کد خبر 1532861
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
آیا پایان زلنسکی نزدیک است؟

سرنوشت جنگ اوکراین و روسیه بسیار مبهم است، و پرسش این است که آیا افزایش سرسام آور هزینه و نارضایتی‌ها غرب را به میز مذاکره با مسکو خواهد کشاند؟

به گزارش مشرق، این روزها نوع بازیگری بلوک غرب در قبال بحران اوکراین وضعیت عجیب و پیچیده‌ای به خود گرفته. در آن سوی آتلانتیک هر چند جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلاش دارد به هر شکل ممکن سطح کمک مالی و نظامی به کی‌یف را حفظ کند، اما نمایندگان مجلس که حل مشکلات داخلی را بر ماجراجویی‌های خارجی مقدم قلمداد می‌کنند، در تنظیم ردیف بودجه سال آینده کمک نظامی به اوکراین را از ۲۴ میلیارد دلار به حدود ۶ میلیارد دلار کاهش داده‌اند. حفظ همین سطح کمک هم اگرچه با وجود تورم و نارضایتی‌های داخلی در ایالات متحده بعید به نظر می‌رسد که باید توجه داشت کمی بیش از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و این در حالی است که در صورت بازگشت دونالد ترامپ به اتاق بیضی، کلاً باید قید کمک به اوکراین را زد.

در مورد رویکرد اروپا هم وضعیت همین‌گونه آشفته به نظر می‌رسد. وزرای خارجه اتحادیه دو روز پیش هر چند تلاش کردند در نشست تاریخی خود که برای نخستین بار در یک پایتخت بیرون از این نهاد یعنی کی‌یف برگزار شد، ژست حمایت از اوکراین را بگیرند، ولی از چند جنبه تحت فشار شدید قرار دارند. نخست دودستگی در اتحادیه بر سر ادامه کمک به اوکراین است. مجارستان به‌طور سنتی مخالف ادامه تقابل با روسیه است، اما حال به قدرت رسیدن احزاب راست افراطی در کشورهایی مانند اسلواکی و احتمال قدرت‌یابی آن‌ها در فرانسه و مناقشه دیپلماتیک کی‌یف با لهستان، همگی پیامی دلسردکننده مخابره می‌کنند. این در حالی است که اروپایی‌های سرخورده از ناکامی اوکراینی‌ها در ضد حملات پرطمطراق خود، حال فصل سرد دیگری پیش روی دارند که می‌تواند راهبرد آن‌ها در قبال بحران را تغییر دهد.

اما این پایان داستان نیست؛ چرا که روز گذشته نشریه پولتیکو از ته کشیدن زرادخانه نظامی اتحادیه خبر داد. این پایگاه آمریکایی به نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد کشورهای اتحادیه همه تسلیحاتی را که می‌توانستند بدون به خطر انداختن دفاع خود در اختیار اوکراین قرار دهند، ارائه کرده‌اند. براساس این گزارش، کی‌یف اکنون با کاهش عرضه تسلیحات و تزریق نقدی با ظاهر شدن شکاف‌ها در حمایت غرب از اوکراین مواجه است. دولت زلنسکی طی یک و نیم سال گذشته با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌ تنهایی از رقم ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میدان‌های نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند. با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند. حال سرنوشت جنگ بسیار مبهم است، همانند سیاست مبهم غرب در قبال اوکراین و پرسش این است که آیا افزایش سرسام آور هزینه و نارضایتی‌ها غرب را به میز مذاکره با مسکو خواهد کشاند؟ پاسخ دادن به این پرسش مشکل است، اما انتخاب چنین رویکردی قطعاً به معنی پایان یک مهره سوخته دیگر یعنی ولودیمیر زلنسکی برای غرب خواهد بود. به نظر مقدمات چنین سناریویی هم‌اکنون از سوی افرادی مانند ایلان ماسک با هدف قبح زدایی و حذف چهره قهرمان‌مآبانه ساخت رسانه‌های غربی از زلنسکی کلید خورده است. مالک شرکت ایکس و اسپیس ایکس دو روز پیش با انتشار تصویری تمسخرآمیز و ساختگی از رئیس جمهور اوکراین و طعنه به درخواست کمک‌های مالی پیاپی او از هم‌پیمانان غربی‌اش نوشت: «[وضعیت زلنسکی] پس از گذشت پنج دقیقه بدون درخواست یک میلیارد کمک».

منبع: روزنامه قدس

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    11 13
    پایان پوتین نزدیک است
    • مسعود IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
      0 0
      مزدور کاخ سیاه وعربستان وانگلیس واسرائیلی پرست
  • ساس IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    17 10
    اوکراین در اردوگاه ناتو اثبات شد و روسیه هم کمی خاک با هزینه صدبرابر تحریم بچنگ آورد سوراخ های خود را پیدا کرد گوشمالی کوچکی شد و حالا کمی هم خرج روی دستش هست که باید پرداخت کند. صورتحساب مهمات ارسالی غرب به اوکراین+هزینه خرابی های سراسر اوکراین را باید پرداخت کند و زلنسکی هم تا تعویض تمام مدیران اوکراین با نمونه های مورد رضایت غرب هست و حفظ خواهد شد. زلنسکی برای ناتو همان قاسم سلیمانی است برای ایران.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    11 0
    این دلقک صهیونیست همجنس باز نازی کوکائینی از اولشم پایان بود!! خخخخخخخخخخ
    • عمیر IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 8
      تروریستای روسی گاوچرون 😳
    • محمد باقری IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
      0 0
      چقدر درس خوندی شما؟صهیونیست و نازی در یک نفر قابل جمع نیستا! حالا باز هرجور صلاحه.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    15 0
    پایان همه نزدیک بود بعضی گاندی با عزت و بعضی مثل صدام و قذافی در خفت. مهم این است که حق بگوئیم و حق زندگی کنیم. لعنت خدا بر جنگ افروزان
    • عمیر IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 0
      درود بر انسانهای نیک اندیش ، زنده باد اوکراین
  • عمیر IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    2 9
    زلنسکی جایی نمیره تا اخرین باز پس گیری شهرش حالا حالا پا برجاست
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    6 1
    زلنسکی کجا بره، تازه زنهای ۱۸ تا ۶۰ ساله رو به خدمت اجباری فراخوانده، مثل اینکه مردهاشون تموم شده... هنوز بچه ها موندن
    • عمیر IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
      0 0
      پدرتم اعزامه
  • یزدان PL ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 7
    نه پایان پوتین و نوچه هاش نزدیکه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس