ایروانی: تا پایان اشغال در کنار آرمان فلسطین می‌مانیم

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران به حمایت کامل خود از حقوق مشروع مردم فلسطین ادامه می‌دهد و تعهد ما این است که تا پایان اشغال در کنار آرمان فلسطین باشیم.

به گزارش مشرق، «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک شب گذشته (سه‌شنبه) دوم آبان ماه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در اظهاراتی درباره وضعیت غزه گفت: ما شاهد کشتارهای وحشیانه، جنایات و مجازات دسته جمعی مردم فلسطین در غزه هستیم که نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. حملات تروریستی به بیمارستان الاهلی که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰۰ غیرنظامی بی‌گناه از جمله زنان و کودکان شد، تنها می‌تواند یک جنایت جنگی شنیع باشد.

وی با اشاره به اظهارات دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: همانطور که دبیرکل سازمان ملل در جلسه توجیهی تأکید کرد، عملیات هفتم اکتبر فلسطین در خلاء انجام نشد. برای دهه‌ها، فلسطینی‌ها از تاریخ دردناکی از اشغال، تجاوز، تبعیض و تحمیل سیاست‌های آپارتاید توسط رژیم اسرائیل رنج برده‌اند.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: علیرغم حمایت موثر اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل از تصویب قطعنامه‌های متعدد مجمع عمومی در تأیید حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و حمایت از مبارزات مشروع آنان از جمله از مقاومت مسلحانه، شورای امنیت متاسفانه در اقدام قاطع با موانعی روبرو بوده است. این مانع در درجه اول ناشی از حمایت‌های بی‌قید و شرط آمریکا است که از حق وتو خود در بیش از ۴۰ قطعنامه در شورای امنیت استفاده کرده است.

به گفته ایروانی انفعال شورای امنیت به طرز تکان‌ دهنده‌ای به رژیم اشغالگر جسارت وقیحانه‌ای بخشیده تا به ارتکاب جنایات فجیع‌تری دست بزند.

نماینده ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: حقوق مسلم فلسطینی‌ها، از جمله حق تعیین سرنوشت و حق بازگشت، پیوسته با انکار و نقض شدید رژیم اشغالگر اسرائیل روبرو شده است.

وی با ذکر این نکته که جامعه بین‌الملل، همراه با شورای امنیت، تعهدات اخلاقی و حقوقی دارند که نیازمند اقدام فوری است، گفت: تعهد آن‌ها برای ارائه حمایت همه‌جانبه از فلسطینی‌ها، که شامل توقف تجاوز نظامی اسرائیل، برقراری آتش‌بس فوری، تضمین دسترسی بشردوستانه بدون مانع، بازگشایی گذرگاه مرزی رفع و تسهیل تحویل سریع تجهیزات ضروری به غزه است، باید تشدید شود.

ایروانی با اشاره به تلاش آنتونی بلینکن برای مقصر خواندن ایران بیان کرد: امروز وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد به اشتباه ایران را مقصر بداند. ایران قاطعانه این اتهامات بی‌اساس را رد می‌کند. تعهد ما به صلح و ثبات منطقه‌ای تزلزل‌ناپذیر است. ایران با جامعه بین‌المللی در تأیید درخواست برای آتش‌بس فوری و توقف تجاوزات نظامی بی‌امان رژیم اسرائیل و نیز ضرورت توقف آوارگی اجباری بیش از یک میلیون نفر از غزه، همسو است.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه حمایت بی‌چون‌ و چرای ایالات متحده از اشغال و تجاوز، آمریکا را به بخش بزرگی از معضلات تبدیل کرده است، بیان کرد: ایالات متحده با همسویی آشکار خود با متجاوزان به قیمت کشته شدن مردم بی‌گناه فلسطین، درگیری را تشدید کرده است. از این‌ رو، ارائه سریع پشتیبانی نظامی و لجستیکی از رژیم ستمگر اشغالگر، آمریکا را شریک جرم در کشتار وحشیانه مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه کرده است.

پیش از این نیز حسین امیرعبداللهیان در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای علیه مقاومت اظهار داشت: متاسفانه آمریکا به صورت یک طرفه و تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. امروز با اطلاعات دقیق اعلام می‌کنم، مدیریت جنگ علیه فلسطین در اختیار نظامیان و دستگاه امنیتی آمریکاست. سیستم امنیتی و سیستم حکومتی و سیاسی در سرزمین‌های اشغالی کاملا فروپاشیده، ولی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی با فرماندهی و هدایت نظامیان و دستگاه امنیتی و بخش سیاسی آمریکا تلاش می‌کنند که رژیم اسرائیل فروپاشیده را از این بحران نجات دهند.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: علاوه بر تماس‌ها و سفر آقای بایدن به تل آویو و سفرهای مکرر مقام‌های نظامی، امنیتی و سیاسی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی در سطح بین‌المللی آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که قطعنامه‌ای با این محتوا در شورای امنیت صادر بشود. این قطعنامه محل چالش است. با لاوروف که امروز در نشست حضور داشت و حق وتوی قطعنامه را دارد گفت‌وگوی مهمی را در این خصوص داشتیم. با چین هم در این رابطه در حال رایزنی هستیم و همه تلاش‌ها در جریان است برای اینکه قطعنامه‌ای علیه منافع فلسطین صادر نشود و آمریکایی‌ها به صورت یکجانبه به رفتار خود ادامه ندهند.

ایروانی در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: مایه تاسف است که در این سالن، ایالات متحده و برخی کشورهای غربی تلاش کردند تا قربانی را به‌عنوان مقصر و به‌ جای خاطی معرفی کنند. آن‌ها دفاع از خود و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را با تروریسم یکی می‌دانند و تلاش می‌کنند به رژیم اشغالگر اسرائیل حق ناعادلانه دفاع از خود را اعطا کنند.

وی افزود: حقوق بین‌الملل در این مورد روشن است: هیچ شرطی برای رژیم اشغالگر برای استناد به حق دفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور وجود ندارد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پایان اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به حمایت کامل خود از حقوق مشروع مردم فلسطین ادامه می‌دهد. تعهد ما این است که تا پایان اشغال در کنار آرمان فلسطین باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    آرمان جان پارسال چاقو خورد، آرمان فلسطینی هم زیر بمباران شهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس