ایرانی‌های خارج از کشور باغیرت پای صندوق رأی رفتند/ وزارت خارجه باید قوی‌تر با حادثه حمله به هم‌وطنان در کشورهای غربی برخورد می‌کرد

"بانیان تحریم انتخابات" همانگونه که در ابتدا اصل قضیه را انکار می‌کردند؛ نتیجه طبیعی تحریم انتخابات یعنی اسلحه و خیابان را هم کتمان می‌کنند و آنرا به گردن نمی‌گیرند!

سرویس سیاست مشرق _ محمدعلی وکیلی، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری تسنیم ضمن اذعان به "پروژه تحریم انتخابات" و پیگیری آن از سوی چپ‌های تحریمی گفته است: متاسفانه از سال 98 در جبهه اصلاحات یک کج سلیقگی در حوزه حزبی رخ داد و آن این بود که به جای اینکه شاهد کنش‌گری رسمی و مسئولیت‌دار باشیم، سران جریان اصلاحات در پی فرار از مسئولیت بودند. در حالی که ماهیت یک حزب(یا طیف) این است که فعالیت و کنش‌گری سیاسی داشته باشند نه اینکه به جای کنش‌ معطوف به مسئولیت،‌ هرگونه مسئولیتی را از گرده خود بردارند و فعالان سیاسی متبوع خود را اصطلاحاً آتش به اختیار به حال خود رها کنند.

او می‌افزاید: بدنه کنش‌گران اصلاح‌طلب در شهرستان‌های مختلف از سال 98 به این نتیجه رسیدند که رویکرد انتخاباتی سران جبهه اصلاحات تحریمی است منتها یک تحریم ناگفته و ضمنی. در همین راستا نیز شاهد بودیم که راه احزابی که دیدگاه متفاوتی با سران جریان داشتند بسته شد و تاثیر آنها به حداقل رسید. چراکه آن نوع موضع‌گیری به بی‌رمقی مردم کمک کرد و مردم انگیزه خود برای مشارکت در فضای سیاسی و انتخاباتی را از دست دادند و در نتیجه طیف اصطلاحاً خاکستری جامعه که موتور محرکه جریان اصلاح‌طلب تعریف می‌شد از سال 98 به بعد موضع بی‌تفاوتی را اتخاذ کرد و با صندوق رای قهر کرد.[1]

 اذعان یک فعال چپ به پروژه "تحریم انتخابات"/  رویکرد انتخاباتی سران اصلاحات تحریم است

*این سخنان مهم از چند جهت جائز اهمیت ویژه هستند.

نخست "اذعان یک رجل اصلاح‌طلب به وجود پروژه تحریم انتخابات" است.

دقت شود که این پروژه حتی هنوز هم مورد انکار کسانی از اصلاح‌طلبان قرار دارد و عده بسیاری در سطح افکار عمومی و خواص نیز همچنان از بابت این پروژه خیانتبار در ناآگاهی به سر می‌برند و از وجودش خبر ندارند.

پروژه انکار تحریم انتخابات تا جایی بود که حتی "محسن آرمین" زمانی در اشاره به تحلیل مشرق که خبر از طرح اصلاح‌طلبان تحریمی می‌داد، اینطور گفته بود که: "تحریم خاموش انتخابات را برای تهدید ما گفته‌اند"![2]

و مدت‌ها پس از او؛ سعید حجاریان بعنوان تئوریسین اصلی این حرکت نیز در فروردین سال گذشته اظهار کرد: مشارکت مشروط به معنای تحریم انتخابات نیست![3]

مسئله بعدی "مسئولیت ناپذیری چپ‌های تحریمی" است.

به این معنی که کار سیاسی و پوشیدن ردای سیاست‌ورزی در وهله اول به معنای پذیرش مسئولیت در ابعاد مختلف است.

لکن وقتی یک رجل یا یک حزب سیاسی بخشی از این مسئولیت یا اصلی‌ترین نماد آن یعنی "صندوق رأی" را بر زمین می‌گذارد و طفره می‌رود؛ یعنی بروز یک خطای آشکار و البته نابخشودنی.

در سخنان وکیلی البته یک بخش ناگفته نیز وجود دارد...

و آن عدم اشاره او به دوران "پسا تحریم انتخابات" است. به این معنی که هدف چپ‌های تحریمی پس از تحریم انتخابات چیست؟!

باید دانست که تحریم انتخابات تنها یک نتیجه طبعی دارد و آن دعوت به آشوب و برداشتن سلاح علیه نظام و مردمی است که انتخاباتشان تحریم شده است.

بدیهیست که بانیان تحریم انتخابات همانگونه که در ابتدا اصل قضیه را انکار می‌کردند؛ این نتیجه را هم کتمان می‌کنند و آنرا به گردن نمی‌گیرند.

اما پر واضح آنکه در سیاست غیر از 2 راهی انتخابات یا اسلحه هیچ راهی برای اصلاح وجود ندارد و البته این 2 راه نیز قابل جمع با یکدیگر نیستند و بصورت همزمان رخ نمی‌دهند.

پس آنکه دست به تحریم انتخابات می‌زند یعنی نظری به خیابان و اسلحه دارد.

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که مشرق این نتیجه طبیعی را به اقتراح گذاشته و حتی در تخاطب رسانه‌ای از رجال اصلاح‌طلب نیز خواست که بگویند چه گزینه‌ای در پساتحریم انتخابات به جز اسلحه وجود دارد؟!

اما آنها تا این لحظه هیچ پاسخی برای این سوال منطقی نداشته‌اند.[4]

در ادامه باید حتما به این نکته نیز اشاره کرد که یکی از اهداف پروژه تحریم انتخابات تا قبل از رسیدن به هدف نهایی؛ فریب دادن کسانی از مردم برای کاستن از میزان مشارکت در انتخابات است.

اینکه این هدف و ایضا اهداف بعدی بانیان تحریم تا چه اندازه محقق شود؛ بسته به میزان وجود نگاه و برخورد دوگانه تبیینی_امنیتی است.

چه اگر با چنین پروژه خیانتبار و پر آشوبی در دو سطح تبیین و برخورد امنیتی مقابله نشود؛ اهداف آن یک به یک رخ خواهند نمود...

***

1_https://tn.ai/2996450

2_mshrgh.ir/1035158

3_mshrgh.ir/1352504

4_mshrgh.ir/1397665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    31 8
    رای دادیم که امروز باید گوشت کیلویی ۷۰۰ بخربم
    • هوشنگ ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      24 10
      احسنت رای می دیم تا قیمت ها را کنترل کنند سهم مردم از بیت المال را به طور مساوی بین مردم تقسیم کنند. رای نمی دیم که بیت المال را غارت کنند.
    • !! ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      5 28
      انقدر سطحی نگر و نادان هستی ! که فقط جلوی پایت را میبینی !!
    • ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      6 16
      به اصلاح طلبان رای نمیدهیم ولی به جمهوری اسلامی ایران تا اخرین لحظه حیاتمان رای خواهیم داد.
    • ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      2 25
      منافقین انتخابات را تحریم کنند مردم رای خواهند داد.
    • سهراب ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      1 5
      بله وقتی یه کسی رای می دهید که تمام دستاورد دوره اولش، برجامی است که در هییت مذاکره کنندگانش سه تا جاسوس در می آید!ودر پایان دولتش که افتخارش این بود که یک مسکن مهر، نساخت تا بینوایان خانه دارشوند ونهاده های دامی را با ارز جهانگیری وارد کرد وکشتی آن نهاده ها از روی آب به سرقت رفت مثل کشتی های شکر و... انتظارفرجامی غیر از اینگونه تورم ها نبایدداشت. فراموش نکرده ایم ماه پایانی دولت اصلاحات، بانک مرکزی تورم رسمی در ایران را 60درصداعلام می کردوکافی بود آن دولت بنفش سه ماه دیگر می ماند تا تورم سه رقمی شود. حال این دولت آن تورم را به چهل درصد رسانده ولی فراموش نکنید که باز هم 40 درصد تورم وجود دارد، چون باید بدهی های این اصلاح طلب ها واختلاس های خود وفرزندانشان را از جیب مردم پرداخت شود. آقای وکیلی مردم اقدامات فرزندان شما را در دوره نمایندگی شما فراموش نکرده اند.
  • ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    30 6
    من آخر نفهمیدم فاز شما ها چیه. از یه طرف هی حمله می کنید به این اصلاحاتچی ها و از اون ور میگید چرا انتخابات رو تحریم کردن!!!!!!!!! این همه تناقض از کجا میاد؟
    • ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      6 2
      از کمبود حزب ! اگر چند حزب با تلوزیون و رسانه مستقل داشتیم میشد بحث و تبادل نظر کرد الان فقط اصطلاح طلبا میان دم انتخابات تندر داغ کنن بعد ساکت میشن عین اصولگراها تا انتخابات بعدی و روز از نو روزی از نو
    • ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      4 3
      چند معدود به نامهای مختلف تاثیری در ملت ایران نداشته و ندارند و کسی برای انانکه دنبال غرب هستند اهمیتی قائل نیست
    • ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      3 7
      اصلاحات در فتنه 88 رسما خروج از حاکمیت را اعلام کرد و از امریکا خواست که تحریم ها علیه ایران را افزایش بدهند.
  • ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    4 7
    هیچ نیازی به تحریک چپ و راست و احمقهای خارج از کشور نیست
  • ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    28 6
    نمیدونم چرا شما که میدونین انتخابات مجلس بعدی یک مهمونی درون گروهی بین اصولگراها هست ومشارکت هم بالا نیست چرا هرروز از اصلاح طلبان میگین .فعلا که مجلس کامل اصولگرا بوده دولت هم دست اصولگرایان هست اوضاع اقتصادی کشور اززمان اصلاح طلبان هم بدتر شده ایشالا دوره بعدی مجلس قویتری از اصولگرایان داشته باشیم تا شرایطمون هم بهتر بشه .مثلا چهار سال دیگه این موقع گوشت شده بالای یک میلیون تومن بهمون میگن ما نبودیم گوشت اصلا نبود ما نبودیم اصلا شما مردم زنده نبودین
    • !! ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      3 13
      بابا پیشگو ! بابا طالع بین !! از کجا فهمیدی شیطون ؟!
  • ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    2 8
    دلها دست خداست،نه دست اصلاح طلبان خائن
  • ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    4 1
    جناح چپ بزاریم کنار راه تغییر در کشور چی است ؟
  • ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    4 2
    این سخنان فرافکنی است
  • ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    1 5
    چپ اگه رای نیاره جنگ به خیابان برا منفعت میکشه
  • ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    3 14
    دستاورد مجلس انقلابی مشخص است در ضمن رای دادن نتیجه ای ندارد مردم باید تکلیفشونو با اون گروه محدود که اکثر قدرت دارند مشخص کنند به آقای رئیسی هم نمیشه ایرادی گرفت گرچه مطمنم ایشون هم اذیت کردند ولی چیزی نمیگه
  • ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    8 3
    سابقه مجلس ششم و دهم ثابت کرد که مجلس در رأس امور نیست و بهتر است با رأی ندادن مان به اقتدارگرایان در یکدست شدن قدرت کمک کنیم شاید خانه و خودرو ارزان شد و اقتصاد رونق گرفت!
  • ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    4 6
    اصلاح طلب شما ازین کشوری بر فرض اینکه حرفت درست باشه بخاطر منفعت نباید زندگی جوانان مردم تباه کنی و نشان بدی کشور ایران درجه اول اهمیت است ولی مثل اینکه به این چیزها اعتقادی نداری
  • مرصاد ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    3 7
    این جماعت مذبذب ؛ هر وقت میبینن ؛ شانسی تو انتخابات ندارن ، اونو ، تحریم میکنن !!
  • ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    9 5
    انشاءالله اگر احساس کردیم که رای ما تاثیر دارد شرکت می کنیم.
    • ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      2 5
      به همین خیال باش
  • ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    5 4
    جامعه ما الان اکثرا به این اجماع فکری رسیدن
  • ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    2 9
    اي افساد طلبان. شما تا كي مي خواهيد به جمهوري اسلامي و مردم شريف ايران خيانت كنيد.
    • تهرانی ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      3 1
      شما تا کی می خواهید این خیانت را ادامه داده و انکار کنید؟
  • ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    4 7
    شما در به در دنبال متهم کردن بقیه هستید این دو سال ثابت کرد متهم اصلی خودتانید.
  • ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 6
    میان
  • ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    7 4
    یکی دیگر از مصادیق تحریم حکومت همین فروش تنها ۶ هزار بلیت برای تیمی که ایرانیان آن را «ملی» نمی‌دانند. بلیت‌های مسابقه خانگی تیم ملی ایران مقابل هنگ‌کنگ، در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶، با وجود تخفیف‌های قابل‌توجه و اعطای بلیت رایگان به کارمندان دولت، تنها با استقبال حداکثر شش‌هزار نفر مواجه شد که نشان از افت شدید محبوبیت تیم ملی فوتبال میان مردمی دارد که اکنون آن را «تیم فوتبال جمهوری اسلامی» می‌نامند.
  • ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    2 1
    خوب اگر اینطور این کار را انجام بدید دیگه چرا یکسره می گید انجامش بدید تمام شه
  • مهران ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    3 8
    با سلام مسئله ای که در میان تمام اصلاح طلبان مشترک است و اغلب به آن کمتر توجه ای میشود ، مسئله غربگرایی اصلاح طلبان است. آنها همیشه سعی را بر این داشته اند که ریل انقلاب را به سوی غرب گرایی هدایت و از نظام جمهوری اسلامی تنها پوسته ای توخالی و عاری از مذهب و مبانی انقلابی باقی گذارند. جریان اصلاح طلب هیچ وقت با مردم صداقت آنرا نداشته که خود را صریحا غربگرا بنامند بلکه آنها همیشه یک ظاهری مذهبی را برای خود قائل بودند که شاید بتوانند در لوای این ظاهر مذهبی به مقاصد خود برسند. آنها اصولاً و در اساس هیچ سنخیتی با مبانی انقلاب اسلامی ندارند و تنها ژست انقلابی گری مذهبی بخود میگیرند. و به همین دلیل است که هر چند گاه که رهبران آنها در کشور به قدرت میرسند ، بجای خدمت به مردم ، مشغول به مال اندوزی و فساد اداری و رانت و رانت بازی میشوند و وقتی از قدرت کنار گذاشته میشوند فریاد وای مصیبتای آنها گوش فلک را کر میکند و تمام تقاصیر را بر گردن رقبای خود میگذارند. اگر اصلاح طلبها در انتخابات رد صلاحیت میشوند این بدلیل آنست که آنها ریل گذار کشورهای استعمارگر غربی و جاده صاف کن آنها در کشورند. قهر اصلاح طلبها از صندوقهای انتخابات به نفع کشور است زیرا که آنها پرچمدار ارزشهای پوچ غربیها در کشورند. در کشور ما آبی برای کشور بوسیله اصلاح طلبها گرم نخواهد شد. آنها ترمز پیشرفت در کشورند زالو صفتانی که هر گاه به قدرت میرسند مسائل و مشکلات کشور را چند برابر میکنند و وقتی در قدرت نیستند نقشه فتنه در کشور می‌ریزند.
  • ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    1 0
    چه عجب این تا حالا کجا بود. که دوباره موقع امتحانات پیداش شده؟ در سالهای قبل ۱۴۰۰ کلا در بیشتر برنامه های صدا و سیما افاضه فیض می کرد. و از معایب و نواقص دولت های ۱۱ و ۱۲ خیر و... اول و آخر کلامش مشارکت و همدلی و ... بود و... قصه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس