کد خبر 1548583
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
رییس جمهور جدید آرژانتین کیست؟

رییس جمهور جدید آرژانتین را عمدتا با رییس جمهور سابق آمریکا مقایسه می‌کنند؛ اما «خاویر میِلی» کیست؟

به گزارش مشرق، خاویر میِلی، نامزد احزاب راست‌گرای افراطی در آرژانتین موفق شد با کسب ۵۶ درصد آراء پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شود. شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی‌نیوز در گزارشی مفصل به معرفی رییس جمهور جدید آرژانتین پرداخت.

ان‌بی‌سی‌نیوز گزارش خود را اینگونه آغاز کرد: لشکر حامیانش به‌دلیل تبع تُندخو و موهای ژولیده‌، او را «دیوانه» و «کلاه‌گیس» خطاب می‌کنند اما خودش لقب «شیر» را برای خود برگزیده است! در میان ایده‌های عجیب و غریبش می‌توان به طرح فروش قانونی «اعضای حیاتی» بدن اشاره کرد!

میِلی تا چند سال پیش کارشناس مطرح تلویزیونی و محبوب برنامه‌سازان بود چون انتقادهای تند و تیزش درباره هزینه‌کرد دولت و طبقه حزب حاکم، تعداد بینندگان را بالا می‌برد! در آن برهه و تا همین چند ماه پیش، کمتر کارشناس سیاسی رسیدن او به کرسی ریاست جمهوری دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی را محتمل می‌پنداشت!

اما اقتصاددان ۵۳ ساله آرژانتینی، تشکیلات سیاسی آرژانتین را زیر و رو کرد و با کسب حمایت چشمگیر ناشی از وعده و وعید و نسخه‌هایش در راستای اتخاذ تدابیر ریشه‌ای جهت مهار تورم فزاینده و مبارزه با رخنه سوسیالیسم در جامعه، خود را به ساختار سیاسی که سال‌های سال عملاً دو حزبی بود، تحمیل کرد.

آزادی‌خواه «آنارشیست و حامی نظام سرمایه‌داری»

جایگزینی واحد پول آرژانتین یعنی «پزو» با دلار آمریکا، در کانون طرح‌های اقتصادی او قرار دارد. او بارها مدعی شده است که تنها راه پایان بخشیدن به تورم فزاینده که از ۱۴۰ درصد تجاوز کرده، ممانعت از تداوم چاپ پول از سوی سیاستمداران است و در این راستا، او قصد دارد تا بانک مرکزی را «خفه کند»!

آزادی‌خواهیِ میلی که خود را آنارشیست-کاپیتالیست می‌داند، برای آرژانتین بدیع بود. او در حمایت از تعدیل قانون کار صحبت کرده و رویکرد «دولت به شدت کوچک» را برای تقویت رشد اقتصادی ترویج داده است. این رویکرد، حذف نیمی از وزارتخانه‌های دولت از جمله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش را شامل می‌شود. او برای تبلیغ رویکردی که حامی آن است، گاه و بیگاه در تجمعات تبلیغاتی خود با «اره چمن‌زنی برقی» حضور پیدا می‌کرد!

طرح کوچک کردن دولت با درخواست‌های او برای تشکیل «طبقه حاکمِ» منفصل از دولت آرژانتین هماهنگ است؛ تقریباً همان‌طور که دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا آشکارا برای اشاره به تشکیلات ریشه‌دار، از «خشک کردن مرداب» حرف می‌زد. میلی آشکارا ترامپ را تحسین می‌کند و اغلب با او مقایسه می‌شود.

میلی پیش از آنکه در کانون توجه عمومی قرار گیرد، در شرکت «کورپوراسیون آمریکا»، بزرگ‌ترین مجموعه تجاری آرژانتین به عنوان اقتصاددان ارشد فعالیت می‌کرد؛ شرکتی که از جمله فعالیت‌های گسترده آن می‌توان به اداره اکثر فرودگاه‌های این کشور اشاره کرد. او تا سال ۲۰۲۱ و همزمان با کسب کرسی در پارلمان، در این شرکت فعالیت داشت.

مبارز فرهنگی!

میلی نه تنها خود را یک سیاستمدار راست‌گرا بلکه یک مبارز فرهنگی با ماموریت ایجاد انقلاب در جامعه آرژانتین می‌داند. به نظر می‌رسد برخی از مواضع میلی انعکاس مواضع جمهوری‌خواهان محافظه‌کار آمریکایی باشد و این در حالی است که خشم و لحن مملو از ناسزای او همین حالا هم در جنگ جهانی فرهنگ برای او نامی دست و پا کرده است؛ جنگی که گاهاً در تسخیر گفتمان سیاسی آمریکا، برزیل و برخی کشورهای دیگر بود.

او مخالف سیاست‌های فمینیستی و سقط جنین است؛ مساله‌ای که آرژانتین در سال‌های اخیر آن را قانونی کرده و علاوه بر این، پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی برای لغو قانون را مطرح کرده است. میلی همچنین با این رویکرد که انسان‌ها در تغییرات اقلیمی نقش‌آفرین هستند را رد و با آن مخالفت کرده است. او در جریان یک برنامه تلویزیونی، پاپ فرانسیس که آرژانتینی است را به‌دلیل دفاع از عدالت اجتماعی «خرفت» خواند و رهبر کلیسا و کاتولیک‌های جهان را «نماینده شیطان روی زمین» توصیف کرد!

میلی هم‌راستا با شعار «عظمت را به آمریکا بازگردانیم»، گفته است که آرژانتین را به دوران نامشخصی از بزرگی و عظمت باز خواهد گرداند!

او در گردهمایی بزرگ پیروزی‌اش گفت: آرژانتین جایگاه خود در جهان را دوباره تصاحب خواهد کرد؛ جایگاهی که نباید از دست می‌داد.

حامیان او از مقایسه‌اش با ترامپ استقبال کرده و اغلب کلاه‌هایی به سر می‌کنند که روی آن عبارت «عظمت را به آرژانتین بازگردانیم» به چشم می‌خورد.

زندگی شخصی

پدر اقتصاددان آرژانتینی، تاجری در حوزه حمل و نقل مسافر و مادرش خانه‌دار بود. او زیاد اهل حرف زدن درباره کودکی‌اش نیست و گفته که در دوران جوانی، روابط پرتنشی به پدرش داشته است.

او در جوانی عضو یکی از گروه‌های موسیقی راک «رولینگ استونز» بود. شنیدن نام آرژانتین، ناخودآگاه ما را به یاد دیگو آرماندو مارادونا، فوق ستاره فقید و البته لیونل مسی، اعجوبه تیم ملی فوتبال این کشور می‌اندازد و باید گفت که خاویر میلی هم دستی بر آتش فوتبال داشته است. او در باشگاه «چاکاریتا» در آرژانتین در پست دروازه‌بان بازی می‌کرد. با این حال، خاویر در جریان دوران ابرتورم اواخر دهه ۱۹۸۰ برای تحصیل در رشته اقتصاد، فوتبال را کنار گذاشت.

خواهر او، کارینا میلی، تنها عضو خانواده رییس جمهور جدید آرژانتین است که با او رابطه صمیمی دارد. رییس جمهور خواهرش را «رییس» صدا می‌کند و به دفعات او را معمار به قدرت رسیدنش معرفی کرده است.

او همچنین در برنامه‌های تلویزیونی، گستاخانه از انحرافات اخلاقی خود صحبت کرده و خلاف لقب «کلاه‌گیس»، موهایش واقعی است!

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • گشتاسب ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    معلومه این شارلاتان هست تغییر نظام پولی خودش خیلی هزینه دارد و فقر مضاعفی برای گروههای ضعیف جامعه در پی دارد.. وابستگی به آمریکا دیگر مثل گذشته معجزه آور نیست کشوری از مشکلات رهایی بدهد اینها مدیریت کشور مشکلات دارند در ارتباط اقتصادی و معاملات با خارج با تحریم و منعی مواجه نیستند.این شخص سابقه درخشانی حتی یه موردی در حل معضلات ندارد نظریه معقولی هم ندارد. بعضی ها مشکلات عقلشون ضایع کرده گیر حقه باز میفتند
  • ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    یه مشنگی مثل ترامپ، خُل خُله!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس