سید مصطفی صفاری /فیلیمو

در امر سرمایه گذاری و حتی قانون تجارت، تمام دسترسی‌های مبتنی بر داده‌های درآمدی را بر ما مسدود کردند و حتی طی دو سال اخیر اجازه بررسی و مطالعه کامل گزارش حسابرسی سالانه را به ما ندادند!

به گزارش مشرق،سید مصطفی صفاری دانش آموخته رشته دکترای اقتصاد سنجی در دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از متخصصان و تحلیلگران برجسته بازار سرمایه است که سوابق مختلفی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی بازار سرمایه در طی سال‌های گذشته داشته است.

وی علاوه بر تدریس دانشگاهی، مدیر عامل شرکت سبد گردان سرمایه ایرانیان است که از شرکت‌های فعال در بحث سرمایه گذاری بورس است. صفاری به سازمان‌ها و شرکت های معتبری در خصوص امورات مرتبط با سرمایه گذاری، جذب سرمایه و نیز فعالیت‌های مرتبط با بازار سرمایه مشاوره می‌دهد.

نام هولدینگ صبا ‌ایده و برادران شکوری، سابق بر این نیز بارها در حوزه‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است و کاربران در زمینه‌هایی مانند تخلفات محتوایی و ضدرقابتی فیلیمو نسبت به آن‌ها انتقاد کرده‌اند.این روزها به دنبال خروج پر سر و صدای تعدادی از نیروهای فیلیمو، نام این مجموعۀ تجاری و شکوری‌ها باز هم در رسانه‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است.

شیوۀ تأمین مالی صباایده، اطلاعات سهامداران و مباحث مالی پیرامون این هولدینگ همواره یکی از مسائل مورد پرسش افکار عمومی بوده است، بر همین اساس بر آن شدیم تا ضمن گفت‌وگو با سیّد مصطفی صفاری به پاسخ برخی از ابهامات موجود پیرامون این هولدینگ تجاری برسیم.

طی این گفت‌وگو به نکات جالب مختلفی برخوردیم از جمله اینکه حدود سه سال و نیم پیش و در کوران رقابت میان دو سکوی نماوا و فیلیمو، نماوا به دلیل پشتوانه مالی قوی‌تری که داشت اقدام به‌ خرید و پخش اختصاصی سریال‌های با کیفیت و البته گرانتری نظیر می‌کرد، همین‌طور نیز حجم تبلیغات خود را به منظور تبدیل شدن به سکوی شماره یک بازار، افزایش قابل توجهی داده بود.

صفاری درکوران این رقابت تجاری بین نماوا و فیلیمو از طریق یکی از افراد فعال بازار سرمایه که به وی‌ نیز درحوزه سرمایه‌گذاری مشاوره می داد، سرمایه قابل توجهی برای فروش بخشی از سهام صباایده تامین می‌کند.

به گفتۀ وی بخش عمده این سرمایه در فیلیمو استفاده شده است؛ چرا که کیفیت و البته تعداد آثار تولیدی این سکو به یکباره رشد قابل توجه‌ای کرد و آثار گران قیمتی چون یاغی، زخم‌ کاری، جیران، جوکر و ... تولید شد که با تولید و پخش این آثار همراه با تبلیغات گسترده، فیلیمو توانست فاصله خود را با سایر سکوها حفظ کند و جایگاه اول خود را در بازار تثبیت نماید.

براساس گفته‌های این مشاور مالی برجستۀ سابق فیلیمو، بعد از تزریق این سرمایۀ کلان، سرمایه‌گذار جذب شده توسط او و خودش به دلیل عدم پای‌بندی صباایده به تعهدات خود با مجموعۀ مذکور به چالش‌های مختلفی بر می‌خورند که در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی برنا با این مشاور مالی سابق صبا ایده را می‌خوانید.

آیا موضوع تأمین مالی فیلیمو به واسطۀ تلاش شما واقعیت دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ جزئیات آن چیست؟

ببینید در آن‌ زمان به واسطه فعالیت‌های اقتصادی متعددی که بنده در قالب مشاوره با مجموعه‌های مختلف داشتم، از طریق یک ارتباط با مجموعه صباایده آشنا شدم و نیاز جدی آنها به جذب سرمایه مطرح شد. به‌ دلیل علاقه بنده به رشد کسب و کارهای زیست بوم اقتصاد دیجیتال کشور و پس از قول و قرارها و توافقاتی که با هیئت مدیره انجام ‌پذیرفت، با تمرکز و فشار زیاد روی‌ پروژه کار کردم و کاری را که در آن مقطع ابتدا شاید غیر ممکن به نظر می رسید به سرانجام رساندم.

بنده در زمان کمی یکی از افراد فعال در بازار سرمایه را که به ایشان نیز مشاوره می‌دادم و به بنده اعتماد کامل داشت، برای سرمایه گذاری‌ در این مجموعه مناسب ارزیابی کردم. طی مذاکرات فشرده در زمانی کوتاه به توافق و عقد قرارداد رسیدیم و مبلغ توافق شده بی کم و کاست و در موعد مقرر توسط این سرمایه گذار به مالکان هولدینگ صباایده پرداخت شد.

هرچند متاسفانه به یکسال نرسید که رفتار هیئت مدیره این هولدینگ با سرمایه گذار و حتی بنده به یک‌باره عوض شد و حتی این اواخر به رفتارهای تمسخر آمیز همراه با توهین تبدیل شد! هیئت مدیره هولدینگ صباایده نه تنها بر خلاف توافقات انجام شده و قرارداد منعقده به برخی از مهمترین موارد توافق شده ‌پایبند نبودند، بلکه با رفتاری غیر حرفه‌ای، بر خلاف عرف رایج در امر سرمایه گذاری و حتی قانون تجارت، تمام دسترسی‌های مبتنی بر داده‌های درآمدی را بر ما مسدود کردند و حتی طی دو سال اخیر اجازه بررسی و مطالعه کامل گزارش حسابرسی سالانه را به ما ندادند!

مالکان صبا ایده وقتی با حسن نیت سرمایه‌گذار، مبلغ توافق شده را به طور کامل دریافت و استفاده کردند، ناگهان شخصیت عوض‌ کرده و با سوء استفاده از قدرت سهام حداکثری خود و بر خلاف توافقات، رفتاری خارج از شان فضای سلامت و حرفه‌ای کسب و کاری از خود نشان دادند تا اینکه حتی این اواخر و در برابر درخواست های مکرر قانونی و به حق سرمایه گذار و بنده در مورد مطالعه گزارش حسابرسی، قبل از برگزاری مجمع عمومی سالیانه، کار به ادبیات توهین آمیز در مواجه با نمایندگان قانونی ما برای پیگیری امورات رسید!

می‌توانید در مورد میزان جذب سرمایه و مقدار سهام جابه‌جا شده بیشتر توضیح دهید؟

متاسفانه و به دلیل رعایت اصل محرمانگی و حفظ اسرار تجاری از ارائه پاسخ دقیق به این سوال معذورم و فقط همینقدر به دادن پاسخ سوال شما بسنده میکنم که عدد جذب شده در آن مقطع برای این زیست بوم واقعا قابل توجه بود و تزریق این سرمایه باعث رشد تصاعدی فیلیمو در قیاس با سایر رقبایش گردید.

مالکان صبا ایده به چه توافقات مهمی پایبند نبودند و چه اقداماتی کردند که باعث ضرر و زیان و نیز ناراحتی شما و سرمایه گذار گردید؟

واقعیت این است که تعهداتی در مورد راه‌های برون رفت سرمایه گذار بعد از طی یک بازه زمانی مشخص از سرمایه گذاری در صورت نیاز ایشان از طریق ‌ورود به بازار سرمایه انجام شده بود که متاسفانه فضای کسب و کار طوری مدیریت شد که بر خلاف توافق صورت پذیرفته، هیئت مدیره اقدام موثری برای ورود به بورس انجام‌ نداد و یک بن بست برای برون رفت سرمایه گذار بوجود آمد که این‌ امر به برنامه های اقتصادی ایشان آسیب و ضرر جدی وارد آورد.

حالا میزان سهام بنده که خیلی کم است و راستش من با توجه به کمک ارزشمندی که در آن مقطع به فیلیمو کرده بودم بیشتر دغدغه احترام و نوع برخورد را داشتم که متاسفانه همانطور که عرض کردم رفتارهایی نامناسب و حتی این اواخر بعضا توهین آمیز با بنده انجام شد.به عنوان مثال هایی دیگر از عدم پایبندی به توافقات انجام پذیرفته توسط هیئت مدیره، می‌توانم به عدم شفافیت در ارائه گزارش‌های مالی و اعلام نکردن میزان دقیق سود، مسدود کردن غیر قانونی دسترسی ما به داده‌های مالی کسب کار مثل درآمدهای حاصله و ... علیرغم پیگیری‌های متعدد ما با مالکین صبا ایده پرداخت.

متاسفانه عدم پاسخگویی و رفتارهای ناشایست، سرمایه گذار و بنده‌ را در شرایط بلاتکلیفی بسیار بدی قرار داده است. هنوز نمی‌دانم این نگرانی مالکان صبا ایده در عدم ارائه دقیق گزارشات حسابرسی برای چیست؟ نمی‌دانم موضوعی در گزارشات هست که نگرانی در مورد کشف آن دارند و یا دنبال فرسوده کردن روحی سرمایه گذار و بنده به هر دلیلی هستند؟! هرچه هست این رفتار نه قانونی است و نه اخلاقی و شنیده شدن این سبک از مواجهه توسط فعالان بازار سرمایه، باعث می‌شود که اعتماد آنان از کل زیست بوم اقتصاد دیجیتال کشور سلب‌ شود و دود آن در چشم همه فعالان این زیست بوم می رود.

در صورت تداوم این نوع از رفتارها از طرف مالکان صبا ایده شما و سرمایه گذاری که از شما برای انجام این کار مشاوره گرفته است، چه برنامه‌ای دارید؟

راستش را بخواهید ناچارا برای احقاق حق خودمان، چند روزی است اقدامات حقوقی رو آغاز کرده‌ایم و مسیر حقوقی و قضایی را بصورت جدی تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه می‌دهیم.

و سخن آخر؟

بنده ابتدا ازرسانه شما بابت قبول شجاعانه مسئولیت رسانه ای خود در قبال رفتارهای غیر قانونی بنگاه‌های اقتصادی و پرداختن به این گونه پرونده‌های خبری صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.
به عنوان آخرین نکته چون موضوع صحبت ما در مورد پرونده‌ای درباره سرمایه گذاری در زیست بوم اقتصاد دیجیتال است، از همه فعالان این زیست بوم، عاجزانه خواهش میکنم در مواجهه با سرمایه‌گذاران فرشته گونه‌ای که به راحتی و حتی بدون پافشاری بر روی روشهای رسمی و قانونی ارزش گذاری کسب و کارها، با حسن نیت و اعتماد به اعداد اعلام شده توسط مالکان آنها، سرمایه گذاری قابل توجه‌ای بر روی کسب و کارشان انجام می‌دهند، طوری رفتار نکنند که اعتماد تمام فعالان بازار سرمایه به کسب و کارهای این زیست بوم سلب شود همچنین با منفعت طلبی و عدم شفافیت، کاری نکنند که منافع لحظه ای خودشان را با استفاده از هر روشی در اولویت قرار دهند. با کمی انصاف، دور اندیشی و نیز کمی تفکر جامع‌تر، باید غیر از خودشان به کل زیست بوم اقتصاد دیجیتال کشور فکر کنند که خدایی ناکرده با بوجود آمدن این تجربه‌های تلخ برای سرمایه گذاران، فرصت‌های سرمایه گذاری آتی در این زیست بوم از بین نرود.

منبع: برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    11 0
    به امید تعطیلی هر چه زودتر این زیست بوم دیجیتال فناوری کوفت و زهرمار افسار گسیخته قانون گریز بی در و پیکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس