کد خبر 1531023
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
سفارت افغانستان در هند تعطیل می‌شود

پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام سفارت افغانستان در دهلی نو به وزارت خارجه هند سپرده می‌شود.

به گزارش مشرق، سفارت افغانستان در دهلی نو به وزارت خارجه هند سپرده می‌شود.

حداقل دو منبع آگاه دیپلماتیک تائید کردند که سفیر افغانستان در دهلی نو در پیامی به وزارت خارجه هند گفته است، که در پایان ماه سپتامبر مسئولیت این سفارت را به آن کشور واگذار می‌کند.

«فرید ماموندزی»، در این پیام هم‌چنان گفته است، که این تصمیم جمعی به سبب چالش‌ها و فشار بی‌پایان که این سفارت با آن روبرو است، اتخاذ شده است.

پیش از این گزارش شده بود که طالبان یکی از کارمندان این سفارت به نام محمد قادرشاه را به عنوان سرپرست سفارت معرفی کرده بودند که از سوی دیگر دیپلمات‌های سفارت افغانستان این انتصاب در دهلی رد شده بود.

ایندیپندنت نیز در این ارتباط گزارش داده است که سفارت افغانستان در هند در حالی تعطیل می‌شود که در چند هفته گذشته تنش‌هایی در داخل این سفارت‌خانه وجود داشت. به گزارش روزنامه پرنت چاپ هند، پس از چند ماه تنش در سفارت افغانستان در هند، هفته گذشته دیپلمات‌های افغانستان به وزارت خارجه هند نامه نوشتند و از احتمال تعطیل شدن این سفارت‌خانه خبر دادند. در این نامه گفته شد که سفارت‌خانه به احتمال زیاد در تاریخ ۳۰ سپتامبر تعطیل می‌شود.

به گفته منابعی در داخل سفارت افغانستان، در حال حاضر تنها سه دیپلمات در داخل سفارتخانه باقی مانده‌اند که آنان نیز تا چند روز آینده به فرانسه سفر می‌کنند.

پیشتر نیز تعدادی از کارمندان سفارت افغانستان در دهلی‌نو به رسانه‌های هندی گفته بودند که فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در دهلی نو، همه کارمندان محلی سفارت را اخراج کرده است. بدون آنکه دلیلی در این رابطه مطرح کند. ماموندزی با تأیید اخراج کارمندان گفت که کمبود بودجه به دلیل عدم انتقال پول از کابل و کاهش درآمدهای سفارت باعث شد او مجبور به اخراج همه کارمندان محلی شود.

او همچنان گفت، درآمدی که از فعالیت‌های سفارت به‌دست می‌آید برای پوشش همه هزینه‌های عملیاتی کافی نیست. ماموندزی گفت: این عوامل برای ما چاره‌ای جز پایان دادن به کار کارمندان باقی نگذاشت. ماموندزی اتهام فساد مالی که برخی علیه او مطرح کرده‌اند را رد کرد و گفت، عوامل وابسته به طالبان به این موضوع دامن می‌زنند.

در اوریل امسال تنشی در سفارت افغانستان در دهلی نو ایجاد شد. زمانی که در نبود فرید ماموندزی، قادرشاه مشاور بازرگانی سفارت، در نامه‌ای به وزارت خارجه هند مدعی شد که وزارت خارجه طالبان او را به عنوان کاردار جدید سفارت افغانستان تعیین کرده است. در آن زمان ماموندزی برای دیدار با خانواده به انگلیس رفته بود. در برگشت او، تنش و برخورد میان او و قادرشاه شدیدتر شد و ماموندزی دستور داد به قادر شاه اجازه ورود به سفارت داده نشود. سفارت افغانستان در هند از آغاز سلطه طالبان بر این کشور اعلام کرد که عملاً رابطه خود را با وزارت خارجه این گروه قطع کرده است. از آن زمان فرید ماموندزی به عنوان سفیر دولت جمهوری، کنترل سفارت را بر عهده دارد. هرچند عوامل تعطیلی سفارت تا کنون به‌طور رسمی مشخص نشده است. اما به نظر می‌رسد تغییر در رویکرد دولت هند در قبال طالبان و تلاش برای نزدیکی با این گروه، باعث فشار بر سفارت افغانستان در این کشور شده است. مقام‌های سفارت افغانستان می‌گویند، پس از باز شدن دوباره سفارت هند در کابل، وزارت خارجه هند رابطه خود را با سفارت به کمترین سطح رساند.

منابع داخلی سفارت در دهلی‌نو می‌گویند، وزارت خارجه هند نسبت به خواست‌های سفارت با بی‌تفاوتی برخورد می‌کردند. پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شد که چهره‌های چون سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور و ملأ یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان از دولت هند خواسته‌اند به افغانستان برگردد. گفته می‌شود هند در حال بررسی آغاز دوباره تعدادی از پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره است و می‌خواهد این پروژه‌ها را تکمیل کند. هند، جزو چهار کشور برتر کمک کننده به افغانستان بود و در ۲۰ سال دولت جمهوری میلیاردها دلار به این کشور کمک کرد. حالا نیز زمزمه‌های به گوش می‌رسد که هند می‌خواهد دوباره بخشی از برنامه‌های کمکی خود را به افغانستان از سر بگیرد.
سفارت افغانستان در هند در دو سال گذشته در کنترل دیپلمات‌های دولت جمهوری افغانستان بوده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    چیزی به نام افغانستان وجود ندارد. طرفِ مردم جهان اکنون تروریست های طالبان هستند نه یک کشور نرمال.
  • DE ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 0
    مگر افعانستان کشور است که سفارت هم داشته باشد، حتما گاووگوسفند تو سفارت شون میچرونن.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    درود بر دولت طالبان اسلامی
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    افغانستان یک منطقه جغرافیایی است که عده ای راهزن و غارتگر در ان بر مردم ظلم می کنند و هیچ کشوری حاضر نیست حتی یک گلوله به سمت این زمین سوخته بیندازد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس