کد خبر 1532855
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
روایت آسوشیتدپرس از کمک نظامی تل آویو به باکو

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به مساله کمک‌های نظامی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان برای مسلط شدن باکو بر منطقه قره باغ پرداخته است.

به گزارش مشرق، این رسانه آمریکایی امروز پنجشنبه به نقل از مقام‌ها و کارشناسان گزارش داد که اسرائیل به صورت مخفیانه با عرضه تسلیحات به جمهوری آذربایجان به کارزار این کشور برای بازپس گرفتن قره باغ کوهستانی کمک کرده است.

آسوشیتدپرس با استناد به داده‌های ردیابی پروازها و اظهارات دیپلمات‌های ارمنی نوشت که درست چندین هفته پیش از عملیات ۲۴ ساعته جمهوری آذربایجان در ۱۹ سپتامبر، هواپیماهای باری نظامی باکو به صورت مکرر بین یک پایگاه هوایی در جنوب فلسطین اشغالی و یک پایگاه هوایی در نزدیکی قره باغ در پرواز بودند.

آرمان آکوپیان سفیر ارمنستان در تل آویو به این خبرگزاری گفت که برای ایروان این یک نگرانی بزرگ است که سلاح‌های اسرائیلی به سمت مردمش شلیک کردند. وی همچنین افزود که نگرانی خود را به سیاستمداران و قانونگذاران صهیونیستی در هفته‌های اخیر در مورد ارسال تسلیحات اسرائیلی ابراز کرده است.

تیگران بالایان دیپلمات ارمنی گفت: برای ما واضح است که اسرائیل به حفظ حضور نظامی در جمهوری آذربایجان و استفاده از خاک خود برای نظارت بر ایران علاقه دارد.

به نوشته آسوشیتدپرس، کارشناسان تخمین می‌زنند که رژیم صهیونیستی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نزدیک به ۷۰ درصد از زرادخانه خود را به جمهوری آذربایجان عرضه کرده است.

پیتر ویزمن، محقق ارشد موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم که فروش تسلیحات را دنبال می‌کند، گفت: موشک‌های دوربرد اسرائیل و پهپادهای منفجر شونده معروف به مهمات پرسه‌زن، نیروی هوایی کوچک آذربایجان را تقویت کرده‌اند.

وی افزود: در عین حال موشک‌های زمین به هوای باراک-۸ اسرائیل با سرنگونی موشک‌ها و پهپادها از حریم هوایی جمهوری آذربایجان محافظت کرده است.

درست پیش از حمله ماه گذشته، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آزمایش موشکی باراک-۸ توسط ارتش خبر داد.

مختار ممدوف سفیر جمهوری آذربایجان در تل آویو به آسوشیتدپرس گفت: ما از این همکاری خوشحالیم، این همکاری کاملاً حمایتی و برای دفاع بسیار مفید بود. ما آن را پنهان نمی کنیم.

در اوایل سپتامبر داده های ردیابی پروازها نشان می دهد که هواپیماهای باری جمهوری آذربایجان شروع به حرکت به سمت عوودا، یک پایگاه نظامی در جنوب فلسطین اشغالی با یک باند هوایی ۳ هزار متری کردند که به عنوان تنها فرودگاهی در سرزمین‌های اشغالی شناخته می شود که صادرات مواد منفجره را انجام می‌دهد.

آسوشیتدپرس با استناد به داده‌های تارنمای ردیابی هوانوردی FlightRadar۲۴.com ادامه داد: حداقل شش پرواز خطوط هوایی «سیلک وی» (Silk Way) جمهوری آذربایجان بین ۱ تا ۱۷ سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۲۶ شهریور) از باکو در فرودگاه عوودا نشستند. باکو دو روز بعد حمله خود به قره باغ را آغاز کرد.

طی آن شش روز، هواپیمای ترابری نظامی ایلوشین ۷۶ ساخت روسیه برای چندین ساعت در مسیر آسفالت پایگاه عوودا باقی ماند و سپس به سمت باکو یا گنجه درست در شمال قره باغ کوهستانی حرکت کرد.

آکوپیان سفیر ارمنستان در تل آویو گفت: «در طول جنگ ۲۰۲۰، ما یک روز در میان شاهد پروازها بودیم و اکنون، دوباره شاهد این شدت پروازها هستیم که منجر به درگیری فعلی شده است. "برای ما روشن است که چه اتفاقی در حال وقوع است. "

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    2 2
    دوکشورک جعلی وشرورکه بایدساکت شوند.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 0
      دوجغرافیای تعریف نشده در تاریخ بین الملل.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    1 2
    رژیم صهیونیستی و رژیم فاشیستی باکوهردوجعلی وبی هویت اند.
    • US ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 0
      دقیقا مثل پان ترک هابی هویت اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس