/

سامانه پدافندی "مهران" که روز یکشنبه در نمایشگاه ویژه هوافضای سپاه با حضور رهبر معظم انقلاب رونمایی شد، نخستین سامانه پدافندی دوربرد ویژه ساخته شده در نیروی هوافضای سپاه محسوب می شود.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ صبح روز بیست و هشتم آبان ماه ۱۴۰۲ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در مراسم ویژه‌ای به بازدید از آخرین دستاوردهای نظامی و تسلیحات بومی ساخته شده توسط متخصصین ایرانی در نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه پرداختند. در این مراسم از تسلیحات متنوعی در حوزه موشک‌های هایپرسونیک، پهپادهای رزمی و جدیدترین محصولات پدافندی ساخته شده توسط هوافضای سپاه رونمایی شد.

آخرین حلقه از زنجیره پدافند بومی سپاه با «مهران» تکمیل شد/ رونمایی از S-۴۰۰ ایرانی در حضور رهبر انقلاب +عکس


نسل جدید سامانه پدافندی ۹ دی

حدود ۹ سال قبل در اردیبهشت ۱۳۹۳ در مراسم مشابهی با حضور رهبر معظم انقلاب، سامانه پدافندی "سوم خرداد" نخستین بار رونمایی شد و از آن زمان تا کنون این سامانه دستخوش تغییرات زیاد و ارتقاهای سنگینی شده است؛ سوم خرداد یک سامانه پدافندی برد متوسط محسوب می‌شد که به مرور زمان موشک‌های مختلفی با بردی بین ۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر نظیر طائر۱، طائر۲، طائر۲ بی و سی طراحی شده است.

آخرین حلقه از زنجیره پدافند بومی سپاه با «مهران» تکمیل شد/ رونمایی از S-۴۰۰ ایرانی در حضور رهبر انقلاب +عکس
نمونه اولیه سامانه سوم خرداد

سامانه پدافندی سوم خرداد پس از اینکه انواع آزمایشات میدانی را در سالهای ۹۳ تا ۹۸ پشت سر گذاشت و به شکل انبوه در اختیار یگان های پدافندی هوافضای سپاه قرار گرفت در خردادماه ۱۳۹۸ موفق به سرنگونی پهپاد جاسوسی پیشرفته "گلوبال هاوک" آمریکایی با شلیک تنها یک موشک شد و بیش از پیش نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

اگرچه سوم خرداد توان شکار طیف متنوعی از تهدیدات هواپایه نظیر هواپیماهای با و بدون سرنشین، بالگردهای رزمی و موشک های تهاجمی دشمن را دارد، اما در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نسخه جدید و تخصصی ضد کروز آن با نام سامانه "۹ دی" رونمایی شد.

آخرین حلقه از زنجیره پدافند بومی سپاه با «مهران» تکمیل شد/ رونمایی از S-۴۰۰ ایرانی در حضور رهبر انقلاب +عکس
نسخه قبلی سامانه ۹ دی

بنابر اعلام رسمی سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه این سامانه با ارتقای سامانه سوم خرداد که در گذشته توانایی شلیک موشک‌های تا برد ۱۰۰ کیلومتر را داشت و با شکار پهپاد جاسوسی و متجاوز گلوبال هاوک امریکایی قابلیت های خود را به نمایش گذاشت، امروز قادر به شلیک موشک‌های پیشرفته کوتاه برد و مقابله با تهدیدات نزدیک از قبیل موشک کروز، پهپاد، بالگردها و بمب‌های رها شده از هواپیما است.

نمایشگاه جدید نیروی هوافضای سپاه شاهد رونمایی از جدیدترین نسخه ارتقا یافته از سامانه "۹ دی" بود که در آینده نزدیک جزئیات بیشتری از توانایی‌های این سامانه پدافندی کوتاه برد منتشر خواهد شد.

آخرین حلقه از زنجیره پدافند بومی سپاه با «مهران» تکمیل شد/ رونمایی از S-۴۰۰ ایرانی در حضور رهبر انقلاب +عکس
نمونه جدید سامانه پدافندی ۹ دی

اما تکمیل حلقه‌های پدافندی هوافضای سپاه در کنار دو سامانه کوتاه برد ۹ دی و میانبرد سوم خرداد، نیازمند طراحی و توسعه یک سامانه برد بلند جدید بود که امروز به شکل رسمی به نمایش درآمد.

تکمیل آخرین حلقه از زنجیره پدافندی هوایی سپاه با "مهران"

با توسعه انواع تسلیحات تهاجمی هوابرد مدرن توسط قدرت‌های جهانی نظیر موشک‌های کروز هوا به زمین و بمب‌های دورایستا گلاید کننده، علاوه بر مبحث ساخت سامانه‌های پدافندی تخصصی برای هدف قرار دادن این پرتابه‌ها، مسئله حیاتی‌تری تبدیل به دغدغه مهندسان و طراحان سیستم‌های دفاعی شد یعنی " دور نگه داشتن هر چه بیشتر جنگنده دشمن از آسمان خودی". عمده بمب های دورایستا عملیاتی در نیروی هوایی قدرت هایی نظیر آمریکا، روسیه، چین و ... بردی حدود ۷۵ تا ۲۰۰ کیلومتر دارند؛ یعنی بمب هایی که بدون پیشرانه و تنها از طریق بالچه‌های مخصوص هواسرشی افزایش برد یافته اند.

همچنین موشک‌های کروز عملیاتی نظیر JAASM امریکایی، "استورم شدو" بریتانیایی، اسکالپ فرانسوی و KH-۵۹ روسی نیز در مدل های مختلف بردی بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتر داشته و جنگنده‌های حامل آنها قادر به شلیک این پرتابه‌ها از فاصله‌ای نسبتا امن و دور از پدافند رقیب هستند؛ اما هر چه سیستم دفاعی شما دارای موشک‌های پدافندی با برد بیشتری بوده و در نزدیکی خط حریم هوایی خودی مستقر شوند، جنگنده دشمن بایستی در فاصله بیشتری عقب‌نشینی کرده و دسترسی آنها به تاسیسات راهبردی در عمق خاک خودی کمتر خواهد شد.

آخرین حلقه از زنجیره پدافند بومی سپاه با «مهران» تکمیل شد/ رونمایی از S-۴۰۰ ایرانی در حضور رهبر انقلاب +عکس
جنگنده تایفون و موشک کروز استورم شدو با برد ۵۰۰ کیلومتر

امروزه اساس طراحی سامانه‌های پدافندی دوربرد نه شکار جنگنده و بالگرد، بلکه هرچه دورتر نگه داشتن جنگنده های دشمن و کاهش توانایی آنها برای شلیک تسلیحات دورایستا به عمق خاک خودی است. سامانه پدافندی "مهران" که روز یکشنبه در نمایشگاه ویژه هوافضای سپاه با حضور رهبر معظم انقلاب رونمایی شد نخستین سامانه پدافندی دوربرد تخصصی ساخته شده در نیروی هوافضای سپاه محسوب می‌شود.

آخرین حلقه از زنجیره پدافند بومی سپاه با «مهران» تکمیل شد/ رونمایی از S-۴۰۰ ایرانی در حضور رهبر انقلاب +عکس
سامانه پدافندی برد بلند مهران

با توجه به اینکه موشک‌های سامانه سوم خرداد حداکثر ۲۰۰ کیلومتر برد دارند، پیش بینی می‌شود برد رسمی موشک‌های "مهران۲" که در آینده پیش رو اعلام خواهد شد بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر باشد که بر این اساس، سامانه مهران در واقع تکمیل کننده شبکه پدافند هوایی سپاه محسوب می‌شود.

آخرین حلقه از زنجیره پدافند بومی سپاه با «مهران» تکمیل شد/ رونمایی از S-۴۰۰ ایرانی در حضور رهبر انقلاب +عکس
ابعاد موشک مهران ۲ در مقایسه با فرد تصویربردار به خوبی مشخص است

حالا کار سامانه هایی نظیر سوم خرداد و ۹ دی برای مقابله با پرتابه‌های شلیک شده دشمن ساده تر می شود، زیرا سامانه مهران با استقرار احتمالی در نزدیکی مرزهای هوایی کشورمان جنگنده‌های دشمن را ناچار به حفظ فاصله‌ای حداقل ۳۰۰ کیلومتری از حریم هوایی ایران اسلامی خواهد کرد که ضمن محدود کردن دسترسی آنها به عمق خاک کشورمان، طیف گسترده‌ای از بمب‌های هواپرتاب آنها نظیر مهمات SDB یا JDAM با بردی حدود ۱۰۰ کیلومتر را از دور خارج کرده و آنها را ناچار به استفاده از ذخایر محدودتر موشک‌های کروز تهاجمی می‌کند.

آخرین حلقه از زنجیره پدافند بومی سپاه با «مهران» تکمیل شد/ رونمایی از S-۴۰۰ ایرانی در حضور رهبر انقلاب +عکس
سمت راست سامانه پدافندی مهران و سمت چپ سوم خرداد

سامانه پدافندی دوربرد "مهران" را در مقام مقایسه می توان با سامانه S-۴۰۰ روسی دارای شباهت دانست که آخرین نسل عملیاتی شده پدافند دوربرد روسیه را تشکیل می دهد و با توجه به استفاده از تکنولوژی‌های جدید، طراحی بهبود یافته و احتمالا برد عملیاتی بیشتر موشک‌ها، توانایی و عملکرد بهتری نیز نسبت به این سیستم مشهور پدافندی روسی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    اینها رو در سوریه مستقر کنید تا با شکار جنگنده‌های متجاوز رژیم کودک کش اسرائیل کارایی شان را ثابت کنند
    • سرباز ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      65 2
      بدون شک در برابر پرنده های نسل 4 و 4++ کارایی مطلوب و عالی دارد ، در مورد پرنده های با سطح مقطع پایینتر (پنهانکار) هنوز هیچ کس ادعای توانایی شکار آن ها را ندارد ... هرچند باور دارم به زودی به اونم میرسیم به فضل الهی
    • ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      52 21
      بدون اتم کماکان حرف زیادی برای گفتن نداریم..
    • ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      34 12
      در جنگ اول ایمان به خدا، دوم شجاعت، سوم رهبری، چهارم تجهیزات تامام
    • ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      14 2
      این سیستم ها گرون قیمت سوریه از پسش بر نمیاد عربستان خر اگه یکم عاقل بود الان دنیا مال خاورمیانه بود
    • ارش ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      9 12
      یک سوال لطفاً برادرها جواب بدن اگر با آمریکا جنگ بشه اونها نمیتونن پالایشگاه ها و پتروشیمی های مارو مورد هدف قرار بدن؟؟؟ اگر یک پالایشگاه بنزین نابود بشه میتونیم کمبود بنزین رو جبران کنیم یا اگر پالایشگاه های گاز رو بزنن میتونیم سوخت نیروگاه های برق رو تامین کنیم تا برق کشور قطع نشه
    • ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      4 4
      برای آزمون دقت و میزان تخریب یکی تو کله قجر بزنید.
    • ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      6 2
       درود بر رزمندگان اسلام سلام و لبیک بر امام قائم ع و ص  سلام بر شهيدان  مرگ بر آمريكا   مرگ بر انگليس   مرگ بر منافقين و كفار   مرگ بر اسرائيل
    • ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      6 5
       درود بر رزمندگان اسلام
    • ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      7 2
      بخاطر وجود جواسیس و احتمال لو رفتن فناوری ( چون این فناوری ها رو به سادگی به کسی نمیدن و بعضی هاشون انحصاری هستند، آمریکا و روسیه هم اگر تجهیزات رو در کشوری مستقر میکنند کاربر و تعمیر اونا رو اگر خودشون باشند اجازه استقرارش رو میدن همونطور که در زمان شاه اجازه تعمیر تجهیزات نظامی رو به نظامیان ایرانی نمیدادند با وجود اینکه ما متحد استراتژیکشون بودیم )، ما حتی در محور مقاومت این تجهیزات رو به کسی نمیدیم ، اما موشک و پهپاد رو به اونا دادیم که از خودشون دفاع کنند ، شاید در سالیان بعد که سطح فناوری های ما بالاتر رفت بتونیم ورژن های قبلی رو بدستشون بسپاریم
    • ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      15 3
      جنگنده ی پنهانکار وجود نداره هر هواپیمایی که پرواز میکنه قابل رهگیریه فقط تفاوت در فاصله شناساییه
    • ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      6 5
      00:47 خواهر عزیزم به فرض میگیم بتونه بزنه ایا به نظرت اونها گوسفند هستن که دنیا و خودشون رو از نفت محروم کنن ؟
    • مسعود ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      3 9
      بی خیال پدافند ایرانی سن بازنشستگی زیاد شده خوابی
    • ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      9 0
      ۰۰:۴۷ دوران بزن و دررو تمام شده💪🏻💪🏻💪🏻
    • سورن ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      2 0
      هیچی دیگه سرکار
  • ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    16 13
    با یه سامانه دیگه مقایسه اش میکردی
    • ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      9 10
      مشرق دستت درد نکنه ((سانسور چی))
    • ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      2 0
      حذف کنید
  • فدایی سید علی خامنه ای ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    66 17
    پوزه همه مستکبران و جنایتکاران جهان را به خاک میمالیم
    • ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      11 6
      اره
    • ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      7 1
      حتما!
    • ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      8 4
      اونایی که نوشتید آره و حتما (به تمسخر) شماها یادتون نمیاد یه زمانی بود موتور کشتی های امریکا باعث سقوط دولت ها میشدند ،یه زمانی (احتمالا اون زمان تو مهد کودک بوده اید یا در خوراکی ها) امریکا و انگلیس بخاطر اتهام داشتن سلاح کشتار جمعی به کشور ها حمله میکردن .. ولی خب امروز ما اینجا نشسته ایم و دشمن ما درگیره ... بازم شما یادتون نمیاد یه زمانی کاردار سفارت امریکا برای شاه کشور ما تعیین تکلیف میکرد ... سرتون از اینستا دربیاد می بینید چه خبره .. تو اینستاگرام دشمن روزی سه بار خاک مارو فتح میکنه
  • مهدی ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    56 12
    ما می توانیم
  • ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    50 11
    دمتون گرم تا چشم دشمنان و ابلهان مخالف درآد.
  • ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    16 11
    سیستم پدافند سوم خرداد با کنیستر
  • ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    42 6
    ماشاءالله و لا قوه الا بالله
  • ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    18 3
    با سلام. دعا و آرزوی عزت و سربلندی و پیروزی جهت خدمتگزاران صدیق و جبهه مقاومت اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی را دارم
  • ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    7 30
    به امید آغاز جنگهای هسته ای
    • ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      7 1
      دیوانه زنجیری
  • ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    17 1
    بهترین جا برای ازمایش این سلاحهای جدید ریختن برسر صهیونیستهاست-مثل خودشان که سلاحشان برسرمردم تست میکنند
  • ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    17 1
    اگر حریم تقریبی مرزهای کشور پهناورمان را 7000 کیلومتر در نظر بگیریم و شعاع عملیاتی سامانه مهران را هم 300 کیلومتر در نظر داشته باشیم به 23 سامانه پدافندی عملیاتی مهران جهت استقرار در مرزهایمان در هر 4 طرف مملکت نیاز داریم اگر سامانه های رزرو را در نظر بگیریم که قطعا نیاز است این عدد به حداقل 30 سامانه پدافندی خواهد رسید سطح تهدیدات خصوصا در مناطقی مثل جنوب را هم تو معادله بیاریم حداقل نیاز 40 سامانه پدافندی مهران خواهد بود اگر بگوییم از سامانه مهران در رینگ های داخلی تر برای محافظت از اماکن مهم هم استفاده شود مقدار نیاز به حداقل 50 سامانه موشکی پدافندی مهران خواهد رسید که به شبکه پدافندی خطی پوششی قدرتمندی برسیم که همه این سامانه های پدافندی برد متوسط و بلندی که داریم البته باید توسط سامانه هایی مثل مجید , توپ های 23 م م اتومات و امثالهم با قابلیت عملیات در شب و روز و انواع شرایط آب و هوایی + حضور افسرهای آموزش دیده مسلط و مجهز به دوش پرتاب ها در برابر حملاتی مثل پهبادهای انتحاری محافظت بشوند الان رکن اصلی قدرت پدافندی ما , تحرک و ناشناخته بودن عملکرد آن است چون خودمان سازنده هستیم چیزی هم به دست بیارن چون دائما در حال ارتقا هستیم خیلی به دردشون نخواهد خورد حالا این تحرک و ناشناخته بودن به شکل خطی پوششی لایه ایی هم برسد واقعا هیچ نیروی هوایی چنین ریسک احمقانه ایی برای ورود به چنین فضایی نخواهد کرد چون پرنده مهاجم تو هر طرح حمله ایی , قطعا گیر یک پدافند خواهد افتاد و اون تلفات وارده , طرح حمله را بی معنی خواهد کرد .
    • علیرضامجنون ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      1 3
      !تو مثه اینکه نمی فهمی که هر سامانه پدافندی برد و هدفش خاص است آن وقت با آن مغز بی شعورت کشور را کیلومتر میکنی وباآن محاسبه ناقصت میگی مثلا درکشوراگر30سامانه پدافند هواءی مهران که داشته باشیم با سرریزدیگر سامانه های پدافندی از قبیل توپهای ضدهوایئ دیگه مشکل امنیت آسمان کشور حله.
  • ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    17 34
    چرا با این سلاح ها به اسراییل حمله نمیکنید اعتماد نفس ندارید یا از شهادت میترسید
    • ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      13 2
      نگران خانواده ت در اسرائیل هستیم...
    • حجت ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      5 1
      منتظریم برید افغانستان
    • ایران ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      8 1
      فقط یک احمق میتونه اینجوری صحبت کنه. اخه مشنگ ب اسرائیل حمله کردن کار دو دقه هست. بعدش چی؟؟؟؟میدونی چی میشه؟؟؟؟الان مثلا ی گروه مقاوت توعراق ب پایگاه امریکا موشک میزنه.یا ی گروه تو یمن میزنه ب کشتی های اسرائیل.اما عراق و یمن رسمی اعلام جنگ نمیکنن.این میدونی یعنی چی؟؟؟؟اونوقت ایران موشک بزنه؟همینجوری کلا دنیا دشمن ماهستن
    • ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      10 1
      هنگامی که مغزو می بندی و دهنو باز میکنی نتیجه اش همین میشه اول اینکه این سامانه دفاعیه دوم اینکه اسقاطیل از پس حماس و حزب الله برنمیاد سوم اینکه گریه نکن اشکاتو پاک کن
    • ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      4 2
      ابله اینها سامانه های دفاعی است نه تهاجمی ... بعدشم میخای بیا بشین جای رهبر دستور حمله را صادر کن ... تعارف نکن
  • ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    24 31
    اسرائیل هر روز پیشروی می‌کنه و شما خط قرمزهاتون رو عقب می برید. کی قراره از این امکانات استفاده بشه؟
    • ارش ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      19 4
      موشکی که هیچ وقت پرتاب نشه آهن پاره ای بیش نیست
  • ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    15 4
    داستان شیرین زنده شدن دوباره دو امپراطوری باستانی ایران و یمن.
  • م.اکبری ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    17 3
    ونحن نقول الحمدلله رب العالمین خدا قوت وخدا پشت پناهیان باشد
  • ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    8 12
    این سامانه ها صرفا بازداراندگی 100 در 100 ندارند برای عبور از انها میتوان راهکاری اندیشید موضوع اصلی قدرت تهاجمی است و مخصوصا بمبهای با تخریب بالا که اگر مثلا به عین الاسد زدید پایگاه کلا توان عملیاتی را از دست بدهد نه اینکه صرفا یه اسیب جزیی وارد کند سلاحههای نثل جدید باید الکترومغناطیسی باشند تا تمام لوازم الکترونیکی تا شعاع 10 کیلومتری محل انفجار را از کار بیاندازند حتی وسایل خاموش را اگر میخواهید جنگ را از شرق و غرب ببرید دنبال این نوع سلاح باشید نه این اسباب بازی ها سلاح های کاملا استراتژیک که دشمن را به عصر حجر بازگرداند نه مثل بمب اتم نابودگر باشد
    • ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      2 1
      "نثل"چیه؟!
  • ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    14 4
    چندتایی هم به‌ انصارالله بدهيد موفق باشيد
  • محمد ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    18 3
    چرا تو سوریه مستقر نمیکنید تا جنگنده های اسرائیل رو از آسمان لبنان و بلندیهای جولان و احتمالا از قبرس، رهگیری و منهدم کنن
  • ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    16 1
    مبارک باشه . چشم حسودان کور .
  • طاها ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    4 1
    👏👏👏👌
  • Reza ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    6 2
    باید سریع تولید انبوه شود و عملیاتی همه سامامه ها و تولیدات جدید تر هم در دستور کار باشد
  • ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    10 4
    به امید نابودی نیروی هوایی صهیونیستها درسوریه ولبنان با این سامانه ها ،قربان دستان تان دلاوران عزیز فدای رهبر عزیزمان بشم که چنین شاگردان دلاوری را برای ایران اسلامی تربیت کردند.
  • ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    11 2
    اگر این سامانه ها در جنوب لبنان و سوریه مستقر بشن، هم امنیت هوایی لبنان و هم سوریه تامین میشه، هم هواپیماهای صهیونیست ها ساقط میشه
  • ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    10 1
    از این تجهیزات به یمن بدهید خداوند متعال از شما راضی باشد
  • بنده خدا ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    8 0
    درود خدا بر مجاهدان راه حق. خدا قوت و دست مریزاد برای این دستاوردهای بسیار پیچیده و بسیار بسیار با ارزش. اما یک نکته را یادآوری می کنم و البته مطمئن هستم که کاملا مدنظر دانشمندان نظامی کشور قرار دارد. در جنگ های مدرن امروزی، از جمله جنگ قره باغ، جنگ اوکراین و جنگ یمن، سامانه های بسیار گران قیمت و دوربرد شرقی و غربی هدف حملات انتحاری پهپادهای بسیار ارزان قیمت قرار گرفتند. به عنوان یک پیشنهاد، برای مقابله با این ریز پرنده ها بخش از سامانه های تلار از روی زمین به آسمان انتقال یابد. یعنی موشک ها و رادارها بر روی یک پهپاد با مداومت پروازی بالا قرار گرفته و پهپاد توسط سیستم های ارتباطی کوتاه برد و امن با اتاق پروازی در ارتباط باشند. بویژه برای سامانه هایی که قرار است در مرزها نصب شوند.
  • ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    9 3
    ماشاالله... بزودی معادل S-500 و موشکهای ماهواره زن و‌ قاره پیما. آخرین حلقه هم بازدارندگی هسته ای.
  • ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    2 6
    ما یک‌موشک با قابلیت اطمینان بالا و چند منظوره مانند آمرام دی می خوایم با برد 180 فعال راداری فرق نمی کنه از اف4 اف5 شلیک بشه یا اف22
    • ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      3 2
      مجید دلبندم اینها برای این استفاده میشوند که هواپیمای حامل آمرام دی با برد 180فعال راداری رو در فاصله 300تا 400کیلومتری منهدم کنه متوجه شدی دلبندم
    • مش مندلیف ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      2 0
      آره سامانه های پدافندی ایرانو بردن سوریه هیچیو نزدن! اس200 پوسیده با اون آمار خرابش یه اف16 اسراییلی و چنتا هواگرد ترکیه رو سرنگون کرد
  • سلام ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    3 5
    اینا چین ما یک‌موشک با قابلیت اطمینان بالا و چند منظوره مانند آمرام دی می خوایم با برد 180 فعال راداری فرق نمی کنه از اف4 اف5 شلیک بشه یا اف22 تازه زمین پایشم سامانه Nasams ساختن
  • سلام ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    2 6
    اینا چین ما یک‌موشک با قابلیت اطمینان بالا و چند منظوره مانند آمرام دی می خوایم با برد 180 فعال راداری فرق نمی کنه از اف4 اف5 شلیک بشه یا اف22 تازه زمین پایشم سامانه Nasams ساختن
  • ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    10 2
    درود بر زحمت کشان صنایع نظامی انشالله ساخت جنگنده و هواگردهای ترابری و بالگرد نظامی هم به سرانجام برسه تا از این وضعیت فرسودگی نجات پیدا کنیم چون امیدی هم به چین و روسیه نیست
  • حسین ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    2 0
    دوستانی که برای استفاده از اینا عجله دارن باید بدونن اینا سامانه های دفاعی هستن برای تهاجم عجله نکنید اقا خودش میدونه چطور سگیونیستا رو کن فیکون کنه
  • محمود ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    2 0
    یکی از مزایای تبادل اطلاعات و برنامه های نظامی بین ایران ودوستان همین ارتقای کمی و کیفی جنگ افزارهای پیشرفته هست ما کمک پهپاد می دهیم آنها هم علم روز موشکی و دیگر ...
  • ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    3 0
    الله اکبر و لله الحمد
  • ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    1 3
    واقعا عجیبه ! علیرغم این همه پیشرفتهای پدافندی , چرا تاکنون حتی یک فروند جنگنده اسرائیلی مهاجم به لبنان وسوریه سرنگون نشده اند ? ! !
  • رضا ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    4 3
    13000 نفر کشته شدن شما دارید چه کار می کنید به خدا قسم امروز فلسطین همون کربلاست!
  • جواد ظریف ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    4 3
    ما اصلاح طلبان از جنگ خسته شدیم ، راه واشنگتن از تل آویو میگذرد
  • مصطفی‌حسینی‌کواری ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    1 1
    در‌لبنان‌سوم‌خرداد‌رومستقر‌کنید‌
  • ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    1 3
    جواب هایمارس رو باید داد.
  • ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 2
    ایران به موازات پیشرفت نظامی باید روی تبلیغات برون مرزی کار کنه !!بیش او 75% رسانه های جهان دست صحیونیستهاست و فهماندن حق و ناحق هم بدروغ دست آنهاست ! براحتی قاتل رو جای مقتول جا میزنن و جنایتکار روجای بیگناه !!
  • ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    6 1
    مرگ بر اسرائيل
  • ازناب ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    5 2
    توسعه موشکهای باز دارندگی خوب است ولی کافی نیست بهترین بازدارندگی فقط سلاح اتمی است و بس . به امید پیروزی ایران عزیز
  • ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 2
    مرگ بر انگليس   مرگ بر منافقين
  • سیدعلیرضا ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    4 6
    لشگر های فاطمیون زینبیون حشد الشعبی حزب الله بخش جدایی ناپذیر از امپراطوری شیعه پارسی که از کابل تا مدیترانه در حال گسترانیده شدنست
    • ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      3 2
      خدا بدجوری شفات بده
    • ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      3 3
      تفرقه نینداز، حشدالشعبی و ایران و فاطمیون و یمن اتحاد مقدس در «امپراطوری‌ محور مقاومت» است.
  • میگ میگ ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    1 0
    خنده داره لبنان عراق سوریه - چپ و راست میزنن و داغون میکنن تجهیزات جبهه مقاومت - الان رونمایی کردید
  • ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    4 6
    مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....
  • ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 2
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است
  • محسن .ف ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    5 1
    یک سوال چرا هی سامانه و موشک رو نمایی میشه ؟ به تولید انبوه میرسه ؟ یا فقط در چند نمونه به بروز میکنن ؟
  • ایرانی ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 0
    عرض سلام وخدا قوت دارم خدمت تما می دلاور مردان نیروهای مسلح قطعا کشوری که نیروی نظامی وتجهیزات نظامی پیشرفته ای نداشته باشد زیر چکمه های ضالمان و زورگویان له خواهد شدمن از خداوند برای شما دلاوران آرزوی سلامتی تندرستی وعاقبت بخیری دارم خاک پای شما هستم سردار حاجی زاده عزیز
  • ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    3 1
    احسنت به شما بزرگواران این سامانه ها انشاله در عراف سوریه لبنان افغانستان پاکستان انشاله نصب تاکور شود هر انکه نتواند دید.
  • ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    3 1
    الله اکبر باعث افتخار هر ایران وایرانیست ✌️🥰👏👏👏👏👏👏👏👏
  • ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 0
    و دیگر هیچ..
  • ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    4 2
    مهم جنگیدن با اسراییل است
  • ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    1 1
    فورا باید برنامه صادراتش به کشورهای دوست و برادر مثل عراق و سوریه و یمن و لبنان پیگیری شود تا ایشان نیز مثل ما از شر اف35 های اسرائیل و آمریکای جهانخوار آسوده خاطر شوند انشاله..
  • ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    3 0
    خوب شد ما دیگه از روسیه هم جلو زدیم
  • ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 1
    ۰۰:۴۷ شما نئشه‌ی غیرمحترم سهیونیست، سوال نکردید، یه خبر رو مثلا لای سوالت پیچوندی گفتی...این کار شدنی هست، سخت هست، ولی خیلی دردناکه برای خود آمریکا توی خاک آمریکا... دیگه پهپادسازی و انتحاری سازی، به دست بچه های عراقی شدنی شده...اسقاطیل که با خاک یکسانه ان شاالله...حرف از بمب اتم هم نزنید که این همه سرمایه گذاری حقیقی ایران برای نمایش امکانات نظامیش، خیلی حرفا رو داره علنی میگه...پس خفه شو، گمشو بیرون از فلسطین.
  • ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 1
    ۰۰:۴۷ بهت اشتباهی مثبت زدم، شما نئشه‌ی غیرمحترم سهیونیست، سوال نکردید، یه خبر رو مثلا لای سوالت پیچوندی گفتی...این کار شدنی هست، سخت هست، ولی خیلی دردناکه برای خود آمریکا توی خاک آمریکا... دیگه پهپادسازی و انتحاری سازی، به دست بچه های عراقی شدنی شده...اسقاطیل که با خاک یکسانه ان شاالله.
  • ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    1 0
    خیلی خیلی خیلی عالی دم همه گرم
  • مملی ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    8 2
    آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی!
  • ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 0
    صلوات
  • پاسخ ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    4 0
    پاسخ به این سوال: یک سوال لطفاً برادرها جواب بدن اگر با آمریکا جنگ بشه اونها نمیتونن پالایشگاه ها و پتروشیمی های مارو مورد هدف قرار بدن؟؟؟ و.... جواب: یکی از مولفه های بازدارنده در جنگ، ایجاد توازن قدرت و وحشت است که الان و به وضوح در تقابل آمریکا و اسراییل با کشور عزیز ما دیده می شود. بله، دشمن می تواند حمله کند، ضربه به تاسیسات و مجتمع های صنعت نفت و پتروشیمی هم بزند اما آیا او در امان خواهد بود؟ قدرت بازدارندگی ما فوق العاده است که در هیچ رسانه ای لایه های پنهان آن به نمایش گذاشته نشده است و این شرط عقلانیت است. قدرت بازدارندگی ما به هر تهدیدی در هر سطحی از تلاش دشمن، سناریو چینی شده است.فرضا آمریکا از پایگاه های حوزه خلیج فارس در کشورهای منطقه بخواهد اقدام به حمله کند. قطعا این پایگاه ها نه تنها مورد حمله قدرتمند قرار خواهند گرفت که حتی بررسی تسخیر انان نیز می تواند یک سناریو باشد. از طرفی اگر قرار باشد صنایع ما توسط دشمن امریکایی از این پایگاه ها مورد حمله قرار گیرد، قطعا هیچ صنایعی از این کشورها جان سالم به در نخواهد برد، آیا تحمل چنین ضرباتی را دارند؟.هرگز. دیدید و دیدیم که چگونه ارامکو و تاسیسات نفتی بقیق سعودی توسط یگان موشکی یمن به اتش کشیده شد!. البته این صرفا یک بخش از پاسخ کشور قدرتمند ایران خواهد بود اما بخش مهمترش حتما و قطعا در قلب امریکا خواهد بود. نقطه قوت امریکا در پیروزی جنگ جهانی دوم روی دو مسئله بود، دوری از کانون جنگ و استفاده از سلاح هسته ای. ایران قدرتمند و رجال شجاع دل و فرماندهان ارشد نظامی ، اطلاعاتی و امنیتی ایران برای این نقطه قوت قبلی آمریکا، سناریوهای سورپرایز کننده ای فراهم کرده اند که در مخیله هیچ دشمنی شاید خطور نکرده است. وقتی بنای دشمن بر نابودی یا اسارت موجودیت یک کشور و ملت باشد،قطعا و حتما موجودیت و حیات آن دشمن، هدف اول خواهد بود. اینکه اینکار با چه توان و قدرتی و چگونه قابل انجام است، همان توازن وحشتی است که باعث شده اسراییل و امریکا و هم پیمانانشان جرات چشم در چشم ایران شدن را نداشته باشند و صرفا دل به تحریم و اغتشاشات چند وطن فروش ببندند . بر خلاف بعضاسیاسیون و مسئولین بعضا فاسد دلداه به غرب، یک جریان قوی، محکم و حاکم در کل نظام بر سر منافع و امنیت ملی با هیچ احدی شوخی ندارد و پای دفاع و تنبیه متجاوزان ایستاده است .
  • Mtmp ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    آقای زاکانی شهرداری تهران بازسازی غزه پیشکش شما شما بیاید مسکن مهر آبشناسان یه بازدید داشته باشید ،بعد ببینیدغزه نیاز به بازسازی داره یا مسکن مهر آبشناسان رباط کریم امکانات صفر صفر و زباله دانی و مردم این محله در بدترین شرایط دارن زندگی میکنن صدرحمت به غزه
  • محمدتقی ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    1 0
    سلام و درود ما بر دلاور مردانمان و ارزوی طول عمر و سلامتی رهبر عزیزمان
  • ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    عالی
  • قادر بایرامی ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    1 0
    قدرت نظامی کشور افتخاری برای ماست و ترسی برای دشمنان ما.پس خسته نباشید می گویم به رزمندگان وطن که حافظ وطن ما جوان وناموس ما هستند ودرود می فرستم به رهبرم که چنین سربازان غیور دارند
  • ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 2
    چهل سال پیش کارشناسهای نظامی تمام دنیا تجهیزات آمریکایی و غربی را یک سر و گردن بالاتر از تجهیزات روسی میدانستند حالا وای بحال الان و این شکاف چند دهه تکنولوژی که بین تجهیزات روسی و غربی افتاده فقط می خواهم بهتون بگم غرب خیلی ازتواناییهای نظامی پیشرفته خود را مخفی نگه داشته و دلخوش به کارایی تجهیزات روسی نباشید و فقط و فقط با دیپلماسی جلو بروید
  • شاهین IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    1 0
    تنها راه بازدارندگی سلاح هسته ای است لین تحهیزات متعارف هستند هرچه بهترش را تولید کنیم اونا هم بهترش را دارند فقط سلاح هسته ای باعث میشه همه ی کشورها فکر تجاوز از سرشون بیرون کنند تاماااام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس