بایدن ترامپ

روزنامه گاردین با انتقاد از وضعیت قهقرای سیاسی در آمریکا نوشت: هر سیستم حکومتی که در آن یک کلاهبردار انتقام‌جو مثل ترامپ، در برابر یک کهنه‌کار رو به زوال مانند بایدن قرار گیرد به خوبی کار نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: سایمون تیسدال دستیار سردبیر گاردین می‌نویسد: جو بایدن باید خوشحال باشد که عضوی از حزب حاکم بریتانیا یعنی حزب محافظه‌کار نیست. زمانی که نخست‌وزیری محافظه‌کار از اقبال عمومی اعضای حزب برخوردار نیست یا خسته به نظر می‌رسد و یا در معرض خطر تبدیل شدن به یک شوخی قرار می‌گیرد، رؤسای حزب، سرهای‌شان را نزدیک هم قرار داده با هم به آرامی حرف می‌زنند و آن نخست‌وزیر که زمانی مورد تحسین همگان قرار گرفته بود باید کناره‌گیری کند و به زباله دان تاریخ خانه شماره ده داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری) بپیوندد. با این وجود، سیاست ریاست جمهوری در ایالات متحده به این شکل کار نمی‌کند بلکه به شکلی محترمانه‌تر و کمتر بی‌رحمانه است. جابه‌جایی رؤسای جمهور در آمریکا دشوار است. سه استیضاح ناموفق در دهه‌های اخیر (با چهارمین استیضاح بایدن که اکنون در انتظار است) این نکته را نشان می‌دهد.

بایدن متعهد شده که سال آینده به دنبال تمدید دوره ریاست جمهوری خود باشد و نامزد انتخابات شده است. با این وجود، نتیجه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که از هر سه دموکرات دو نفر می‌خواهند یک نفر یا هر شخص دیگری را به عنوان نامزد خود انتخاب کنند. محبوبیت ملی بایدن ۴۰ درصد است. اکثر رای دهندگان بر این باورند که او برای نامزدی مجدد در انتخابات زیادی پیر است.

بایدن در سال ۲۰۲۴ میلادی ۸۱ ساله خواهد شد. این موضوع تازه‌ای نیست. با این وجود، کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته درهانوی در ویتنام به طرز بی‌رحمانه‌ای این مسئله را فاش ساخت. بایدن بارها فراموش کرد که چه می‌گوید و در نهایت دستیاران‌اش او را از صحنه دور کردند. اکنون همه می‌پرسند که این چهره متزلزل چگونه از مبارزات انتخاباتی سخت جان‌سالم به‌در خواهد برد چه برسد به آن که بخواهد چهار سال دیگر در منصب ریاست جمهوری به کار ادامه دهد.

پرونده‌ای که برای بایدن مطرح می‌شود شبیه پرونده هیلاری کلینتون در آن زمان است. زمانی که فشار وارد شد استراتژیست‌های حزبی با تحقیر پیشنهاد کناره‌گیری او از عرصه انتخابات را مطرح کردند. با این وجود، رای‌دهندگان مرد دیوانه را رد کردند و از نامزدی که واقعا دوست‌اش نداشتند حمایت نمودند.

«برت استفنز» ستون نویس محافظه‌کار دلایل اساسی را برای عدم صلاحیت بایدن به منظور نامزدی مجدد در انتخابات این‌گونه فهرست‌بندی کرده است: قیمت کالاهای اساسی مانند نان، تخم مرغ و مرغ بسیار افزایش یافته است. قیمت بنزین از زمان روی کار آمدن بایدن ۶۳ درصد افزایش یافته است. برخی از آمریکایی‌ها بیش از آن‌که نگران حمله روسیه به اوکراین باشند دغدغه‌شان «تهاجم» مهاجران به مرزهای آمریکاست.

واقعیت آن است که بایدن خسته است. ممکن است بیماری او را مجبور به ترک زودهنگام قدرت و حضور در رقابت کند. با این وجود، واقعیت آن است که «کامالا هریس» معاون بایدن از محبوبیت کم‌تری در مقایسه با او برخوردار است. معضل بایدن مرد سال‌خورده‌ای که علائم غیر قابل انکار زوال روحی و جسمانی را از خود نشان می‌دهد یک روی سکه مشکل انتخاباتی آمریکاست در روی دیگر سکه مشکل دیگری وجود دارد: یک دروغگو، کلاهبردار و محاکمه شده به اتهام تجاوز به عنف که تنها سه سال از بایدن جوان‌تر است ممکن است در روز برگزار انتخابات نامزد انتخاباتی، اما از درون زندان باشد.

همان‌طور که به نظر می‌رسد دموکرات‌ها گرفتار بایدن شده‌اند و جمهوری‌خواهان میانه‌رو و مستقل‌ها نیز در کنار ترامپ به عنوان نامزد احتمالی جمهوری‌خواه قرار گرفته‌اند. ترامپ با ۹۱ اتهام کیفری مواجه شده است. تمام این موارد ‌اشاره به پرسشی بزرگ‌تر و اساسی‌تر دارند که بر انتخابات ۲۰۲۴ سایه ‌انداخته است: آیا قانون اساسی ایالات متحده هنوز برای هدف مناسب است؟ این نوع عجیبی از دموکراسی است که در آن برنده بیشترین آرا از پیروزی محروم می‌شود همان‌طور که کلینتون و ال گور با چنین وضعیتی مواجه شدند. واقعیت آن است که از دید یک ناظر بیرونی مطمئنا سیستم حکومتی محترم و در عین حال کهنه‌ای همچون سیستم آمریکا که در آن یک پیرمرد کهنه کار، اما رو به زوال در برابر یک کلاهبردار انتقام جوی بی‌بند و بار برای کسب منصبی با قدرت اجرایی بی‌بدیل قرار می‌گیرد به خوبی کار نمی‌کند.

با توجه به آن چیزهایی که در معرض خطر قرار دارند بایدن و ترامپ هر دو باید کناره‌گیری کنند. کناره‌گیری آنان از عرصه رقابت به نفع بدنه رو به زوال نظام سیاسی آمریکا خواهد شد.

گفتنی است مقدمه تحلیل بایدن در تمجید از نظام سیاسی انگلیس در حالی است که ملکه الیزابت به مدت ۷۰ سال و تا زمان مرگ یعنی ۹۶ سالگی در انگلیس حکومت می‌کرد و انبوهی از اختیارات را داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    این حکومت باعث شد با لابیهایی که داره تو امریکا بایدن چرا اون که پول داد و مماشات میکنه
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      کامنت نویسی حین سکسکه
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    ای وای تحلیلهای گاردین هم کیهانی شد!
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس