ادعای نخ نمای آمریکا و اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام درباره ایران

سفرای آمریکا و اتحادیه اروپا طی سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی،پس از تکرار ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفتند که نسبت به تداوم پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نگران هستیم.

به گزارش مشرق، کارل هالگارد سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد ادعا کرد: «اتحادیه اروپا به عنوان یک اولویت امنیتی کلیدی، به سرمایه گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای ادامه خواهد داد و همچنان به برجام متعهد است.»

وی بدون اشاره به اینکه اقدامات غیر قانونی کدام طرف منجر به وضع موجود در اجرای توافقات سال ۹۴ شده است، افزود: «ما متاسفیم که ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته ای خود در چارچوب برجام انجام نداده است. از این جهت خطر بحران گسترش سلاح های هسته ای در منطقه در نتیجه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بیشتر شده است.»

این دیپلمات اروپایی با بیان این ادعا که ایران باید برای احیای اعتماد جامعه جهانی، اقدامات مشخصی را صورت دهد مدعی شد: اتحادیه اروپا عمیقاً نگران گزارش‌های متوالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که شتاب نگران‌کننده‌ای را درباره برنامه هسته‌ای ایران گزاری می‌کند. اقدامات ایران، که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد، خطرات مرتبط با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بسیار مهمی را به همراه دارد و نگرانی‌های شدیدی را در مورد انگیزه ایران ایجاد می‌کند.

گفتنی است که ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

سفیر اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهارات ادعایی خود نسبت به لغو مجوز تعدادی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی ایران که درچارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان صورت گرفت، واکنش نشان داد و ادعا کرد: ما از ایران می‌خواهیم که این اقدامات تأسف‌آور یک‌جانبه و سیاسی را که به‌طور مستقیم بر توانایی آژانس برای انجام مؤثر فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود در ایران، از جمله نظارت بر برجام، تأثیر می‌گذارد، متوقف کند.

هالگارد بدون اشاره به اقدامات داوطلبانه ایران برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی، مدعی شد: ایران باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا اجرای توافقنامه پادمانی و همچنین نظارت بر برجام را تسهیل و از برخورد مناسب با بازرسان اطمینان حاصل کند.

وی همچنین اقدامات ایران در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) را مانع توانایی آژانس برای تضمین ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران خواند و مدعی شد: از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، فرآیند راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در رابطه با اجرای برجام در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای اقدامات شفاف‌سازی و پروتکل الحاقی به‌طور جدی تحت تأثیر قرار گرفته است. تصمیم یکجانبه ایران در ژوئن ۲۰۲۲ مبنی بر حذف کلیه تجهیزات نظارتی وضعیت را تشدید کرده است.

هالگارد ضمن تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ادعا کرد: ما قویاً از ایران می‌خواهیم که مسیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را تغییر دهد، بدون فوت وقت به تعهدات سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد و اجرای کلیه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام و همچنین پروتکل الحاقی را از سر بگیرد.

لورا هولگیت سفیر و نماینده دائم ایالات متحده آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز طی سخنانی ادعا کرد که پیشرفت‌های اتمی ایران « هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری» را دنبال نمی‌کند.

وی با تکرار ادعاهای پادمانی خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شد و افزود:‌ ما از ایران می‌خواهیم که به طور کامل با آژانس همکاری کند و مشتاقانه منتظر گزارش‌های بیشتر مدیرکل درباره این موضوعات هستیم. در حال حاضر، همکاری ناکافی ایران با آژانس به طور کلی غیرقابل قبول است و بسیار دور از انتظارات ذکر شده توسط مدیرکل و شورای حکام است.

نشست یک هزار و ششصد و هفتاد و چهارم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز (چهارشنبه) با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد و تا روز جمعه ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نشاط ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    خب بذارید اینقدر نگران باشن تا به امید خدا از ترس ونگرانی بمیرن، ولی خدائیش ایران باید بمب اتم جهت بازدارندگی تولید کنه ، این بی شرفها خفه خون نمی گیرن و هرآن ممکنه نقشه های شومشون رو اجرا کنن
  • رضا ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    2 1
    نگران باشند ودر این نگرانی بمیرند.. باید تمام بازرسان از ایران اخراج بشند وبه اسراییل بروند..
  • ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    2 0
    اتحادیه حرامی های جهان و جمع جنایتکاران جانی در شورای خبیث حکام خود را به کری و کوری در قبال رژیم نجس و شیطانی صهیون زده اند رژیمی که با ادعای رسمی استفاده از بمب اتمی علیه غزه سالهاست تمام ارکان سازمان ملل و شورای به اصطلاح امنیت را به مسخره گرفته
  • ایرانی ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    مرگ برامریکا واروپا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس