ایران بدون کشتی و ووشو در بازی‌های آسیایی چندم می‌شد؟

کاروان ایران اگر بدون دو فدراسیون کشتی و ووشو در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو شرکت می‌کرد، رتبه‌ای بهتر از ۱۴ در جدول مدالی به دست نمی‌آورد.

به گزارش مشرق، بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو در حالی به پایان رسید که کاروان ورزشی ایران نسبت به دوره قبل این مسابقات؛ از نظر مرغوبیت مدال‌ها (کسب مدال طلا) عملکرد ضعیف‌تری داشت و در نهایت پایین‌تر از کشورهایی چون چین‌تایپه و هند در جایگاه هفتم جدول مدال‌ها ایستاد.

* کاهش تعداد و کیفیت‌ مدال‌های کاروان

کاروان ایران که به عنوان یک کاروان کیفی (از نظر ورزشکاران دارای شانس مدال) با ۲۸۹ ورزشکار عازم بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو شده بود، در مجموع ۵۴ مدال (۱۳ طلا، ۲۱ نقره و ۲۰برنز) را به دست آورد. این عملکرد در حالی به ثبت رسید که دوره گذشته بازی‌های آسیایی، کاروان ایران با ۳۷۸ ورزشکار ۶۲ مدال (۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز) را به دست آورده بود.

ایران بدون کشتی و ووشو در بازی‌های آسیایی چندم می‌شد؟

* اگر کشتی و ووشو نباشند

در این دوره از رقابت‌های بازی‌های آسیایی نیز همانند دوره گذشته، دو فدراسیون کشتی و ووشو عملکرد بهتری نسبت به سایر رشته‌های ورزشی داشتند و به نحوی می‌توان آن‌ها را عامل اصلی جایگاه فعلی ایران در جدول مدالی دانست. به عنوان مثال، این دو فدراسیون در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا نیز روی هم رفته ۷ طلا (کشتی ۵ طلا و ووشو ۲ طلا)، ۴ نقره (ووشو) و ۳ برنز (کشتی) را به دست آورده بودند.

در این دوره از بازی‌های آسیایی فدراسیون کشتی ایران در دو بخش آزاد و فرنگی ۱۰ مدال (۵ طلا، ۴ نقره و یک برنز) را به دست آورد تا به همراه فدراسیون ووشو - کوراش که ۱۲ مدال (۳ طلا، ۷ نقره و ۲ برنز) کسب کرد، روی هم رفته ۸ طلا، ۱۱ نقره و ۳ برنز را برای کاروان ایران به ارمغان بیاورند.

حال که اگر مدال‌های این دو فدراسیون را در نظر نگیریم، آنجا است که عمق ماجرا و وضعیت ورزش ایران مشخص می‌شود. در چنین شرایطی و بدون مدالهای کشتی و ووشو، کاروان ایران با ۵ طلا، ۱۰ نقره و ۱۷ برنز، پایین‌تر از کشور مالزی با ۶ طلا، ۸ نقره و ۱۸ برنز، در رتبه ۱۴ جدول مدالی قرار می‌گیرد.

ایران بدون کشتی و ووشو در بازی‌های آسیایی چندم می‌شد؟

* رشته‌های ناامید کننده در ۲۰۲۲ هانگژو

یکی از موضوعات مهمی هم که باید به آن اشاره کرد، عملکرد ضعیف رشته‌هایی چون وزنه‌برداری و تکواندو در این دوره بود. برخلاف ادوار گذشته که این دو رشته هم سهم نسبتا پررنگی در مدال‌های طلای ایران داشتند؛ در این دوره خبری از کسب مدال طلا توسط این دو رشته نبود.

برای لمس بهتر این موضوع باید اشاره کرد که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا وزنه‌برداری ایران ۲ طلا، ۱ نقره و ۱ برنز را به دست آورد اما در ۲۰۲۲ هانگژو، تنها به یک مدال نقره دست یافت.

تکواندوی ایران هم که در دوره گذشته ۲ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز را به دست آورده بود، در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو با کسب ۳ نقره و ۵ برنز و بدون طلا به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد.

همچنین تیراندازی با ۱۶ ورزشکار تنها یک مدال برنز گرفت یا کاراته نتوانست بیشتر از یک طلا برای ایران کسب کند.

ایران بدون کشتی و ووشو در بازی‌های آسیایی چندم می‌شد؟

*‌ پشت مدال‌های کشتی و ووشو پنهان نشوید

این آمار گویای ورزش ایران در بسیاری از رشته‌های ورزشی است و مسئولان مربوطه نباید به این راحتی از کنار وضعیت فعلی ورزش کشور عبور کرده و پشت مدالهای این دو فدراسیون پنهان شوند.

باید مسئولان ورزش کشور از همین الان مشکلات را ریشه‌یابی‌ کرده و برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی کنند تا جلوی نزول و افت ورزش ایران گرفته شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    3 0
    حالا هم رتبه هفتم و چهاردهم خیلی باهم فرقی نداره!!! اصل اول تا سوم است!
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      0 0
      احسنت
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      0 1
      بهتر بود میگفتی شان ایران بالاتر از رتبه هفتمی است اما به هر حال رتبه 7 با 14 خیلی فرق دارد . اصل هم اول تا سومی نیست ، اصل رعایت اصول ورزشکاری و پهلوانی است که باید روحیه ورزشکاران را طوری بالا ببرد که نهایت سعی خودشان را برای اعتلای اخلاقی و روحی و جسمی خود و جامعه ورزشی ایران به عمل آورند و این بوجود نمی آید مگر با تمرین و تلاش مستمر و خستگی ناپذیر ورزشکاران در پناه ایمان به خداوند سبحان.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    از رتبه چهارم به بعد یعنی هیچ
  • ا IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    چین هم اگر ورزش های آبی و تیراندازی نداشت چندم میشد؟ این حرف درستی نیست که میزنید در مجموع نتیجه ایران قابل دفاع نیست نسبت به دوره ی قبل ،اما با بودجه فدراسیون ها و سطح ورزش ایران و کلاس جهانی قابل تقدیر هست.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    1 0
    چهاردهم که بیشتراز هفتم است
  • ... IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    در کل در همه ورزش ها پسرفت میکنیم باید مدیران تخصصی دارای علم روز و با برنامه پیش بریم در ده سال اینده جایگاهی در ورزش اسیا نخواهیم داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس