کد خبر 1539253
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
وزیر خارجه ترکیه وارد تهران شد

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه برای شرکت در نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ وارد تهران شد.

به گزارش مشرق، «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ وارد تهران شد.

نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ قرار است بعدازظهر امروز با حضور وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه به میزبانی حسین امیرعبداللهیان در محل وزارت امور خارجه برگزار شود.پیش از این این نشست در سطح معاونان وزرای خارجه در آذر ماه ۱۴۰۰ در مسکو تشکیل جلسه داده بود.

فرمت ۳+۳ شامل سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است که البته در نشست فردا وزیر خارجه گرجستان (به دلیل مسائل و اختلافاتی که با روسیه دارد) شرکت نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این آمادگی خود را برای برگزاری نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ ( ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) اعلام کرده بود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پس از تصدی وزارت خارجه و در سفری که به مسکو داشت در گفت‌وگو با یک رسانه روسی درباره فرمت ۳+۳ گفته بود: فرمت‌های متعددی برای حل مناقشات مطرح شده، یکی از این فرمت‌ها ۳+۳ است که از زمان اوج گیری بحران در قره باغ مطرح شد. ما فکر می‌کنیم از مسیر گفت‌وگو می‌شود سوءتفاهمات را برطرف کرد و تمامیت ارضی کشورها در گفت‌وگوها می‌تواند مورد تأکید قرار بگیرد، نتیجه آن را هم می‌توانیم روی زمین پیاده کنیم.

موضوعات مربوط به منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های گسترش همکاری‌ها از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این نشست یک روزه با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی؛ دومین نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳» خواهد بود.

این دومین سفر فیدان به تهران پس از تصدی وزارت خارجه است. نخستین سفر او ۱۲ شهریور ماه سالجاری و به صورت دوجانبه انجام شد.

امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای در ۱۲ شهریور ماه درباره قفقاز عنوان کرد: قویا معتقدیم زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری در قفقاز فرارسیده است. در گفت‌وگوهایی که اخیرا با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان داشتیم، توافقات خوبی بین ما صورت گرفت. از توافقات و گفت‌وگوهای ارمنستان و آذربایجان در این زمینه استقبال می‌کنیم و بار دیگر تأکید می‌کنیم هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و هرگونه اقدام برای محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت. (اینجا بخوانید)

هاکان فیدان و امیرعبداللهیان ۲۶ مهر ماه سالجاری و در حاشیه نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی درباره وضعیت فلسطین در جده با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. وزرای خارجه پیش از این هم درباره اوضاع جاری در فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها در غزه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان نیز دیروز بعدازظهر در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست وارد تهران شد. جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان هم امروز به تهران آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 0
    باید بره دست بوس آقامون
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    3 4
    نشست بی‌اهمیت و تشریفاتی
    • US ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      2 1
      پانترک مریض.
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
      0 0
      ریشه فاشیسم و پانفارسیزم باید سوزانده شود تا کشور به آرامش رسیده و توسعه یابد
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
      3 0
      ایران قوی خارچشم حشرات ضدایرانی.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
      3 1
      دقیقا. نشست کاملا بی‌اهمیت و تشریفاتی
    • US ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      0 0
      نشست پان تورچستان خیالی کی برگزارمیشه🤣
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    جناب هاکان فیدان می‌توانست به جای اینکه خودشان قبول زحمت کرده و تشریف بیاورند، یکی از معاونین‌شان را بفرستند
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    این بیشتر وزیر جنگ شونه اومده تهدید ولی ایران باقی کشورا نیست
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    من جای جناب هاکان فیدان بودم، به جای اینکه خودم قبول زحمت فرموده و بیایم، شوفر یا یکی از خدمتکارهایم را می‌فرستادم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس