۲ طلای‌ نوبرانه/ شکست همه مقابل چینی‌ها و ناکامی تکراری تالو

کاروان ووشو ایران در حالی با کسب ۲ طلا، چهار نقره و یک برنز به کار خود در بازی‌های آسیایی هانگژو پایان داد که شکست تمامی سانداکاران ایران برابر چینی‌ها و عملکرد ضعیف تالوکاران از نکات برجسته بود.

به گزارش مشرق، بدون تردید ۲ مدال طلایی که یوسف صبری و افشین سلیمی ملی‌پوشان‌ ووشو به دست آوردند بسیار ارزشمند بود و کاروان ایران را تک رقمی کرد و تا حدودی نتایج‌ ضعیف ورزشکاران ما تا اینجای بازی‌ها پوشانده شود. به‌خصوص که این دو سانداکار محجوب و بی‌ادعا نخستین بار حضور در این رویداد بزرگ را تجربه می‌کردند.

اما آنهایی که در ورزش‌های‌ رزمی و به خصوص ووشو دستی‌ بر آتش دارند به خوبی می‌دانند که ساندای جهان و آسیا در دو کشور چین و ایران خلاصه شده و سایر کشورها حکم زنگ تفریح را دارند.

سلیمی و صبری نیز در حالی به مدال طلا رسیدند که در اوزان آنها نماینده چین حضور نداشت و گرنه‌ با آمادگی عجیبی که سانداکاران چین داشتند، دست ووشوکاران ما به مدال طلا نمی‌رسید.

سایر نفرات ایران‌ که سه تن از آنان عنوان‌دار و با کوله‌باری‌ از مدال هستند، در هانگژو برابر چینی‌ها شکست خوردند. در این بین شکست خواهران منصوریان (الهه‌ و شهربانو) کاملا قابل پیش‌بینی بود.

الهه‌ برای چهارمین دوره متوالی بازی‌های آسیایی به چین باخت و شهربانو نیز سومین باختش‌ را به چین تجربه کرد. این یعنی خواهران منصوریان دیگر باید به فکر خداحافظی باشند تا جا برای جوانان باز شود و آنها نیز که چند سالی است فضای مجازی را به همه چیز ترجیح می‌دهند به دنبال‌ دیگر مسیرهای زندگی خود بروند. جوانانی‌ که بارها در اردوهای تیم ملی، خواهران منصوریان را در مبارزات به چالش کشیده‌اند، اما به ترکیب اصلی نرسیده‌اند!

صحبت‌های‌ تکراری آنان‌ بعد از هر دوره بازی‌های آسیایی و شکست سنگین مقابل چینی‌ها کاملا کلیشه‌ایی است. آنها حتی در این چند دوره بازی‌ها نتواسته‌اند، یک راند را از چینی‌ها بگیرند!وقت آن رسیده که تیم ملی از انحصار این سه خواهر خارج شود.

شجاع پناهی‌ دیگر سانداکار ایران‌ بود که به چین باخت، باختی از قبل مشخص. البته او جوان و آینده‌دار است و همین مدال نقره هم برایش ارزشمند خواهد بود.

اما شکست محسن محمدسیفی‌ پرافتخارترین‌ ووشو کار ایران و جهان در فینال و در مبارزه‌ایی‌ که سه راند به طول انجامید، غیر قابل تصور بود. محسن در ۳۴ سالگی دیگر شادابی گذشته را ندارد و این مساله در تمام مبارزاتش در هانگژو مشهود بود.

هرچند تیم ملی ووشو ایران‌ با هفت مدال رنگارنگ (۲ طلا، ۴ نقره و یک برنز) عملکرد موفقی را از لحاظ مدالی به ثبت رساند، اما در واقعیت این تیم ضعف‌های غیرقابل انکاری داشت.

ما در چهار وزن به مصاف رقیب اصلی خود رفتیم و در تمامی آنها باختیم. به عبارتی ساده باید بگوییم‌ "ایران صفر - چین چهار". در این چهار مبارزه، فقط یک راند بُردیم‌ و هشت راند را بازنده بودیم!
این یعنی ساندا به خصوص در بانوان نیاز به خانه تکانی‌ و جوانگرایی داشته و زمان پایان یافتن انحصار برخی فرا رسیده است.

در حالی‌که سال ۲۰۱۸ در بازی‌های آسیایی جاکارتا، شرایط ساندا به گونه‌ای بود که در تمامی اوزان نمایندگان چین حضور داشتند و ۲ طلای ایران را محسن سیفی و عرفان آهنگریان‌ با شکست نمایندگان چین در فینال کسب کردند که بسیار ارزشمند بود.

دیگر نکته قابل توجه، ناکامی تمام عیار تالوکاران ایران است. به غیر از زهرا کیانی نابغه تالوی‌ ایران که نقره دوره قبل را سزاوارانه‌ تکرار کرد، اما دو دختر دیگر اعزامی و چهار نماینده تیم تالوی‌ مردان، عملکردی غیر قابل دفاع داشته و امتیازات آنها و جایگاهشان‌ روشنگر همه چیز است.

پس همان قدر که برای دو طلای صبری و سلیمی خوشحالم هستیم‌ و به تمجید از آن می‌پردازیم، نمی‌توانیم چشممان‌ را روی شکست‌های عجیب چهار سانداکارمان برابر چینی‌ها بسته و جداول‌ فُرم‌های‌ مختلف و جایگاه نازل تالوکاران را نبینیم.

ووشو ایران سرشار از استعدادهایی‌ است که منتظر حضور فرصتی برای اثبات توانایی خود در تیم ملی هستند، فرصتی که باید به آنان داده شود. علاوه بر بحث ملی‌پوشان، در بخش کادرفنی نیز تیم‌ ملی نباید در انحصار برخی باشد!

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صادق IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 1
    حق‌خواهران‌پهلوان‌در‌انتخابی‌تیم‌ملی‌تضعیع‌شد.وکسی‌هم‌به‌داد‌خواهی‌انها‌اهمیت‌نداد‌.
    • محمدرضا IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      1 0
      عزیزان مگه برای اعزامی به مسابقات آسیایی دست میذارن روی خواهران منصوریان میگن شماتشریف ببرید ،عزیزم بازیهای انتخابی تیم ملی برگزارمیشه ونفرات برتر می‌رن به بازیهای آسیایی ،اخه میخواهی انحصار راخانه تکانی بدی اولش فکرکن بعدش یک نفرم بیاربتونه توانتخابی ازاین خواهران بالابزنه بعدبگن شمابرو بازی‌هاتو بکن اردوی تیم ملی فقط برای خانواده منصوریانه ،مگه داریم مگه میشه ،یامتن شما خیلی ساده وپراشتباهه یا انتخابی تیم ملی دالان حق خوری ‌تضعیف افرادشایسته است ولاغیر
  • علی IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 0
    همین رویه رو تو کشتی آزادم با آمریکا داریم تکرار میکنیم تو فینالها به آمریکا میبازیم اونم خیلی راحت
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    نقاط مثبت رو بخواهیم ببینیم زحمت کشیدند و مدال های خوبی بدست اوردند ، به امید موفقیت های بیشتر
  • ایرانی با غیرت IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 0
    اولا چین در خانه خودش بازی کرده و در ضمن جمع مدال طلای کسب شده توسط تمام کشورهای اسیائی تا این لحظه از مدال های طلای چین کمتر است که نشان دهند استفاده 100% چین از شرایط میزبانی است.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 1
    معلومه که باید به چین ببازیم. چین مهد این هنر درونی و رزمیه. چه پرمدعا هستیم ما. یارو سه هزار سال مداومت کرده برای تکمیل یک هنر. فروتنی هم خوب چیزیه. ما بیست نشده که از راه رسیدیم، عرقمون خشک نشده، ادعا داریم که چرا طلا نگرفتیم.طلا میخوایی؟ اینهمه طلا تو بازار طلافروشا. برو بازار طلا بخر.
  • DE ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    واسه جودو هم مطلب مینویسی؟ وقت خانه تکانی در فدراسیون جودو نرسیده؟
  • مجتبی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    چینی ها خودشان صاحب سبک ووشو و ابداع کننده آن اند و باید ورزشکاران ما از افسانه های چینی قدرتمند تر شوند تا آن ها را شکست دهند
  • رضا IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    11 2
    اختاپوس های منصوریان کی قراره ابرو ریزی رو کنار بذارن و جای جوانان را باز کنند
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 1
    ایران زورش به ابر قدرت اول آینده دنیا نرسیده خوب دفعه بعد بیشتر تلاش کنید
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    تحلیل بسیار بدی بود چین قدرت اول است و میزبان هم هست در ضمن جایگزین خواهران منصوریان اینحا نباید اتفاق بیوفته کم کم تا دوره بعدی بازیها چون ورزشکار در حد اینها نیست گرچه خودشون دارن چند نفر تربیت میکنن
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 0
    نفوذ چین روی داوری ها زیاده. در المپیک ۲۰۰۸ پکن هم همینطور بود و کلا یه طلا آوردیم
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 0
    خواهران منصوریان خیلی مغرور شده بودند با این شکستهای مفتضحانه بادشون خوابید
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    وقتی یه مشت بی لیاقت با پارتی بازی برن بازیهای آسیایی وضعیت ورزش ما بهتر ازین نمیشه، میشه تیم دهم اسیا بعد سنگاپور و چین تایپه و دوقوزتپه... یعنی جوانان ما اینقدر بی استعداد بودن یا مدیران بی لیاقت حقشون رو خوردن
  • علی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    اپوزیسیون، موفقیت‌های ورزشی ایران را محدود بازتاب داد
  • احمد IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    اپوزیسیون، موفقیت‌های ورزشی ایران را محدود بازتاب داد دو تا خبرتون با هم نمی خونه.شایدم از نظر شما موفقیت ووشو موفقیت این نظام نیست که با اپوزیسیون هم صدا شدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس