کد خبر 1534316
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
1

اتاق بازرگانی ایران نتایج سنجش رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با کسب و کار را منتشر کرد.

به گزارش مشرق، اتاق بازرگانی ایران نتایج سنجش رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با کسب و کار را منتشر کرد.

در این گزارش یافته های مذکور را از ابعادی از جمله دستگاه های اجرایی و همچنین استان ها بررسی می کنیم.

اتاق بازرگانی در گزارش اخیر خود، نتایج نظرسنجی از فعالان اقتصادی کشور درخصوص عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با کسب و کار را منتشر کرد.

در این نظرسنجی که سال گذشته انجام شده، پاسخ بیش از ۲۵۰۰ فعال کسب و کار ناظر به ۴ شاخص عملکرد ۴۴ سازمان و نهاد ملی و استانی مورد ارزیابی قرار گرفته و نشان می دهد در بین دستگاه های اصلی، سازمان های بهزیستی و ثبت اسناد و همچنین نیروی انتظامی، بیشترین رضایتمندی فعالان اقتصادی را کسب کرده اند.

از منظر استانی نیز فعالان کسب و کار از عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط در استان های مرکزی، سمنان و آذربایجان غربی رضایت بیشتری داشته اند. در مجموع این گزارش حاکی از این است که وضعیت رضایتمندی کسب و کارها از دستگاه های اجرایی نسبت به سال ۱۴۰۰، تغییر زیادی نداشته و البته اندکی بدتر شده است.

دستگاه های اجرایی، بخش مهم محیط کسب و کار

در میان عوامل محیطی کسب و کارها، دستگاه های اجرایی جایگاه ویژه ای دارند. در این راستا، اتاق بازرگانی ایران علاوه بر انتشار دوره ای نتایج پایش محیط کسب و کارها، گزارش های دوره ای از وضعیت رضایتمندی فعالان کسب و کار از عملکرد دستگاه های اجرایی را نیز منتشر می کند.

در این آمارگیری که به صورت سالانه برگزار می شود، عملکرد دستگاه های مرتبط با محیط کسب و کار با ۴ مولفه سهولت در فرایندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات، کیفیت رسیدگی به درخواست های قانونی مراجعان، نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم ارباب رجوع و نیز شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه ارائه خدمات مورد سنجش قرار می گیرد.

در پنجمین دوره از اجرای این طرح که برای سال گذشته انجام شده، از ۲۵۱۶ فعال اقتصادی منتخب از زیرمجموعه سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون نظرخواهی شده است.

افت نسبی شاخص ملی ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با محیط کسب و کار

طبق نتایج طرح مذکور، شاخص ملی ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی (اصلی و فرعی) مرتبط با محیط کسب و کار در سال ۱۴۰۱، عدد ۴.۸۱ را کسب کرده که نشان‌دهنده وضعیت متوسط رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد مجموع دستگاه های اجرایی کشور است.

همچنین این رقم نشان می دهد که رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه های مزبور در این سال نسبت به سال ۱۴۰۰ به‌طور بسیار اندک کمتر شده است.

در خور ذکر است در این شاخص، امتیاز یک به معنای رضایت کامل و امتیاز ۱۰ به معنای نارضایتی مطلق از عملکرد است.

درجازدن دستگاه ها در کسب رضایت کسب و کارها

دستگاه های اجرایی در کدام استان ها به کسب و کارها بهتر خدمات می دهند؟

بر اساس یافته های طرح مذکور، در سال ۱۴۰۱ دستگاه های اجرایی سه استان مرکزی، سمنان و آذربایجان غربی به ترتیب بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را جلب کرده اند.

در مقابل دستگاه های اجرایی در سه استان اردبیل، لرستان و خوزستان نیز کمترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را به خود اختصاص داده اند.

همچنین ملاحظه می شود که از منظر بخش های اقتصادی، میزان رضایت فعالان اقتصادی شاغل در بخش کشاورزی از عملکرد دستگاه های اجرایی، در مقایسه با فعالان شاغل در خدمات و صنعت، نامناسب تر بوده است.

کدام دستگاه ها به کسب و کارها بهتر خدمات می دهند؟

در طرح مذکور، دستگاه های اجرایی به دو گروه اصلی و فرعی در ارتباط با محیط کسب و کار تقسیم شده اند. بر این اساس، نتایج طرح مذکور نشان می دهد که در سال گذشته، از بین دستگاه های اجرایی اصلی، سه دستگاه اجرایی بانک مرکزی، شهرداری ها و سازمان برنامه و بودجه، کمترین نمره رضایتمندی را از کسب وکارها دریافت کرده اند.

در مقابل، سه دستگاه اجرایی سازمان بهزیستی، سازمان ثبت اسناد و همچنین نیروی انتظامی، توانسته اند بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را جلب کنند.

همچنین از بین دستگاه های اجرایی فرعی، مجلس شورای اسلامی (نمایندگان استان ها)، سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه (دادگاه ها و دادسراها) کمترین میزان رضایت و در مقابل سه دستگاه اجرایی سازمان ثبت احوال کشور، سازمان های بیمه ای خصوصی و نیز بانک های خصوصی بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را به خود اختصاص داده اند.

درجازدن دستگاه ها در کسب رضایت کسب و کارها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 0
    این دستگاه هارا تعطیل کنید و میان بردارید. کسب و کار به شکل چشمگیری رونق می‌گیرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس