
    ما چقدر خاک بر سر هستیم- بریم ما هم قسمتی که ادعا میکنیم عملیات اکتشاف انجام بدیم لازم نیست از کسی اجازه بگیریم
  • ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    17 2
    و سپس نام آن را میدان جاسم نهادند
    • آزاده ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      6 6
      نه عمو جان! گذشت اون زمان که با یک تَشَر انگلیس بابا شاهت یک کشور(بحرین) رو شوهر داد! دیدی که بدون اراده و رضایت ایران نه در خلیج فارس که در کل منطقه هیچی تغییر نمی کنه و نخواهد کرد.
  • ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    15 2
    ایران نباید از سهم خود کوتاه بیاد باید در اسرع وقت اکتشاف در این میدان گازی را آغاز نماید.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    25 13
    دیپلماسی عزت دولت رییسی را نظاره میکنیم!
    • ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      3 6
      کورها نمی‌توانند نظاره بکنند و فقط ...میکنند
  • ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    21 1
    برای چی کوتاه بیاید بیش ازچهل درصد این این میدان گازی متعلق به ایران است
  • ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    19 2
    ایران هم نباید بگذارد آنها برداشت کنه!بایدهرتاسیساتی برای برداشت گاز آن بپا کردن منفجرش کنه!
    • ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      2 1
      ایران هم همراه آنها استخراج کنه اگر ایران را تحریم کردند آنها هم حق ندارند ببرند یعنی آنها چاه بزنند و ایران نه
    • ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      2 0
      ایران فعلا از ترس اینکه بگن تو غزه نقش داره مثل موش قایم شده
  • ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    21 9
    حالااگه سهمی به ایران برسه چیزی دست ملت را میگیره؟؟؟؟؟؟؟؟
    • وحید ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      7 15
      حتما انتظار داری واریزش کنن حساب تو؟؟؟؟
  • ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    22 6
    دیگی که برای ملت نمیجوشه میخوام سرسگ توش بجوشه
    • ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      7 16
      احمق مگه ملت گاز نمی سوزونند....
    • ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      3 1
      دقیقا تفکر اصلاحاتی ها ملت هم بنظرشون جماعت اندک ه...زه ززز
    • ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 2
      بی ححابی پله اول هرزگیه همانطور سیگار پله اول معتادیه همشون موقع نسخی میگن عمل داریم یکی سیگار یکی شیشه و.... بی حجاب هم گردن خودشون اکثرا دنبال چشم اند برا دیده شدن
  • ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    23 7
    داشته باشیم هم میشه هزینه خوشگذرانی آقازاده های اونورآب!!!بهترکه نداریم!
  • ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    12 11
    کویت رو ضمیمه خاک ایران کنید .تا ازین غلطها نکند
    • ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      7 1
      حالا بزار باکو رو ضمیمه کنید بعد برید سراغ کویت.
    • ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 1
      کویت و کل این اعراب موجودیتشون با خیانت به عثمانی و ترکها و اتحاد با صهیون و انگلیس بوده مخصوصا وهابی های پیرو لورنس با هم میخورند ادعا مسلمانانشون ش فلک رو کر کرده
  • غ ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    5 4
    اگرطبق قانون باشداین میدان متعلق به ایران وعراق است وکویت کشوری جداشده ازعراق است وباید به کشورش برگرددوعربستان هم فقط یک دهم ازابها به اومربوط میشودکه ناچیز وحق دخالت ندار
    • ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 0
      آمریکایی ها در جنگ خلیج فارس با همین حرفها صدام رو فریفتند به کویت حمله کرد و ایضا با همین حرفها ترکیه و اردوغان رو فریفتند که سوریه متعلق به عثمانی بوده به همراه چاههای نفتیش تا متحد داعش شود الان کی نفت سوریه رو میبره
  • ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    5 2
    بجای وقت گذاشتن برا اضاف کردن مالیات و حساب کتاب کردن مال مردم وقتتون رو بذارید برا این اختلاس ها و گرفتن سهم ملت
  • ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    13 0
    کویت و عربستان خیلی بیشتر از کل میدان آرش به ایران بدهی دارند. ۸ سال تمام صدام ملعون با پولهای عربستان و کویت ایران را به خاک و خون کشید حالا آرش که سهله باید کل نفت شرق عربستان را به عنوان غرامت به ایران بدهند.
    • ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 0
      والله درسته کویت پول چی رو از صدام طلب میکرد خرج جنگ را داده بود که آمریکا این از صدام برا کویت پس گرفت
    • حمیدرضا ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      1 0
      آفرین!اگه همون موقع تهاجم صدام به کویت یه قرارداد با کویت میبستند بابت گرفتن خسارات جنگ صدام علیه ملت ایران الان اینقدر گربه صفت بازی درنمی آوردند!!
  • ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    7 0
    عربستان و کویت غلط کردند گفتن ایران سهم نداره- دیگی که برای ایران نجوشه سر سگ توش بجوشه
    • ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 0
      ها با اتم میزنیم وسطش تا اصلا نباشه مایه تفرقه است اصلا اعراب رو چه به خوشی
  • adrian ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 3
    عجبببببب!!!! بی خیالی ضابطان امر و نبود سرمایه و بازار هدف برای فروش موجب چنین ضررهای کلانی است.
    • ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 0
      چاه و تجهیزاتش نصب بشه مشتریش تو صفه مخصوصا lng
  • ملت ایران اسلامی ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    6 0
    با نیروهای نظامی منطقه گازی آرش را قدرتمندانه محاصره وازهرگونه اکتشاف و بهره برداری توسط کویت و عربستان جلوگیری کنید این خواست ملت بزرگ ایران اسلامی است
  • moiinkhouri ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    5 1
    دستاورد چهل ساله چی بوده چرا باید بزاریم حقمان خورده شود اصلا کویت ماهیتی ندارد در مقابل ایران
  • ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    4 11
    حجاب بانها رابفرستید سه سوته حق ملت رااز حلقومشون بیرون میکشن .تابفهمن باکی طرفند
  • ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    3 0
    کویت زمان جنگ ایران عراق چقدر به عراق پول داد و از صدام پشتیبانی کرد به عنوان غرامت از کویت این میدان گازی باید کامل در اختیار ایران قرار بگیره
  • ایرانی ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    به ملا نصرالدین گفتن وسط دنیا کجاست،،،گفت همین جا که من میخ طویله لم را زده ام،،،گفتند چطور،میگی ،،گفت اگر اشتباه می گم ،بروید متر کنید ،،این مثال نقل کویت وعرب هاس با ایران،،،،،،،مگر ما تابعه نظر این ها باید باشیم،،هر چند تفاهم در نهایت بهتر است،،،،
  • ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    1 0
    چطور از ترس شکایت طرف مقابل از حفاری و اکتشاف دست کشیدیم ولی تو این همه سال شکایت متقابل نکردیم؟! مرزهای آبی تو حقوق بین الملل تعریف مشخصی داره اگر حقی داریم چرا از طریق شکایت در دادگاه های بین المللی پیگیری نمی کنیم؟
  • ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    کویت برای ما، آرش برای عربستان
  • ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اینجا دنبال منافع ملی باشید
  • ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    2 0
    این یعنی که سال هاست ایران برداشت نمیکنه و فقط سهمشو باج داده
  • ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 2
    باید کل میذان را به چین بدهند تا بهره برداری کند وسهم بهره مالکانه را بین ایران کویت وعربستان تقسیم کند
    • ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      1 0
      بهره مالکانه کدومه اصلاحاتی مگر تو دلال چینی و... هستی چین میسازد پولشو میگیره یا دلار یا نفت اصلا چرا چین بسازه تجهیزات از چین بخرند شرکت نفت خودش بسازه با مهندسین رسمیش نه پیمانکار حتی ایرانی
  • Farhad ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    این چه سوال بی منطقی است که بگوید آیا ایران از سهم خود کوتاه می‌آید ؟ ایران یعنی ملت و ملت ایران از حق خود هیچگاه کوتاه نخواهد آمد چون پای نسلهای آینده در میان است ؛ مسولین باید مراقب باشند که حق نسل آینده بخاطر سهل انگاری و یا مسایل سیاسی پایمال نشود .
  • ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ن کویت و ن عربستان دلایل مستدلی ارائه نکردند، فاصله میدان نفتی هم از کشور برابر است. همانطور که آنها سرخود تصمیم گرفتند میدان متعلق ب آنهاست، ایران هم می‌تواند شروع بکار کرده و برداشت کند. اگر خواستند می‌توانند شکایت کنند.
  • Farhad ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 1
    خطاب به ایرانی ۱۷:۲۲ دقیقه؛ توی که اسمت ایرانی است اگر فهم و شعور و درک و سوادت به اندازه وزن کامنت توست که ایرادی بر تو نیست چون شعور و فهم تو همین مقدار است ولی لاعقل از اسم ایرانی برای شناساندن خودت بعنوان یک بیسواد و ابله استفاده نکن که باعث شرمساری بقیه ایرانی های فهیم خواهی شد.
    • ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      0 0
      لا عقل؟!!!! آقاي باسواد؟
  • ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    آنقدر صغری کبری نداره عربستان کویت هم ادعا شون میشه ملخ خور ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس