کد خبر 1532645
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴
دادگاه انقلاب

در دعوی کیفری به دلیل گستردگی دعاوی و تنوع و تعداد بالای پرونده‌های مطرح شده، قانونگذار با تخصصی کردن مراجع قضایی کیفری آن‌ها را به چند دسته تقسیم کرده است.

به گزارش مشرق، با تقسیم و تخصصی شدن مراجع قضایی هر مرجع صلاحیت رسیدگی به برخی از پرونده‌ها را پیدا کرده است. بدین صورت پروسه دادرسی دقیق‌تر و تخصصی‌تر می‌باشد. یکی از انواع مراجع قضایی دادگاه انقلاب می‌باشد که در قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب به بررسی آن و مواردی که صالح به رسیدگی است، بیان شده است. دادگاه انقلاب در مرکز هر استان و مناطقی که ضرورت تشکیل آن را رییس قوه قضاییه تشخیص می‌دهد تحت نظارت و ریاست اداری حوزه قضایی تشکیل می‌گردد.

دادگاه انقلاب

در دعوی کیفری به دلیل گستردگی دعاوی و تنوع و تعداد بالای پرونده‌های مطرح شده، قانونگذار با تخصصی کردن مراجع قضایی کیفری آن‌ها را به چند دسته تقسیم کرده است. یکی از انواع دادگاه‌های کیفری، دادگاه انقلاب است. دادگاه انقلاب نیز مانند هر حوزه قضایی دیگر نیز به تعداد لازم شعبه دادگاه، قاضی تحقیق، دفتر دادگاه، واحد ابلاغ و اجراء احکام و در صورت لزوم یک واحد ارشاد و معاضدت قضایی خواهد داشت و در صورت تعدد شعب دارای یک دفتر کل نیز خواهد بود.

صلاحیت دادگاه انقلاب

کلیه جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی و محاربه یا افساد فی‌الارض.
توهین به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری.
توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران یا اقدام مسلحانه و ترور تخریب مؤسسات به منظور مقابله با نظام.
جاسوسی به نفع اجانب.
کلیه جرائم مربوط به قاچاق و مواد مخدر.
دعاوی مربوط به اصل ۴۹ قانون اساسی.

نشانی: خیابان شریعتی، ابتدای خیابان معلم، دادگاه انقلاب

شماره تماس: ۵-۸۸۴۱۵۱۱۱ - ۸۸۴۳۳۷۹۱ - ۸۸۴۳۳۶۶۸.

موضعیت مکامی دادگاه انقلاب

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس