مخبر: از رهبر انقلاب به خاطر اعتمادی که داشتند صمیمانه تشکر می‌کنم

در جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور گزارشی از اقدامات دولت در اجرای شعار سال و برنامه اقدام کنترل تورم تا پایان سال جاری ارائه شد.

به گزارش مشرق، محمد مخبر در این جلسه با اشاره به سیاست‌های تثبیت اقتصادی و برنامه رشد تولید و کاهش تورم در تیم اقتصادی دولت سیزدهم، تأکید کرد: برنامه‌های مهار تورم و رشد تولید باید همچنان به صورت مستمر از سوی وزرای دولت و سازمان‌های مربوطه پایش، رصد و عملیاتی شود تا نتایج به دست آمده در تثبیت شاخص‌های کلان اقتصادی در سال جاری ادامه یابد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید براینکه نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های اقدامی کنترل تورم دولت حائز اهمیت اساسی است، درخصوص برنامه‌های متنوع شورای اقتصاد برای تأمین مالی دولت و بخش تولید افزود: با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه تیمی برای مشخص کردن وظایف و تکالیف دستگاه‌های مربوطه برای تمرکز کامل در زمینه تأمین مالی دولتی و بخش تولیدی تشکیل می‌شود.

مخبر با بیان اینکه تلاش برای تحقق شعار سال یک مطالبه جدی مردمی نیز است، اظهار داشت: در دیدارهایی که با مردم داریم، به صورت مستمر آن را پیگیری می‌کنند و دولت خود را مکلف می‌داند با تمام ظرفیت برای تحقق خواست مقام معظم رهبری و مطالبه مردمی تمام تلاش خود را به کار ببندد.

وی در ادامه تلاش مجدانه دولت برای مهار تورم و رشد تولید بر تمرکز جدی همه دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به نقطه مطلوب در تحقق شعار سال در ماه‌های باقی مانده نیز تأکید کرد و از سازمان برنامه و بودجه خواست تکالیف دستگاه‌های اصلی مؤثر در مهار تورم و رشد تولید را به صورت مستمر پیگیری کند.

در این جلسه که رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو و همچنین رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند، سازمان برنامه و بودجه تحلیلی از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی و گزارشی از اقدامات در اجرای شعار سال که به صورت مشترک در تیم اقتصادی دولت انجام شده است، ارائه کرد.

بر اساس این گزارش در حالی که متوسط رشد تولید ناخالص داخلی در دهه ۹۰، تنها هفت دهم درصد بوده، متوسط رشد در دو سال اول دولت سیزدهم به ۵ درصد رسیده است.

همچنین نرخ بیکاری در پایان تابستان ۹/۷ و خالص اشتغال ایجاد شده در نیمه نخست امسال ۸۲۳هزار نفر بوده، به طوری که جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل به ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار نفر رسیده است. در همین خصوص تعداد مجوزهای کسب و کار صادر شده از ۶ هزار و ۹۰۵ مجوز در مهرماه سال ۱۴۰۱ به ۱۱۱هزار و ۹۱۵ مجوز در سال جاری افزایش یافته که نشان دهنده واکنش مثبت به رشد اقتصادی است.

بر اساس این گزارش در هفت ماهه اول سال جاری با افزایش وزن و ارزش واردات روبه‌رو بوده ایم، اما به رغم افزایش وزن کالاهای صادراتی، ارزش آن به نسبت مدت مشابه کاهش یافته که اغلب به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی است. اما در همین خصوص آمارها نشان می‌دهد سهم واردات کالاهای سرمایه‌ای با حدود ۲۰درصد افزایش به نسبت کالاهای مصرفی در سال جاری بیشتر شده که می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد تولید داشته باشد.

از سوی دیگر شاخص ترکیبی مدیران خرید (شامخ) به طور متوسط در سال جاری بالای ۵۰ درصد بوده که نشان دهنده رونق کلی فعالیت‌های اقتصادی و خوش‌بینی نسبت به آینده است. این گزارش نشان می‌دهد تسهیلات پرداختی در شش ماهه اول امسال ۲۵درصد به نسبت مدت مشابه رشد داشته و از ابتدای سال ۳۳۹ هزار میلیاردتومان تسهیلات ایجادی پرداخت شده است.

همچنین به طور کلی بر اساس آمارهای موجود روند کاهشی تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه از ابتدای امسال روند کاهشی داشته است و پیش بینی می‌شود چنانچه متوسط تورم ماهانه در پنج ماهه آخر سال در رقم فعلی ۲ درصد باقی بماند، تورم سالانه به زیر چهل درصد کاهش خواهد یافت.

در ادامه این جلسه نیز بانک مرکزی گزارشی از برنامه اقدام کنترل تورم تا پایان سال جاری ارایه کرد. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی به بررسی میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای تحقق رشد اقتصادی هدف گذاری شده و ظرفیت تأمین مالی کشور در سال جاری پرداخت و برنامه کاهش شکاف سرمایه گذاری مورد نیاز و ظرفیت‌های تأمین مالی با حضور اعضای جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • محسن ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    56 2
    خاک بر سر دروغگو باشد !
    • ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      1 15
      اصلا فهمیدی چی گفتند؟
    • ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      30 4
      همه چی عالی غر نزنید هم ماشین هم خونه هم همه چی گرونه بیشتر گرونش میکنن ها
    • ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      15 0
      دروغ محضه تورم از47 به 55درصدرسیده
    • ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      2 0
      55درصدهم بیشتره
  • ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    7 1
    بایا رفتیم گوجه ای که هفته پیش کیلویی10000ت بود بخریم گقتند کیلویی30000ت!؟تورم اعلامی را باید چنذبخشی اعلام کنید(چندقلم مایحتاج،مهم وضروری مواد غذایی مثل:گوشت،مرغ،ماهی،لبنیات،صیفی جات،میوه جات جات،حبوبات...-بخش مسکن ولوازم خانگی... سوخت، انرژی،خودرو-بخش-بخش دارو ودرمان-بخش اموزش وتحصیل-بخش هزینه های سفر...)
  • ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    3 4
    بعنوان یک مسئول متعهد متخصص مملکت اسلامی شیعی دوازه امامی بی نظیر دردنیا باید آمار را بخواهیذ دقیق وبا واقعیات زندگی مردم بهتان بدهنذ واعلام کنیدتا بتوانید نقاط ضعف را حل کنید وسواستفاده گران به خودشان نگویمد تااین مسئولان را داریم هرکاری دوست داریم میکنیم ومسئولان بدون اینکه بهشان بگوئیم خودشان کاله کشیشان میکنند-بایا رفتیم گوجه ای که هفته پیش کیلویی10000ت بود بخریم گقتند کیلویی30000ت!؟تورم اعلامی را باید چنذبخشی اعلام کنید(چندقلم مایحتاج،مهم وضروری مواد غذایی مثل:گوشت،مرغ،ماهی،لبنیات،صیفی جات،میوه جات جات،حبوبات...-بخش مسکن ولوازم خانگی... سوخت، انرژی،خودرو-بخش-بخش دارو ودرمان-بخش اموزش وتحصیل-بخش هزینه های سفر...)
  • ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    2 5
    بعنوان یک مسئول متعهد دلسوزو متخصص مملکت اسلامی شیعی دوازه امامی بی نظیر دردنیا باید آمار را بخواهیذ دقیق وبا واقعیات زندگی مردم بهتان بدهنذ واعلام کنیدتا بتوانید نقاط ضعف را حل کنید وسواستفاده گران به خودشان نگویمد تااین مسئولان را داریم هرکاری دوست داریم میکنیم ومسئولان بدون اینکه بهشان بگوئیم خودشان ماله کشیشان میکنند--بایا رفتیم گوجه ای که هفته پیش کیلویی10000ت بود بخریم گقتند کیلویی30000ت!؟تورم اعلامی را باید چنذبخشی اعلام کنید(چندقلم مایحتاج،مهم وضروری مواد غذایی مثل:گوشت،مرغ،ماهی،لبنیات،صیفی جات،میوه جات جات،حبوبات...-بخش مسکن ولوازم خانگی... سوخت، انرژی،خودرو-بخش-بخش دارو ودرمان-بخش اموزش وتحصیل-بخش هزینه های سفر...)
  • سید ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    4 0
    خدا کنه راست بگن و همینطور باشه
  • ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    6 4
    جناب آقای مخبر ووزرای محترم کجا زندگی می کنند .ازکجاخرید می کنند،این اعداد وارقام مگه میشه قدرت خرید عوام بابا بیائید درمتن بازاریابی ببینید مردم چطوردارند درآمد کسب می کنندچقد رقدرت خریددارند،تورم باحلوا حلوا درست نمیشه
  • ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    9 4
    ببخشید شما هستید؟ همین دیروز رقم تورم ۵۲ درصدی به قوه قضاییه اعلام شد . بعد شما میگید کم شده؟
  • محمود ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    8 7
    پنیر 400 گرمی ظرف چند ماه از 14 هزار رسیده به نزدیک 60 هزار !! اینها توی کره ماه دارن زندگی میکنن نه اینجا راست میگه تورم کاهش پیدا کرده اما توهم به شدت بالا زده
  • ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    7 6
    آدم واقعا نمی‌دونه به اینا چی بگه
  • ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    9 4
    من متواضعانه و با کمال احترام فقط دو سئوال از جنابعالی دارم و آن اینکه چرا ما که جزء همین جامعه شما هستیم، اثری از کاهش تورم به هر شکلی که گفته می شود بر سر سفره خویش نمی بینیم؟ بالاخره حرف چند جور که نیست یا ما اشتباه می کنیم یا شما. چگونه می توانیم به یک دیدگاه واحد برسیم؟
  • ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    چی فرض کردی
  • ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    6 1
    هرروز همه چیز گرون تر است از دولت قبل هم بدتر شده معلومه که برخی از مسئولین کلیدی نه تنها میخوان مشکلات را حل کنند که میخواهند مشکلات و گرفتاری های مردم ایران را بیشتر کنند
  • ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    8 1
    آقاي مخبر اين كاهش برا كجا هست ك ما نميبينيم اگه كاهش يافته چرا من نميتونم 2كيلو ميوه برا خونه بخرم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • واقع بین ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    6 1
    آقای مخبر احتمالا گوشت قرمز و مرغ و لبنیات استفاده نمیکنه.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    5 1
    داریم از شدت ارزانی پروار میشیم خانه ارزان ماشین ارزان حقوق مکفی
  • انقلابی منطقی ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    8 1
    اینا تو یه کشور دیگه زندگی می کنند!
  • ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    8 1
    بهتر است به جای آمار تورم نقطه به نقطه ( من در آوردی آقایان )، تورم ثانیه ای را محاسبه و ارائه گزارش دهسد جناب مخبر ...
  • احمد ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    10 0
    دروغگو دشمن خداست
  • ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    بیاید کف بازار بفهمید چه خبره
  • ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    آقا اصلاً توی مملکت تورم نداریم .... خلاص
  • ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    از کسی که به رهبر هم دروغ گفته انتظار راستگویی نداشته باشید. همه چیز در حال گران شدن است آقا میگه تورم کاهشی است! بله کاهشی است: قبلا همه چی هر ماه دو برابر میشد الان هر دو ماه دو برابر میشه
  • ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    این ادعاها به دردجلسات بی حاصل و دورهمی های محفلی تان می خورد. البته مردم ادعای تولیدواکسن کرونا وصادرات انرا فراموش نکرده انداقای معاون اول
  • ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    اما قیمت کالاها اینو تایید نمیکنه مردم به قدرت خریدشان نگاه میکنن کله پاچه پارسال نپخته خریدم ۱۲۰ هزارتومان امسال شده ۶۵۰هزارتومن تخم مرغ پارسال۶۰هزارتومن امسال۱۲۰هزارتومن وخیلی اقلام دیگه
  • ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    کاهشی بدرد نمی خورد ، باید منفی شود باید قیمت ها کاهش یابد ، تورم خودساخته کاهشی که نشد حرف درست
  • ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    من فقط می‌دونم هر ۳ ماه یک بار میتونم یک کیلو گوشت بخرم ،خدا قوت دلاور که حقوق ها را یک پنجم تورم افزایش دادید
  • ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    2 0
    بله دروغ که کنتور نمیدازه!
  • ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    2 0
    کابینه رییسی همچون کابینه بنفش خائن به دین و کشورند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس