کد خبر 1541465
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
.

سوداگری زمین به قلع و قمع صدها اصله درخت ۵۰ساله منجر شد

به گزارش مشرق، سوداگران برای رسیدن به سودهای میلیاردی ۲۰۵اصله درخت سبز با عمر بیش از ۵۰سال را در قزوین قطع کردند. به‌گزارش همشهری، محلی که قطع درختان در آن رخ داده است تا چندی پیش متعلق به یک کارخانه چینی‌سازی بود، اما با ورشکستگی این کارخانه باسابقه، دارایی‌های آن از طریق مزایده واگذار شد.

پس از این اقدام در توافقی پنهانی قرار شد این ملک به قطعات کوچک‌تر تبدیل شود و با قیمت‌های کلان به فروش برسد و به همین دلیل پروژه قطع درختان کلید خورد. صدها درخت چنار قطع شده در این محدوده سبز و زنده بودند و قطر تنه برخی از آنها به ۸۰سانتی‌متر می‌رسید که در سایه سکوت مسئولان شهرک صنعتی، قلع و قمع شدند.

قطع درختان چگونه رخ داد؟

تصاویر به‌دست آمده از محل قلع و قمع درختان نشان می‌دهد که ۲۰۵درخت بریده و نابود شده است. به نظر می‌رسد این روند حدود یک ماه و به‌طور کاملا پنهانی به طول انجامیده است.

براساس تصاویر ارسال شده، در بخش‌هایی از شهرک صنعتی واقع در استان قزوین آثار کار با لودر و حفاری با هدف ریشه‌کن کردن درختان نیز دیده می‌شود. اما از آنجا که این درختان عمر بالایی داشتند و ریشه‌های آنها در عمق و گستره زمین نفوذ کرده، ریشه‌کن‌کردن آنها ساده نبوده و کار نیمه کاره رها شده است و پس از آن عاملان قلع و قمع ۲۰۵اصله درخت تنومند با اره برقی به جان درختان افتادند.

طبق اظهارات برخی شاهدان، لانه پرندگان بر بالای درختان نیز ویران شده است.

 کشتار ۲۰۵درخت ۵۰ساله

پیگیری قضایی محیط‌زیست

سعیده خضیر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین هیچ مجوزی برای قطع درختان صادر نکرده است. تنها در اردیبهشت سال۱۴۰۲، مجوز قطع تعداد محدودی از درختان خشکیده ضلع شرقی این محدوده صادر شد، اما در این مجوز تأکید شد که مسئولان شهرک صنعتی باید مالک را متعهد کنند تا به تعداد ۳برابر درختان قطع‌شده، نهال‌های بومی در بخش دیگری از این مجموعه بکارد. جای سؤال است که چطور مسئولان شهرک صنعتی و شهرداری الوند جلوی وقوع این تخلف را نگرفتند؟ اکنون اما پیگیری قضایی صورت گرفته و اداره‌کل محیط‌زیست استان قزوین موضوع را به دادستانی گزارش داده و علیه افرادی که دستور قطع درختان را صادر کرده‌اند پرونده قضایی تشکیل شده تا با متخلفان محیط‌زیستی برخورد قانونی صورت بگیرد.

چه‌کسی مسئول است؟

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضایی بارها بر رعایت حقوق عامه تأکید داشته و مسائل زیست‌محیطی نیز یکی از موضوعات مهم در حقوق عامه است.

شواهد به‌دست آمده نشان می‌دهد یکی از مالکان بخشی که صدها اصله درخت آن‌ قلع و قمع شده است، مدعی خشک‌بودن تعدادی از درختان شده و ادعا کرده است که به‌دلیل اعتراض همسایگان مجاور مبنی بر بیم سقوط درختان بر کارخانه‌های مجاور قلع و قمع آنها صورت گرفته است.

اما مالکان کارخانه‌های مجاور تمامی این ادعا را مردود دانسته و به همشهری گفته‌اند که هیچ‌کدام از درختان خطر سقوط نداشتند و درخواستی هم برای قطع آنها داده نشده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افسانه IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    بعیممردم تهران می خواهند باغ ها راخراب کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس