از پایگاه «۵۱۲» آمریکا در صحرای نقب چه می دانیم؟

وبگاه آمریکایی اینترسپت از تاسیس پایگاه نظامی محرمانه آمریکا در جنوب اراضی اشغالی فلسطین پرده برداشت.

به گزارش مشرق، وبگاه آمریکایی اینترسپت تاسیس پایگاه نظامی محرمانه آمریکا در کوه «هار کرینِ» صحرای نقب واقع در جنوب اراضی اشغالی فلسطین را فاش کرد.

این وبگاه در گزارشی اعلام کرد که اسناد دولتی آمریکا در رابطه با ساخت این پایگاه، اشارات کم‌سابقه‌ای نسبت به حضور نظامی آمریکا در نزدیکی نوار غزه دارند؛ با این توضیح که کوه هار کرین نزدیک به ۳۲ کیلومتر از مرزهای غزه فاصله دارد.

تنها موضع سری در جهان!

بر اساس این گزارش، اگر چه رییس جمهور آمریکا و کاخ سفید پافشاری می‌کنند که در بحبوحه جنگ اسراییل با حماس هیچ طرحی برای اعزام نیروهای آمریکایی به اراضی اشغالی ندارند، حضور نظامی محرمانه آمریکا در اراضی اشغالی در عمل محقق شده است. قراردادهای دولتی و اسناد بودجه‌ای نشانگر آن است که حضور نظامی آمریکا در اراضی اشغالی آشکارا در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش، ۲ ماه پیش از عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی، پنتاگون قراردادی به ارزش میلیون‌ها دلار را جهت ساخت تاسیسات برای نظامیان آمریکایی در این پایگاه ارایه داده است. این پایگاه، «موضع ۵۱۲» نام‌گذاری شده و شامل تاسیسات راداری است که حملات موشکی به اراضی اشغالی را رصد می‌کند.

طبق این گزارش رادارهای موضع ۵۱۲ موشک‌هایی را که حماس در هفتم اکتبر به سوی اراضی اشغالی پرتاب کردند، رصد نکرده‌اند، زیرا روی ایران، در فاصله ۱۱۲۷ کیلومتری از خود تمرکز دارند.

بر اساس گزارش اینترسپت پنتاگون تمام تلاش خود را برای پنهان‌نمودن ماهیت واقعی این موضع که ارزشی به میزان ۳۵.۸ میلیون دلار دارد، به خرج داده است. پنتاگون در برخی اسناد تصریح کرده که این موضع تنها پروژه محرمانه در تمام جهان است و در برخی اسناد دیگر آن را تاسیساتی برای حمایت از زندگی توصیف کرده است. همچنین ارتش آمریکا از سازه‌هایی شبیه به پادگان‌های نظامی سخن می‌گوید.

عدم‌شفافیت و ابهام الگووار برای پنهان‌کاری

این گزارش تاکید کرده که این ابهام، الگویی برای پایگاه‌های نظامی آمریکاست که پنتاگون قصد پنهان‌کردن آن‌ها را دارد. پیش‌تر گفته شده بود که موضع ۵۱۲، یک موضع امنیتی مشترک است. این نام‌گذاری با هدف اعطای یک موجودیت کم‌هزینه با کمترین ردپای ممکن است. این در حالی است که این پایگاه با پایگاه‌هایی که می‌تواند نزدیک به ۱۰۰۰ سرباز را در خود جای بدهد، تطابق دارد.

بر اساس این گزارش، پل پیلار تحلیلگر ارشد پیشین «مرکز مبارزه با تروریسم» سازمان سیا گفته است که اطلاعات دقیقی درباره این پایگاه ندارد، اما شاید برای پشتیبانی از عملیات‌ها در برخی اماکن دیگر در خاورمیانه استفاده شود؛ چرا که هرگونه اذعانی به انجام این عملیات‌ها از سوی اسراییل یا وجود هرگونه همکاری با این رژیم در این عملیات‌ها، دردسرساز خواهد بود و امکان دارد که واکنش‌های منفی‌ای فراتر از خودِ این عملیات را در پی داشته باشد.

اذعان کم‌سابقه به حضور نظامی در سال ۲۰۱۷

این گزارش اشاره می‌کند که اذعان کم‌سابقه به حضور نظامی آمریکا در اراضی اشغالی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ انجام شده است. در این سال آمریکا و رژیم صهیونیستی یک موضع نظامی را افتتاح کردند. رادیو صدای آمریکا که از سوی دولت آمریکا تامین مالی می‌شود این موضع را نخستین پایگاه نظامی آمریکا در اراضی رژیم صهیونیستی و اتفاقی تاریخی دانست. ژنرال «تسویکا هایموویچ» از فرماندهان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در توصیف این پایگاه گفته است: ما برای نخستین بار یک پایگاه آمریکایی را در اسراییل تاسیس کردیم.

اما یک روز بعد، ارتش آمریکا، آمریکایی‌بودن این پایگاه را رد کرد و پافشاری کرد که این تاسیسات تنها «تاسیسات زندگی» نیروهای آمریکایی است که در یک پایگاه اسراییلی خدمت می‌کنند.

پایگاهی برای رویارویی با ایران

پایگاه ۵۱۲ برای برخورد با تهدید اسراییل از سوی گروه‌های مسلح فلسطینی ساخته نشده است، بلکه برای تعامل با تهدیدی ساخته شده که موشک‌های میان‌برد ایران برای اسراییل ایجاد می‌کنند.

اینترسپت نوشت که تمرکز شدید روی ایران، در واکنش دولت آمریکا به عملیات حماس نیز تداوم دارد. پنتاگون حضور خود را در خاورمیانه بسیار افزایش داده است. آمریکا تعداد جنگنده‌های خود را در منطقه افزایش داده است و دو ناوشکن را در برابر سواحل اسراییل مستقر کرده است.

وبگاه آمریکایی اینترسپت به نقل از «دیوید واین» استاد انسان‌شناسی یکی از دانشگاه‌های آمریکا تصریح کرد: به نظر من محرمانه‌بودن این پایگاه میراث دوره‌ای است که دولت‌های آمریکا تلاش داشتند توجیهی مبنی بر عدم جانبداری از اسراییل در درگیری میان اسراییل و فلسطینیان و درگیری میان اسراییل و کشورهای عربی را ارایه کنند. اعلام تاسیس این پایگاه نظامی آمریکا در اسراییل طی سال‌های گذشته، احتمالاً این ظاهرسازی را از بین می‌برد و نمایانگر تمایل به اعلام حمایت آشکار از اسراییل خواهد بود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عليرضا IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    بهتره حماس چندتا موشک به این پایگاه بزنند تا توان دفاعی پایگاه سنجیده بشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس