شکست توافق آتش‌بس در غزه ناامید کننده است

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس پس از تکرار مواضع خصمانه لندن علیه مقاومت فلسطین و حمایت از حق ادعایی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود، عنوان کرد که شکست توافق آتش‌بس در غزه عمیقا ناامید کننده است.

به گزارش مشرق، سوناک که برای شرکت در اجلاس تغییرات آب‌وهوایی به امارات متحده عربی سفر کرده است، به خبرنگاران گفت: «مواضع ما روشن و منسجم است؛ ما در حمایت از حق (رژیم) اسرائیل برای دفاع از خود و تعقیب معماران جنایات ۷ اکتبر قاطع بوده‌ایم اما در عین حال بر لزوم تعهد اسرائیل برای اقدام در راستای حقوق بین‌المللی بشردوستانه تاکید کرده‌ایم.»

وی افزود: «ما از توقف جنگ در غزه برای خروج اسرا استقبال و از این فرصت برای انتقال کمک‌های بیشتر به این باریکه استفاده کردیم.» نخست وزیر انگلیس با این حال تصریح کرد که اقلام امدادی به اندازه کافی وارد غزه نمی‌شود و ما فعالانه در حال کاوش برای مسیرهای دیگر از جمله از طریق دریا هستیم.

سوناک تصریح کرد: «شکست آتش بس عمیقاً ناامید کننده است، به‌خصوص که تعداد فزاینده‌ای از اسرا در حال بازگشت به خانه بودند.»

آتش‌بس موقت در نوار غزه بعد از ۷ روز و تبادل تعدادی از اسرا بین صهیونیست‌ها و جنبش مقاومت حماس، با مخالفت و تعلل تل‌آویو در تمدید آن، از بامداد امروزجمعه به پایان رسید و بار دیگر صدای مهیب انفجارها و پرواز جنگنده‌ها آرامش نسبی روزهای گذشته را از میان برداشت.

بر اساس گزارش‌ها افزون بر ۱۰۰ فلسطینی طی ساعات اخیر به شهادت رسیده‌اند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مسئول پایان آتش‌بس در غزه است گفت که این رژیم با هیچ کدام از پیشنهادات تبادل اسرا موافقت نکرد.

نخست وزیر انگلیس پیشتر در گفت‌ وگو با امیر قطر بر لزوم تداوم تلاش‌ها برای توقف درگیری‌ها در غزه، آزادی همه اسرا و اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این باریکه تاکید کرد.

سوناک همچنین با رئیس جمهور مصر دیدار کرد و ضمن رایزنی درباره آخرین تحولات فلسطین، افزایش کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه را خواستار شد. نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه مردم غزه نباید مجبور به کوچ اجباری شوند تاکید کرد که اقلام امدادی باید به سراسر مردم این باریکه برسد.

از سویی رهبر حزب مخالف دولت انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که پیشرفت‌های هفته گذشته در غزه نباید هدر برود. «کی‌یر استارمر» از طرف‌های درگیر خواست برای بازگشت به توقف خصومت‌ها که امکان آزادی اسرای بیشتر و زمان و فضای مورد نیاز را برای مقابله با بحران انسانی در غزه فراهم می‌کند، تلاش کنند.

بر اساس برنامه اعلام شده، حامیان فلسطین هم قصد دارند فردا (شنبه) برای هشتمین هفته متوالی در انگلیس تظاهرات کنند. این حرکت اعتراضی برای تمام شهرهای انگلیس برنامه‌ریزی شده تا ندای مظلومیت فلسطین در سراسر این کشور شنیده شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس