تصاویر | کمیاب ترین شیرهای آفریقا به تهران رسیدند | سرنوشت دو قلاده شیر سفید باغ وحش ارم چه می شود؟

دو توله شیر سفید آفریقایی که از باغ وحش سیرجان به تهران منتقل شده بودند، عصر دیروز تحویل باغ وحش ارم شدند. شیرهای سفید باغ وحش ارم تهران در دومین زایمان «دنا» و «هیر» دو شیر بالغ که سال 1398 از پارک ملی کروگر در منطقه تیمباواتی آفریقای جنوبی وارد ایران شدند، به دنیا آمدند.

به گزارش مشرق، شیر ماده این زوج آفریقایی پیشتر در زایمان نخست خود ۴ توله شیر سفید در معرض انقراض به دنیا آورد که سه توله آن مرده به دنیا آمدند و تنها یک توله از او باقی ماند. سوم اردیبهشت ماه امسال اما در دومین زایمان شیر ماده این گربه سان کمیاب آفریقایی ۴ توله شیر سفید دیگر متولد شدند که هم اکنون دو توله از این خانواده به باغ وحش سیرجان رسیده و دو توله شیر دیگر که نر و ماده هستندعصر دیروز به باغ وحش ارم تهران رسیدند.

توله شیبرهای متولد شده حالا ۷ ماهه هستند و دو قلاده از این خانواده به سیرجان در جنوب شرق ایران رفته و دو قلاده دیگر به پایتخت ایران رسیده است.

قاسم محمدی، مدیر باغ وحش تهران در حاشیه تحویل توله شیرهای جدید به این باغ وحش گفت: این شیرها بومی جنوب آفریقا و تیمباواتی هستند که در ۵۶ سال گذشته بصورت حفاظت شده در پارک جنگلی کروگر آفریقایی جنوبی زیست می کنند و البته حفاظت خوبی از آن ها صورت می گیرد.

او با اعلام این که شیرهای سفید آفریقای جنوبی در رده گونه های در معرض انقراض هستند و در نقاط دیگر جهان نیز منقرض شده اند افزود: برخی گزارش ها از رویت ۱۳ شیر سفید آفریقایی در نقاط دیگر جهان حکایت دارد که البته چندان مستند نیست اما غیر از پارک ملی کروگر این شیرها در هیچ نقطه دیگر جهان وجود ندارند.

تصاویر | کمیاب ترین شیرهای آفریقا به تهران رسیدند | سرنوشت دو قلاده شیر سفید باغ وحش ارم چه می شود؟

شیرهای سفید زال نیستند

مدیر باغ وحش ارم، با اشاره به این که شیرهای سفید آفریقایی برخلاف برخی تصورات عمومی بیماری آلبینیس یا زالی ندارند گفت: شیرهای سفید آفریقا از گونه های ژنتیکی بسیار کمیاب هستند که یک ژن غالب در آن ها منجر به سفید شدنشان شده است و این ژن هنوز کشف نشده است.

او با اعلام این که شیرهای سفید در آفریقا از احترام بسیاری برخوردارند افزود: طبق افسانههایی آفریقایی شیرهای سفید پیام آوران خدایان و منبع خیر و برکت برای مردم آفریقا هستند. به همین دلیل نزد آفریقایی ها از احترام بسیار برخوردارند.

شیرهای سفید آفریقا از لحاظ رده بندی حفاظتی سازمان جهانی حفاظت از طبیعت در سویه ژنتیکی در معرض انقراض قرار دارند. شیرهای سفید در گونه های آسیب پذیر نیز طبقه بندی می شوند و بزرگترین عامل آن هم شکار بی رویه، از دست دادن و تخریب زیستگاه و از بین رفتن طعمه به دلیل شکار بی رویه در آفریقا است.

اما تضمین حفاظتی از شیرهای سفید آفریقایی تازه وارد شده به باغ وحش ارم چیست؟ قاسم محمدی مدیر باغ وحش ارم به همشهری می گوید: از ۱۵ سال گذشته به اینسو، سیستم غذادهی و دامپزشکی و مراقبت از حیوانات در باغ وحش ارم به خوبی انجام شده و این باغ وحش کاندیدای عضویت دایم در اتحادیه باغ وحش های اروپا است و در حال عضویت در دو اتحادیه باغ وحش دیگر در جهان است. به همبن خاطر چکاپ های دوره ای گونه های موجود به ویزه گربه سانان زیر نظر کارشناسان اتحادیه باغ وحش های اروپا انجام می شود.

تصاویر | کمیاب ترین شیرهای آفریقا به تهران رسیدند | سرنوشت دو قلاده شیر سفید باغ وحش ارم چه می شود؟

کیلو گوشت گوساله و ۸ مرغ خوراک هفتگی توله شیرهای سفید

قاسم محمدی درخصوص استانداردهای حفاظتی از توله شیرهای سفید آفریقایی این باغ وحش افزود: گوشت مورد نیاز از مراکز کشتارگاه های مجاز کشور تامین می شود و گوشت پلمپ شده ای که وارد باغ وحش می شود نیز توسط دامپزشک مستقر باغ وحش بررسی می شود. برای نخستین بار نیز برنامه چکاپ کامل گربهسانان درباغ وحش ارم انجام شده و وضعیت سونوگرافی و رادیولوژی و جرم گیری دندانها و ترمیم آن ها نیز به ÷ایان رسیده است. واکسن ها ی لازم تزریق شده و تمامی گربه سانان از لحاظ بیماری های مهم و واگیردار منفی هستند که مدارک آن نیز در دانشکده دامپزشکی تهران وجود دارد. در این چند سال هم خوشبختانه بیماری مشمشه در باغ وحش ارم نداشته ایم و پرونده هر حیوان در باغ وحش موجود و وضعیت آن ها رصد می شود.

او با اعلام این که ۸۰۰ کیلوگرم گوشت گوساله در هفته برای گربه سانان باغ وحش ارم خریداری می شود اعلام کرد: دو شیر سفید هفت ماهه آفریقایی نیز در طول هفته حدود ۵ کیلوگرم گوشت گوساله و ۸ عدد مرغ میخورند. برنامه تغذیه نیز با کمک دفتر تغذیه باغ وحش های اروپا تهیه شده است.

تصاویر | کمیاب ترین شیرهای آفریقا به تهران رسیدند | سرنوشت دو قلاده شیر سفید باغ وحش ارم چه می شود؟

آیا شیرهای سفید به ایران قاچاق شده‌اند؟

آیا پدر و مادر دو توله شیر سفید آفریقایی باغ وحش ارم از آفریقا به ایران قاچاق شده اند؟ مدیر باغ وحش ارم به همشهری می گوید: اسناد رسمی ورود هیر و دنا به ایران وجود دارد و آن ها کاملا بصورت رسمی و استاندارد و قانونی با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست کشور وارد ایران شدند و بنابراین بحث قاچاق حیوانات در مورد برای باغ وحش ارم وجود ندارد. خودمان نیز در این مورد حساسیت بیشتری داریم. چون تمامی لیست ورودی و خروجی حیوانات را باید به اتحادیه باغ وحش های اروپا و سازمان دامپزشکی کشور ارایه کنیم. توله شیرها نیز خریداری نشده اند و با توجه به اینکه باغ وحش ارم عضو اتحادیه باغ وحش های اروپا است حق هیچگونه انتقال وجه برای دریافت و خروج حیوانات را ندارد و گونه های جانوری بین باغ وحش های مجاز تبادل می شوند و هیچ وجهی نیز برای اینکار رد و بدل نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    20 6
    لا اقل اینارو زنده نگه دارید. گوشت سالم بدید بهشون نه آت آشغال مرغ و دل و روده.
    • ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      10 6
      حتما دستورالعمل نگهداری حضرت عالی اجرا میشه، اینا پیام آور خدایان و موجب خیر و برکت هستند... ۴ روز دیگه جنازه این حیوان بیگناه رو مثل باقی گربه سانان که توی این مدت تو تهران تلفن شدند میبینی... بعدش هم کمیته حقیقت یابی راه میفته...
    • محمد قزل ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      6 3
      بعضی ها به نون شب محتاجند حالا هفته ابی ۸۰۰کیلو گوشت گوساله را میدن به این حیوانات....این شیرها را باید برگردونن به زادگاهش
    • عبدالله مومن ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      5 0
      چرا این حیوانات را در محل های حفاظت شده طبیعی ایران نگه نمی دارند تا به حالت طبیعی زندگی کنند ؟!
    • ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      7 1
      عمرا این توله شیر ها رو بتونن به سن بلوغ برسونن...چند روز دیگه همین مشرق خبر تلف شدنشون رو منتشر میکنه
  • ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    3 1
    فقط یوزپلنگ اما شیر هم بد نیست
  • ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    8 5
    اینا رو هم میکشید
  • ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    8 3
    وقتی ما آمادگی ایجاد فضای مناسب زیست این زبون بستها را نداریم چرا اداشو در میاریم؟
    • ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      4 0
      گوشت بدین بخورن زاد و ولد کنند
  • ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    7 0
    خب الحمدلله ، اینکه میگفتند به بچه ها در مدارس شیر میدن الحمدلله شیرها رسیدند !
  • ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    7 2
    وای به حال این شیرهای نگون بخت
  • ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    1 2
    یعنی چیزی درحدودیک میلیاردتومن ماهانه گوشت میدن به این گربه سانان
  • ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    با دیدن تاکسیدرمی حیوانات درموزه ها بهترازحیواناتی هست که درباغ وحش نیازمندمراقبتهای ویژه وخوراکهای بیشمارخواهدبودکه امکان بیماریهای مسری ازحیوان به انسان هم وجود داشته باشد
  • ... ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    5 0
    نه به باغ وحش تحریم کنید نباید برای لذت بردن انسانها حیوانات زجر کش بشن هر چیزی سر جای خودش قشنگه حیوان تو طبیعت
  • ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    1 1
    بسم الله الرحمن الرحیم بارها در این جا از مردم خواهش کردم با خاطر خودشون، باغ وحش رفتن، باغ پرندگان رفتن و نگه‌داری پرندگان و حیوانات رو تحریم کنن و به بقیه هم بگن. چون اون دنیا بابت آزار حیوانات پاسخی نخواهیم داشت. پس به خاطر خودمون نه فقط اونا. این‌ها برای ما باغه نه اونا. باغ حیوان طبیعت خودشه. چه زنده بمونه چه بمیره باید زندگی کنه. این‌ها آموزه‌های فرهنگ کفرآمیز غربه که یه روز گلادیاتورها رو مینداختن به جون هم، یه روز حیوانات رو اسیر میکنن، یه روز هم به اسم ورزش میزنن تو سر و کله هم. اسلام اصلا این نیست. اسلام برای برگ درخت هم حرمت قائله. راحت بگم کسی که بدونه و به این باغ‌وحش‌ها و پارک‌ها و ... کمک کنه یا بتونه به یه نفر هشدار بده و نده در اسلامش شک هست. در نهایت این‌ها عمل ما مردمه. مسئولین هم باید این مظاهر فرهنگ غلط رو ممنوع کنن. به جاش سینما مستند رو راه بندازن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس