کد خبر 154469
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
به گزارش مشرق، مهمترین عناوین فرهنگی روز شنبه 25 شهریور ماه به شرح زیر است:

"یه حبه قند" بهترین فیلم جشنواره کازان

«یک حبه قند» در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کازان برنده سه جایزه اصلی شامل بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین هنرپیشه نقش زن و بهترین فیلمنامه شد. فیلم سینمایی «یه حبه قند» که جمعه 17 شهریور در شهر کازان به نمایش گذاشته شد در برنامه اختتامیه برای بهترين فيلم، بهترین فيلم‌نامه و بهترین بازيگری زن جوايزی دريافت كرد.



اکران فیلمهای مشکل‌‌ دار برای اصحاب‌‌ رسانه


نمايش فيلم «خانه پدري» براي اهالي رسانه ـ پس از حاشيه‌هايي فراوان درباره‌ي اكران آن در جشنواره‌ي ونيز ـ در روز چهارشنبه ـ 22 شهريور ماه ـ كه به‌مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطيل رسمي بود، در وزارت ارشاد انجام شد و از مسوولان سينمايي فقط سيدعليرضا سجادپور و سعيد رجبي‌فروتن حضور داشتند.

جواد شمقدري درباره نمايش ويژه فيلم «خانه پدري» براي اصحاب رسانه گفت: در صورتي كه واكنش‌ها به اين اقدام مثبت باشد، ما تعداد ديگري از فيلم‌هايي كه به آن اشكالاتي داريم را براي اصحاب رسانه نمايش خواهيم داد.

«خانه پدري» جديدترين ساخته‌ي كيانوش عياري است كه داستان آن از اواخر دوره‌ي قاجار و اوايل پهلوي آغاز مي‌شود. اين فيلم درباره‌ي پدري است كه به همراهي پسرش، دخترش را به جرم اينكه آبروي خانواده را برده است، مي‌كشد و در خانه‌اش به خاك مي‌سپارد. تاثير اين اتفاق در 6 دهه در «خانه‌ي پدري» روايت مي‌‌شود.

دیدار اعضای خانه سینما با احمدی‌نژاد

روسای صنوف سینمایی و اعضای خانه سینما  با محمود احمدی نژاد رییس جمهور دیدار کردند. فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره خانه سینما، با اعلام این مطلب افزود: این دیدار هفته گذشته انجام شده است و در آن جمعی از روسای صنوف سینمایی حضور داشتند.

وی بدون اشاره به جزییات جلسه گفت: نتایج جلسه خوب بوده است و به زودی جزییات آن اعلام می شود.


آنچه در برنامه هفت گذشت؟

سعید سهیلی کارگردان فیلم سینمایی "گشت ارشاد" اولین مهمان برنامه بود. وی ابتدا با انتقاد از ساخته شدن فیلم سینمایی که درآن به پیامبر اسلام توهین شده است، گفت: مسلمانان به سینمای افسار گسیخته غرب نشان دادند که به مقدسات نمی‌توان توهین کرد.

وی در پاسخ به اینکه عده ای معتقدند فیلم گشت ارشاد به مقدسات توهین کرده است، گفت: اگر مقدسات را خدا یا پیامبران بدانیم، این فیلم به کسی توهین نکرده است اما مثلا اگر لباس نیروی انتظامی را مقدس بدانیم ممکن است فیلم با آن شوخی کرده باشد. با تمام احترامی که برای سردار احمدی مقدم قائل هستم به نظرم لباس نیروی انتظامی مقدس نیست و می توان با آن شوخی کرد. لباس نیروی انتظامی و بسیج قابل احترام هستند البته گشت ارشاد که نه، خود سعید سهیلی هم غلط می کند به فرهنگ بسیجی توهین کند. تصور می کنم یک سوء تعبیر و یک سوء برداشت نسبت به این فیلم شده است.

پس از این بحث نقد فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه بدون حضور کارگردان و عوامل فیلم آغاز شد. فراستی در نقد این فیلم توضیح داد: این فیلم در حال فروختن است و خوشبختانه بدون افتادن به ابتذال تماشاگر را راضی می کند اما این مسئله ای را مطرح نمی کند که به واسطه آن مخاطب را بخنداند چون مدیوم فیلم متعلق به تلویزیون است نه سینما.



معززی نیا نیز در همین زمینه توضیح داد: این فیلم در مقابل دو فیلم قبلی کلاه قرمزی درجایگاه متوسط قرار دارد اما نمی توان خود فیلم را به تنهایی بدون در نظر گرفتن حواشی و مقبولیاتی که در طول این سالها به دست آورده بررسی کرد. شخصیت پردازی و درام قصه کاملا تلویزیونی است و ماهیتا به این که بتواند به صورت یک قصه بلند در سینما شکل بگیرد شک دارم.

محمد رضا شرف الدین و همایون اسعدیان مهمانان پایانی برنامه بودند که درباره راهکارهای مناسب برای رونق سینمای ایران بحث و گفتگو کردند.

«عمو پورنگ» در تلويزيون مي ماند

مدير گروه كودك و خردسال شبكه دو سيما ضمن اعلام برنامه‌هاي جديد اين شبكه در مهر ماه‌، از برگزاري جشن علم و ادب به مناسبت بازگشايي مدارس از 26 شهريور تا يكم مهر ماه خبر داد.

مدير گروه كودك و خردسال شبكه دو در ادامه درباره‌ي وضعيت توليد سري جديد برنامه «فيتيله» خاطرنشان كرد: سري جديد اين برنامه به زودي خودش را روي آنتن نشان خواهد داد.
برنامه «عمو پورنگ» با عنوان «هزار و شصت و شونزده» هم همچنان باقي مي‌ماند و از اول مهر ماه با حال و هواي مدرسه و يكسري تغييرات كوچك پخش مي‌شود و به كار خودش ادامه مي‌دهد.

اين همه هزينه براي نشان دادن مانكن‌ها؟

شب گذشته اولين قسمت سريال درجه الف و پرخرج كلاه پهلوي روي آنتن شبكه اول سيما رفت. اين سريال قرار است به مدت يك سال هر جمعه شب ساعت ۲۲ مخاطبان را پاي تلويزيون قرار دهد. شب گذشته سيد ضياالدين دري به مدت ۱۵ الي ۲۰ دقيقه توضيحاتي را قبل از شروع پخش سريال ارائه داد كه بيشتر سعي در اثبات واقعي بودن داستان سريال داشت و اينكه بودجه حكومتي و دولتي باعث نشده حقيقت يا واقعيت گفته نشود.



آنچه كه بيش از همه در ذوق مي زد توجه بيش از اندازه به موضوع رابطه چند مرد و چند زن در قسمت اول بود. عشق مثلثي و اينكه يك دختر عاشق پسري مي شود كه آن پسر عاشق دختري است كه آن دختر نيز عاشق پسر ديگري است و ...! نگاه هاي رد و بدل شده ميان زنان و مردان در يك جلسه مهماني كذايي همگي نه تنها حس خوبي به انسان دست نمي دهد بلكه با قرار گرفتن در كنار طرز لباس پوشيدن و نوع پوشش دختران و بانوان كه به نظر مانكن بودند! مخاطب را از ديدن ادامه سريال منصرف مي كند.

پاسخ ادیان مختلف به فیلم موهن

در پی ساخت فیلم موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص)، سازمان مردم نهاد اسلام و مسیحیت اقدام به تولید فیلم آن پیامبر (ص) - «The Prophet» - کرد.
این فیلم که به سه زبان‌ فارسی، عربی و انگلیسی ساخته می‌شود، در آینده نزدیک آماده خواهد شد.

واژه های جديد را چه كساني تصويب مي‌كنند؟

واژ‌ه‌هاي جديد در فرهنگستان زبان و ادب فارسي در گروه‌هاي تخصصي مورد بررسي قرار مي‌گيرد و از سوي ديگر از سوي شوراي واژه‌گزيني كه شامل استادان مختلف است، دوباره بررسي مي‌شود و مورد تصويب قرار مي‌گيرد.

بنا بر اعلام فرهنگستان، اين افراد نويسندگان بنام، زبان‌شناسان، استادان دانشگاه، مترجمان و متخصصان حوزه‌هاي مختلف علمي و فني هستند كه اعضاي پيوسته و اعضاي وابسته‌ي فرهنگستان محسوب مي‌شوند و هر هفته در سه شورايي كه در روزهاي شنبه‌، دوشنبه و سه‌شنبه برگزار مي‌شود، شركت مي‌كنند.

تحلیل فتنه فیلم موهن دربرنامه امشب"راز"

برنامه راز به تحلیل فتنه اخیر آمریکایی- صهیونیستی که در قالب فیلم موهن به نمایش درآمده خواهد پرداخت.
این برنامه از ساعت21:30 امشب به کارگردانی و اجرای نادر طالب زاده پخش خواهد شد.

بهترین فیلم جشنواره روی آنتن سیما

صداوسیما تصمیم گرفته فیلم‌های برتر جشنواره فیلم فجر را برای اولین بار در هفته دفاع مقدس روی آنتن ببرد. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به «شب واقعه»، «شور شیرین»، «روزهای زندگی»، «به کبودی یاس»، «زخم شانه حوا»، «گلوگاه شیطان» و ... اشاره کرد.

«روزهای زندگی» ساخته پرویز شیخ‌طادی و با بازی حمید فرخ‌نژاد و هنگامه قاضیانی سال گذشته بهترین فیلم جشنواره فجر شد.



پرمخاطب ترین نمایش های یک دهه اخیر

شاید تعداد کسانی که به دیدن تئاتر می‌روند کم باشد ولی نمایش‌های پرمخاطبی هستند که طرفداران خاص خود را دارند و تعداد زیادی برای دیدن آنها به سالن‌های تئاتر می‌روند.
کمی بالاتر، خواب در فنجان خالی، غلتشن‌ها، ننه دلاور، کالیگولا، شعله در زمهریر، زمستان 66، خشکسالی و دروغ، جن گیر، افرا، شکار روباه و ملاقات با بانوی سالخورده از پرمخاطب‌ترین نمایش‌های یک دهه اخیر می باشند.

لعیا زنگنه بازیگر جدید نقش «ستایش»

تصویربرداری سری دوم سریال تلویزیونی «ستایش» با بازی لعیا زنگنه ماه آینده آغاز می شود. پیش از این برای ایفای نقش میانسالی ستایش گزینه های دیگری همچون مریلا زارعی و ماه چهره خلیلی نیز اعلام شده بود، اما شنیده ها حاکی از این است که قرار است بازیگری شخصیت ستایش 2 را «لعیا زنگنه» را بر عهده بگیرد.
مجموعه ستایش 2 که داستانش مربوط به بیست سال آینده خانواده فردوس و ستایش است با بازیگران جدید آغاز خواهد شد.

ادامه حملات به فیلم «محمد(ص)» مجیدی

پس از آنکه روز گذشته یک منبع خبری سلفی و وهابی برای تحریف افکار عمومی منطقه به فیلم محمد(ص) مجیدی حمله کرد. جریان وهابی ـ صهیونیستی برای انحراف افکار عمومی در تلاش است تا در ادامه حملات خود به فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی فیلم موهن آمریکایی را با فیلم مجید مجیدی یکسان نشان دهد.

احمدی‌نژاد میهمان ویژه روز ملی شعر و ادب

همایش ملی روز شعر و ادب پارسی 26 شهریور ماه و سالروز در گذشت محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور و سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس