کد خبر 1570237
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
این درس جدید به تمام مقاطع تحصیلی اضافه می شود

وارد شدن درسی به ‌نام «ایران‌شناسی» در برنامه درسی دانش‌آموزان مقاطع مختلف طرحی است که به‌تازگی در جلسه هیات امنای بنیاد ایران‌شناسی با رئیس‌جمهور به تصویب رسیده است،

به گزارش مشرق، اما آنچه در این میان جای تامل دارد، لزوم وجود وجوه افتراق و تفاوت‌های اساسی میان محتوای این درس جدید با محتوای کتاب‌های درس تاریخ است که پیش‌ازاین نیز در برنامه درسی دانش‌آموزان وجود داشته است، وجوه افتراقی که اگر پررنگ و موثر نباشند، تدوین کتابی با این عنوان می‌تواند به موازی‌کاری بی‌ثمر تعبیر شود.

محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، در این‌باره به همشهری می‌گوید: «پرداختن به ابعاد و نقاط قوت هویت ایرانی- اسلامی ما از مواردی است که در دهه‌های اخیر در آموزش‌وپرورش و آموزش عالی کشور مغفول مانده و خلا محتوایی با این موضوع در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان احساس می‌شود.»
او تدوین محتوای درس ایران‌شناسی را موازی‌کاری با تدریس درس تاریخ نمی‌داند و می‌گوید: «در محتوای کتاب‌های تاریخ مقاطع مختلف به افتخاراتی که ایران در حوزه‌های مختلف علمی، هنری، سیاسی و... کسب کرده پرداخته نشده و محتوای این کتاب‌ها نتوانسته هویت ایرانی- اسلامی ما را برای دانش‌آموزان تبیین و روشن کند.»

رجبی‌دوانی درباره محتوای درس ایران‌شناسی توضیح می‌دهد: «در این درس افتخارات، آداب‌ورسوم، سنت‌ها و اتفاقات کشور از دوران باستان تا دوران پس از انقلاب اسلامی به‌صورت جامع و تحلیلی موردتوجه قرار می‌گیرد. »به‌ گفته رئیس بنیاد ایران‌شناسی درس ایران‌شناسی به‌صورت مستقل از درس تاریخ و در قالب کتابی مجزا تدوین و تدریس نمی‌شود و مفاهیمی پیرامون ارزش‌ها و هویت ملی ایرانیان جایگزین بخش‌های غیرکاربردی کتاب تاریخ می‌شود.

رجبی‌دوانی خاطرنشان می‌کند: «این طرح با همکاری بنیاد ایران‌شناسی و مرکز تهیه و نگارش کتاب‌های درسی وزارت آموزش‌وپرورش تدوین می‌شود و برای تصویب نهایی در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

او پیش‌بینی می‌کند که‌مراحل تدوین تا تصویب و اجرای طرح حدود ٢سال به طول بینجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    3 0
    درس ترک موبایلم بگذارید
  • ایرانی با غیرت IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 0
    در باره غیر واقعی بودن واقعه " هلوکاست " که در حال حاضر یک موضوع مهم در جهان است هم بد نیست دانش اموزان را با مستندات مطلع کنید. نباید دانش اموزان این مملکت تک بعدی بار بیایند. بهترین راه برای دور کردن دانش اموز از این اعتیاد به موبایل و چت کردن و ..., اینست که فکر او را با مطالب جذاب و متنوع علمی به سمت و سوی مناسبی ببریم.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    ای کاش توی مدرسه هاودانشگاههادرس زندگی ،مسئولیت پذیری ،تعهد ، احترام گذاشتن به بزرگتروحفظارزشهای اصیل انسانی رویاد میدادن.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    باید درس جذابی باشد با عکس های زیبا
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    افرین
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    اینکه از باستان هست خوب است
  • DE ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    قدم مفیدی است تا دانش اموزان با عناصر این تمدن هفت هزارساله ایرانی - اسلامی بخوبی اشنا بشن. دردانشگاهها نیز این مواد درسی ایران شناسی لازمه که ازش غفلت شده. به کوری چشم صهیونیست ها هم شده دانشکده های ایران شناسی در کشورهای جهان نیز به حمایت و ارسال کتب دانشگاهی و معرفی اساتید پرمهارت فرهیخته از طرف ایران و نیز تشکیل سمینارها و کنگره های مشترک پژوهشی باایران نیاز دارند تاجایگاه جهانی وتمدنی ایران درخشش بیشترپیدا کنه.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    همون درس قدیم "تاریخ وجغرافیای ایران" است!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس