کد خبر 1539504
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
وزیر خارجه چین

وزارت خارجه چین اعلام کرد «وانگ یی» پنجشنبه در سفری سه روزه و به دعوت همتای آمریکایی، به ایالات متحده می‌رود.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه چین اعلام کرد «وانگ یی» وزیر خارجه و عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از پنجشنبه تا شنبه (۲۶ تا ۲۸ اکتبر) در سفر به ایالات متحده به سر خواهد برد. به گفته «مائونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، این سفر به دعوت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا انجام خواهد شد.

قبل از تایید چین، رویترز به نقل از مقام‌های ارشد دولت بایدن گزارش داد دیپلمات ارشد چین اواخر هفته به آمریکا سفر می‌کند؛ این خبرگزاری افزود مقام‌های آمریکایی امیدوارند پکن بتواند به مهار تنش‌ها در غرب آسیا کمک کند.

طبق این گزارش، وانگ یی قرار است با بلینکن و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این سفر دیدار کند اما به نوشته رویترز مقام‌های مذکور از گفتن این که آیا او با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هم دیدار خواهد داشت، امتناع کردند.

این سفر، سطح بالاترین تعامل حضوری مقامات دو کشور پیش از دیدار مورد انتظار بین جو بایدن و «شی جین‌پینگ» همتای چینی او در ماه نوامبر در سان فرانسیسکو خواهد بود. سفر وانگ یی بعد از آن انجام می‌شود که چند مقام ارشد آمریکایی از جمله بلینکن تابستان امسال به پکن سفر کردند.

به نوشته رویترز، اولویت اصلی واشنگتن اطمینان یافتن از این بوده که رقابت شدید بین دو اقتصاد بزرگ جهان و اختلافاتشان بر سر مجموعه‌ای از مسائل از تجارت تا تایوان و دریای چین جنوبی به سمت درگیری نمی‌رود.

یک مقام آمریکایی ناشناس درباره سفر وزیر خارجه چین گفت: بر این باور هستیم که دیپلماسی مستقیمِ رو در رو بهترین راه برای مطرح کردن مسائل چالش‌برانگیز، رسیدگی به سوءتفاهم و سوءبرداشت در برقراری ارتباط و بررسی همکاری با چینی‌ها در جایی است که منافع ما با هم تلاقی می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس