کد خبر 1532194
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
تولد دوباره یک روستا بعد از 25سال

روستای ورعبدالله حدود 25سال فاقد سکنه بود و اهالی فقط در فصل بهار و تابستان در این روستا حضور پیدا می‌کردند. از سال گذشته مهاجرت معکوس در این روستا شکل و با راه‌اندازی 3واحد تولیدی صنایع‌دستی در ورعبدالله اشتغال‌زایی هم صورت گرفت.

به گزارش مشرق، مهاجرت معکوس در ۴روستای شهرستان بِن از توابع استان چهارمحال‌وبختیاری در حال انجام است. اهالی روستای ورعبدالله، کرسَنَک، تَمبَک و چشمه بیشتر از ۲دهه بود که مهاجرت کرده بودند و اکنون ۱۸خانوار به روستای ورعبدالله مهاجرت و اقدام به احداث خانه‌های جدید کرده‌اند.

انتظار می‌رود با استقرار ۲خانواده دیگر، این منطقه به‌عنوان روستا قلمداد می‌شود و اعتبارات لازم برای مباحث زیرساختی تخصیص می‌یابد. فرماندار شهرستان بن اظهار امیدواری می‌کند اتفاقی که در روستای ورعبدالله رخ داد، در ۳روستای دیگر هم بیفتد؛ زیرا اهالی روستای کرسَنَک، تَمبَک و چشمه نیز تمایل خود را برای بازگشت به روستا نشان داده‌اند. رضا علی‌بیگی در این رابطه به همشهری گفت: «امسال بخشی از اعتبار طرح هادی روستا را به این ۴روستا تخصیص دادیم تا مهاجرت معکوس با سرعت اتفاق بیفتد. برای گازرسانی به روستاها مذاکرات با شرکت گاز انجام شده است. مکاتباتی هم برای بحث آب شرب صورت گرفته است.»

او با اشاره به شرایط مناسب در روستای ورعبدالله تأکید کرد: «روستای ورعبدالله در سال آینده این آمادگی را دارد که بتواند در انتخابات شورایاری‌ و دهیاری شرکت کرده و نماینده داشته باشد. این روستا حدود ۲۵سال فاقد سکنه بود و فقط در فصل بهار و تابستان در ورعبدالله حضور پیدا می‌کردند. از سال گذشته مهاجرت معکوس در این روستا شکل گرفت و با راه‌اندازی ۳واحد تولیدی صنایع‌دستی در ورعبدالله اشتغال‌زایی هم صورت گرفت.»

فرماندار شهرستان بن درباره وضعیت مهاجرت معکوس به روستای تمبک گفت: «از آنجایی که روستای تمبک به دریاچه سد زاینده‌رود نزدیک است، قابلیت این را دارد که به یک قطب گردشگری در ‌شهرستان بن تبدیل شود. یک خانواده هیچ‌گاه این روستا را ترک نکرد و حالا ۲خانواده دیگر در تمبک ساکن شده‌اند.» علی‌بیگی درباره وضعیت روستای چشمه عنوان کرد: «به‌دنبال طرح هادی روستای چشمه هستیم و مکاتباتی در این زمینه انجام شده است؛ چون تعداد زیادی از اهالی روستا دامدار هستند، آنها هم تمایل خود را برای بازگشت به چشمه اعلام کرده‌اند.»

او همچنین در مورد وضعیت روستای چهارم یادآور شد: «روستای کرسنک در نزدیکی روستای ورعبدالله قرار دارد و با توجه به رونق‌گرفتن روستای ورعبدالله، اهالی کرسنک نیز در حال مهاجرت به روستا هستند.»

شهرستان بن ۱۵روستا دارد که اهالی ۴روستای آن مهاجرت کرده بودند و اکنون اهالی این ۴روستا به زادگاه خود برمی‌گردند. فرماندار شهرستان بن اضافه کرد: «طرح نهضت مسکن برای اهالی این روستاها اجرا خواهد شد.»

شهرستان بن یکی از شهرستان‌های گردشگری و کشاورزی استان در ۱۸کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

روستا، مناسب برای کشت گلخانه‌ای

غلامحسین محمودی، متولد روستای ورعبدالله سال‌ها کارمند شرکت فولاد ذوب‌آهن اصفهان بود و حالا به‌گفته خودش، دوباره ساکن این روستا شده است. محمودی در این رابطه به همشهری گفت: «بعد از اینکه بازنشسته شدم، به روستا برگشتم؛ چون متولد همین روستا هستم. حدود ۲۵سال پیش به‌دلیل اینکه امکانات برای زندگی در ورعبدالله وجود نداشت، روستا را ترک کردم.» مهاجرت معکوس اهالی روستا اغلب از ابتدای سال ۱۴۰۲رخ داده است. چنان‌که محمودی عنوان می‌کند: «از اول فروردین امسال با خانواده دوباره ساکن روستا شدیم. از مهرماه که مدارس بازگشایی می‌شود، برخی از خانواده‌ها به‌خاطر فرزندان خود به شهر می‌روند. البته مدرسه داریم، ولی تخریب شده و باید نوسازی شود.»

به‌گفته او، زمانی به قدری اهالی ورعبدالله فعال بودند که جاده روستا را آسفالت‌کشی کردند.

محمودی ادامه داد: «رفته رفته اما به‌دلیل نامساعد بودن شرایط به شهرها مهاجرت کردند. البته هنوز شرایط زندگی در ورعبدالله به‌طور کامل مساعد نشده است؛ زیرا مشکلاتی از قبیل گاز، آب و.... داریم، ولی مسئولان در تلاش هستند تا این مشکلات را رفع کنند. اگر امکانات روستا کامل شود، تمام اهالی به ورعبدالله برمی‌گردند؛ زیرا تمامی آنها در اینجا زمین کشاورزی و شرایط برای دامداری دارند. به‌نظر من، زندگی در روستا خیلی بهتر از زندگی در شهر است.»

محمود معتقد است اشتغال‌زایی در روستای ورعبداله به سادگی صورت می‌گیرد و اضافه کرد: «در اینجا دامداری و کارگاه گلابگیری رونق دارد و به‌طور کلی ورعبدالله برای کشت محصولات گلخانه‌ای بسیار مناسب است و امیدواریم در آینده این اتفاق بیفتد.»

زندگی در روستا

قاسم بخشنده از اهالی روستای ورعبدالله زمانی برای تحصیل از این روستا خارج شد و دیگر سال‌ها پا به این روستا نگذاشت. او اما دوباره به این روستا مهاجرت کرد و در این رابطه به همشهری گفت: «به روستا برگشتم و در اینجا چاه زدیم و کشاورزی را دوباره شروع کردیم. در اینجا به کمک برادرم با دامداری و گلابگیری اشتغال‌زایی کردیم و نیروهای جوان را به‌کار گرفتیم؛ طوری که ورعبدالله به‌عنوان یک روستای خالی از سکنه به روستایی با حدود ۲۰سکنه تبدیل شده است.»

بخشنده ادامه داد: «به‌دلیل نداشتن امکاناتی مانند بهداشت و مدرسه مجبور هستیم در این فصل از سال بچه‌هایمان را برای تحصیل به شهر ببریم؛ البته ۱۸خانوار تمام ۱۲‌ماه سال در روستا سکونت دارند، ولی امیدوار هستیم که به وضعیت بهداشت رسیدگی کنند تا ساکنان تمایل بیشتری به برگشت و ماندن در ورعبدالله داشته باشند.»

او تأکید کرد: «زمانی به‌دلیل عدم‌امکانات و جذابیت‌های زندگی شهر، روستا خالی از سکنه شد. حالا اما به‌دلیل کارهای زیربنایی که در روستا صورت گرفته، اهالی روستا دوباره زندگی در اینجا را ترجیح می‌دهند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهران IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    0 0
    عدم رسیدگی مسولین،و اختصاص دادن بوجه روستا به روستاهای هم جوار ،باعث عدم رشد و پیشرفت روستا شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس