سایه جنگنده‌ چینی روی هواپیمای تجسسی آمریکا

ارتش چین اعلام کرد که در پی پرواز هواپیمای گشتی نیروی دریایی آمریکا بر فراز تنگه تایوان، جنگنده‌های خود را به این منطقه اعزام کرده است.

به گزارش مشرق، ارتش چین در بیانیه‌ای با اشاره به پرواز هواپیمای شناسایی و گشتی نیروی دریایی آمریکا بر فراز تنگه «حساس» تایوان، از اعزام جنگنده‌های پکن به منظور رصد و هشدار به هواپیمای آمریکایی خبر داد.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که هواپیمای شناسایی و گشت دریایی «پی-۸ پوسایدون» متعلق به این ناوگان که علاوه بر این برای ماموریت‌های ضدزیردریایی استفاده می‌شود، در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز تنگه تایوان پرواز کرده است.

در ادامه، نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: تردد این هواپیما بر فراز تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد آمریکا به تردد آزاد در هند-اقیانوسیه است. ارتش آمریکا هرکجا که مقررات بین‌المللی اجازه دهد، پرواز، کشتیرانی و فعالیت می‌کند.

در سوی مقابل، ارتش چین پرواز را «تحریک‌آمیز» توصیف و اضافه کرد که برای رصد کردن و هشدار دادن به هواپیمای آمریکایی، جنگنده اعزام کرده است و با آن مطابق مقررات بین‌المللی برخورد خواهد کرد.

جبهه شرقی فرماندهی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای جبهه(شرقی) همواره آماده‌باش هستند و از استقلال و امنیت ملی و همچنین صلح و ثبات در منطقه، قاطعانه دفاع خواهند کرد.

وزارت دفاع تایوان نیز ضمن اشاره به رصد این هواپیمای آمریکایی، مدعی شد که شرایط «عادی» است. آخرین باری که نیروی دریایی آمریکا «پی-۸ پوسایدون» را بر فراز تنگه تایوان به پرواز درآورده بود، چین در اقدامی مشابه، جنگنده اعزام کرد.

پرواز تحریک‌آمیز این هواپیمای آمریکایی بر فراز تایوان در حالی است که این جزیره خودمختار خود را برای انتخابات پارلمانی ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ مهیا می‌کند؛ انتخاباتی که پکن آن را انتخابی بین جنگ و صلح خوانده است.

پکن جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و اقداماتی همچون پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز آن یا سفر مقامات عالیرتبه خارجی به این جزیره یا بالعکس را نقض اصل چین واحد تلقی می‌کند. تنش‌ها بین پکن و واشنگتن بر سر تایوان، پس از سفر پارسال نانسی پلوسی، رییس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره تشدید شد و چین در واکنش، رزمایش‌های نظامی گسترده و همه‌جانبه‌ای را اطراف این جزیره برگزار کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    خخخ مشرق بعد از کاسه لیسی ارباب پوتین حالا شده کاسه لیس چین کمونیست ،، دلاور هسته ای مشخص خسته ای، خخخ
  • ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    چین هيچ غلطی نمی تواند بکند
  • ... ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    چین دوسه تا نیروشو بفرسته ایران اموزش بدیم چطور گلوبال بزنن جنگنده بزن نترسید میزنید بعد امریکا میگه 53 نقطه رو میزنیم بعدش به حرف خمینی ره میرسید که امریکا هیچ غلطی نمیتونه بخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس