بیماری هاری چقدر خطرناک است/ راه های انتقال ویروس هاری

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص موارد گازگرفتگی انسان توسط حیوانات توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، بیژن مقیمی، ضمن گرامیداشت ۲۸ سپتامبر روز جهانی هاری گفت: بیش از ۱۰۰ کشور دنیا درگیر بیماری هاری انسانی هستند و سالانه حدود ۵۹ هزار مرگ در اثر هاری در دنیا گزارش می‌شود.

به گفته وی، ۴۰ درصد از گزیدگی‌های توسط حیوانات مظنون به هاری مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال بوده و عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان، سگ‌ها بودند.

مقیمی با اشاره به شعار امسال روز جهانی هاری مبنی بر "پیشگیری از هاری برای همه با هماهنگی بین بخشی(All for one, One Health for all)" این شعار را نشان دهنده اهمیت مشارکت، همکاری و هماهنگی بین‌بخشی در تحقق اهداف برنامه راهبردی جهانی پیشگیری و کنترل هاری برشمرد.

وی، افزایش روزافزون حیوان گزیدگی را یکی از چالش‌های حوزه بهداشت برشمرد و کنترل بیماری هاری را بسیار پیچیده و نیازمند همکاری بین بخشی سازمان‌هایی نظیر دامپزشکی، حفاظت از محیط زیست، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، رسانه‌ها، انجمن‌های حامی حیوانات و…، عنوان کرد.

مقیمی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی بیشتر ذی نفعان بتوانیم شاهد تحقق هدف "به صفر رساندن مرگ انسان به علت هاری ناشی از گاز گرفتگی سگ تا سال ٢٠٣٠ میلادی" باشیم.

این کارشناس بیماری‌های واگیر خاطرنشان کرد: ویروس هاری در انسان و سایر پستانداران خونگرم اعم از سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال، کفتار، گاو، گوسفند، بز، شتر، اسب، الاغ، راسو، خدنگ، موش خرما، خفاش و…، قابلیت رشد و تکثیر دارد.

وی، هاری را یک بیماری ویروسی برشمرد که ویروس آن معمولاً با آلوده شدن محل جراحت به وسیله بزاق حیوان مبتلا وارد بدن انسان شده و از طریق اعصاب، به مغز رفته و در آنجا تکثیر می‌یابد.

به گفته مقیمی، گزیدگی توسط حیوان آلوده، لیس زدن پوست و مخاط توسط حیوان آلوده، پنجه کشیدن حیوان و تماس با بزاق انسان مبتلا به هاری می‌تواند باعث ابتلاء به این بیماری شود.

وی، تنفس ویروس هاری در غارهای مملو از خفاش و مواجهه با ویروس هاری در آزمایشگاه‌های تشخیصی و تحقیقاتی را از دیگر روش‌های انتقال هاری به انسان برشمرد.

مقیمی افزود: انتقال هاری از طریق دستگاه گوارش بعید به نظر می‌رسد ولی باید از خوردن گوشت و سایر فرآورده دام‌های مبتلا به هاری جداً خودداری کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    سگ پرستا بخونن، هاری = مرگ
  • محمد IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    سگ پرستا بخونن، هاری = مرگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس