امیرعبداللهیان: جنگ در قفقاز پایان یافته و نوبت صلح و همکاری رسیده است

وزیر امور خارجه در نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ در تهران گفت: جنگ در قفقاز جنوبی اکنون پایان یافته و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز فرارسیده است.

به گزارش مشرق،حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (دوشنبه) اول آبان ماه در مراسم افتتاحیه نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ در محل وزارت امور خارجه که با حضور وزرای خارجه فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه آغاز به کار کرد، طی سخنانی ضمن خیرمقدم به وزرای خارجه شرکت کننده در این نشست گفت: در ابتدا ادای احترام می‌کنیم به روح همه شهدای فلسطینی زنان و کودکانی که این روزها زیر بمباران‌ها و نقض فاحش حقوق بشر با پدیدهای شوم به نام نسل کشی رژیم صهیونیستی مواجه هستند.

به گزارش فارس، وی افزود: خوشحالیم دومین نشست سازوکار منطقه‌ای موسوم به ۳+۳ با حضور وزرای خارجه و حضار محترم در تهران برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: عنوان این نشست نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی است که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و تلاش جمعی برای استقرار صلح و همکاری به منظور توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه مردم منطقه برگزار می‌شود. در این نشست وزرای خارجه علاوه بر تبادل نظر در خصوص موضوعات منطقه قفقاز فرصت خواهند داشت که در خصوص روابط دوجانبه و مناسبات فیمابین نیز گفت‌وگو و رایزنی کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: معتقدیم امروز فرصت تاریخی در اختیار همه کشورهای ماست. جنگ در قفقاز جنوبی اکنون پایان یافته است و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز فرارسیده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در این نشست همچنین مهمترین موضوعات بین‌المللی مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: لازم می‌دانم تاثرات عمیق خود را از فاجعه بزرگ انسانی که این روزها در غزه و فلسطین در حال وقوع است بیان کنم. آنچه در غزه جاری است یک جنایت جنگی مسلم رژیم اسرائیل علیه بشریت است.

وی گفت: هر انسانی از دیدن صحنه‌های هولناک کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی متاثر می‌شود. در این برهه حساس و تعیین کننده لازم است جامعه جهانی پیامی متحد و قوی به رژیم جعلی اسرائیل مبنی بر توقف فوری جنایات جنگی علیه غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و رفع محاصره و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و مخالفت جدی با کوچ اجباری ساکنان غزه ارسال کند. به علاوه برابر قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل می‌بایست موضوع حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین مورد تأکید اعضای سازمان ملل و کشورهای منطقه قرار گیرد.

وزیر خارجه همچنین بیان کرد: امیدواریم در ادامه این نشست‌ها شاهد حضور سازنده و موثر کشور دوست گرجستان باشیم.

نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ با حضور «سرگئی لاوروف»، «هاکان فیدان»، «جیحون بایراموف» و «آرارات میرزویان» وزرای خارجه روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و به میزبانی حسین امیرعبداللهیان در راستای حل و فصل مسائل منطقه از طریق سازوکارهای منطقه‌ای بعدازظهر امروز (دوشنبه) اول آبان ماه در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی؛ دومین نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳» آغاز شد.

فرمت ۳+۳ شامل سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است که البته در نشست امروز وزیر خارجه گرجستان (به دلیل مسائل و اختلافاتی که با روسیه دارد) شرکت نخواهد کرد. گرجستان همچنین در نشست معاونان وزرای خارجه که دو سال پیش در مسکو برگزار شد هم شرکت نکرده بود.

پیش از این نشست ۳+۳ در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۰ و در سطح معاونان وزرای خارجه و البته بدون حضور گرجستان در مسکو برگزار و در آن نشست «علیرضا حقیقیان» دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه شرکت کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    4 2
    آذربایجان هر وقت خود تشخیص دهد و صلاح بداند، جنگ می‌کند و هر وقت لازم باشد صلح می‌کند. هیچکس نمی‌تواند به آذربایجان بگوید چه کار بکند یا نکند
    • raya IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
      0 0
      آذربادَگان جز جدایی ناپذیر ایران بوده و هست و رهبر با بصیرت خودش امپراتوری ایرانشهر بزرگ را احیا خواهد کرد جانم فدای امام خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس