آزادی فلسطین موضوع تمام کتاب‌های درسی

آزادی فلسطین موضوع کتاب‌های درسی است و دانش‌آموزان در تمام کتاب‌های درسی زبان، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و قرآن، با مسئله فلسطین آشنا می‌شوند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت مسئله فلسطین، در تمامی مقاطع به شیوه‌ای متناسب با سن و سطح درک دانش‌آموزان، به این موضوع پرداخته شده است. محتوای مرتبط با مسئله فلسطین اشغالی، صهیونیست و استکبار جهانی، روز قدس، جبهه مقاومت از جمله مواردی است که در کتب درسی مختلف از پایه ابتدایی تا متوسطه دوم، به شیوه‌های مختلف به نگارش درآمده است.

«ما به مسجد می‌رویم»، درس سوم کتاب هدیه‌های آسمان پایه چهارم روایت قصه دانش‌آموزی به نام مصطفی است که با دانش‌آموزی به نام خالد از کشور فلسطین اشغالی دوست است. مصطفی و خالد از طریق نامه باهم در ارتباط هستند و با کشورهای یکدیگر آشنا می‌شوند. همچنین درس دوازدهم همین کتاب با عنوان «روزی برای تمام بچه‌ها» داستان معلمی را روایت می‌کند که تلاش می‌کند در کلاسش شرایط کودکان فلسطینی را برای دانش‌آموزان توصیف، و آن‌ها را با ظهور امام زمان (عج) آشنا کند.

در کتاب‌های ضمیمه هدیه‌های آسمان، ویژه دانش‌آموزان اهل سنت نیز با شیوه بیان داستان، تمثیل و یا طرح پرسش به موضوع فلسطین پرداخته شده است.

از «قطره در دریا» تا «پرنده آزادی‌»

«قطره در دریا» داستانی است در مورد راهپیمایی روز قدس، که در کتاب پیام‌های آسمانی، پایه هفتم نگارش شده است. «پرنده آزادی»، اثر شاعر فلسطینی محمود درویش که برای یک نوجوان فلسطینی به نام محمدالدوره این شعر را سروده است. محمد همان پسری است که سال ۲۰۰۰ میلادی با هجوم نیروهای اشغالگر اسرائیل، در آغوش پدرش به شهادت رسید. دانش‌آموزان پایه هشتم در درس شانزدهم کتاب فارسی خود، با این قصه آشنا می‌شوند. همچنین در ادامه آن شعر «کودکان سنگ» اثری از نزار قبانی با ترجمه عبدالرضا رضایی‌نیا آورده شده است.

موضوع فلسطین در پایه هشتم فقط در کتاب فارسی منحصر نشده، در کتاب مطالعات اجتماعی آن‌ها، درس‌های فلسطین، مهم‌ترین مسئله جهان اسلام و صهیونیسم فراتر از اسرائیل‌، این مسئله تشریح شده است.

«بسیج مدرسه عشق»

اما دانش‌آموزان پایه نهم در درس چهارم کتاب آمادگی دفاعی خود با عنوان «بسیج مدرسه عشق»، با نیروهای مقاومت مردمی آشنا می‌شوند.

در مورد به رسمیت نشناختن رژیم اشغالگر قدس و بیداری اسلامی در کشورهای مختلف از جمله فلسطین در درس‌های یازدهم و هفدهم کتاب تاریخ معاصر ایران صحبت شده است. موضوع فلسطین با عنوان «جنگ جهانی دوم و جهان پس از آن» در درس هشتم کتاب تاریخ ۳ ایران و جهان معاصر، آورده شده.

همچنین کتاب تاریخ ۳ ایران در دوره اسلامی بخش فلسطین توضیحاتی درباره این کشور داده است. بیداری اسلامی به افق فلسطین در کتاب جامعه‌شناسی ۲ پایه یازدهم در درسی با نام افق بیداری اسلامی بیان شده است. این محتوا که در درس پانزدهم آمده به تشریح مسئله فلسطین و اسرائیل پرداخته است.

بررسی جغرافیایی و پراکندگی جمعیت فلسطین از کتاب‌های درسی جانمانده و در کتاب جغرافیا به این موضوع پرداخته شده است. در سایر کتاب‌ها چون آموزش قران، هدیه‌های آسمان، اخلاق اسلامی و… نیز، ضمن بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در مورد آزادی مردم فلسطین، به تشریح آیات قران و تمثیل و یا پرسش شباهت آن به مظلومیت مردم فلسطین و ظلم‌های رژیم غاصب اسرائیل، پرداخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس