به گزارش مشرق، امیرعلی ابوالفتح در توئیتی درباره آینده سیاست منطقه ای آمریکا نوشت:

فارغ از هر نتیجه ای در جنگ غزه، این ایالات متحده آمریکا است که در هر حال، بازنده میدان سیاست در منطقه غرب آسیا خواهد بود. اما چرا؟

سناریوی اول: برد اسرائیل در این سناریو، اسرائیل با مشت آهنین موفق می شود حماس را نابود کند یا آن را به شکل موثری از کار بیندازد و مشکل امنیتی غزه را برای مدت زمان مشخصی، برطرف نماید.

با اینحال این اقدام بدون کشتار هولناک فلسطینیان آنگونه که اکنون نیز در جریان است، حاصل نمی شود. در نتیجه، آمریکا به عنوان حامی و شریک اسرائیلی ها در نسل کشی غزه، از نظر افکار عمومی مسلمانان منطقه غرب آسیا شناخته خواهد شد؛ رخدادی که به جایگاه منطقه ای آمریکا لطمه جدی می زند.

ضمن این که به موازات خشم افکار عمومی منطقه از همراهی آمریکا بات کشتار فلسطینیان، ملت ها و دولت های منطقه به طور تدریجی از آمریکا رویگردان می شوند و فرصت برای رقبای بین المللی آمریکا از جمله چین و روسیه به منظور تحکیم موقعیت خود در منطقه فراهم می گردد.

از سوی دیگر، پیروزی اسرائیل بر غزه از طریق راه انداختن حمام خون، لطمه مهلکی به جایگاه رهبری اخلاقی آمریکا در جهان می زند، جایگاهی که یکی از ارکان ابرقدرتی آمریکا در حوزه قدرت نرم به شمار می آید.

سناریوی دوم: باخت اسرائیل در این سناریو اسرائیل موفق نمی شود به اهداف اصلی خود در جنگ غزه که از کار انداختن قدرت حماس و رفع تهدیدات امنیتی از جانب غزه است، دست یابد.

در این صورت، باز هم آمریکا در پیشبرد برنامه های خود در منطقه غرب آسیا دچار مشکل می شود. اول این که اسرائیلی ها که مسوولیت ناکامی خود در غزه را متوجه سیاست متناقض آمریکا در منطقه خواهند کرد و دوم این که کشورهای منطقه، ناکامی اسرائیل را به پای ضعف آمریکا می گذارند.

به عبارت دیگر، هر دو طرف جنگ خونین غزه به این نتیجه می رسد که قدرت اثرگذاری آمریکا بر تحولات منطقه رو به افول گذاشته و واشنگتن قادر نیست منافع خود یا اسرائیل را تامین نماید. در نتیجه، کشورهای منطقه به طرف قدرت های نوظهور مانند چین و روسیه متمایل تر خواهند شد.

از سوی دیگر، شکست اسرائیل در جنگ غزه، رادیکالیسم صهیونیستی را در داخل اسرائیل و داخل آمریکا شدت خواهد بخشید و این دو جریان در اقدامات هماهنگ، تلاش خواهند کرد در برابر سیاست های منطقه ای دولت آمریکا بیش از پیش سنگ اندازی نمایند.

نتیجه این که: اسرائیل در جنگ غزه چه برنده باشد و چه بازنده، سیاست منطقه ای آمریکا برای حداقل یک دهه در غرب آسیا در مسیر شکست حرکت خواهد کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    1 2
    نتانیاهو هم مثل پوتین تو باتلاق گیر کرده
  • ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    2 3
    با جایگزینی چین به جای آمریکا عملا تمام پروژه های منطقه برای چینیها خواهد شد فقط ایران جرأت حرف زدن دیگر نخواهد داشت
  • ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    انشاالله اسرائیل و آمریکا بزودی نابود شوند. اما کشوری که امثال این بیسواد و بچه های کیهان ... تحلیل گرش باشند قطعا تنها نگهدارنده اش امام زمان بوده وگرنه باید در عرض یک دهه نابود میشد
  • ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    اتفافا" ایران ابر قدرت منطقه غرب آسیا میشه انشاءالله وهیچ کشور غریبه ای جرات دخالت در منطقه عرب آسیا نداره حتی اگر چین باشه کشور چین اقتصادش گره خورده به نفت برای حفظ اقتصاد کشور ش شده هیچ غلطی نمیتواند بکند انشاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس