سعدالله زارعی

سعدالله زارعی درباره حملات حماس گفت: حماس این فرضیه را که به هیچ وجه امکان شکست دشمن فراهم نیست و فلسطینی‌ها باید با چیزی که اسرائیل خواهان آن است کنار بیایند باطل کرد. از این حیث می‌توانیم بگوییم حماس به فلسطین حق حیات داد.

به گزارش مشرق، بیش از یک‌ماه از عملیات طوفان‌الاقصی گذشت و رسانه‌ها همچنان اخبار تحولات منطقه و جنگ جدید غزه سرخط مطبوعات. هیمنه سیاسی و امنیتی اسرائیل شکسته شد و او با یک عملیات گسترده به مناطق غیرنظامی در پی ترمیم این زخم تاریخی است. سعدالله زارعی، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و روزنامه‌نگار، در گفت‌وگویی که با مجله خردورزی داشته است درباره این عملیات نکاتی گفته‌است که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

کاری که حماس انجام داد خدمت بزرگی به فلسطین و فلسطینی‌ها بود. به دلیل اینکه حماس این فرضیه را که به هیچ وجه امکان شکست دشمن فراهم نیست و فلسطینی‌ها باید با چیزی که اسرائیل خواهان آن است کنار بیایند باطل کرد. در واقع این عملیات حیات را به مقوله فلسطین برگرداند. از این حیث می‌توانیم بگوییم حماس به فلسطین حق حیات داد. حمله اسرائیل به مردم و ساختمان‌ها در واکنش به ضربه سنگینی که خورد امر تازه‌ای نیست، شیوه اسرائیل در ۷۵ سال گذشته همین بوده که وقتی نمی‌توانست به مصاف رزمندگان و مجاهدین برود خانواده و ملت آنها را مورد هجوم قرار داده است.

ما می‌دانیم که در جریان تحولات دو سال قبل هنگامی که یک رزمنده فلسطینی در محدوده قدس به یگان اسرائیل حمله کرد آنها خانه این رزمنده در منطقه شیخ جراح را کاملاً منهدم کردند. آیا فلسطینی‌ها باید به خاطر اینکه خانه‌هایشان منهدم نشود از ملتشان دست بکشند؟ پاسخ این سوال کاملاً منفی است بنابراین، اینکه رژیم صهیونیستی در قبال حمله رزمندگان و مجاهدان خانه‌ها را منهدم می‌کند مسؤولیت آن کاملاً متوجه اسرائیلی‌هاست و باید هزینه این ویرانی‌ها را بپردازد.

در طی سال‌های گذشته عل الدوام فاصله جنگ بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها کاهش یافته است. یعنی در گذشته اگر فاصله‌ها ۱۰ سال یا ۱۵ سال بود الان فاصله به یک سال رسیده است. این ماجرایی که ما در این جنگ شاهد آن بودیم فاصله درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها باز هم کاهش یافته است، لذا روز خوشی برای اسرائیل باقی نخواهد ماند. مسلماً کرانه باختری با درسی که از غزه گرفت فعال‌تر خواهد شد و مشکلات اسرائیل مسلماً به شدت افزایش خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • هوشنگ ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    6 8
    پماد بدم خدمتتون ؟ خخخخخخخ
  • ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    10 11
     "الله اكبر  الله اکبر  الله اكبر  درود بر رزمندگان اسلام  سلام بر شهيدان  مرگ بر آمريكا   مرگ بر انگليس   مرگ بر منافقين و كفار   مرگ بر اسرائيل"
  • ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    مرگ برصهیونیست وحشی خونخوار
  • ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    6 9
    نصر من الله و فتح قريب
    • ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      0 0
      والا غزه ویران شد و ۱۱ هزار کشته و شما دنبال پیروزی هستید؟!
  • ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    صهیونیستهاوغربیها درضعیفترین حالت خودشون قراردارند،مسلمانها ومقاومت اگرازاین فرصت استثنایی استفاده نکنند وهرروز،بیرون راندن ونابودی این جنایتکاران،اشغالگروغارتگربه تاخیر بیافتد،غیرممکنه بشه دیگه اینهارو بیرون کرد(چون تمام نقاط ضعفشان را که متوجه شدند را اصلاح میکنندوچندبرابرقدرتمندمیشوند)
  • ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    اگرمسلمانان دست رودست بذارنذوبازهم تاخیرکنند یک روز خوش دیگر برای ما نمیگذارند
  • ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    بعد از این جنگ که خدا کند تمام شود و مردم غزه بروند سر خانه هایشان و از آوارگی نجات یابند پشت دستشان را داغ میکنند که حماس را بیرون برانند و حتما با اسراییل و هم چنین تمام کشورهای عرب با اسراییل رابطه خوبی برقرار میکنند و کسی به ایران محل نخواهد گذاشت کما اینکه متوجه شدند ایران باعث آشفتگی منطقه ایت
  • ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    ضربه سختی به اسرائیل بود که تا حالا ندیده بود فلسطینی ها که تا قبل از این حمله ده ها برابر این کشته داده بودند میلیونها نفرشان آواره شده اند عیبی ندارد یکی دو بار دیگر از خودگذشتگی نشان دهند تا ضربات ویرانگر به امنیت و اقتصاد این کشور وارد شود تا زمینه برای نقش آفرینی سر مقاومت به وجود آید و کار تمام شود
  • ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    من از گرانی ها و تورم وحشتناکی که به زودی گریبان ایران را خواهد گرفت حرصم گرفته . چون خرج این جنگ را کی داره میده ؟ ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس