لزوم قطع دسترسی اسرائیل به گذرگاه رفح و ورود سوخت به نوار غزه

همزمان با برنامه ریزی کشورهای عربی و اسلامی برای برگزاری اجلاس در سطح سران به منظور بررسی اوضاع غزه، نهادهای مدنی و رهبران سیاسی بر لزوم قطع دسترسی رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح به منظور ورود کمک‌ها به این منطقه تاکید کردند.

به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی کماکان از اجازه دادن به مقامات مصری برای ارسال سوخت به نوار غزه از طریق گذرگاه‌های مرزی خودداری می‌کند و محدودیت‌های نظارتی شدیدی را برای ورود کامیون‌های حامل غذا، آب و دارو اعمال کرده است.

کمک‌های امدادی بین‌المللی بنا به میل اسرائیلی‌ها وارد نوار غزه می‌شود، در حالی که ده‌ها کامیون در مرز نوار غزه با مصر در انتظار ورود به این منطقه هستند تا به گرسنگی و محرومیت از آب، غذا، دارو، برق و سوخت این منطقه پایان دهند، در حالی که این محرومیت‌ها نقض آشکار حقوق بین المل و جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توصیف می‌شود.

لزوم قطع دسترسی اسرائیل به گذرگاه رفح و ورود سوخت به نوار غزه

رهبران سیاسی و کارشناسان در کشورهای عربی طی این مدت بارها خواستار ورود کمک‌های بشردوستانه کشورهای عربی به نوار غزه شدند که در قالب یک کاروان جمع آوری شده است. آنها تاکید دارند که نوار غزه از نظر قانونی تحت سیطره رژیم اشغالگر قرار ندارد و با وجود مخالفت نظامیان صهیونیست این کمک‌ها باید وارد نوار غزه شود. کشورهای عربی همچنین اشاره ضمنی به این موضوع داشته‌اند که صادرات نفت به اسرائیل را تا زمان توقف جنگ و حل بحران انسانی در نوار غزه متوقف خواهند کرد.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه هم شب گذشته اعلام کرد که تنها ساعاتی تا توقف کار دو بیمارستان مرکزی الشفاء و بیمارستان اندونزیایی در شهر غزه به دلیل تمام شدن سوخت ژنراتورهای آن باقی مانده است.

لزوم قطع دسترسی اسرائیل به گذرگاه رفح و ورود سوخت به نوار غزه

کار تنها نیروگاه تولید برق در غزه تنها چند روز پس از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه به دلیل اتمام سوخت مورد نیاز راه اندازی آن متوقف شد و از آن زمان بیمارستان‌ها با ژنراتورهای اضطراری کار می‌کنند.

«محمد سیف الدوله» یک کارشناس امور صهیونیست و موسس جنبش «مصری‌ها علیه صهیونیسم» در گفت‌وگو با العربی الجدید می‌گوید: مصر این حق را دارد که عمل به توافق بهره برداری از گذرگاه رفح را که در سال ۲۰۰۵ به اسرائیل اعطا کرده است، موسوم به توافقنامه «فیلادلفیا» متوقف کند و تشکیلات خودگردان فلسطین و نه هیچ طرف دیگری را مسئول تضمین عملکرد این گذرگاه بداند. به نحوی که به تشکیلات خودگردان حق وارد کردن همه کامیون‌ها را بدون اجازه گرفتن از اسرائیل می‌دهد.

(مصر و رژیم صهیونیستی در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۰۵، توافقنامه فیلادلفیا را پس از خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه امضا کردند. بر اساس آن توافق، مسؤولیت تامین امنیت مرز با غزه، مطابق با استانداردها و الزامات رژیم صهیونیستی، به دولت مصر واگذار شد تا از این طریق تعهدات جدیدی در قبال امنیت رژیم صهیونیستی به قاهره محول شود.)

وی افزود: توافقنامه صلح امضا شده بین مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹ تصریح می‌کند که گذرگاه رفح فقط تحت نظارت مصر و فلسطین است و این به معنای توانایی قاهره برای اقدام فوری در نظارت بر ورود همه کمک‌ها در توافق با تشکیلات خودگردان فلسطین است، به نحوی که سازمان ملل متحد و سازمان‌های وابسته به آن هم بر تضمین رسیدن کمک‌ها به داخل نوار غزه و حفاظت از آنها در برابر حملات رژیم صهیونیستی نظارت داشته باشند.

سیف الدوله می‌گوید: در حال حاضر کشورهای عربی در حال هماهنگی برای برگزاری یک اجلاس فوق العاده در سطح سران در یازدهم نوامبر جاری و به دعوت دولت‌های فلسطین و عربستان سعودی به منظور بررسی توقف جنگ و راه‌های کاستن از فاجعه انسانی فلسطینیان هستند و این فرصت خوبی برای تاکید بر کنترل گذرگاه رفح از سوی مصر و فلسطین و حمایت از ساز و کار آن است.

مصر، رژیم صهیونیستی را مسئول ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه می‌داند. احمد ابوزید، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر تأکید کرده است که اسرائیل با تعیین شروط بازرسی برای کامیون‌ها در گذرگاه نیتسانا در مرز مصر با سرزمین‌های اشغالی(، روبروی گذرگاه العوجه مصر) مانع ورود کمک‌ها به نوار غزه می‌شود، به نحوی که کامیون‌ها پس از آن می‌توانند به سمت گذرگاه رفح، یک مسیر ۱۰۰ کیلومتری، را طی کنند تا بخواهند وارد نوار غزه شوند.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر می‌گوید: طرف اسرائیلی در مراحل بازرسی سختگیرانه عمل می‌کند و همچنین به دلیل ملاحظات سیاسی و ادعاهای مختلف امنیتی، کندی روند بازرسی و تشدید مکرر حملات رژیم صهیونیستی در سمت فلسطینی گذرگاه رفح مانع ورود کمک‌ها می‌شود.

لزوم قطع دسترسی اسرائیل به گذرگاه رفح و ورود سوخت به نوار غزه

نیمی از کمک‌های اعلام شده وارد غزه نمی‌شود

منابع دولتی فلسطین می‌گویند که کمتر از نیمی از مقادیر اعلام شده برای ورود به نوار غزه، در عمل وارد شده است، زیرا یکشنبه گذشته تنها ۲۶ کامیون از ۶۰ کامیونی که مجوز ورود دریافت کرده‌اند وارد این منطقه شد.

در حالی که دفتر منطقه‌ای سازمان ملل متحد نیز از تحویل ۳۳ محموله مملو از کمک‌ها در همان روز خبر داد که بزرگترین محموله در نوع خود از زمان ازسرگیری محدود ارسال کمک‌های بشردوستانه در ۱۲ اکتبر گذشته است.

دفتر سازمان ملل خواستار ورود فوری سوخت لازم برای بهره برداری از تجهیزات پزشکی و تاسیسات آب و فاضلاب در نوار غزه شده است. این اداره از ورود ۱۱۷ کامیون به نوار غزه خبر داده است که ۷۰ کامیون حاوی تجهیزات پزشکی، ۶۰ کامیون حاوی مواد غذایی و تغذیه ای و ۱۳ کامیون حاوی آب و تجهیزات بهداشتی بوده است.

ائتلاف ملی کمک‌های مردمی در مصر از ورود ۲۸۰ کامیون به نزدیکی گذرگاه رفح خبر داده است که حاوی حدود چهار هزار تن کمک‌های مختلف است که توسط ۲۰ سازمان جامعه مدنی اهدا شده و در جاده ها منتظر و آماده تحویل آن به آسیب دیدگان غزه به محض دریافت مجوز عبور هستند.

لزوم قطع دسترسی اسرائیل به گذرگاه رفح و ورود سوخت به نوار غزه

مؤسسات خیریه مصری نیز حدود ۲۰۰ تن مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را به انبارهای رفح و العریش ارسال کردند، علاوه بر آن ۱۱۰۰ تن کمک با ۵۵ پرواز به فرودگاه العریش توسط برخی کشورهای اسلامی و عربی ارائه شده است.

لینا النبراوی، مسئول شعبه یونیسف در قاهره، به العربی الجدید گفته است که این شعبه از شهروندان و مؤسسات کمک‌های مدنی دریافت می‌کند که از طریق صلیب سرخ مصر و صلیب سرخ بین المللی به نوار غزه تحویل داده می‌شود و البته اجازه ورود مواد امدادی برای نجات کودکان و غیرنظامیان آسیب دیده اهمیت دارد.

شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر هم در بیانیه ای رسمی از حکومت های عربی و اسلامی خواسته است ظرفیت و منابع قدرت خود را برای یاری برادرانشان در فلسطین به کار گیرند.

سازمان ملل متحد، سازمان‌های امداد بشردوستانه وابسته به آن و سایر نهادهای امدادی نسبت به تشدید فاجعه در نتیجه محاصره اسرائیل بر نوار غزه هشدار می‌دهند.

ورود روزانه حداقل ۱۰۰ کامیون ضرورت دارد

نوار غزه معمولاً (قبل از جنگ) روزانه حدود ۵۰۰ کامیون را از طریق گذرگاه رفح دریافت می‌کرد و حالا نیز سازمان ملل نیاز به ورود حداقل ۱۰۰ کامیون برای تأمین نیازهای اولیه مردم غزه را اعلام کرده است.

وضعیت انسانی در نوار غزه با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و تلاش برای حمله زمینی به این منطقه رو به وخامت است به نحوی که تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را وادار به ترک خانه‌هایشان و آوارگی در نتیجه تخریب سرپناهشان کرده است، در حالی که بخش کوچکی از کمک‌های لازم برای حفظ جان ۲.۳ میلیون نفر وارد این منطقه شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 1
    دولت مصر و امارات و اردن نوکر رسمی اسرائیل هستن و شریک جرم صهیونیست ها
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 1
    السیسی تو هم به سرنوشت مبارک دچار خواهی شد ترسو وبزدل
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 0
    اسیران تایلندی و کشورهای امثالش جزء و شهروند اسراییل بودن به کشور تایلند و کشورهای امثالش هیچ ربطی ندارد چرا که تایید اسراییل را کرده اند عملا و اقامتا و مسلح بودند و هیچ تاییدی بالاتر از تایید عملی نیست و تا همه اسیران فلسطینی و کشور فلسطین آزاد نشود اینها هم آزاد نمیشوند چون طرفدار ابدی اسراییل هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس