کد خبر 1548139
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
نامزدی وزیر خارجه لتونی برای دبیر کلی ناتو

وزیر امور خارجه لتونی از نامزدی خود برای دبیر کلی ائتلاف ناتو در سال ۲۰۲۴ خبر داد.

به گزارش مشرق، «کریسجانیس کارینز» وزیر امور خارجه لتونی اعلام کرد مایل به نامزد شدن برای جانشینی «ینس استولتنبرگ» در مقام دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال ۲۰۲۴ است.

شبکه «بلومبرگ» گزارش داد، سخنگوی وزیر امور خارجه لتونی گفت: «در صورتی که لتونی تصمیم به کاندیداتوری برای دبیر کلی ناتو بگیرد، کریسجانیس کارینز، آماده پیوستن به این رقابت است.»

این سخنگو اضافه کرد: «کارینز به دنبال کمک به ائتلاف ناتو با استفاده از تجربه رهبری اش به عنوان نخست وزیر، درک روشن از تهدید روسیه، موضع قدرتمند در قبال اوکراین و سوابق چشمگیر ثابت شده خود در مقام سازنده اتفاق نظرهای بین‌المللی است.»

استولتنبرگ ۶۴ ساله که نخست‌وزیری نروژ را در کارنامه دارد، از سال ۲۰۱۴ دبیرکل ناتو بوده و دوره تصدی وی پیش از این سه بار تمدید شده بود. او تیر ماه گذشته در توییتی اعلام کرد مفتخر است که دوره ریاستش بر ناتو تا اول اکتبر ۲۰۲۴ تمدید شد و از بعد از این تاریخ از دبیر کلی ناتو کنار خواهد رفت.

این تصمیم او توسط سران ناتو در جریان اجلاس ماه ژوئیه این ائتلاف در شهر ویلنیوس تصویب شد.

پیش‌تر گمانه‌زنی‌ شد که به دلیل عدم اجماع اعضای این سازمان در خصوص جانشین استولتنبرگ، دوران ریاست وی تمدید شده است. دبیرکل ناتو معمولاً‌ با اتفاق‌نظر ۳۱ عضو این ائتلاف و برای یک دوره چهار ساله منصوب می‌شود.

سازمان ناتو، یک پیمان نظامی است که چهارم آوریل ۱۹۴۹ میلادی (۱۵ فروردین ۱۳۲۸) در پایتخت آمریکا تأسیس شد. هر چند هدف این سازمان در زمان تأسیس، «دفاع جمعی» عنوان شده اما پس از سیاست‌های تهاجمی این سازمان و دخالت‌های مکرر در امور دیگر کشورها، برخی از تحلیلگران، جنگ فعلی روسیه و اوکراین را یکی از نتایج فاجع‌بار رویکرد تهاجمی این سازمان در قبال روسیه می‌دانند.

این سازمان اکنون ۳۱ عضو دارد و مهمترین بند تشکیل این پیمان، مادهٔ پنج آن است که اعضا توافق کرده‌اند حمله نظامی به یک یا چند کشور عضو را حمله به همه اعضا تلقی کنند و به مقابله بپردازند.

اوکراین خواستار الحاق به این سازمان است اما استولتنبرگ قبلا گفت تا زمانی که جنگ در این کشور در جریان است، کی‌یف عضو ناتو نخواهد شد. با این حال، کشورهای عضو ناتو به رهبری آمریکا، از آغاز درگیری‌ها در اوکراین از هیچ تلاشی برای جنگ نیابتی با روسیه فروگذار نکرده‌اند.

مسکو مکررا به ناتو درباره ادامه تحویل تسلیحات کشنده به اوکراین و عواقب آن هشدار داده و گفته، این روند نه فقط خطر تشدید تنش‌ها بین روسیه و ناتو را به همراه دارد بلکه می‌تواند کل جهان را به دلیل احتمال منتقل شدن این تسلیحات به گروه‌های تروریست، شورشی و جنایتکار در اروپا، غرب آسیا و آفریقا، بی‌ثبات کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس