تبادل آتش بین ارتش و شبه‌نظامیان در پایتخت سودان 

منابع محلی اعلام کردند که ارتش و شبه‌نظامیان مسلح سودانی بار دیگر در خارطوم و در اطراف رود نیل با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش مشرق، ساکنان شهر خارطوم، پایتخت سودان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند که ارتش و شبه نظامیان سودان روز دوشنبه از سواحل رود نیل به سوی یکدیگر تیراندازی کردند.

یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفت: ارتش، از کرانه غربی و نیروهای مخالف وابسته به گروه پشتیبانی سریع (RSF) از ساحل شرقی، به تبادل آتش توپخانه و موشک پرداختند.

این روایت توسط ساکنان دیگر، از جمله فعالان محلی، که ادعا می‌کنند ده‌ها غیرنظامی در بمباران‌های هفته‌های اخیر کشته شده‌اند، تأیید می‌شود.

بر اساس تخمین سازمان غیردولتی آرمد (Armed)، درگیری که از ۱۵ آوریل (۲۴ اسفند ۱۴۰۱) بین فرمانده ارتش سودان، ژنرال عبدالفتاح البرهان و معاون او، ژنرال محمد حمدان دقلو آغاز شد، تاکنون جان بیش از ۱۰ هزار نفر را گرفته است.

به گفته سازمان ملل متحد، این درگیری داخلی بیش از شش میلیون نفر را آواره و بیشتر زیرساخت‌های کشور را ویران کرده است.

بر سر میز مذاکره، دو طرف تمایل چندانی برای دادن امتیاز ندارند. پیشتر مذاکراتی با حمایت آمریکا و عربستان سعودی برای برقراری آتش‌بس بین دو طرف درگیر اوایل نوامبر برگزار شد که به شکست انجامید.

روز دوشنبه، شبه‌نظامیان گروه پشتیبانی سریع ادعا کردند که «به پایگاه وادی سیدنا»، یک پایگاه هوایی راهبردی در شمال خارطوم حمله کرده و یک هواپیمای ترابری نظامی C۱۳۰ و یک انبار مهمات را منهدم کردند.

این شبه‌نظامی‌ها اعلام کردند که کنترل کامل الدائین مرکز منطقه دارفور شرقی را به دست گرفته‌اند.

کارشناسان، امدادگران و مقامات دولت آمریکا در مورد حمله قریب الوقوع به الفشر، آخرین شهری که در منطقه دارفور تحت کنترل ارتش است، هشدار داده‌اند. فعالان حقوق بشر هم از قتل‌عام‌های قومی گسترده در مناطق تحت کنترل نیروهای گروه پشتیبانی سریع در دارفور خبر داده‌اند.

دیده بان حقوق بشر در گزارشی که اواخر روز یکشنبه منتشر شد، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا پس از کشته شدن صدها غیرنظامی در دارفور، برای جلوگیری از وقوع جنایات بیشتر اقدام کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس