کد خبر 1547699
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
نخبه‌ها مسیر دانشگاه تا صنعت را چگونه طی کنند؟

بنیاد ملی نخبگان، جزئیاتی از طرح جدید این بنیاد برای حرکت نخبه‌ها از دانشگاه تا صنعت را منتشر کرده است.

به گزارش مشرق، بنیاد ملی نخبگان قرار است در برنامه‌های جدید خود، طرح مسیر رشد نخبه را دنبال کند تا نخبگان از این بستر بتوانند علاوه‌بر توسعه توانمندی‌های خود، برای حل مسائل جامعه و صنعت نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری داشته باشند. در برنامه جدید بنیاد ملی نخبگان، افراد مختلف از دوره دانش‌آموزی گرفته تا دانشگاه دارای مسیری خواهند بود که بایستی در این مسیر در حل مسأله و تأثیرگذاری در پیشرفت کشور نقش‌آفرینی کنند. طرح‌های فعلی بنیاد ملی نخبگان نیز مطابق با این مسیر جانمایی خواهند شد.

اوایل سال تحصیلی جاری بود که سید سلمان سیدافقهی، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، به ایجاد یک سامانه پایش وضعیت نخبگان و طرح مسیر رشد نخبگی اشاره کرد و گفت: در دوره دانش‌آموزی تبعا تعدادی استعداد و نخبه را در المپیاد کنکور و یا رقابت‌های معتبر علمی شناسایی می‌کنیم. اقدام دیگری هم که در دست انجام داریم، پایش سالانه نخبگان در بنیاد است؛ یعنی سالانه مسیر نخبگی افراد را پایش می‌کنیم.

او تصریح کرد: اگر انحراف فرد از آن مسیری که طراحی کردیم، معنادار بوده باشد، از او سلب عضویت می‌کنیم تا زمانی که بتواند دوباره خود را به آن سطح برساند. یعنی عنوان نخبگی فرد به گونه‌ای نخواهد بود که تا ابد همراه فرد باشد بلکه عنوانی است که ممکن است از فرد سلب شود. به این ترتیب انتظار داریم که نخبه همواره در مسیر رشد و بر مدار رشد حرکت کند.

سیدافقهی با اشاره به جانمایی ۲۰ طرح فعلی بنیاد ملی نخبگان در این مسیر رشد نخبه تأکید کرد: در برنامه‌ریزی فعالیت‌های کوتاه‌مدت بنیاد، طرح‌هایی مثل طرح شهید احمدی روشن و ... همچون دوره‌های قبلی اجرا می‌شود تا زمانی که مدل‌های جدید آمادگی جایگزینی پیدا کند.

حالا و با گذشت حدود ۲ ماه از این گفت‌وگو، بنیاد ملی نخبگان جزئیاتی از این طرح را منتشر کرد. در این فرایند یک استاد راهبر همراه دانشجو خواهد بود و با توجه به نیاز کشور، رشته تحصیلی و علایق و توانمندی‌های دانشجو، مسیر نخبگی را در چهار سرفصل تحصیلی، علمی-تخصصی، مهارتی- فرهنگی و اجتماعی تعریف می‌کند.

در این طرح، نخبگان به صورت سالانه پایش و رصد می‌شوند و در صورتی که بتوانند معیارهای نخبگی و تأثیرگذاری خود را اثبات نمایند، می‌توانند در ادامه مسیر نیز از حمایت‌ها و برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان استفاده نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    1 0
    صنعتشون بعدازمهاجرته
  • ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    مثل پزشکا که در دوران دانشجویی میرن بیمارستان دانشگاهی ها هم باید برن کارخانه و کارگاه ... چیز سختی نیست همت نیست
  • ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    3 0
    نخبه‌ها مسیر دانشگاه تا صنعت را چگونه طی کنند؟ جواب: با کار در اسنپ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس