نفرت‌پراکنی به سبک وزیر کشور برکنار شده انگلیس

در بحبوحه برگزاری راهپیمایی های گسترده اخیر در انگلستان جهت حمایت از مردم فلسطین، وزیر کشور انگلستان که به تازگی برکنار شده، در موضع‌گیری، راهپیمایی حامیان فلسطین در این کشور را نفرت انگیز توصیف کرد!

به گزارش مشرق، در مدت اخیر و همزمان با اوج گیری جنگ غزه و تشدید جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم ساکن در نوار غزه، شاهد واکنش گسترده افکار عمومی بین المللی به این جنایات و محکوم سازی اقدامات وحشیانه صهیونیست ها در سطحی وسیع و بی‌سابقه بوده ایم. نکته قابل تامل اینکه در کشورهای غربی نظیر آمریکا و انگلیس که از جمله اصلی ترین حامیان اقدامات غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه هستند، شاهد آشکارشدن شکافی قابل توجه میان سیاست و رفتار دولت ها و ملت های مذکور به جنگ غزه بوده ایم.

به طور خاص در انگلیس، لندن پایتخت این کشور شاهد برگزاری راهپیمایی و تظاهرات بی سابقه ۳۰۰ هزار نفری در حمایت از ملت فلسطین بوده است. رویدادی که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران، تحولی بی‌سابقه در این کشور است. در آمریکا نیز شهرهای بزرگ این کشور نظیر نیویورک، واشینگتن دی سی و شیکاگو، اعتراضات و راهپیمایی های گسترده ای را در حمایت از ملت فلسطین شاهد بوده اند.

با این همه، در بحبوحه برگزاری راهپیمایی های گسترده اخیر در انگلستان، وزیر کشور انگلیس "سوئلا برآورمن" که البته به تازگی توسط ریشی سوناک نخست وزیر این کشور برکنار شده، در موضع گیری، راهپیمایی حامیان فلسطین در انگلیس را نفرت انگیز توصیف کرده و آن را به اوج گیری حمایت از تروریسم و یهودی ستیزی در انگلستان نسبت داده است. این اظهار نظر وزیر کشور انگلستان، در نوع خود حامل ۲ پیام عمده و محوری است:

اولا، بار دیگر این نکته اثبات شد که دموکراسی غربی چیزی بیشتر از یک شوخی بزرگ نیست و رهبران غربی تنها تا جایی که به نفعشان باشد، به قواعد دموکراسی ادعاییِ خود وفادار هستند. در این چهارچوب، در وضعیتی که راهپیمایی توده های قابل توجهی از مردم انگلیس در تضاد مستقیم با منافع دولت این کشور قرار دارد، رهبران انگلستان از یاد برده اند که مدعیان دموکراسی هستند و عملا بنیان های ابتدایی دموکراسی غربی نظیر آزادی تجمع و اعتراض را زیر سوال می برند و به آن حمله می کنند.

البته که پیشتر نیز ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در همکاری با نهادهای امنیتی این کشور سعی در ایجاد فضایی داشته تا برگزاری راهپیمایی های حمایت از فلسطین در انگلستان، تا جای ممکن محدود شود.

به عنوان مثال، به طور خاص این دولت از ابطال ویزای آن دسته از شهروندان خارجی که به حمایت از مردم فلسطین در این کشور می پردازند اشاره داشته و حتی وزیر کشور انگلستان نیز در موضع گیری گفته بود که برافراشتن پرچم فلسطین در این کشور می تواند اقدامی غیرقانونی باشد!

دوم اینکه بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که برکناری وزیر کشور انگلیس "سوئلا برآورمن" از کرسی خود توسط ریشی سوناک، تا حد زیادی معلول فشارهای قابل توجه لابی‌های صهیونیستی در این کشور بوده است. لابی‌هایی که قویا معتقدند وزیر کشور انگلیس در مهار و متوقف کردن راهپیمایی‌های حمایت از فلسطین، منفعلانه عمل کرده و صرفا مواضع ظاهری اتخاذ کرده است.

توجه داشته باشیم که انگلیس از جمله کشورهای اروپایی است که تاکنون مطالب مختلفی در مورد قدرت قابل توجه لابیهای صهیونیستی در آن مطرح شده است. کما اینکه حتی در ماه های گذشته، برخی منابع از نفوذ عجیب و غریب لابیها و سازمان های صهیونیستی در شکل دهی به برنامه درسی کودکان انگلیسی در چهارچوبی که به نفع اسرائیل باشد، به انتقاد پرداخته اند. در این میان، برخی نیز به این نکته اشاره می کنند که ریشی سوناک به واسطه برکناری سوئلا برآورمن سعی داشته فشارهای لابی های صهیونیستی علیه خود را کاهش دهد و در واقع وی را قربانی کرده است.

با این همه، موضع‌گیری اخیر سوئلا برآورمن وزیر کشور برکنار شده انگلیس که راهپیمایی های حمایت از ملت فلسطین و محکوم سازی جنایات صهیونیست ها را تروریستی و نفرت انگیز و یهودی ستیزانه توصیف کرده بود، در نوع خود پرده از چهره حقیقی نوعِ نگاه دستگاه و نظام حکمرانی انگلستان به مساله فلسطین و پیوندهای عمیق آن با رژیم اشغالگر قدس برداشت.

پیوندهایی که همواره انگلیسی‌ها سعی داشته‌اند آن را در لفافه و پوشش قرار دهند و از عیان‌شدن آن خودداری می‌کردند. جالب اینکه وزیر کشور انگلیس راهپیمای‌های حمایت از مردم فسلطین را به یهودی ستیزی نسبت داده است. این همان حیله ای است که تریبون های رسمی صهیونیست‌ها چندین دهه است به کار می‌برند و مخالفان و منتقدان خود را نه مخالف با ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم، بلکه به غلط، مخالف با یهودیت خطاب می‌کنند.

با این حال، راهپیمایی‌های حمایت از مردم فلسطین در انگلستان به قدری گسترده بوده که موجی از وحشت را در دولت و سازوکارهای حکمرانی انگلستان ایجاد کرده است.

منبع: الف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    3 0
    اسرائیل انگلیس است و بر عکس مادر اسرائیل انگلیس است
    • ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
      0 1
      در تایید مواضع حماس و حزب الله و مقاومت و ابطال اسراییل و آمریکا ....عاقبت «ظلم» و همکاری با ظالم پرسش : از ديدگاه قرآن عاقبت «ظلم» و بیدادگری و همکاری با ظالمان چیست؟ پاسخ اجمالی: «قرآن»، ظالمان و بيدادگران را به آتش سوزانِ جهنّم تهديد كرده است. در يكي از اين آيات مى فرمايد: «ما براى ستمگران آتشی آماده كرده ايم كه آنها را از هر سو احاطه كرده و اگر تشنه شوند و تقاضاى آب كنند آبى برايشان مى آورند همچون فلز گداخته كه صورت ها را بريان مى كند! چه نوشيدنى بدى! و چه بد محل اجتماعى؟!». در تعبير تند ديگرى آمده: «اما ظالمان هيزم آتش دوزخند!». نه تنها ظلم و ستم، ظالمان را به دوزخ مى فرستند؛ بلكه به گفته «قرآن» كسانى كه بر آنها تكيه كنند و يا جزء اعوان و انصار آنان باشند نيز مشمول همين حكم خواهند بود.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    28 1
    وجدانهای بیدار جهانیان پایه های ظلم و ستم را از جا می کنند
  • ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 1
    در تایید مواضع حماس و حزب الله و مقاومت و ابطال اسراییل و آمریکا ....عاقبت «ظلم» و همکاری با ظالم پرسش : از ديدگاه قرآن عاقبت «ظلم» و بیدادگری و همکاری با ظالمان چیست؟ پاسخ اجمالی: «قرآن»، ظالمان و بيدادگران را به آتش سوزانِ جهنّم تهديد كرده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس