کوین مک‌کارتی - نمایه

«کوین مک‌کارتی» رئیس سابق مجلس نمایندگان توسط هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواهش و با «خنجر از پشت» دموکرات‌ها عزل شد.

سرویس جهان مشرق - روز سه‌شنبه، ۳ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۱ مهر ۱۴۰۲) در کنگره‌ی آمریکا اتفاقی رخ داد که در تاریخ نهاد قانون‌گذاری ایالات متحده بی‌سابقه بود[۱]: اخراج رئیس مجلس نمایندگان[۲]. «کوین مک‌کارتی[۳]» نماینده‌ی جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان و رئیس این مجلس توسط هم‌حزبی‌های خود از کرسی ریاست سرنگون شد. جرم مک‌کارتی همکاری با دموکرات‌ها برای پیش‌گیری از تعطیلی دولت دموکرات جو بایدن در نتیجه‌ی عدم تصویب لایحه‌ی بودجه بود[۴]. مک‌کارتی بلافاصله پس از اخراج از سِمتش اعلام کرد تلاشی برای انتخاب دوباره به عنوان رئیس‌جمهور مجلس نمایندگان نخواهد کرد[۵].

کودتا در کنگره با خنجر از پشت دموکرات‌ها؛ نمایندگان جمهوری‌خواه چگونه رئیس خود را سرنگون کردند؟ +فیلم

«کوین مک‌کارتی» رئیس سابق مجلس نمایندگان کنگره‌ی آمریکا، پس از رأی روز سه‌شنبه به عزلش درباره‌ی این‌که چرا حاضر نشده تن به خواسته‌های هم‌حزبی‌های افراطی‌اش در حزب جمهوری‌خواه بدهد و به جایش با دموکرات‌ها همکاری کرده تا دولت دموکرات بایدن را از بحران نجات دهد، گفت: «پشیمان نیستم که حکومت‌داری را به خصومت‌داری ترجیح دادم.» (+)

«کوین مک‌کارتی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، پس از عزلش می‌گوید از این‌که «حکومت‌داری» را به «خصومت‌داری» ترجیح داده، پشیمان نیست. [دانلود]

ماجرا از کجا شروع شد؟

طی روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۳، بدهی دولت آمریکا[۶] به سقف تعیین‌شده از سوی کنگره رسید[۷]. این اتفاق به هیچ عنوان تازگی نداشت. طی سال‌های اخیر هر بار که این مشکل به وجود می‌آمد، کنگره سقف مجاز بدهی دولت را افزایش می‌داد و به نوعی صورت مسئله پاک می‌شد[۸]. این اتفاق، آخرین بار در دسامبر ۲۰۲۱ رخ داده بود. دولت آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا کنون، هر سال، با کسری بودجه مواجه بوده و مجبور به استقراض شده است[۹]. دولت بایدن سال ۲۰۲۲، معادل ۴/۹ تریلیون دلار درآمد داشت، در حالی که ۶/۲۷ تریلیون دلار هزینه کرد؛ به عبارت دیگر، ۱/۳۸ تریلیون دلار کسری بودجه. بدهی ملی آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا کنون تقریباً سه برابر شده و دولت فدرال این کشور، به طور متوسط، هر سال حدود ۱ تریلیون دلار کسری بودجه داشته است[۱۰].

کودتا در کنگره با خنجر از پشت دموکرات‌ها؛ نمایندگان جمهوری‌خواه چگونه رئیس خود را سرنگون کردند؟ +فیلم

«جو بایدن» (راست) رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، ۷ ژانویه‌ی ۲۰۲۳، پیش از ایراد سخنرانی «وضعیت اتحادیه» (سخنرانی سالیانه‌ی رئیس‌جمهور آمریکا درباره‌ی امور کشور) در صحن کنگره، با «کوین مک‌کارتی» رئیس وقت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، خوش‌وبش می‌کند. مک‌کارتی در حمایت از دولت بایدن با دموکرات‌ها همکاری کرد تا بودجه‌ای موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال آمریکا تخصیص پیدا کند، اما همان دموکرات‌ها نهایتاً به عزل او از ریاست مجلس نمایندگان رأی دادند. (+)

این‌بار مجلس نمایندگان، که قدرت در آن در دست اکثریت بسیار خفیف جمهوری‌خواه است، افزایش سقف بدهی دولت را مشروط به کاهش هزینه‌ها به سطوح سال ۲۰۲۲ کرد. در سوی دیگر، دموکرات‌ها با این پیش‌شرط مخالفت کردند و استدلال آوردند که کنگره باید طبق سنت سه‌باره در دوره‌ی ریاست‌جمهوری ترامپ، سقف بدهی دولت را بدون هیچ پیش‌شرطی افزایش دهد[۱۱]. مشکل دقیقاً از همین‌جا شروع شد. کوین مک‌کارتی، رئیس وقت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، و جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات این کشور، بر سر تمدید موقت لایحه‌ی بودجه‌ی سال قبل به توافق رسیدند تا دولت و اقتصاد آمریکا دچار بحران نشوند[۱۲]. این در حالی بود که جمهوری‌خواهان راست افراطی در مجلس نمایندگان تهدید کرده بودند که اگر مک‌کارتی با دموکرات‌ها همکاری کند، او را از قدرت برکنار خواهند کرد[۱۳]. و دقیقاً همین کار را هم کردند.

توضیحاتی درباره‌ی عزل رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و شکاف میان جمهوری‌خواهان [دانلود]

چگونه دموکرات‌ها از پشت به مک‌کارتی خنجر زدند؟

اوایل سال ۲۰۲۳، کم‌تر از دو هفته پیش از این‌که دولت بایدن به سقف بدهی کنگره برسد، کوین مک‌کارتی طی مصالحه‌ای با جمهوری‌خواهان افراطی در مجلس نمایندگان، پس از ۱۵ دور رأی‌گیری، به عنوان رئیس این مجلس انتخاب شد[۱۴]. یکی از بندهای این مصالحه این بود که هر کدام از نمایندگان مجلس به‌تنهایی می‌تواند طرح برکناری مک‌کارتی از ریاست را پیشنهاد دهد و به رأی بگذارد[۱۵]. پس از توافق مک‌کارتی با دموکرات‌ها در مجلس برای جلب آرای آن‌ها و تصویب طرح تمدید موقت لایحه‌ی بودجه، جمهوری‌خواهان افراطی، به رهبری «مَت گِیتس» نماینده‌ی جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان، دقیقاً از همین بند استفاده کردند. گیتس ضمن هماهنگی با دموکرات‌ها، طرح عزل مک‌کارتی را در مجلس نمایندگان به رأی گذاشت[۱۶].

کودتا در کنگره با خنجر از پشت دموکرات‌ها؛ نمایندگان جمهوری‌خواه چگونه رئیس خود را سرنگون کردند؟ +فیلم

«مت گیتس» (مرکز تصویر، چپ) نماینده‌ی جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان، عضو جناح راست افراطی در حزب جمهوری‌خواه و یکی از سرسخت‌ترین مخالف «کوین مک‌کارتی» (مرکز تصویر، راست) رئیس این مجلس، محسوب می‌شود. طرح عزل مک‌کارتی در مجلس نمایندگان به درخواست گیتس به رأی گذاشته شد. (+)

توضیحات درباره‌ی اختلافات در حزب جمهوری‌خواه در موضوع ریاست «کوین مک‌کارتی» بر مجلس نمایندگان آمریکا [دانلود]

این طرح، نهایتاً با رأی اکثریت قاطع دموکرات‌ها و هشت جمهوری‌خواه، با ۲۱۶ رأی موافق، در مقابل ۲۱۰ رأی مخالف، اجرایی شد. اگرچه مک‌کارتی با هدف جلوگیری از تعطیلی دولت دموکرات بایدن با نمایندگان دموکرات همکاری کرده بود تا بودجه‌ی موقت به دولت فدرال تخصیص داده شود، اما پس از «شورش[۱۷]» جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه مک‌کارتی، دموکرات‌ها امیدوار و منتظر بودند امتیازات بیش‌تری از مک‌کارتی بگیرند تا در عوض از او حمایت کنند. با این وجود، وقتی رئیس مجلس حاضر به اعطای این امتیازات نشد، به عزل او رأی دادند[۱۸]. مک‌کارتی نیز شخصاً دموکرات‌ها را به خاطر این اتفاق مقصر می‌داند[۱۹] و می‌گوید اقلیت مجلس نمایندگان باید با رأی به عدم عزل او، مسئولیت‌پذیری خود را نشان می‌داد[۲۰].

دموکرات‌ها چگونه از پشت به «کوین مک‌کارتی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، خنجر زدند؟ [دانلود]

اکنون تکلیف چیست؟

این اولین بار در تاریخ آمریکاست که رئیس مجلس نمایندگان در دوره‌ی ریاستش توسط اعضای این مجلس عزل می‌شود. در حال حاضر، «پاتریک مک‌هنری» نماینده‌ی جمهوری‌خواه ایالت کارولینای شمالی در مجلس نمایندگان، و کسی که گفته می‌شود از متحدان نزدیک مک‌کارتی است و نماینده‌ی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در مذاکرات بر سر بودجه‌ی موقت با دولت بایدن بوده، ریاست موقت مجلس نمایندگان را به عهده گرفته است[۲۱]. مک‌هنری مجلس نمایندگان را حدود یک هفته تعطیل اعلام کرده و قرار است این مجلس ۱۰ اکتبر تشکیل جلسه دهد و روز بعد، رأی‌گیری برای انتخاب رئیس جدید برگزار شود[۲۲]. اگرچه برخی گزینه‌ها برای جایگزینی مک‌کارتی مطرح شده‌اند، اما هنوز اتفاق‌نظر میان جمهوری‌خواهان وجود ندارد و باید منتظر ماند و دید آیا اکثریت مجلس نمایندگان روی یک نامزد به اجماع می‌رسد، یا شکاف درون‌حزبی کار را از این نیز پیچیده‌تر خواهد کرد. اکنون این امکان وجود دارد که برای اولین بار در تاریخ آمریکا یک نفر از اعضای حزب اقلیت در مجلس نمایندگان (در حال حاضر حزب دموکرات)، به ریاست این مجلس انتخاب شود.

از ترامپ تا رهبران دموکرات، سناریوهای عجیب برای سرنوشت ریاست مجلس نمایندگان آمریکا [دانلود]


[۱] Speaker McCarthy ousted in historic House vote, as scramble begins for a Republican leader Link

[۲] Removal of Kevin McCarthy Link

[۳] Kevin McCarthy Link

[۴] Far-Right G.O.P. Faction Throws House Into Chaos as McCarthy Is Ousted Link

[۵] Kevin McCarthy ousted as US House speaker by hard-right Republicans Link

[۶] ۲۰۲۳ United States debt-ceiling crisis Link

[۷] US hits debt ceiling, prompting Treasury to take extraordinary measures Link

[۸] The Debt Limit Through the Years Link

[۹] What is the national deficit? Link

[۱۰] What Happens When the U.S. Hits Its Debt Ceiling? Link

[۱۱] Did GOP Vote To Raise Debt Ceiling ۳ Times with No Preconditions During Trump Era? Link

[۱۲] White House and G.O.P. Strike Debt Limit Deal to Avert Default Link

[۱۳] McCarthy Is Under the Gun as the House Returns for a Spending Fight Link

[۱۴] January ۲۰۲۳ Speaker of the United States House of Representatives election Link

[۱۵] Why McCarthy’s Slog to Speaker Could Mean Dysfunction Ahead in the House Link

[۱۶] Rep. Matt Gaetz files motion to oust Speaker Kevin McCarthy, throwing House into new turmoil Link

[۱۶] House Mutiny Leaves McCarthy Facing Tough Choices Link

[۱۷] Why House Democrats Refused to Save McCarthy Link

[۱۸] McCarthy blames Pelosi, Democrats for his removal Link

[۱۹] The problem(s) with blaming Democrats for McCarthy’s downfall Link

[۲۰] Who is Patrick McHenry, the interim House speaker? Link

[۲۱] McCarthy Was Ousted as House Speaker. What Happens Next? Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ساس IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    11 3
    دموکراتها همگی مانیکرات هستند هر جا پول باشد بند شلوار را باز میکنند و گنبد میزنند. مانیکرات های امریکا بی همه چیزترین سیاستمداران جهانند
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    9 7
    اوج دموکراسی یعنی این حالا مقایسه اش کنید با مجلس ایران :)
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      2 3
      واقعا عجیبه که یک عده چقدر خودباخته و غرب پرست هستند اگر فردا تصویر شخصی در حال قضای حاجت در خیابان و جلوی مجلس آمریکا هم منتشر شود، این عده می گویند آزادی یعنی این!!!!!!
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      2 0
      دقیقا.
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    7 7
    پزشک متخصص زنان : درصد بسیار بالایی از افراد مبتلا به بیماری‌های مقاربتی و ایدز و هپاتیت سی از بانوان بی حجاب و بدحجاب هستند . پزشک متخصص زنان : درصد بسیار بالایی از افراد مبتلا به بیماری‌های مقاربتی و ایدز و هپاتیت سی از بانوان بی حجاب و بدحجاب هستند .
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      3 1
      اون وقت چطوری این آمارو بدست آورده اند :) از قدیم گفتن دروغگو خودش خودشو رسوا میکنه
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    6 2
    دموکراتها اشتباه کردن...وقتی ۸ نفر اینقدر مصمم به برکناری احمق وار مک کارتی بودن، پس حتما میتونن یک افراطی واقعی رو رئیس بکنن. دموکراتها چوب اشتباه خودشون رو میخورن
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    8 4
    نادان خبر از اینترنشنال نگذار
  • US ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    7 6
    این ها به خودشون رحم نمی کنند، ببین با دیگران و با ما چه می کنند!!!
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    11 4
    واقعا حواست هست که داری اینترنشنال را به عنوان مرجع خبری تبلیغ میکنی؟
  • حسین کاظمی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    8 5
    یعنی شما اینقدر بی منبع هستید و دسترسی محدود که از تصاویر شبکه اینترآشغال عربستان استفاده میکنید. وای ....
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    6 3
    جمهوری خواهان هم مثل احمق و کودن هستند و دموکراتها هم مثل اصلاح طلبان تا بخوای بد!
  • 🇻🇮🇻🇮🇻🇮 IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    1 5
    ما ارتش پیروز ایالات متحدهUSA به زودی
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    6 4
    فکر نمی کنید دارید به اینترنشنال ضریب می دهید؟ در یک موضوع تخصصی و کارشناسی مطلب شما کامل مبتنی بر تحلیل های اینترنشنال است
  • جان فدایی ایران IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    3 1
    مرگ بر عنتر نشال
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    3 1
    خوش به حال جمهوری خواهان که انقدر احمق بودند
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    2 2
    توذات اینهاست خنجر از پشت،پوشیدن دستکش مخملی وپنهان کردن دست چدنی،این مسائل نشون میده که هژمونی امریکاه روبه افول هست
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    3 1
    می بینم که مشرق از فیلم های شبکه معاند ایران اینترنشال استفاده می کند
  • Reza IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    2 1
    به این میگن خنجر واقعی .....مک کارتی تا زنده است حسش میکند..
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    1 0
    خخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس