گسترش اينترنت زمينه اي را به وجود آورده که طيف وسيعي از اطلاعات بدون هيچگونه محدوديتي در سراسر جهان منتشر شود اما در این میان کشورهای مختلف جهان از فیلترینگ در این فضا استفاده می کنند. در این گزارش به چرایی این امر پرداخته و امار مستندی از سایر کشورها ارائه داده ایم.

گروه گزارش ویژه مشرق؛ گسترش اينترنت زمينه اي را به وجود آورده که طيف وسيعي از اطلاعات بدون هيچگونه محدوديتي و فراتر از مرزهاي جغرافيايي در سراسر جهان منتشر شود و به نحو چشمگيري به يک رسانه ارتباطي و اطلاعاتي تبديل گردد. ضمن اينکه مخاطبان و کاربران اينترنت هم به همان اندازه افزايش مداومي داشته اند. خصوصيت و ويژگي اينترنت و سهولت انتشار مطالب و اطلاعات وعلاوه بر آن راحتي دستيابي به انواع مختلف اطلاعات در وب اعم از متن، صوت و تصوير و داده هاي گرافيکي متنوع، به اندازه اي شدت يافته است که در برخي موارد اطلاعات حاوي مطالب مخرب و زيانباري نيز در وب منتشر مي شود که زمينه سوء استفاده هاي مختلف را فراهم آورده است.

هرزه نگاري هاي جنسي به خصوص در زمينه سوء استفاده از کودکان، ترويج خشونت و فساد، خريد و فروش مواد مخدر و زيانبار، اشاعه اطلاعات خصوصي افراد و سازمانها، استفاده از اطلاعات وب در جهت اهداف تروريستي وموارد مشابه، ضرورت کنترل محتواي وب را ناگزيرساخته است، ولي اين کنترل و نظارت برانتشار اطلاعات در جوامع مختلف و بر حسب خط مشي هاي سياسي و فرهنگي هر جامعه اي نمودهاي متفاوتي داشته است. در برخي جوامع غربي تاکيد بيشتر بر عدم سوء استفاده از اطلاعات خصوصي افراد و جلوگيري از انتشار تصاوير جنسي کودکان و ممانعت از دسترسي سازمانهاي تروريستي به اطلاعات خاص و مهم است اما کنترل محتواي اينترنت در جوامع شرقي و مذهبي فراتر از موارد فوق است و نظارت شديد بر اشاعه افکار و عقايد سياسي در شبکه جهاني را نيز شامل مي شود.
بطور مثال در کشور چين که مقام اول را در جهان از نظر تعداد کاربران اينترنت داراست، نظارت گسترده اي بر محتواي اطلاعات سياسي صورت مي گيرد و كنترل جدي بر عقايد و انديشه هاي متضاد با حکومت کمونيستي چين در وب حاکم است و به اين منظور "پليس اينترنت" در اين کشور نيز با اين هدف شکل گرفته است.
عمده دلايل فيلتر كردن اينترنت در كشورهاي مختلف را مي‌توان در چهار تقسيم بندي كلي گنجاند: "مسائل سياسي"، "مسائل اجتماعي"، " مسائل امنيتي" و "مسائل اخلاقي".
آنچه باعث تفاوت مبنايي هر كشور براي فيلترينگ مي‌شود، ارزش هاي بنيادين مورد توجه در هر مقوله در آن كشورها است. در مجموع مي‌توان گفت تعداد كشورهايي كه در منطقه و جهان به نحوي با مساله فيلترينگ و سانسور در اينترنت مواجه هستند نسبتاً قابل توجه است.
كشورهايي مانند سوئد، فرانسه وآلمان در قاره اروپا و كشورهايي مانند هند، عربستان، كره جنوبي، مالزي و در مجموع آسيا به عنوان بزرگترين قاره دنيا و نيز كانادا داراي گسترده‌ترين ميزان تنوع فيلترينگ مي‌باشند.[1]


ضعف‌هاي سيستم فيلترينگ ايران

در اینکه اتفاق نظر بر اعمال فیلترینگ و پالایش محتوای مجرمانه در کشور وجود دارد، شکی نیست اما بحث این است که فیلترینگ نباید مانع دسترسی کاربران به محتوای سالم و اطلاعات غیرمشمول محتوای مجرمانه باشد. این نکته ای است که در این چند وقت اخیر به دو صورت نقض می شود.

کیفیت دسترسی به گونه ای است که این دسترسی به اطلاعات سالم با کندی مواجه می شود، و دوم نحوه اعمال محدودیت های دسترسی به گونه ای بوده که کاربرانی که می خواهند از پروتکل های امن ارتباطی و به صورت سالم از اینترنت استفاده کنند گزینه ای دراختیار ندارند و دسترسی آنها به اطلاعات سالم محدود شده در حالی که هیچ گزینه جایگزینی برایشان منظور نشده است. این موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و تمام اتفاقات در حالی است که اطلاع رسانی درستی نیز در قبال این دو موضوع صورت نمی گیرد.[2]


فیلترینگ در ایران مخاطبان را طبقه بندی نکرده است

یکی از ضعف های این سامانه این است که براساس طبقه بندی مخاطب فیلتر و پالایش نمی شود و به عنوان مثال فیلترینگی که برای یک دستگاه دولتی بکار گرفته می شود با فیلترینگ یک دانش آموز در یک بستر و از یک جنس تبعیت می کند چرا که سامانه فیلترینگ به صورت فهرستی وبگاه ها و کلمات جست وجو در موتورهای جست وجو فیلتر می شود. گاهی هم به صورت فنی این کار انجام می گیرد یعنی این فیلترینگ بر روی یک سری پروتکل ها از قبیل https اعمال می شود.

به واسطه متمرکز بودن، این سامانه در برخورد با تمامی دامنه ها و کاربران اینترنتی به یک نحو اعمال سیاست می کند و این سامانه توان طبقه بندی برای اعمال سیاست های پالایش کل کشور را ندارد و فقط می تواند یک نوع فیلترینگ را اعمال کند.[3]


بر اساس قانون چه سایت هایی باید فیلتر شوند؟

در مرداد ۸۵، دولت آیین‌نامه«سامان‌دهی فعالیت سایت‌های اینترنتی» را ابلاغ کرد. بر اساس این آیین‌نامه، همه وبگاه‌های اینترنتی باید در وزارت ارشاد به ثبت برسند.

مواردی که استفاده از آن‌ها در وبگاه‌ها ممنوع است:

1) نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی.

2) اهانت به دین اسلام و مقدسات آن .

3) ضدیت با قانون اساسی و هر گونه مطلبی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را خدشه دار کند.

4) اهانت به رهبری و مراجع مسلم تقلید.

5) تحریف یا تحقیر مقدسات دینی ، احکام مسلم اسلام ، ارزشهای انقلاب اسلامی و مبانی تفکر سیاسی امام خمینی (ره).

6) اخلال در وحدت و وفاق ملی .

7) القاء‌ بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی .

8) اشاعه و تبلیغ گروهها و احزاب غیرقانونی.

9) انتشار اسناد و اطلاعات طبق بندی شده دولتی و امور مربوط به مسائل امنیتی ، نظامی و انتظامی.

10) اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی.

11) ترویج مصرف سیگار و مواد مخدر.

12) ایراد افترا به مقامات و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی

13) افشاء روابط خصوصی افراد و تجاوز به حریم اطلاعات شخصی آنان .

14) انتشار اطلاعات حاوی کلیدهای رمز بانکهای اطلاعاتی ، نرم افزارهای خاص ،‌ صندوقهای پست الکترونیکی و یا روش شکستن آنها.

15) فعالیت های تجاری و مالی غیر قانونی و غیر مجاز از طریق شبکه اطلاع رسانی و اینترنت از قبیل جعل ، اختلاس ، قمار و ….

16) خرید ، فروش و تبلیغات در شبکه اطلاع رسانی و اینترنت از کلیه کالاهایی که منع قانونی دارند.

17) هر گونه نفوذ غیر مجاز به مراکز دارنده اطلاعات خصوصی و محرمانه و تلاش در جهت شکستن قفل رمز سیستم ها.

18) هر گونه حمله به مراکز اطلاع رسانی و اینترنتی دیگران برای از کار انداختن و یا کاهش کارآیی آنها.

19) هر گونه تلاش برای انجام شنود و بررسی بسته های اطلاعاتی در حال گذر در شبکه که به دیگران تعلق دارد.

20) ایجاد هر گونه شبکه و برنامه رادیویی و تلویزیونی بدون هدایت و نظارت سازمان صدا و سیما.[4]

فیلترینگ در دیگر کشورها چگونه است؟

کشور ایالات متحدهی آمریکا

جمعیت : 863/232/310

تعداد کاربران اینترنت: 231میلیون

محدودسازی دسترسی کاربران به محتوای اینترنت در ایالات متحده‌ی آمریکا از نظام قانونی ویژه‌یی برخوردار است ولی به روشهای کاملاً حرفه‌یی و نامحسوس صورت می‌گیرد و از دسترسی اقشار مختلف جامعه به برخی تارنماهای خاص جلوگیری می کند. در این میان، سیاستهای کلان ایالات متحده در عرصه‌ی بین‌المللی نیز تاثیرگذار است.
در آغاز دوران رشد چشمگیر اینترنت در ده ی 90 و افزایش تصاعدی محتوا در آن، والدین آمریکایی تحت تاثیر چند مورد منتشر شده از اینترنت در رسانه های بزرگ، از دسترسی فرزندانشان به اینترنت به هراس افتادند و فشاری را آغاز کردند که منجر به تصویب "قانون نزاکت ارتباطات" ( Communications Decencey Act) در کنگره آمریکا شد. این قانون، فيلتر و مسدود ساختن محتویات "غیر اخلاقی” را مجاز دانسته است.
به دنبال تصویب این قانون، شرکت های سازنده نرم افزارهای امنیتی برای رایانه ها و شبکه ها، برنامه های فيلترينگي را عرضه کردند که یا در مبدا خدمات اینترنتی یعنی شرکت های "رسا” ISP و یا بصورت مجزا توسط شرکت ها یا کاربران عادی بر روی رایانه ها نصب می شوند.
بسیاری از شرکت های تولیدکننده برنامه های امنیتی تمایل ندارند برنامه هایشان را تحت عنوان "سانسور افزار"( Censorware) معرفی کنند. با توجه به جنبه منفی این عنوان، آنها عناوینی چون فیلترینگ را ترجیح می دهند. سانسور افزارها می توانند با یافتن کلماتی خاص در یک آدرس اینترنتی دسترسی به آن تارنما را مسدود کنند یا حتی در نمونه های پیشرفته تر، محتوای تارنما ها را نیز برای یافتن کلید واژه ها و تصاوير تعیین شده کاوش نمایند. البته هم اكنون برخي نرم افزار ها با عنوان detection porn در بازار وجود دارد كه ضمن تشخيص محتواي مستهجن به فيلتر نمودن آنها اقدام مي نمايد.
آدرس های اینترنتی وب تارنما های مورد نظر نیز می توانند به این برنامه ها شناسانده شده و مسدود شوند. نمونه های خانگی چنین نرم افزارهایی امکان فعال کردن "قفل والدین” Parental Lock را به پدر و مادران می دهد تا مانع دسترسی کودکان به تارنما های غیر اخلاقی شوند.
پس از حوادث يازدهم سپتامبر 2001 نيز، پاى دولت‌ها و حكومت‌هاى فراوانى به حيطه فيلترينگ باز شد و در اين ميان نقش كشورهاى اروپايى و به ويژه ايالات متحده پر رنگ‌تر از سايرين بود. ايالات متحده به عنوان پيشروترين كشور دنيا هم در زمينه به كارگيرى و توسعه تجهيزات اينترنت و هم در زمينه توليد محتواى اينترنتى، پس از حملات 11 سپتامبر، با چالشی جدى در مواجهه با اينترنت رو به رو شد و دولت اين كشور، قوانين محكمى را در اين مورد وضع كرد تا جايى كه حاميان حريم شخصى و آزادى‌هاى مدنى به اعتراضات گسترده‌اى عليه دولت بوش دست زدند. آمريكا در تاريخ 24 اكتبر 2001، قانونى تحت عنوان "لایحۀ میهن‌پرستی" (Patriot Act) را تصويب كرد كه به موجب آن، كنترل و نظارت بر تبادل داده‌هاى online كاربران، رنگ قانونى به خود مى‌گرفت؛ اين قانون كه در قالب مبارزه با تروريسم به تصويب رسيده بود، موجى از مخالفت‌ و اعتراض را هم در ميان جمهورى خواهان و هم در بين دموكرات‌ها برانگيخت. پياده‌سازى لایحۀ میهن‌پرستی كه به شدت از سوى دادستانى امريكا دنبال مى‌شد، در نوامبر 2003 رئیس جمهور با اعطاى اختيارات بيشتر به پليس امريكا -FBI- از اين نيرو خواست تا كليه اطلاعات مربوط به كاربران اينترنتى را، حتى براى تحقيقات غيررسمى، جمع‌آورى كند. از سوى ديگر، برخى ايالت‌هاى امريكا مثل پنسيلوانيا قوانين مخصوص به خود را براى فيلتر كردن محتواى اينترنتى دارند.
"
لایحه‌ی محافظت کودکان از اینترنت" (CIPA) نیز یکی از مجموعه قوانین موضوعه‌یی است که کنگره‌ی آمریکا برای جلوگیری از دسترسی کودکان به محتوای غیراخلاقی تصویب کرده است. بر اساس این قانون که در 21 دسامبر سال 2000 به امضای بیل کلینتون، رییس‌جمهور وقت آمریکا رسید، مدارس و کتابخانه‌های عمومی موظف شدند تا براى انجام فعاليت‌هاى اينترنتى، فيلترهاى مربوط به تارنماهای غیراخلاقی، تارنماهای گپ اینترنتی (chat)، تارنماهای (social networking) و انجمن‌های گفت‌وگو را بر روی
كامپيوترهاى خود نصب كنند. اجراى نامناسب اين قانون با عنوان فيلتر شدن اشتباهى بعضى از تارنماها باعث شد تا برخى گروه‌هاى مدافع حقوق مدنى در سال 2002 به دولت بوش اعتراض كنند.[5]
با تمام این اوصاف این قانون در سال 2003 میلادی توسط دیوان عالی ایالات متحده‌ی آمریکا به تصویب رسید. کنگره‌ی آمریکا، قوانین گوناگون دیگری را نیز برای کنترل دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت به تصویب رسانده بود که نخستین آنها به سال 1934 میلادی برمی‌گردد.
تغيير رييس جمهور در امريكا نيز باعث تغيير در سياست نقض حريم خصوص افراد نشده و اوباما نيز پس از روي كار آمدن اقدام به تمديد قانون شنود در اين كشور كرد.
در ماه مارس سال 2008 میلادی، روزنامه‌ی نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد که کمپانی میزبانی وب (ENom) آمریکا، نام دامنه‌هایی که در لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند را مسدود می‌کند. در این گزارش، به مسدود شدن تارنما یک آژانس توریستی اروپایی که تبلیغات سفر به کشور کوبا را منتشر کرده بود، اشاره شده است.

در آمریکا هم چنین در پی شکایات فراوان مهمانداران و مسافران خطوط هواپیمایی آمریکا از برخی کاربران در استفاده از تارنماهای غیراخلاقی با محتویات مستهجن، صاحبان شرکت های هواپیمایی به فکر فیلتر کردن این تارنماها افتاده اند."امریکن ایرلاینز " بعنوان نخستین شرکت در میان شرکت های فعال در خطوط هوایی آمریکا اقدام به مسدود کردن چنین تارنما هایی و برخورد با استفاده کنندگان از آنها کرده است. به این ترتیب کاربران اینترنتی از این پس امکان ورود به تارنما های غیراخلاقی را در هواپیما نخواهند داشت. این اقدام در حالی صورت می گیرد که برخی مسافران در مدت پرواز خود با ورود به اینترنت از تارنما های غیراخلاقی استفاده می کردند که این موضوع مورد اعتراض دیگر مسافران و مهمانداران هواپیما قرار گرفته و این رفتار را موجب صدمه دیدن سلامت اجتماع می دانستند. بر این اساس نخستین فیلترینگ در هواپیمای بوئینگ مدل 200-767 به اجرا در آمده است.


کشور کانادا

تعداد جمعیت :  33 میلیون

تعداد کاربران اینترنت:   25میلیون

اتحادیه اروپا

جمعیت : 490   میلیون

تعداد کاربران اینترنت:   247میلیون

کشور آلمان

جمعیت :  82 میلیون

تعداد کاربران اینترنت : 61.9 میلیون

این کشور رتبهی ششم در تعداد کاربران را (در حال حاضر) به خود اختصاص داده است.

کشورانگلستان

جمعیت : 61 میلیون 

تعداد کاربران اینترنت : 3.2 میلیون

رژیم اشغالگر قدس

جمعیت : 7 میلیون

تعداد کاربران اینترنت :2.1 میلیون

طبق آن چه گفته شد، سیاست‌های کلی فیلترینگ حاکم بر اتحادیه‌ی اروپا بیش‌تر بر محورهای سیاست بین‌الملل، سیاست داخلی، تروریسم، نژادپرستی و حوزه‌ی اخلاق می‌باشد که البته به دلیل سیاست‌های داخلی هر کشور، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.[6]


منابع و مآخذ:



[1] فيلترينگ و نظارت بر اينترنت در كشورهاي جهان (http://peyvandha.ir/0-5.htm)

[2] مصاحبه با دکتر رضا باقری، مدیر دفتر مطالعات فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس (http://itna.ir/vdcau6nu.49n6m15kk4.html)

[3] همان.

[4] مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای مصوب شورای عالی اطلاع رسانی (http://itc.ir/Default.aspx?tabid=288)

[5] peyvandha.ir/0-5.htm

[6] http://borhan.ir/NSite/FullStory/News/?Id=2596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    هیچکدوم فیس بوک رو فیلتر نکردند!!!!
  • گیر کرده پشت فیلتر ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    خوب حالا باید چه بشه!؟ اینجوری که تر و خشک با هم میسوزند. بخریم ....نخریم
  • sniper ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    اینا همشون محتوای جنسی رو فیلتر کردن در صورتی که در عمل تنها چیزی که فیلتر نخواهد شد محتوای جنسی هست! در مورد ایران هم متاسفانه استفاده از پروکسی ها جزو جدانشدنی اینترنت در ایران هست
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    فیلترینگ در ایران به این معنیه که شما حق انتخاب و تصمصم گیری ندارید . سایتهای غیر اخلاقی فیلترینگشون قابل توجیهه ولی سایتهای خبری خارجی بی مورده . خداروشکر فیلتر شکن هست که بشه باهاش فیلترینگ دور زد . تکنولوژی امروز دیگه اجازه سانسور اخبار را نمی دهد .
  • نادر ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    جهت خرید کالای دیجیتالی برای دیدن فیلم مشخصات ، هر چی سرچ می کنم سر از یوتیوب در میارم که فیلتره. اینکه نشد مملکت -- به جای اینکارها اراذل و اوباش رو فیلتر کنید که در تمام محلات شهره هستند. قالپاق دزد محل؛ ضبط دزد محل؛ موادی محل؛ همه سرقفلی دارند.
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    حالا چی داره فیس بوک که یه سری خودشونو براش میکشن. من خارجم اما خودم فیلترش کردم. یعنی بستمش. جاسوسای دزد عوضی دشمنی آشکار دارن با ما.
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    ولی خداییش بد فیلترینگیه. اومده بودم ایران نصف کارامو نمی تونستم بدون فیلتر شکن بکنم. درحالیکه نه ربطی به محتوای جنسی داشت نه سیاسی نه هیچ چی.
  • علی رضا ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    فیلترینگ ایران یه محدودیت ... و نمیشه اینو انکار کنیم ... بحثی توش نی ... مطلب خوبی بود .. موفق باشید
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 1
    می تونم بپرسم فیسبوک تو کدوم یک از دسته بندیهای قانون فیلترینگ قرار میگیره؟ (منظور از فیس بوک کلیه سایت های اشتراک گذاری و اجتماعی و ... هستند)
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    موارد کلی رو واسه فیلترینگ گفتند. نه اسم سایت ها رو. از طرفی جهت اطلاعتون بگم تو کشور های چین ،ازبکستان ،کره شمالی ،سوریه ،ویتنام ،..... فیس بوک فیلتره
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    حتما ایران دیوانه هست در زمانی که تمام کانال های وابسته به نظام ایران روی ماهواره رو قطع کردن و اصلا به مردمشون اجازه دسترسی به شبکه های اجتمالی وابسته به کشورهای دشمن و مخالف اسرائیل امریکا و دو سه کشور اروپایی رو نمی دهند...فیس بوک و توئیتر رو آزاد کنه!!! احمدی نژاد ده ها بار با رسانه های حکومت امریکا مصاحبه کرده اوباما چند بار با رسانه های وابسته به حکومت ایران مثلا صدا و سیما مصاحبه کرده؟؟ اصلا خبرنگارهای وابسته به حکومت ایران رو در امریکا 5 کیلومتر بیشتر اجازه حرکت ندارن...... فیس بوک و توئیتر و هر رسانه اجتماعی وابسته به امریکا و کشورهای مخالف ایران در جریان آشوب ها و اغتشاشات سال 88 فیس بوک و تویتر تبدیل به بلنگوی منافقین اسلام ستیزها و ضد انقلاب ها علیه ایران شده بودن طوری که حتی دستورهای حمله به فلان بانک و خیابان و پاساژ و پایگاه بسیج و...از فیس و توئیتر صادر میشد احتمالا از بس پای ماهواره ها نشتین خبر ندارین چه تبعیضی علیه رسانه های وابسته به نظام در غرب هست...... الآن در امریکا همکاری با رسانه هایی مثل المنار لبنان زندان داره.....
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    ذلت و حقارتی بالاتر از این هست وقتی که امریکا اومده پرس تی وی ایران رو به کل از شبکه های کالبلی حذف کرده...این بره کانال های اونها رو آزاد کنه؟؟ بابا بزنین این ماهواره های استار ست اینلت ست هات ور و.......رو در فضا منفجر کنین.....تمام کانال های مخالف غرب رو دارن حذف می کنن......
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    آزادی رسانه ای و فضای باز چیز بعدی نیست..اما نه وقتی که طرف غربی این رو به سلاحی و اهرم فشار با کاربری دوگانه نسبت به دوستان و دشمنانش تبدیل کرده قطع کردن تمام کانال های سوریه در یک روز و پخش شبکه ای جعلی با آرم کانال ملی سوریه و خبر دروغ سقوط نظام سوریه .... بزرگترین جنایت رسانه ای غرب در تاریخ تا الآن بوده این کار علیه هر کشوری می تونه استفاده بشه اگر غرب نگران دیکتاتورهاست بهتره از عربستان بحرین کویت قطر امارات اردن شروع کنه.......
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    اتفاقا" در ایام جنبش وال استریت در کشور آمریکا پیج جنبش وال استریت هم در فیسبوک هم در توییتر مسدود شد و حتی به این هم اکتفا نکردند و پس از 3 روز هر دو پیج رو حذف کردند . این یعنی آزادی بیان به سبک آمریکایی در کشور انگلیس هم در ایام جنبش دانشجویی در سال پیش که همه از قضایای آن مطلع هستند علاوه بر حذف پیج این جنبش در فیسبوک و توییر شرکت بلک بری خدمات اینترنت بر روی گوشی رو برای چند روز محدود کرد. این یعنی آزادی بیان از نوع انگلیسی در کشورهای یونان و اسپانیا هم بعد از چندین مورد تظاهرات که به خشونت شدید کشیده شد و 2 نفر در یونان کشته شدند هر کسی که اعلامیه در مورد برگزاری تظاهرات خشونت آمیز بده پیج اون شخص در کل شبکه های اجتماعی مسدود میشد و شرکت زیرساخت اسپانیا هم خدمات دهی به اون دسته شهروندانی که در فضای اینترنت همچین اعلامیه های پخش میکردن رو قطع کرد. این یعنی آزادی بیان از نوع اروپایی
  • موساد ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    هه هه هه..بزارین بدر5 یا عرب ست هم قطع بشه...صدا و سیما می مونه و حوزش عملا صدا و سیما تبدیل به یک رسانه داخلی میشه که هیچ پوششی بر منطقه و جهان نداره و دیگه اسلام گراها و مسلمانان منطقه و جهان رو نمی تونه متحد کنه...
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    کشور خودمون فیسبوک و شبکه های اجتماعی به چندین دلیل که در قوانین فیلترینگ وضع شده فیلتر شده اند: 1) نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی. من به شخصه تعداد بسیار زیادی از همچین پیج هایی رو در فیسبوک دیده ام که آمارش بسیار زیاده 2) اهانت به دین اسلام و مقدسات آن . از این پیج ها هم بسیار بسیار زیاد وجود داره در فضای فیسبوک 3) ضدیت با قانون اساسی و هر گونه مطلبی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را خدشه دار کند. پیج های تجزیه طلبی هم من چند موردی مشاهده کردم 4) اهانت به رهبری و مراجع مسلم تقلید. این نوع پیج ها هم بسیار زیاده 10) اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی. 11) ترویج مصرف سیگار و مواد مخدر. و اکثر قریب به اتفاق پیج ها در فیبوک که میتونم بگم بالای 75% شامل میشه دارای همچین محتواهایی هستند . حالا به نظرتون باید این شبکه فیلتر بشه یا نه ؟! اگه شما بچه داشته باشین اجازه ورود به همچین فضایی رو میدین ؟!
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    "تکنولوژی امروز دیگه اجازه سانسور اخبار را نمی دهد . " پس شما هنوز با مفهوم اینترنت ملی" آشنا نشدی برادر من ! D: صب کن راه افتاد میفهی داستان چی به چیه
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    موشاد باز تو اومدی اینجا حرف مفت تلاوت کردی ؟! بزار تا یکی دو سال دیگه ماهواره مخابراتی زهره و قائم (یا همون ایران ست) فرستادیم مدار ژئو پوزه خودت و اربابت یه جا با همدیگه به خاک مالیده میشه
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    تو این دسته بندی قرار میگیره : 1) نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی. 2) اهانت به دین اسلام و مقدسات آن . 3) ضدیت با قانون اساسی و هر گونه مطلبی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را خدشه دار کند. 4) اهانت به رهبری و مراجع مسلم تقلید. 5) تحریف یا تحقیر مقدسات دینی ، احکام مسلم اسلام ، ارزشهای انقلاب اسلامی و مبانی تفکر سیاسی امام خمینی (ره). 7) القاء‌ بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی . 8) اشاعه و تبلیغ گروهها و احزاب غیرقانونی. 10) اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی. 11) ترویج مصرف سیگار و مواد مخدر. 12) ایراد افترا به مقامات و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی 13) افشاء روابط خصوصی افراد و تجاوز به حریم اطلاعات شخصی آنان . یعنی اکثر مطالب فیسبوک شامل این موارد میشه ، البته موارد خوب و سالم هم در این شبکه موجوده ولی بسیار ناچیزه
  • ميم رِ ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    بعضى سايت ها واقعن مسخره فيلتر شده. يعنى من كه طرفدار انقلاب و نظامم بايد براى تحقيقات دانشگاهيم برم فيلترشكن بخرم ؟؟!!!
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    منم با نظرت موافقم . ولی همین یوتیوب شما اگه با آیپی ایران واردش بشی اولین فیلم هایی که تو صفحه ایندکس به صورت دیفالت برات میاره مخالف موازین شرعی و اسلامی و بسیاری از فیلم ها سیاسی و مخالف با نظام جمهوری اسلامی هستش . در صورتی که همین یوتیوب اجازه آپلود کردن فیلم ها و کلیپ های اسلامی رو نمیده یا بعد از چند روز از رو شبکه حذفش میکنه بعنوان مثال همون فیلم "ظهور نزدیکست" حتی فیلمی که بر علیه مسلمانان ساخته شد و با اعتراض جهانی روبرو شد از رو شبکه خودش حذف نکرد. خب این شبکه چه معنی جز عناد با "اسلام" میتونه داشته باشه ، به نظره شما فواید این شبکه بیشتره یا مضراتش ؟! درسته فواید زیادی داره ولی مضرات بسیار زیاد تری هم داره
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    شبکه های کابلی.....
  • موساد ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    حالم دیگه از مشرق نیوز بهم می خوره..چرا نظر رو پخش نمی کنی آزادی شبکه ای مثل فاکس نیوز بهتر از اینجاست
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    چیز بدی نیست..لطفا ویرای کن
  • نصیر ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    ای داد...اگر قطع بشه من که کانال های ایرانی رو دارم با بدر می بینم...چه کنم؟؟ متاسفانه اگر این چنین بشه عملا نفوذ منطقه ای ایران بسیار کم میشه.....
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    با تشکر از همشهری جوان!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    قابل توجه شما که میگی اینترنت ملی رو نمشه دور زد. یکم اطلاعات داشته باشی میفهمی به راحتی و رایگان هم میشه اینترنت ملی رو دور زد. باید کار فرهنگی انجام بشه.
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    من کاری به بقیه چیزا ندارم سایت ساکر منیجیر برا چی فیلتر شده ؟ بابا اون که بازی فوتباله که.
  • پزشک ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    همانطوری که مشرق اشاره نمود باید بستر سازی شود برای استفاده افرادی که به لحاظ تخصصشان میخواهند از مطالب علمی استفاده کنند . متاسفانه پزشکان هم باید برای پیدا کردن مطالبشون از فیلترشکن استفاده کنند . هر جایی هم که نمیشود فیلترشکن نصب نمود مثل دانشگاهها . پس یک بازنگری لازم است
  • تگزاس ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    نادر راست می گه این چه مملکتیه باید بریم امریکا تا با مسلسل و رورور یکجا بکشنمون برای یکی دو دلار . شبهاهم اتوماتیک وار حکومت نظامیه توسط 7تیر کشا و قمار خانه ها و کاباره ها خیلی خوبه من که دوست دارم برم .
  • اناناس ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    توراست می گی خب پسر
  • نارضا ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    بریم پهلوی رفیقت که محدودیت ندارد.
  • ما مظلومان عالمیم ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    اگر ما این کار را بکنیم مثل اونا نادان و خونریز و جنگ طلب میشیم که .
  • ناظر ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    آزادی به سبک غربی همینه همچی بنفع من بعد میشود دموکراسی
  • همکار ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    موسیو قاراپه تو به من گفته بودی که حقوق ندادن دیگه کار نمی کنم .
  • راوی ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    قرار نبود تبلیغ کنید .
  • سیا ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    ما برای کمک به دوستان خود دست به هرکاری می زنیم پدر موساد
  • حاج ابوالفضل ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    اینجوری که باید همه سایت ها رو فیلتر کرد. قانونش جوری نشوته شده که دست پلیس باز باشه با هر کی دلش خواست برخورد کنه و هرکسی رو دلشون خواست محکوم کنند. مثلا انتقاد از وضعیت کشور می تونه به عنوان 7) القاء‌ بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی تلقی بشه و قاضی هم هر جور دوست داشت حکم کنه.
  • نصیر ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    فیلترینگ لازمه کی وقت جرات و این توان رو داره دختر و پسر 8 سالشو 24 ساعته بزاره پای اینترنت بدون فیلتر و بخصوص همین نت فارسی!!!!!!!!!!!!! اما مشکل عدم هوشمند بودن اون هست.... باید این قدر هوشمند بشه که حتی سایت های غیر اخلاقی رو هم با حذف عکس ها فیلم کلیپ فلس و مطالب غیر اخلاقی اون باز کنه نه اینکه سایت های دانلود آپلود علمی پزشکی تجازی و.......رو بخاطر چند عکس و فیلم و فلش و مطلب غیر اخلاقی بلاک کنه!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    اینترنت ملی هیچ ربطی به اینترنت جهانی نداره...
  • منصور ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    جالب بود تو المان ویکی پدیا فیلتره!
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    چیزی به نام اسرائیل نداریم . رژیم اشغالگر قدس
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    هه هه هه ! ناشناس دوم عزیز پس معلومه شما هنوز با اینترنت چمدانی آشنا نشدی !!!!!!!! آمادست داداش منتظرن هروقت اینترنتمون میلی شد تو کشور پخشش کنن ! صب کن راه افتاد میفهی داستان چی به چیه !!!!!!! گذشت اون زمان که میتونستید کاری کنید مردم فقط اون چیزی که شما میخواید ببینن و بشنوند .
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    مگه اراذل نگرفتن امروز !؟ پس چرا اینهمه منفی !؟
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    فرق فیس بوک و توییتر با شبکه خبری ماهواره ای نمیفهمی ؟ بنده نااگاه خدا اونها ایران را تحریم کردند
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    یه زمانی هم بود که نوار آهنگ و دستگاه ویدیو رو میگرفتن . این دوره هم میگذره ! یواش یواش عقلانیت جای .......میگیره .
  • علی رضا ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    حتما دست های پشت پرده ی یهودیان درش دخالت دارن =))) :))
  • علی رضا ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    :)) نه خدایی باحال اومد این تیکه رو :)))
  • علی رضا ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    خیلی مردی .. میدونستی ؟؟؟ :))
  • علی رضا ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    میشه اونور دیوار هم نگاه کنی ؟؟؟
  • علی رضا ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    یعنی منفی ها رو :))) با مراما ، مشتی ها ... چرا منفی .. خدایی جواب ندارید بدید ...
  • علی رضا ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    حالا من بگم محدودیت نی چندتا + داره ؟؟؟؟ :))) بابا مرامتون .... عشقین ناموسا
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    نمیدونم اینایی که بافیلترمخالف هستندتواینترنت دنبال چی هستندکه میگن همش فیلتره .به نظرمن که یه جوونی هستم فقط سایت های ضدنظام ومنافع ملی وسایت های غیراخلاقی فیلترهستندوتعدادبسیارمحدودی سایت های دیگر.دیگه خواهشا زیادسیاه نمایی نکنید.یه عده ای فقط دنبال یه موضوعی می گردن که گندش کنن.
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    ملت گاگول نیست . فیلتر شکن حلال مشکلاته!
  • haji ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    جمعیت : 49 میلیون تعداد کاربران اینترنت: 247میلیون !!! یعنی چی جمعیت 49 و تعداد کاربران اینترنت 247 ؟
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    بشکن بشکنه____بشکن حالا نمیشکنم_____بشکن فیلترهارو نشکنید!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    من تو فرانسه ام، دسترسی به کنترل پنل سرور دامنه های دات آی آر .ir در اروپا امکان پذیر نیست و من با فیلترشکن وارد میشم
  • علی ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    باید بر عقاید مردم کار کرد.چرا سایت های خبری مثل رادیو فردا و یا بی بی سی فیلتر اند.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام ... اینها به کنار ، اکثریت قریب به اتفاق سایت های تحقیقاتی و علمی غربی به آی پی ایران اجازه ی ورود نمی دهند ... / البته فیلترینگ ایران کلا یه جواریی دچار افراط شده .... این صفحه ی فیلترینگش هم انصافا مسخره هست !!!
  • علی رضا ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    دوست من شما دایره ی سرچتون به همینا محدود میشه ، فکر میکنید همه اینطور هستن ... نه عزیزه من ... کافیه یه چیزی تو گوگل برای عکس سرچ کنی بعد میفهمی ... خیلی از سایت های خارجی که مطالب بسیار مفیدی دارن هم فیلتره ...
  • علی رضا ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    اکثر سایت ها فقط به خاطر یه تعدادی مطلب یا فلش های تبلیغاتی فیلترن ... :(
  • علی رضا ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    همه کسایی که تو اف بی مطلب میزارن ایرانی هستن و خبری از دست های پشت پرده نیس جز موارد سیاسی ... بیاید نیاز های مردم رو در دنیای واقعی بر طرف کنید تا دنیای مجازی دنبالش نباشند .. یا کلا طرز فکرشون رو عوض کنید :)
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    ناشناس آخر : ببین عزیزم به وقتش میفهمی اینترنت چمدونیت یه قوطی حلبی بیشتر نیست ، صب کن اینترنت ملی بره بالا میفهی داستان چی به چیه . فعلا" فقط صب کن عزیزه دلم ;)
  • Saeed ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    علی رضا اگه از نعمت "چشم" برخوردار باشه میبینی که ناشناس دوم مصادیق فیلترینگ فیسبوک نوشته و به نظر بنده درسته
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    اتفاقا" تنها موردی که فیلتر نداره همین مورده شما اکثر خبر گزاری ها رو نگاه کنین (بعنوان مثال عصر ایران و فرارو .... بالای 80 90 درصد مطالبشون انتقاد از وضعیت کشور هستش ولی دارن به کار خودشون ادامه میدن
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    به نظر میاد فیلتر شکن "حَلال" میتونه "حلّال" همه مشکلات باشه
  • yaser ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    به جای اینکه به همدیگه شماره بذارین مثل آدم اسم انتخاب کنین ، نترسین اعدامتون نمیکنن
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام علیکم
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    دو نکته قابل استفاده: 1- اتحادیه اروپا: 49 میلیون کاربران اینترنت بالای 200 میلیون!! 2- برخی مشابهت ها بین ایران و اسرائیل در فیلترینگ!!
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    تونی بلر یه جمله بسیار مفهومی و بسیار مهم 2 سال پیش زد که باید ساعت ها روی آن فکر کرد . در جایی که الان یادم نیست کجا گفته که : "اینترنت و شبکه های اجتماعی مثه یه شمشیر دو لبه هستن ، درسته در دست تو (اختیار) هستن ولی گاهی اوقات ممکنه دست گیرنده شمشیر قطع کنن ! "
  • علی سبزوازی ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    توجه توجه کی گفته موارد جنسی تو ایران فیلتره؟؟؟؟؟؟ برید تو google image و hot رو سرچ کنید ببینید چی میاااااااد!!!!!!!!!
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    عقلانیت باید دو طرفه باشه..نمیشه ایران غربی ها فقط برای ایران شرط بزارن ایران فقط باید اجرای دستور کنه
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    مردم هم نباشم....نامرد نیستم....
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    توی فرانسه دسترسی به کنترل پنل سرور دامنه های دات آی آر .ir در اروپا امکان پذیر نیست خیلی ها با فیلتر شکن وارد می شن
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    چیزی که عوض داره گله نداره ، پارازیت نندازید رو voa و bbc و pars و... اونام پرس تی وی تونو پخش میکنند
  • روشن ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    0 0
    تبلیغ نشون میده در مورد اینترنت،آخرش میگه: صفحات نا مناسب را خودمان ببندیم ، آخه لامصبا صفحه ای باز گذاشتین كه ما خودمان ببندیم؟؟؟
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    0 0
    چرا ایران نمودار نداشت؟
  • روشن ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    0 0
    مسئولین محترم کشوری : باز همین که مای کامپیوتر و کنترل پنل بدون فیلتر شکن باز میشه دمتون گرم .. خدا خیرتون بده!
  • ساسان ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    0 0
    من که فیلتر شکن دارم خیلی هم راضی هستم
  • ابوالفضل ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    0 0
    فیلتر به معنای توحین به فهم و شعور مردم
  • امیر مقدم ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    0 0
    با سلام چرا فقط در نمودار رژیم اشغالگر قدس از نماد اسلامی (ستاره 8 ضلعی) استفاده کردید؟!
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    0 0
    شاید هم توش شعار شیر سماور ......... رو نوشتن
  • سیروان ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    0 0
    ما ایرانیا واسه هر سوالی یه جواب داریم وقتی بعضیا با فندک!!!! اعتبار کارت های تلفن رو نامحدود میکنن! دیگه رد شدن از فیلتر که براشون کاری نداره
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    0 0
    فيلترينگ و فيلترشكن و قانون جهت موارد فيلتر كردن همه ريشه تجاري و اقتصادي دارد... كلي هزينه دولتي شود كه فيلترينگ صورت گيرد ، بعد كلي هم هزينه شود كه از فيلترشكن استفاده شود...ما فقط استفاده كننده از تكنولوژي هستيم كه ديگران توليد ميكنند و استفاده كننده در نهايت نقشي را بازي ميكند كه سازنده و افريننده تكنولوژي مد نظر دارد و در اين راه خواهي نخواهي بايد توان و انرژي مادي معنوي و جسمي صرف كند و تحليل برود... 
  • پوریا ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    0 0
    در برخورد با این مسا ئل قبل از قا طعیت باید هوشمندانه عمل کرد
  • پوریا ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    0 0
    هیچ کشوری با محدود ساز ی به توسعه ورفا ه نرسید مابرای رسیدن به خواسته هامون باید شجاعت داشته باشیم واین سیاست محدود سازی که ضریب امنیت ملی را پایین میاورد ازبین ببریم سانسور اوضاع رابدتر میکند باید هوشمندانه عمل کرد درغیر این صورت از توسعه هنگام با جامعه جهانی عقب میافتیم اصلا مهمترین دلیل اینکه انها این وضعیت را در ضمینهی فرهنگی ایجاد کرده اند این است که ما با جامعه جهانی ارتبا ط نداشته باشیم واز توسعه جهانی عقب بافتیم باید هوشمندانه عمل کرد قبل از اینکه به خود باییم وببینیم همه چیز را باختهایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس