رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برکنار شد

شدت و ترکیب شدگی بحران‌ها در آمریکا موجب شد تا نشریه اکونومیست در واکنش به برکناری رئیس‌مجلس نمایندگان آن کشور بنویسد آیا هنوز هم انسان دیوانه‌ای هست که بخواهد جانشین «کوین مک کارتی» شود؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:

اکونومیست با مرور وضعیت بحران سیاسی در آمریکا می‌نویسد: رئیسِ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، اخیرا به شکلی تحقیرآمیز، از برکنار شد. برای اولین بار در تاریخ کنگره آمریکا، مجلس نمایندگان شاهد برکناری رئیس‌مجلس، آن هم با همکاری برخی هم حزبی‌های خود بود. با وجود حمایت ۲۱۰ تن از ۲۲۱ عضو جمهوری‌خواهِ مجلس نمایندگان جهت تداوم فعالیت کوین مک کارتی، ۸ جمهوری‌خواهِ تندرو با ۲۰۸ نماینده دموکرات جهت اخراج مک کارتی متحد شدند و کار را یکسره کردند.

تنها ‌اندکی پس از برکناری کوین مک کارتی، وی اعلام کرد که دیگر هیچ تلاشی جهت بازپس‌گیری کرسی خود نخواهد کرد. در این چهارچوب، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که آمریکا در طی روزها و ماه‌های آتی، شرایط هرج ومرج‌گونه و آشفته‌ای را پیش رو خواهد داشت و البته که تبعات برکناری مک‌کارتی، به ورای کنگره آمریکا نیز کشیده خواهد شد.

باید توجه داشت که حزب جمهوری‌خواه و برخی نمایندگان آن، نقشی کلیدی در برکناری مک کارتی بازی کردند. به بیان ساده‌تر، مک‌کارتی شاهد یک کودتا از سوی هم حزبی‌هایش علیه خود بود. مت گائتس، نماینده جمهوری‌خواهِ عضو کنگره آمریکا از فلوریدا، از مدتی قبل تهدید کرده بود که زمینه را برای برکناری مک‌کارتی فراهم خواهد کرد.

توافق اخیر مک کارتی با دموکرات‌ها جهت جلوگیری از تعطیل شدن دولت آمریکا، تا حد زیادی تندورهای جمهوری‌خواه را تحریک کرد تا علیه هم‌حزبی خود وارد عمل شوند و در نهایت، اخراج وی را رقم بزنند. مک کارتی در ماه‌های گذشته سعی داشت تا بر حاشیه‌های نه‌چندان مهم در حوزه کاری غلبه کند. او در ماه ژوئن، در مورد افزایش سقف بدهی‌های دولت آمریکا همکاری کرد تا از ایجادِ بحران در این کشور جلوگیری کند. وی همچنین در ۳۰ سپتامبر سال جاری تمام تلاش خود را به کار بست تا از تعطیلی پرهزینه دولت آمریکا جلوگیری کند. با این حال، تردیدی نیست که رئیس ‌بعدی مجلس نمایندگان آمریکا، با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو است که عملا فضای کاری وی را تا حد زیادی محدود خواهد کرد.

توجه داشته باشیم که تعطیلی دولت آمریکا، تنها به صورت موقت رفع شده و صرفا ۴۵ روز وقت برای دولت آمریکا خریده شده است. حال اگر قرار باشد طیف افراطی جمهوری‌خواهان، دستورکارهای خود را با اعمال فشار علیه دولت دموکرات به پیش برند، باید انتظار هرج و مرج گسترده و تعطیلی فراگیر دولت را داشته باشیم. اخراج مک‌کارتی نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان در پیشبرد این دستورکار کاملا جدی هستند. در این میان، بسیاری از متحدان خارجی آمریکا، نگران آینده و سرنوشت کمک‌های آمریکا به اوکراین هستند. مسئله‌ای که به طور خاص جمهوری‌خواهان، مخالفت‌های گسترده‌ای را با آن ابراز می‌کنند. جالب است که خودِ مک‌کارتی نیز بارها از گزاره افزایش کمک‌های آمریکا به اوکراین حمایت کرده و حتی از بایدن به دلیل تردیدهای ابتدایی‌اش در تسلیح اوکراین انتقاد کرده است.

این در حالی است که شماری از هم حزبی‌های مک کارتی با این مسئله مخالفت‌های جدی دارند. در این میان، دموکرات‌ها سعی دارند با موقعیت برتر خود در نهادهای قانونی آمریکا، دستورکارهایشان را بدون امتیاز دادن به جمهوری‌خواهان به پیش برند. مسئله‌ای که عملا آمریکا را وارد دوره‌ای از لج و لجبازی‌های سیاسی کرده است. اکنون جمهوری‌خواهان، ترتیبات لازم را جهت انتخاب رئیس‌جدید مجلس نمایندگان به پیش می‌برند. اما سؤال مهم و محوری که مطرح شده، این است: چه کسی از آمادگی ذهنی کافی جهت تصدی سِمت مذکور برخوردار است؟ آیا این‌که هنوز انسان دیوانه‌ای وجود دارد که بخواهد این سِمت را برعهده بگیرد؟

هیچ‌کس انتظار ندارد مجلس نمایندگان شاهد رئیسی باشد که مورد اجماع جمهوری‌خواهان است. در این راستا، باید پذیرفت که هرج و مرج و آشوبِ فراگیر را بایستی جدیدترین قسمت از معادلات جاری در آمریکای آشفته دانست. این مسئله حامل چالش‌هایی جدی برای شهروندان است و البته که تبعات و پیامدهای منفی را برای برای اوکراینی‌ها دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • افشار IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    دموکراسی همین هست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس