کد خبر 1544427
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
هراس وزارت ورزش از دخالت/ مدیران استقلال از ترس مرگ خودکشی کردند

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال با انتقاد از وزارت ورزش به خاطر عدم ورود در امور استقلال و پرسپولیس، گفت: نمی‌دانم وزارت ورزش از چه چیزی هراس دارد که در امور سرخابی‌ها دخالت نمی‌کند.

به گزارش مشرق، امیر واعظ آشتیانی در خصوص مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: مسئولان ورزش کشور که متولی این دو باشگاه هستند از دهه ۹۰ تا به امروز در انتخاب مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این دو باشگاه عملکرد خوبی نداشته‌اند. اصولاً مدیران این دو باشگاه که مالک آنها وزارت ورزش و جوانان است به صورت سلیقه‌ای انتخاب می‌شوند. اگر در گذشته مدیران باتجربه هم در بدنه این دو باشگاه به کار گرفته شدند، فاقد عملکرد مناسبی بوده‌اند.

وی افزود: برای مدیریت باشگاه‌ها همیشه ترکیبی از افراد با تجربه و بی تجربه را انتخاب می‌کنند و حاصل این اقدامات، همین حواشی است که استقلال و پرسپولیس با آن رو به رو هستند. این مساله برای امروز نیست و از ابتدای دهه ۹۰ این روند معیوب در انتخاب مدیران سرخابی‌ها وجود داشته است. در واقع وقتی افراد به درستی در جای خود قرار نگیرند و نظارت و کنترل هم بر عملکرد آنها نباشد باعث می‌شود تا انتخابات نادرست نمایان شوند.

عدم وجود متر و معیار برای مدیریت سرخابی‌ها

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال عنوان کرد: برای کسانی که سابقه مدیریتی دارند، قابل پیش بینی بود که اوضاع استقلال و پرسپولیس روز به روز خراب‌تر خواهد شد. من در مصاحبه‌های خود گفته‌ام و امروز هم باز می‌گویم اگر وزارت ورزش و جوانان متر و معیاری طبق قانون تجارت داشت اکنون وضعیت مدیریت سرخابی‌ها به این شکل نبود.

آشتیانی در ادامه تصریح کرد: متولیان گذشته وزارت ورزش و جوانان باید در این خصوص پاسخگو باشند که چرا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بر اساس قانون تجارت اداره نشده‌اند. اگر اعضای هیأت مدیره را از طریق مجمع انتخاب می‌کردند و یک بازرس انتخاب می‌شد که سالانه گزارش حسابرسی باشگاه‌ها را ارائه می‌داد، هیچ وقت چنین روزهایی را برای سرخابی‌ها شاهد نبودیم.

هراس وزارت ورزش از دخالت/ مدیران استقلال از ترس مرگ خودکشی کردند

هر مدیری به استقلال می‌آید با سلیقه و ذائقه خودش تصمیم‌گیری می‌کند

وی با اشاره به پول‌های هدر رفته در استقلال و پرسپولیس عنوان کرد: وقتی یک باشگاه را با پول‌های بی حساب رها می‌کنید تا هر مدیری با سلیقه خود این باشگاه را اداره کند و بابت هدردادن پول‌های باشگاه به هیچ نهادی پاسخگو نباشد، این روزها قابل پیش بینی می شود.

کاهش سرعت پیشرفت ورزش ایران با نتیجه گرایی

مدیرعامل سابق استقلال در خصوص نتیجه گرا بودن مدیران ورزشی در کشور گفت: موضوعی که در ورزش ما وجود دارد و همه رشته‌های ورزشی را به خود درگیر کرده، نتیجه گرایی است. کشور ما پتانسیل خوبی در رشته‌های ورزشی دارد اما چون همه چیز را به سمت نتیجه گرایی سوق داده‌ایم، نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در کشور نهایت استفاده را ببریم.

آشتیانی افزود: تمام دنیا اعتراف دارند که ایران سرشار از استعداد است. نه تنها در ورزش بلکه در تمامی حوزه‌ها سرشار از استعداد هستیم اما استفاده و بهره برداری از این استعدادها خواستار هنر مدیریتی، برنامه‌ریزی و نظارت کنترل است. اگر می‌بینید امروز باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دچار مشکلات زیاد هستند به این دلیل است که مدیران نتیجه گرایی داشته‌اند.

هراس وزارت ورزش از دخالت در امور دو باشگاه استقلال و پرسپولیس

وی در واکنش به میانجیگری علیرضا دبیر (رئیس فدراسیون کشتی) در قضیه جواد نکونام و علی خطیر گفت: من یک سوال دارم و آن این است که متولی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کیست؟ چرا معاون قهرمانی چنین بضاعتی را از خود نشان نداد؟ حتماً شخصی مثل علیرضا دبیر که در رشته دیگری حضور دارد باید بیاید و موضوع را حل و فصل کند؟ هرچند بر این معتقد هستم که هر شخصی که بتواند برای رفع یک مشکل وساطت کند کار بسیار خوبی است. اما موضوع اینجاست وزارت ورزش متولی این دو باشگاه، چرا برای حل این موضوع قدم برنداشت؟

هراس وزارت ورزش از دخالت/ مدیران استقلال از ترس مرگ خودکشی کردند

وزارت ورزش نه نظارت بلد است نه دخالت!

کارشناس ورزش کشورمان با اشاره به بی توجهی وزارت ورزش به بعضی از وظایف خود افزود: مسئولان وزارت ورزش یا وظایف خود را نمی‌دانند یا درست عمل نمی‌کنند. اگر برای فدراسیون مشکلی پیش بیاید چه کسی باید آن را حل کند؟ استقلال و پرسپولیس مانند فدراسیون‌ها متعلق به وزارت ورزش هستند. برای چنین مسائلی خود وزارت ورزش باید نظارت و ورود کند اینجا که دیگر فیفا و AFC نباید ورود کنند. اتفاقی که برای استقلال افتاد نشان داد وزارت ورزش نه نظارت بلد است نه دخالت.

وزارت ورزش وظایف خود را برگردن دیگران می‌گذارد

آشتیانی در پاسخ به این سوال که چرا پیشکسوتان باشگاه استقلال برای حل مشکل استقلال قدم برداشتند تأکید کرد: این قشنگ نیست که گفته شود وزارت ورزش از پیشکسوتان استقلال خواسته است تا مدیرعامل و سرمربی تیم را با هم به تفاهم برسانند. وزارت ورزش پس در این میان چه نقشی دارد؟ چرا وظایف خود را بر دوش دیگران می‌گذارد؟

وی در ادامه تصریح کرد: کار وزارت ورزش به مانند این است که در کشور قانونی وضع شود و به جای مجریان قانون بگویند مردم آنها را اجرا کنند. امروز استقلال و پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش هستند و این نهاد باید برای حل و فصل مشکلات آنان ورود کند. واقعاً نمی‌دانم وزارت ورزش از چه چیزی می‌ترسد که خودش را کنار کشیده است.

در اختلاف خطیر و نکونام هیأت مدیره تماشاگر بود

مدیرعامل سابق استقلال با انتقاد از عملکرد هیأت مدیره استقلال در خصوص حواشی مدیرعامل و سرمربی این باشگاه گفت: هر باشگاهی دارای یک هیأت مدیره است و آن هیأت مدیره یک شخصی را به عنوان مدیرعامل انتخاب می‌کند. شخصی که به عنوان مدیرعامل انتخاب می‌شود به خودی خود قدرت ندارد و برای ادامه کار هیأت مدیره به او قدرت می‌دهد. دادن قدرت و اختیار به مدیرعامل دال بر این نیست که هیأت مدیره بنشیند و تماشا کند.

هراس وزارت ورزش از دخالت/ مدیران استقلال از ترس مرگ خودکشی کردند

وی در ادامه افزود: هیأت مدیره باید همواره بر رفتار و کار مدیرعامل نظارت داشته باشد، حتی اگر مدیرعامل تخلفی مرتکب شود باید پاسخگو باشد. از طرف دیگر هر موفقیتی هم وجود داشته باشد هیأت مدیره در آن موفقیت سهیم است. اگر واقعیت را بخواهیم بگویم در ابتدا هیأت مدیره باید اختلاف مدیرعامل و سرمربی را حل می‌کرد. اگر توانایی حل کردن هم نداشته باشد باید به وزارت ورزش منتقل کند تا وزارت ورزش آن را حل کند.

مدیران ما درآمدزا نیستند

کارشناس ورزش کشورمان درباره بحث جذب اسپانسر در باشگاه های پرسپولیس و استقلال عنوان کرد: برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس من همیشه گفته‌ام در بحث اسپانسری فشارهای دولتی باعث می‌شود تا اسپانسرها به سراغ این دو باشگاه بیایند، چرا که اگر این اسپانسرها نباشند مدیران سرخابی نمی‌توانند اسپانسر جذب کنند.

آشتیانی با بیان اینکه مدیران ورزش کشور درآمد زا نیستند افزود: مسئولان تنها آنها را انتخاب می‌کنند تا با پول‌هایی که در اختیار آنها قرار می‌دهند، هزینه کنند. بدهی هم به وجود بیاورند کسی با آنها کاری ندارد. در این میان هم برخی از مدیران با پر رویی هر چه تمام می‌آیند و پول‌ها را خرج می‌کنند و بعد از آن ادعا می‌کنند که مدیر اقتصادی هستند.

نیاز مالی باعث شد مدیران استقلال از ترس مرگ خودکشی کنند

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در خصوص انتخاب اسپانسر از سوی مدیران آبی‌های پایتخت برای باشگاه گفت: مدیران باشگاه استقلال قبل از اینکه با اسپانسر قرارداد ببندند باید شرایط مالی آن اسپانسر را به خوبی بسنجند. آنها ابتدا با یک اپراتور قرارداد بستند و بعد از آن هم در ادامه با یک فروشگاه فروش موبایل به توافق رسیدند. در واقع با توجه به نیاز مالی مدیران آبی‌های پایتخت از ترس مرگ خودکشی کردند. قرارداد استقلال با یکی از اپراتوهای کشور برای یک فصل ۹۰ میلیارد، واقعاً شرم آور است چرا که اصلاً دخل و خرج خود را به خوبی حساب نکرده‌اند.

هراس وزارت ورزش از دخالت/ مدیران استقلال از ترس مرگ خودکشی کردند

هیأت مدیره سرخابی‌ها به درستی انتخاب نشود وضعیت به همین منوال خواهد بود

وی درباره انتخاب هیأت مدیره سرخابی ها بیان کرد: در انتخاب هیأت مدیره همیشه می‌گویند افراد اقتصادی را انتخاب کردیم اما دوستان هنوز فرق حسابدار با مدیر اقتصادی را نمی‌دانند و فکر می‌کنند هر کسی که رشته حسابداری خوانده، شخص اقتصادی است. فردی می‌تواند اقتصادی باشد که سابقه ایجاد اشتغال داشته باشد و یا منابع در آمدی را به خوبی بشناسد. تا زمانی هم که افراد هیأت مدیره به درستی انتخاب نشوند وضعیت به همین منوال خواهد بود.

کسانی که پای دلالان را به باشگاه‌ها باز کرده‌اند باید پاسخگو باشند

آشتیانی در واکنش به بدهی‌های انباشته باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: مسئله‌ای که برخی مدیر نماها باب کردند، این است که اگر بدهی باقی بماند مدیر بعدی باید پرداخت کند. بله در هر سازمان یا ارگانی باید مدیر بعدی هم شرایط را بهتر کند و هم بدهی‌ها را سروسامان دهد اما این به این معنا نیست که بعضی از مدیران بیایند و بودجه باشگاه را هدر بدهند و قراردادهای آن‌چنانی با بازیکنان ببندند و پای دلالان را به باشگاه باز کنند بعد هم بگویند مدیر بعدی رسیدگی کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس