روزنامه شرق

روزنامه غربگرا می‌گوید فارغ از شعارها، این که نظام می‌گوید جنگ هرگز، نشانه عقلانیت است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه شرق ضمن کنایه‌زدن به افراط و تفریط کسانی مانند محسن مخملباف و احمدی‌نژاد می‌نویسد: «بعد از تجربه جنگ با عراق بود که ساختار حاکمیتی ما به این نتیجه رسید که باوجود تمام شعارهایی که در قداست و ارزش‌های جنگ داده و به هر دلیلی همچنان هم می‌دهد، اما به‌هیچ‌وجه نباید جنگ دوباره‌ای برای کشورمان اتفاق بیفتد و بارها نشان داده که در این تصمیم بسیار ثابت‌قدم است و اتفاقا با وجود همه شعارها، در عمل بسیار هم در این مورد عقلانی رفتار می‌کند و با وجود بازی‌های مختلفی که برای کشاندن ایران به جنگ در این سه دهه پس از پایان جنگ با عراق برای‌مان درست کرده‌اند و با وجود اینکه حتی در زمان‌هایی به‌نظر می‌رسیده که جنگ حتمی است، اما با وجود رفتارهای افراطی برخی و مواضعی که علنا هم اعلام می‌کردند، آنچه در واقعیت رخ می‌داد، عمل براساس همان تصمیم عقلانی بود که «جنگ هرگز»؛ حتی اگر در شعارها و گفته‌ها چیز دیگری را شاهد بودیم.

مواردش بسیار است. یادتان هست در تهاجم اول آمریکا به عراق که بعضی از چپ‌زدگان می‌گفتند حالا وقتش است که برای مقابله با شیطان بزرگ در کنار صدام بایستیم و با آمریکا بجنگیم؟ اما همین عقلانیت بود که آن رفتارهای چپ‌گرایانه و مواضع ضدامپریالیستی را نادیده گرفت و برخلاف همه آن شعارها، به دام این بازی نیفتادیم. یادتان هست در ماجرای حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزارشریف و شهادت دیپلمات‌های ایرانی و صف‌بندی قوای ایران و طالبان در دو سوی مرز افغانستان، خوشبختانه به دام نیفتادیم و این ناشی از همان عقلانیت بود که برخلاف شعارها، در تصمیم‌گیری‌های کلان اتخاذ شده بود که «جنگ هرگز». و این یعنی مهم نیست که عده‌ای چه شعارهایی می‌دهند و به چه چیزهایی افتخار می‌کنند و کجاها برای چه چیزهایی ثبت‌نام می‌کنند، بلکه این مهم است که برخلاف آنهائی که لبه بام را نمی‌بینند و عادت دارند که از بام بیفتند، بر تصمیم‌های حیاتی این کشور، جدای از همه شعارها، عقلانیت حاکم است.

حالا هم عده‌ای، چه از مخالفان و چه هواداران جمهوری اسلامی، اصرار دارند که دوباره جنگ است و پس چه شد آن شعارها؟ اما آنچه مهم است، نه آن شعارها و نه هیچ شعار دیگری است، مهم این است که تصمیم برای کشورمان این است که «جنگ هرگز». و ما اگر به این سرزمین و به سرنوشت کشورمان علاقه‌مندیم، باید از این تصمیم بنیانی حمایت کنیم که «جنگ هرگز» و به بازی‌هایی که برخی راه می‌اندازند و فهرست‌های ثبت‌نامی پر می‌کنند توجهی نکنیم، چراکه یا ریگی به کفش دارند یا برای فهم عقلانیت‌شان، باید لغتنامه دهخدا را زیر و رو کنیم. در این میان، مهم همان عقلانیتی است که با وجود این همه جنگ که غرب در سه دهه اخیر، از لیبی تا افغانستان راه‌ انداخته، ایران را از غلتیدن به ورطه جنگ نگاه‌ داشته است».

نویسنده این تحلیل احتمالا دچار بدفهمی یا تجاهل است. اولا جمهوری اسلامی ضمن این که از جنگ استقبال نمی‌کند، هیچ جا نگفته «جنگ هرگز». این تعبیر غلط و مرعوبانه فقط در قوطی محافل غربگرا و سرسپرده به دشمن پیدا می‌شود. معنای «جنگ هرگز» این است که دشمن هر کاری بکند و هر جنایتی مرتکب شود، ما با او نمی‌جنگیم حتی اگر مورد حمله و هجمه قرار بگیریم.

ثانیا، هر چند جمهوری اسلامی از جنگ استقبال نمی‌کند اما به تعبیر امیر مؤمنان‌(ع) خواب هم نمی‌رود و خام نمی‌شود تا غفلتا به او شبیخون بزنند. اگر به منطق غربگراها بود، نه غزه و لبنان به ما ربط داشت و نه سوریه و عراق. اما جمهوری اسلامی، ترمز آمریکا و رژیم صهیونیستی را در همان جنگ‌هایی که جنگ جهانی چهارم و سوم خوانده می‌شد و یکی از اهداف اصلی‌اش ایران بود، کشید و جنگ را به ضرر آنها مغلوبه کرد.

ثالثا افراط و تفریط شاخ و دُم ندارد. یک روزی نهضت آزادی و برخی گروهک‌های مشابه، از ادبیات ضد دفاع مقدس و ضد جنگ دم می‌زدند و ضمنا یگان جنگ روانی دشمن در داخل در روزگار دفاع مقدس بودند؛ روزگاری دیگر برخی چپ گراها و انقلابی نماها با آنها همکلام شدند. این نه تنها افتخار نیست بلکه ننگ است که در هر مقطع تهاجم دشمنان ملت‌ها، عده‌ای به نام پرهیز از جنگ پرچم سازش و تسلیم و نجنگیدن به هر قیمت را علم کنند و به دشمنان سرشکسته پالس و روحیه بدهند. مهم این است که جمهوری اسلامی به آن افراط و تفریط‌ها بها نداده و موضع مقاومت پیشرو را همواره پیگیری کرده، تا جایی که اگر روزی در خرمشهر می‌جنگیدیم، اکنون میدان جنگ را به صدها کیلومتر دورتر و در عمق میدان دشمنان برده‌ایم. ملت ما هم قدر این احساس مسئولیت مجاهدانه را می‌دانند؛ چنان که در حماسه تشییع با شکوه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نشان دادند.

رابعا اگر بنا بود نظام به نسخه جریان منفعل مدعی «جنگ هرگز و توافق به هر قیمت» عمل کند، حالا باید توان نظامی و نفوذ و اقتدار منطقه‌ای خود را در برجام‌های دو و سه واگذار کرده بود و مردم باید با ترس و نگرانی، ردّ بمب‌ها و موشک‌های دشمن را دنبال می‌کردند. بر عکس، نظام با درایت و حکمت تمام، به گسترش توانمندی‌ها اهتمام کرد و بازدارندگی را به ارمغان آورد. ملت ما این امنیت را مرهون مجاهدت‌های قدرت‌آفرین است و نه بزک‌کاری دشمن و ادعای پایان روزگار موشک و فرا رسیدن روزگار مذاکره!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    21 9
    هرگز نگو هرگز. اگر این رو بگی دشمنت فکر میکنه هر کاری بکنه تو قرار نیست پاسخ بدی و جری میشه. هرگزی در کار نیست بلکه منافع ملی و سیاست های کلی تعیین میکنه کجا بجنگیم کجا نه.
    • ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 1
      مردم یادتونه دو سال قبل شرق و رفیقاش قرار بود ایران را در دفاع از احمد مسعود به جنگ بی پایان با طالبان بکشانند ؟؟ مردم یادتونه سال گذشته اینها جنگ داخلی راه انداختن و قصد داشتند ایران را به بهانه فوت طبیعی یک دختر به ده تیکه تقسیم کنند ؟؟ مردم میبینید هر روز این مزدوران وطن فروش به اربابشون سفارش میدن سر مار را در تهران بزنید ولی او جرئت نمیکند ؟؟؟
    • علی ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 0
      کاملاً درسته و اینکه؛ سرسپردگان غربی ها از خودشون هیچ برنامه ای ندارند و فقط برنامه های ارباب صهیونیستی خودشون رو اجرا می کنن.
  • ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    21 9
    ادبیات این مقاله مثل دولت روحانی هست که آمریکا و کشورهای عربی بر اثر ادبیات و کنش های منفعلانه دولت نسبت به ما جسور و گستاخ شدند. آدم های کند ذهن ترسوی لیبرال مسلک باید بدونن هیچ چک سفید امضایی برای عدم تنش وجود نداره
  • ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    16 20
    لیبرال ها "ترس" را جای "تدبیر" قالب و تجویز می کنند، سوپر انقلابی ها "تدبیر" نظام را "ترس" برداشت میکنند. و هر دو در اشتباهند.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    26 2
    به هیچ وجه سیاست ها جمهوری اسلامی با اصلاحات لیبرال صفت یکی نیست
  • ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    17 4
    جالب است که بر قله امنیت ناشی از تفکر اسلامی و عملکرد انقلابی ایستادند و نعره ی " انا لیبرال" سر میدهند!
  • ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    9 3
    نظام با درایت و حکمت تمام، به گسترش توانمندی‌ها اهتمام کرد و بازدارندگی را به ارمغان آورد. ملت ما این امنیت را مرهون مجاهدت‌های قدرت‌آفرین است و نه بزک‌کاری دشمن و ادعای پایان روزگار موشک و فرا رسیدن روزگار مذاکره!
  • alir ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    11 3
    اولا .. رابعا نه - اولا ... چهارم! اول اینکه هر ایرانی(به جز خانین) خواهان توانمندی ملی است.
    • ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      1 10
      آقای مشرق این نظرات خودت بود که منتشر کردی
  • alir ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    4 3
    اولا .. رابعا نه - اولا ... چهارم! اول اینکه هر ایرانی(به جز خانین) خواهان توانمندی ملی است. دوم ؛بسیاری از بسیجی های ان دوره (که شخصا یکی از انها هستم)با ادبیات اقای شریعت مداری و هم طیفان ان مخالفند! سوم ؛ همه اون بالایی هایی که گفتی فدای ایران.
  • سید ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    10 2
    این تهوع آوران حتا برای اوکراین هم خواستار کمک ایران به زلنسکی نادان و دلقک به صورت نیروی اعزامی داو طلب بودند !!
  • ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    20 2
    اصلاح طلب ها با مفاهیمی مثل عمق راهبردی و استراتژی کلا غریبه هستن! وقتی مقاله میدن واقعا پوچ بودن چنته ی منطقی تحلیلیشون هویدا میشه! همه میدونن که اتفاقا سیاست های جمهوری اسلامی درست مقبال چیزی هست که نویسنده متوهم این مقاله نوشته
  • ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    9 2
    اتفاقا استراتژی دفاعی ایران بر مبنای تهدید "معتبر" و "واقعی" علیه دشمنانش طرح ریزی شده و بارها این صداقت در میادین مختلف علیه داعش و آمریکا به اثبات رسیده. آمریکایی ها میدونن ایران نیترسه و شوخی نمیکنه
  • ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    9 2
    حداقل اگه میگن جنگ هرگز بلافاصله بگن دفاع ۱۰۰٪ ، مغروق که می گفت دوران موشک تمام شده و دوران گفتگوست کجاست ببیند صهیونیستهای غاصب چطور با موشک با زنان و کودکان مظلوم گفتگو می کنن
  • ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    8 2
    شعار جنگ هرگز نقشه خائنین ووطن فروشان پست فطرت ایت
  • ایرانیان سرافراز ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    6 4
    این عقلانیت نیست ترس همان مفت خورها هست که میدونن اهن قراضه مسلح ایران یکساعت مقابل ارتش امریکا دوام نمیاره و این انگلها از نون و نوا میافتن. حقیقت اینه داشی.
    • ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 0
      توخوبی.
    • ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 0
      فعلا که امریکا و توله اش حتی جلوی موشکهای حماس هم کم آوردن و معلوم شده آهن قراضه چیه
    • ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 0
      البته در اصل جلوی ایمان مردم غزه و حماسشون کم آوردن اما ایمان داشتن به معنای این نبست که مومن دست روی دست بذاره برعکس باید همه تلاششو بکنه و نصرت الهی رو طلب کنه
  • ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    4 4
    تحلیل جالبی کرده اید امروز ایران اسلامی بعنوان یک کشور قدرتمند منطقه ای در معادلات سیاسی و...بین کشورها نقش اساسی دارد ایران اسلامی امروز با اتکال به خدواند متعال توانسته در تمامی عرصه های علمی پیشگام باشد امروز دانشگاههای طراز اول ما باید بعنوان یک اندیشیده باشند تا بر روی معادلات سیاسی و اقتصادی و... اظهار نظر نمایند اگر چه یک مقدار یر بفکر افتاده ایم اما فرصت را مغتنم بشماریم امروز باید بر دانش علوم ریاضی فیزیک و... در مدارس و دانشگاه اهمیت قایل شویم امروز باید به دانش علوم اجتماعی فلسفه روانشناسی جامعه شناسی تاریخ جهان و..اقتصاد در دانشگاه ای کشور اهمیت بدهیم پیشرفت کشور در بخش علو انسانی و علوم اجتماعی کشور است و قبلا گفته شد هر یک بعنوان یک اندیشکدهِِ.....باشند
  • ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 5
    اتفاقا جنگ هرگز بهترین کاری بوده که تاکنون انجام شده و انشالله تداوم خواهد داشت البته از کاسه های داغتر از آش بگذارند
    • ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 0
      حضور جدی همین کاسه های داغ تر از آش باعث شده جنگ هرگز محقق بشه دانشمند
  • محمد ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    6 1
    سلام خدا همه رو از شر افکار بزدلانه وافراطی محافظت فرماید.
  • ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    6 3
    رفراندوم بزارین
    • ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 0
      لالایی قشنگیه.
    • ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 1
      چشم
  • رضا ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 3
    همه نظرات انگار از یه جایی ریشه میگیره
  • ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 3
    نباید جو گیر شد و احمقانه رفتار کرد .ملت ایران تا کی باید تاوان نفهمی و ندانم کاری یک مشت تند رو نفهم یا نفوذی را بدهند ؟
  • حسن ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    باسلام، عزیزان هر انسانی زنده ماندن و زندگی کردن را دوست دارد و از جنگ و خون ریزی بیزار است. ولی زنده ماندن با ذلت و حقارت و زندگی کردن به هر قیمت نمی ارزد. لذا اگر لازم باشد برای حفظ شرافت انسانی و آزادی باید خطر جنگ و نفرت از آن را بجان خرید. تا انسان بمانیم. ضمنا باید به حکمرانان خود اعتماد کنیم و تابع نظرشان باشیم. چون جامعه منسجم همواره در برابر چالشها، نامرادیها و خطرات پایدار می ماند. و سرانجام هر جامعه متشتت بیچارگی و بدبختی است.
  • محمود ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    4 3
    بعنوان یک ایرانی افتخارمی کنم که نظام جمهوری اسلامی براساس عقلانیت و تدبیر ومنافع ملی حرکت می کنه نه شعارهای یک عده افراطی ازهرسوی وجناح
  • رسول ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 2
    این تحلیل کاملا درست است و عقلانی. برای اولین بار می خواهم که از کیهان سپاسگزار باشم.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    6 1
    چرا غزه و لبنان نرفتید؟ من که با این مقاله شرق موافقم جنگ هرگز راستی تکلیف چی شد نرفتید برای جنگ؟
    • محمد ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 0
      خوب وجودما برای کشورودین لازم است تا این دو اسیب نبینند بنابرین در صورت لزوم شما را به جنگ خواهیم فرستاد
    • ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      1 3
      غزه محاصره است نمیشه رفت. اما لبنان. از کجا میدونی که نرفتیم مناخیم؟ بابات تو غزه مشغول سلاخی بچه های 5_4 ساله س. برو کمکشون مناخیم.
    • حمید ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 0
      نرفتن جنگ چون پهلوان فضای مجازی هستند ودر حالیکه خودشان را حامی فلسطین می نامند درداخل باچسباندن انگهای مختلف به مردم خودشان توهین می کنند البته جواب دارند ولی مشرق محترم که از نظر تنوع انصافا سایت خیلی خوبیه نظرات را یکطرفه نشر میده
  • ع ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 2
    جان‌کسی‌دوست دارید‌جنگ‌براه‌بنیدازید‌
  • حمید ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    بهله یجا برا چنتا سلاح که از عراق آمد کردستان را بمب باران میکنید یجام ۱۲هزار نفر شهید میشن ما فقط محکوم میکنیم سردار سلیمانی جونشو واسه این مملکت داد اینا ارزش جنگیدن نداره پس برا چی باید بجنگیم اخه وقتی قرار نی بجنگیم چرا خط قرمز تعیین میکنید که ابروی ایرانو ببرید که الان بخاین ماست مالی کنیم
  • ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    روزنامه شرق بیجا کرده .اگه رهبری لازم بدونن فرمان جهاد صادر میکنن .ایران از هیچ کشو ی ترس نداره.مصلحت سنجی با مقام معظم رهبری است
  • کامران ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    رهبر انقلاب همون اول در بیانناتشان برجک افراطیون و امثال شریعتمداری را هدف قرار داد
  • سهراب ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    لعنت بر شما مشرقیهای مزدور
  • سلام فرمانده. ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    هرجا که عاقلی هست شیدا کنیم شیداااااا. #ماملت امام حسینیم
  • ناشناس ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    تا حالا وارد جنگ نشدید بخاطر مردم نبوده بخاطر خودتون بوده که میدونید جنگ بشه سرنگون شدنتون حتمیه وگرنه با این سیاست نه جنگ و نه صلح خسارتی به مملکت و مردم زدید که کشور مستقیم درگیر جنگ متحمل نشده
  • ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    4 1
    بنویسید شرق و بخوانید ستون پنجم
  • ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    اولش اشتباها فکر کردم اول خبر مال کیهانه تعجب کردم که چرا اینجوری گفته و دقیقا جواب خود کیهان به ذهنم رسید بقیشو که خوندم متوجه شدم اولشو از شرق نقل قول کرده بوده، یک بچه هم میفهمه که نباید در مقابل دشمن ضعف نشون داد و علیرغم صلح طلبی نباید ذلت طلب بود بلکه همیشه باید در برابر دشمن قوی و آماده نبرد بود ولی این شرق جوری نوشته که یعنی دشمن هر غلطی بکنه ما هرگز نباید باهاش در بیفتیم و بشینیم تا بزنه تو سرمون!!! حالا پیدا کنید پرتقال فروش را!
  • . ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    اینقدر تشییع حاج قاسمو مثال مقبولیت نزنید بعد از اغتشاشات پارسال نصف جمعیت تشییع که خاکستری بودند الان اونوری اند
  • ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 1
    اونی که دنبال به طمع انداختن دشمن برای حمله به کشور نباشه هیچوقت نمیگه جنگ هرگز!
  • ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 1
    ما جنگ طلب نیستیم اما اگر لازم بشه حسابی مرد جنگیم اینو به اربابت بگو شرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس