کد خبر 1547682
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
قطع درختان محوطه کاخ سعدآباد از شایعه تا واقعیت؟

برخی رسانه‌ها در فضای مجازی روز گذشته با انتشار تصاویری مدعی شدند که شهرداری تهران نسبت به قطع درختان در کاخ سعدآباد اقدام کرده است.

به گزارش مشرق، موضوع قطع درختان در برخی نقاط تهران از جمله خیابان ولیعصر (عج) همچنین محوطه کاخ سعدآباد مدتی است از سوی برخی رسانه‌های غیر رسمی منتشر می‌شود که البته با واکنش مدیریت شهری و وزارت میراث فرهنگی مواجه شد.

روز گذشته نیز برخی رسانه‌های غیر رسمی و کانال‌های مجازی به نقل از تعدادی از شهروندان مدعی شدند چند اصله درخت کهنسال در کاخ سعدآباد قطع شده است.

واکنش شهرداری نسبت به قطع درخت در کاخ سعدآباد

شهرداری منطقه یک تهران در خصوص گزارش مردمی قطع درخت در مجموعه کاخ سعدآباد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اقدام انجام شده توسط اداره فضای سبز مجموعه کاخ سعدآباد و بدون هماهنگی با شهرداری منطقه یک انجام شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در بازدید انجام شده مشاهده شد تعدادی از درختان خشک و دچار آفت زدگی شده و نیاز بود جمع آوری شوند، اما اقدام انجام شده در قطع این درختان بدون هماهنگی با شهرداری بوده است که تذکر لازم به مدیریت مجموعه کاخ سعدآباد داده و قرار شد هرگونه حذف و اجرای طرح جایگزینی درختان کهنسال با نهال جدید در این مجموعه با هماهنگی فضای سبز شهرداری منطقه یک انجام شود و درختان در سامانه نهال، ثبت شوند.

قطع درختان سعدآباد تکذیب شد

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد البته روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای خبر قطع درختان در این مجموعه را تکذیب کرد.

در اطلاعیه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آمده بود: «تصویر منتشره از تعدادی درخت در بار یک خودروی باربری، مربوط به جمع آوری تنه‌های رها شده ناشی از خشکه‌گیری سال گذشته است».

این اطلاعیه همچنین با اشاره به سقوط یک درخت خشکیده سعدآباد بر روی یک شهروند و متعاقبا شکایت قضایی او علیه مجموعه سعدآباد، شرکت مجری اداره فضای سبز محوطه سعدآباد را مکلف به هرس تنه‌های خشکیده، قارچی و آفت زده‌ای خواند که به دلیل کج شدن بر روی سر عابرین، هر لحظه جان مردم را تهدید می‌کند.

در اطلاعیه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با انتشار تصاویر سه تنه‌ای که دو سال است از ریشه، خشکیده بوده و با انحنا به روی مردم، جان عابرین را تهدید و مسیرهای عمومی را ناامن می‌کرده، تصریح شده است که به «دروغ‌هایی، چون قطع درختان توجه نکنید.»

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران چند روز پیش در مصاحبه ای مدعی شد قطع درختان حتما باید با اخذ مجوز لازم صورت گیرد و درختانی که واقعا دچار آفت زدگی شده باشند و به اصلاح مرده باشند با مجوز لازم قطع شوند.

علیرضا جعفری گفت: ما قطع درخت در حریم شهری تهران اصلا نداریم، اما برخی درختان قدیمی که بیشتر در خیابان ولیعصر (عج) قرار دارند با هماهنگی سازمان بوستان‌ها نسبت به جداسازی برخی کنده‌های درختان قدیمی اقدام می‌کنیم.

وی افزود: بدلیل بروز آبگرفتگی در نهرهای آب خیابان ولیعصر (عج) حدود سه ماه پیش این اقدام صورت گرفته و اکنون برخی رسانه‌ها و فضای مجازی به غلط در حال انتشار خبر قطع درختان معابر تهران هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تاکید کرد: برخی درختان که از قدمت بالایی برخوردار است و تشخیص داده شود که درخت به اصطلاح زنده نیست، پس از بررسی در کمیسیون‌های مختلف و اخذ تاییدیه قطع می‌شوند.

به گفته این مقام مسوول، هر گونه درخت کشی در حریم شهری تهران ممنوع است و شهرداری شبانه روز از این سرمایه‌های بزرگ پایتخت محافظت می‌کند ضمن اینکه تلاش داریم سرانه فضای سبز را افزایش دهیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس