زیان‌های سنگین اقتصادی رژیم صهیونیستی از جنگ غزه

بخش‌های مختلف اقتصاد رژیم صهیونیستی از بخش مالی و بانکی تا گردشکری، کسب و کار و فناوری و انرژی در نتیجه عملیات طوفان الاقصی مقاومت و حملات کور رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه متحمل زیان سنگین شده است.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، مقاومت فلسطین به رهبری گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس در هفتم اکتبر عملیات طوفان الاقصی را برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی آغاز کرد و این رژیم که از عملیات مقاومت غافلگیر شده بود با حملات وحشیانه به نوار غزه درصدد عقده گشایی برآمده است؛ اما به گفته تحلیلگران صهیونیست و گزارش‌های مطبوعاتی رژیم صهیونیستی، انتظار می‌رود اقتصاد این رژیم در نتیجه جنگ متحمل خسارات اقتصادی هنگفتی شود که بزرگترین خسارت اقتصادی از زمان تأسیس این رژیم اشغالگر است.

زیان بخش مالی

در حالی که درگیری‌ها در نوار غزه ادامه دارد، واحد پول رژیم اسرائیل (شکل) شاهد کاهش به پایین‌تری‌ن سطح خود در برابر دلار آمریکا در هشت سال گذشته بوده است.

در روز نخست عملیات طوفان الاقصی ارزش شکل بیش از سه درصد کاهش یافت و به ۳.۹۶ دلار آمریکا رسید و بانک مرکزی اسرائیل مجبور شد برای کاهش نوسانات در نرخ مبادله شکل مبالغ هنگفتی را تا ۴۵ میلیارد شکل (۱۱.۴ میلیارد دلار) تا کنون به بازار تزریق کند، چیزی که کارنیت فلگ، رئیس سابق بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در مصاحبه روز چهارشنبه با تلویزیون بلومبرگ تایید کرد.

بورس تل‌آویو نیز در پایان روز یکشنبه گذشته، اولین روز معاملاتی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی، هشت درصد سقوط کرد.

بخش بانکی رژیم صهیونیستی نیز بیشترین درصد زیان را در معاملات متحمل شد که تقریباً ۸.۷ درصد برآورده شده و شاهد عملیات فروش گسترده سهام‌ها در بخش بورس این رژیم بوده است، به ویژه که بورس رژیم صهیونیستی از ابتدای سال جاری به دلیل معاملات ضعیف در پی جنجال تصویب طرح اصلاحات قوه قضائیه از سوی کنست و اعتراضات همراه با آن با مشکلات زیادی مواجه شده است.

زیان بخش انرژی

پس از تحولات اخیر، قیمت نفت در سطح جهان پنج دلار در هر بشکه افزایش یافت. شرکت آمریکایی شورون نیز روز دوشنبه اعلام کرد که میدان گاز طبیعی تامار در سواحل رژیم صهیونیستی را که یکی از مهمترین منابع گاز مورد استفاده در تولید و صادرات برق است، تعطیل کرده است.

پیش بینی می‌شود تداوم بسته ماندن میدان تامار منجر به کاهش صادرات گاز اسرائیل به مصر و اردن و افزایش فشار بر بازار جهانی گاز و افزایش قیمت انرژی شود.

بر اساس داده‌های وزارت انرژی رژیم صهیونیستی، مجموع تولید گازرژیم صهیونیستی در سال گذشته به ۲۱.۹ میلیارد متر مکعب رسید که یک رکورد برای کشور اشغالگر بوده است.

تولید گاز رژیم صهیونیستی شامل میدان لویاتان (۱۱.۴ میلیارد متر مکعب)، میدان تامار (۱۰.۲ میلیارد متر مکعب) و میدان کاریش (۰.۳ میلیارد متر مکعب) بوده است.

این در حالی است که مصرف داخلی رژیم صهیونیستی نیز به ۱۲.۷ میلیارد متر مکعب افزایش یافته و صادرات گاز به مصر و اردن در سال ۲۰۲۲ با ۲۹ درصد افزایش به ۹.۲ میلیارد متر مکعب رسیده بود.

زیان کسب و کار و فناوری

جنگ غزه به دلیل قرار دادن رژیم اشغالگر در وضعیت اضطراری و فراخوانی بیش از ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره برای خدمت سربازی که یک رویداد بی سابقه در تاریخ اسرائیل است، به شدت بر تجارت این رژیم تأثیر گذاشته است.(قابل ذکر است که ارتش، نیروی هوایی و نیروی دریایی اسرائیل تنها از ۱۵۰ هزار سرباز عادی تشکیل شده است.)

در مورد بخش تجاری بسیار مهم تولید فناوری در رژیم صهیونیستی، انتظار می‌رود که بزرگترین ضربه را به دلیل توقف فعالیت‌ها و زیان‌هایش متحمل شده باشد.
اکثر شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی دارای دفاتر تولید یا تحقیق و توسعه قابل توجهی در اسرائیل هستند که از جمله آنها مایکروسافت، گوگل آلفابت)، اپل و اوراکل هستند.

به عنوان مثال، برای روشن شدن بیشتر تصویر آسیب احتمالی باید گفت که شرکت آمریکایی اینتل، غول تراشه‌سازی جهان قصد داشت ۲۵ میلیارد دلار برای ساخت یک مرکز تولید تراشه الکترونیکی که تنها ۳۰ دقیقه از مرز با نوار غزه فاصله داشت، سرمایه گذاری کند.

زیان بخش گردشگری

بخش گردشگری و هوانوردی رژیم صهیونیستی نیز از جنگ جاری در غزه آسیب مستقیم و فوری دیده است. به دنبال حملات موشکی مقاومت به فرودگاه بن گوریون، فعالیت‌های فرودگاه به طور چشمگیری متوقف شد و اکثر خطوط هوایی آمریکایی و کانادایی به همراه شرکت‌های اروپایی خدمات خود را به خصوص پس از هشدار سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به دلیل ادامه جنگ به حالت تعلیق درآوردند.

این اتفاقات نشان دهنده زیان‌های وارد آمده به بخش گردشگری رژیم صهیونیستی است که درآمد آن پس از ورود ۲.۶۷ میلیون گردشگر به اسرائیل در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۳.۵ میلیارد شیکل (بیش از ۳.۴ میلیارد دلار) رسیده در مقایسه با ورود ۳۹۷ هزار گردشگر که در سال ۲۰۲۱ ثبت شده بود.

مجموع زیان‌های پیش‌بینی شده

بانک اسرائیلی هاپو علیم در گزارشی به تایمز اسرائیل اعلام کرده که هزینه جنگ جاری در غزه طبق داده‌های اولیه کمتر از هفت میلیارد دلار نخواهد بود و اگر به جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی گسترش یابد، ممکن است به حدود ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برسد.

این بانک با بیان اینکه برای برآورد خسارت اقتصادی ناشی از درگیری کنونی خیلی زود است، تاکید کرد که جنگ ۵۰ روزه با مقاومت در نوار غزه در سال ۲۰۱۴ خسارتی بالغ بر ۳.۵ میلیارد شکل (۸۸۰ میلیون دلار) به بار آورد که که معادل ۰.۳ درصد تولید ناخالص داخلی بود.

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی رشد سه درصدی را برای اقتصاد این رژیم در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده بود، نرخی که ممکن است با توجه به رویدادهای کنونی محقق نشود.

گزارش‌ها درباره هزینه‌های جنگ‌های قبلی رژیم اشغالگر حاکی است، هزینه‌های جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰ که ۳۴ روز به طول انجامید، حدود ۲.۴ میلیارد دلار یا ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی برآورد شده بود، در حالی که هزینه تجاوز به غزه در سال ۲۰۰۸، حدود ۸۳۵ میلیون دلار بوده است.

آژانس‌های رتبه بندی اعتباری رتبه اسرائیل را در انتظار رویدادهای آینده اصلاح نکرده‌اند و همه چیز بستگی به این دارد که جنگ جاری چقدر طول بکشد.

رسانه‌های عبری زبان تاکید دارند، اگر جنگ کنونی برای هفته‌های متمادی ادامه پیدا کند، ضررهای اقتصادی دردناک تری برای رژیم اشغالگر به همراه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    0 0
    مرگ بر دشمنان ایران ولایی و اسلامی و شیعی رعب و ترس سلاحی از امدادهای غیبی برای امام عصر(ع) امام صادق(ع) می فرماید: خداوند حضرت قائم(ع) را با سه لشکر یاری می دهد؛ فرشتگان، مومنان و رعب ... ترس و وحشت از قدرت های مهدی(ع) پیشاپیش سپاهیانش به فاصله یک ماه و از پشت سر آنها به فاصله یک ماه در حرکت است. امام زمان با رعب و ترس و وحشت در دل دشمنانش توسط خدا به وسیه اسباب و غیر آن یاری میشود به جای اینکه دشمنان ایران اسلامی و شیعی که مجهز به بینهایت سلاح از جمله سلاح کلاهک هیدروژنی هسته ایی بیشتر از ایران هستند در موضع قدرت باشند در موضع ضعف هستند و از محور مقاومت میترسند و نه تنها حمله نمیکنند بلکه میترسند بهشان حمله بشود و این یکی از نشانه های آماده شدن مقدمات ظهور امام زمان عج میباشد .... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .... کسی که خدا را نداشته باشد هیچکس بهش کمک نمیکند و دستش را نمیگیرد و اگر بخواهد هم نمیتواند. گفته خدا : مرگ بر اسراییل و آمریکا حتمی شده است و امثالشان ... # قدرت و عظمت بینهایت خدای متعال ... در جواب کسی یا کسانی که میگویند چرا غیرنظامیان صهیون را میکشید اولا هیچ کس غیرنظامی نیست ثانیا اگر کسی توان جنگ کردن و اسلحه گرفتن نداشته باشد مثل نوزادان و بعضی کودکان و پیرمردها و زنها که تسلیم بشوند کشته نمیشوند و هر کس تسلیم بشود نظامی و غیرنظامی کشته نمیشود و امثال آن در این موضوع در همه چزز مطالب و اینکه جنازه دشمن را با لگدمالی و عکس و فیلم تحقیر میکنند از تاکتیکها و تکنیکهای جنگ برای تسلیم طرف مقابل است و در ضمن تاییدی بر صحت نادرستی منش و مذهب و شخصیت دشمن است ولی عقل نفسانی و شیطانی نمیفهمد و هیجان زده با فقط احساسات ظاهری و از روی ترحم غیر عقلانی و به خاطر ترس از جان خود و هم کیشانش آن را محکوم میکند و یا اصلا از ترس خفه میشود و هیچ چیزی نمی گوید و کار حزب الله و نیروهای مقاومت و حماس و جهاد و سرایا و غیره و ... عقلانی و شرعی و قانونی و درست است و امثال آن در همه چیز مطالب شما زمانی که طرف کشته میشود اعتراضی نمیکنی و نداری ولی با عکس مشکل داری قلبت منافق است مشکلت این است و اسراییل بینهایت برابر فلسطین در این هشتاد سال در مکانهای مختلف از غیرنظامیان ملتهای منطقه را قتل عام کرده است از جمله زنان و کودکان را بینهایتی توطئه گر اااابببلللهههه ن
  • صبا IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    9 4
    مشکلی نیست، آمریکا هی دلار چاپ میکنه و بهشون میده. خرجش فقط کاغذه و مرکب
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      0 0
      درسته و فقط آمریکا می‌تونه با خیال راحت و بدون پشتوانه پول چاپ کنه و با اون کاغذ ها نفت و طلا و الماس و زمرد و... کشورهای دیگر رو غارت کنه بدون زحمت خیلی شیک و تمیز.
    • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
      0 0
      مگه ما ریال چاپ نمیکنیم؟!
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
      0 0
      کل ارزهای دیجیتال دنیا و 80 درصد پولهای دنیا مال یهودیاست...به قول معروف پیرزن رو از چی میترسونی؟
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    0 0
    متاسفانه برای این جنگ
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    5 5
    وقتی مسئولین ورهبران مسلمان به این واقعیت(امدادهای غیبی وقدرت ایمان مردم حتی بادستهای خالی)باور واعتقاد قلبی پیداکنند-خواهند دید چگونه غده سرطانی بوسیله سلاحهای خودشان نابود میشوند
    • تروریست مودب موزدوست😀 IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
      0 0
      باهمینایی که فرمودی قیمت مرغو کنترل کن😃
  • Puyamotlaq IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    0 0
    سلام بر شهدا بشریت چگونه در صده جدید با همه ادعایی مدنیت توحش رژیم صهیونیستی و جامعه اسرائیل را در اذهان عمومی و وجدان های بیدار توجیه می تواند بکند چگونه می توان کشتار ۱۰۰۰ زن و کودک در خانه هاشان توسط یک ملت اشغالگر و غاصب و ضد انسانی را توجیه نمود ملت اسرائیل با علم به اینکه اینجا سرزمین دیگران است و بواسطه خون ریزی و نسل کشی بدست آمده در صده اخیر را اشغال کردند، حالا هم استعمار نوین جهانی دست از نسل کشی انسان ها بر نداشتن است ما چگونه فرقی بین ظالم و مظلوم را از یاد برده ایم. آیا قدرت و دیکتاتوری معنی دیگری دارد . سکونت در اراضی اشغالی سکونت غیر قانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی است شهرک سازی نتانیاهو و ارتش شیطان صفتشما مغایر با روح انسانیت و الاهیات است . آخر الزمان برا ظالم و مظلوم بسرعت آمده است. حماس برای آزادی زندانیان و کودکان و انسان ها در بند رژیم اشغالگر صهیونیستی اسرائیل نژادپرست چه باید بکند . در سال های اخیر زن و کودک فلسطینی توسط همین نظامیان و شبه نظامیان شهرک نشنیده صهیونیستی به خاک و خون کشیده شدند و تعداد زیادی باقی مانده به اسارت گرفته شده زیرا تاب و توان رژیم شیطان صفت صهیونیستی نبود که در مقابل چشمشان پرسش گر اذهان عمومی دست به کشتار وسیعترین بزند، البته بر عقلی پوشیده نبود که زندانیان فلسطینی هم بعنوان گروگان در زندان های صهیونیستی به سر می برند وگرنه یک مادر خبرنگار و یا کودکان خردسال و یا پیرمردها که ضرری به ارتش خونخوار اسرائیل نمی زدند . حال که انسانیت توسط رژیم ددمنش به اسارت برده شده است و کور سوی وجدان های بیدار در حال به فراموشی سپردن است وجدان بیدار پیکار جوی مقاومت اسلامی در فلسطین با نام حماس و جهاد اسلامی در برابر تمام این قساوت قلوب ایستاده و بر صف دشمنان با انسانیت و وجدان بیدار الوهیت یورش برده است و به پیکار قلب سنگی رژیم اشغالگر قدس اسرائیل خونخوار برخاسته است بر تمامی انسان ها بویژه مسلمانان است که به فریادهایی زنان و کودکان و مجروحان خردسال غزه برسیم هر دقیقه برایش آن به منزله مرگ و زندگی است مگر می شود کودکی که بر اثر بمباران وحشیانه اشغالگر صهیونیستی اسرائیل دست و یا پایش قطع شده در بیمارستان بدون آب و غذا و امکانات اولیه امدادی زنده بماند . اسرائیل در حال زنده زنده کشتن زنان و کودکان فلسطینی است.
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    1 0
    راهی باز کنید ما هم بتوانیم حضوری برویم جنگ با صهیونیست ها . بخدا شرمنده رسول الله شده ایم.
  • جوان IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    0 0
    فعلا که غزه داره با خاک یکسان میشه و هیچ عکس العملی نیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس