سعدالله زارعی

فغان ها هم مثل من و شما در خرید هایی که می کنندمالیات به ایران می دهند و استثنا نیستند . سرباز یا نظامی گرفتن از اتباع خارجی در اداره ایران منع قانونی دارد.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی کارشناس منطقه درباره مسئله حضور اتباع خارجی به ویژه افغانستانی در کشور در روزهای اخیر در یادداشتی نوشت:

۱ - توافق دوحه بر ما روشن نیست و لذا آنچه گفته می شود گمانه زنی است

۲- ورود افغانی مجرد عدد معلومی دارد و به جای آن باید گفت افغان هایی که بدون خانواده به ایران آمده اند که در همه جا عمده نیروی کار بدون خانواده می آیند و این طبیعی است .

۳ - ورود سه میلیون مرد مجرد که اکثر آن ها از اعضای سابق ارتش افغانستان بوده اند عجیب است هم سه میلیون غلط است و هم عضویت عمده آنان در ارتش سابق این کشور . عدد اعضای ارتش افغانستان هیچگاه به ۱۵۰ هزار نفر نرسیده است .

۴ - خروج زنان و بچه های افغان از ایران در دو سال اخیر روند شتابانی نداشته است و همیشه عده ای آمده و عده ای رفته اند .

۵ - طالبان بخصوص دولت طالبان هیچگاه ادعای خراسان بزرگ نداشته است اگر فردی منتسب به آنان حرفی زده حاکی از سیاست طالب نیست . این گروه بر خلاف القاعده و داعش انترناسیونالیسم نیست . ایده طالب تشکیل پشتونستان با ترکیب حدود چهل میلیون پشتون پاکستان و حدود ۱۶ میلیون پشتون افغان می باشد .

۶ - نمی توان ثابت کرد که حمله‌کنندگان تحت فرمان محمود افغان همه پشتون بوده و پشتون های امروز هم در فکر حمله به ایران هستند .

۷ - افغان های داخل ایران برای فرار از وضع کشورشان و کار به ایران آمده اند و هیچ خبر قابل اتکایی مبنی بر قصدشان بر شورش علیه حکومت‌مرکزی ایران وجود ندارد. اصولا" یک جمعیت مهاجر ولو در کشوری در اکثریت باشد چگونه قدرت شورش علیه کشوری که به او پناه داده دارد الان جمعیت بومی قطر حدود ۲۶۰ هزار نفر و جمعیت غیر بومی آن بیش از سه میلیون نفر است و هکذا جمعیت امارات . الان در سعودی دو میلیون زیدی یمنی حضور دارد و سعودی هم با کشورشان در جنگ است آیا در این ۹ سال خبری از شورش آن ها علیه دولت سعودی شنیده اید تا فرض شورش شش میلیون افغانی علیه ۸۷ میلیون ایرانی با این قدرت عظیم نظامی قابل تصور باشد ؟

۸ - خبری از روابط گسترده افغان های داخل ایران و حتی داخل افغانستان با داعش وجود ندارد . ضمنا" بین ایران و طالبان رابطه بسیار فعالی در زدن داعش در داخل افغانستان وجود دارد .

۹ - افغان ها در ۵۰ سال گذشته شریک هیچ اقدام ضد ایرانی نبوده اند تا ظن شرکت شان در پروژه های ضد ایرانی آینده قابل پذیرش باشد .

۱۰ - افغان های داخل ایران زیر چشم تیز نیروهای نظامی امنیتی ایران به هیچ وجه نمی توانند بطور گسترده و یا معتنابهی مسلح شوند . اگر اندک اتفاقی بیفتد فاطمیون مهار می کنند تا نیازی به دخالت ما هم نباشد .

۱۱ - ورود افغان ها به ایران نیاز به ویزا دارد و روزانه بطور میانگین ۵۰۰ ویزا از سوی مراکز کنسولی ایران در افغانستان صادر می شود . بله ورود غیر قانونی هم داریم که دستگاه های انتظامی و امنیتی کنترل می کنند .

۱۲ - آماری از اینکه افغان های مقیم ایران در موارد زیاد دست به جرم و جنایت زده اند وجود ندارد . تبعه خارجی در بحث اعمال قوانین آسیب‌پذیرترین هستند چرا که قوانین در باره آن ها با شدت بیشتر نسبت به شهروندان کشور اعمال می شود و کمترین پیامد ،اخراج می باشد . ضمن آنکه در مقایسه با اتباع کشورهای همسایه ایران ، افغان ها نجیب ترین هستند .

۱۳ - افغان ها هم مثل من و شما در خرید هایی که می کنندمالیات به ایران می دهند و استثنا نیستند . سرباز یا نظامی گرفتن از اتباع خارجی در اداره ایران منع قانونی دارد .

۱۴ - تقریبا" هویت همه افغان هایی که قانونی یا غیر قانونی وارد کشور شده اند مشخص است و مشکل عمده ای در این خصوص وجود ندارد .

۱۵ - برای رفت و آمد ما در کشورهای خارجی از جمله همسایگان، افغانستان آزادترین کشور است و طالب حداکثر توجه را دارد .

۱۶ - بسیاری از مشاغلی که جوانان افغان در ایران انجام می دهند مورد استقبال جوانان ایرانی نیست . الان مشاغل زیادی در ایران است که جویای ایرانی ندارد . فرزندان خودمان را نگاه بفرمایید.

۱۷ - قانون ایران مانع سپردن مناصب عالی ، متوسط و حتی ضعیف کشور به اتباع خارجی است و در این بین ، ایران سختگیرانه ترین قوانین را دارد .

۱۸ - جالب است بدانید افغان های مقیم ایران حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه دارند که می توان از آن در سرمایه گذاری ایران استفاده کرد .

۱۹ - در دولت رییسی یک سازمان تحت عنوان اتباع و مهاجرین تاسیس شده که فرا قوه است و بطور خاص روی اتباع افغان تمرکز دارد و خوب هم کار می‌کند .

۲۰ - سیاست افغان هراسی و عراق هراسی و ... یک سیاست ضد ایرانی است که همزمان با سیاست ایران هراسی توسط سرویس های خارجی مدیریت می شود و مهمترین بسترش هم فضای مجازی است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 64
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    62 22
    در یک سال گذشته، 95 درصد عملیات های ترور توسط اتباع بیگانه و اقلیت ها انجام شده! با این تفکرات ابلهانه بیش از این برای کشور بحران امنیتی نسازید، اگر به افغان ها علاقه دارید برید تو کشور اونها زندگی کنید
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      1 10
      تو هم دوست نداری گم شو برو هرجا دوست داری
  • ایران زمین IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    56 20
    طالبان عجب ماله کش هایی داره تو ایران. البته اصال خود این دوستان هم احتمالا به همونا برمیگرده.
    • US ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      3 2
      نوکر حرف حسابم
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 2
      بیسواد حرف مفت نزن...
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    40 14
    افغانیها عامل کمبود بنزین نان شغل هستند بحران اجاره خونه در جنوب تهران همین افغانیه
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 3
      مطلبت درسته اما طرحی چیزی داری بگو
  • حمید IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    43 16
    به پرت و پلا گفتن عادت کردید شما !! بنزین و نان و روغن و مرغ و صدها قلم دیگر توسط دولت سوبسید داده میشه البته از بیت‌المال و سهم ایرانی‌ها ولی افغان‌ها مصرف میکنن. چرا باید اینجوری باشه؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    14 13
    بولد کوتیشین: " بسیاری از مشاغلی که جوانان افغان در ایران انجام می دهند مورد استقبال جوانان ایرانی نیست . الان مشاغل زیادی در ایران است که جویای ایرانی ندارد . فرزندان خودمان را نگاه بفرمایید."
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    58 18
    احتمالا آقای زارعی افغانی نیستن ک اینجور دنبال ماستمالین؟
    • US ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      27 14
      این بابا فکر می کردم چیزی حالیش هست!نگو از بیخ...هست اینو بفرستید کابل از برادران مجاهدش طالبان حق آبه رو بگیره ،شاید هم حق ایران رو ماست مالی کنه
    • دلارام IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      24 13
      بعضی ها مانند این آقای تحلیلگر دکمه منطقشون خاموشه یا سرشونا کردن زیر برف آخه چیزی که عیان است چه حاجت به تحلیل گریست
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      31 14
      قبول کردن افغانها در جامعه ایرانی علاوه بر نابودی بسترهای رشد و نابودی موقعیت های کاری و ندادن مالیات و عدم وابستگی به فرهنگ ایرانی مطمئنا موجب تغییر ژنتیک نسل ایرانیان خواهد بود . اگر غیرت داشتند در کشورشان برای آزادی می جنگیدند همین که اینجا بیشترین حقوق کمترین مالیات را می دهند عامل نابودی اقتصاد هم هستند . الان حقوق یک افغانی ماهی ۱۵ میلیون و حقوق خرید خدمت های ارگانهای انقلابی ۱۰ میلیون است .
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 0
      یانکی آدمکش بعد ۲۰ سال نفهمیدی مجاهد با طالبان فرق داره؟ همینقدر احمق هستید که از طالبان دمپایی پوش کلاش به دست شکست خوردید و مثل چی از افغانستان در رفتید👎
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      0 3
      دل چرک همه مثل تو دکمه منطقشون تنظیم اجنبی نیست و حالیشونه چی به چیه
    • منوچهر US ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      1 0
      دوست عزیزی که اشاره به تغییرات ژنتیکی کردید، دقیق سرچ‌کنید ( نشنال جیوگرافی+ 56 درصد) تا از ژن غالب مطلع بشید
    • منوچهر IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      0 0
      دوست عزیزی که اشاره به تغییرات ژنتیکی کردید، دقیق سرچ‌ کنید ( نشنال جیوگرافی+ 56 درصد) تا از ژن غالب مطلع بشید
  • حسین IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    14 11
    خجالت داره ... طرف یه بربری میخره و کل پولشو دلار میکنه ... برن کشورشون
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    25 12
    شما فقط زاویه دیدتان همه اش امنیتی بوده اماجرات واردشدن درفازهای دیگر افاغنه ندارید ما درتحریم هستیم همه مردم شاهد بوده اند که شماها حتی یک آب باریک را نتوانستید حل کنید ازچه منبعی سخن میگویید بیش از ۶ میلیون افغان درکشورایران ازآب شرب وخوراک وپوشاک ومحصولات این کشور استفاده ومیزان تقاضا را افزایش میدهند تا قیمتها بمدد دولت کریمه فعلی همچنان روبه افزایش ودورنمای امیدبخشی هم نمیتوان دید .جای اشتغال وحرف جوانان ایران را گرفته اند ازمزایای مختلفی که دولت برای آنان درنظر گرفته استفاده میکنند اما افغانستان چه مزایایی برای ایرانیان دارد ازهرسو که نگاه کنید دولت یا سکوت کرده ویا اسباب عللی داشته که باید درریشه ها جستجو کرد واهل دانش هم میداند ریشه ها کجاست .
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    34 12
    جمهوری اسلامی عادت کرده تا هرچیزی فاجعه نشود به رفع مشکل اقدام نکند. مردم کوچه و بازار دارند می بینند که همه جا پر از افغانی شده ولی شما میگویید دروغ است!
  • حسین IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    35 14
    ۱۰ میلیون مهاجر افغانی ریختند تو کشور تحریم شده ما،مردم نه میتونند مسکن بخرند و نه شغلی باقی مونده ،عامل بیکاری جوانان،گرانی مسکن ،گرانی خودرو ،قاچاق سوخت و انسان و کمبود برق و آب همین افاغنه هستند ،حالا هر روز یک مواجب بگیر میاد ماله کشی این غربتی ها رو میکنه،روزی نیست جنایات این افغانی های بیهمه چیز تو اخبار درز نکنه،همین دیروز خبر زده بودند ۱۱ افغانی رو گرفتند که در کرج سرقت به عنف میکردند ،هر کدام از مسئولین طرفدار این غربتی ها باشه خائنه.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    28 13
    تمام این موارد بالا نادرست است و هیچ گونه توجهی به خواسته ی قاطبه ی مردم ایران نشده و فقط و فقط از طالبان و مهاجرین دفاع شده است...
  • US ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    20 5
    واقعا متاسفم به بابا!!
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    34 12
    سعدالله زارعی نماینده افغانستان در ایران ه و مدافع آنهاست . 50 ساله افغاغنه روی سر این کشور آواره آند اگر عاشق ایرانید خوب باهرات به مام میهن ملحق شوید تا تکلیف ما مشخص بشه
  • علی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    22 11
    وجود افغانی‌ها آنهم در این حد برای امنیت مملکت و کسب و کار طبقه متوسط زیانبار است و باعث بیکاری بسیاری شده است . حالا هی توجیه کنید . به چه زبانی مردم باید به شما بگویند افغانی‌ها را بیرون کنید . چرا عمدا دارید مردم را از نظام دور و زده میکنید دست بردارید و اینقدر با امنیت مملکت بازی نکنید .
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    6 9
    آخه سعودی و قطر مثل ما نیستند که کسی بخواهد درشون جمهوری سکولار مثل پاریس ایجاد کنه لطفا به طور واقعی هشدارها را جدی بگیرید البته جلوی شکاف ایجاد شدن را هم بگیرید اما هشدار ها را جدی بگیرید چون حتی اگر شما هم به شکاف ندمید که نمی دمید و نباید اینکار را بکنید به این معنا نیست که طرف مقابل حس اینطرف را تحریک نمیکنه برای بیشتر رفتن
  • US ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    26 11
    کشور رو با تحریم ها به خاک سیاه نشاندید، با وعده های دروغ مبنی بر ارتقای کیفیت زندگی سر کار می آیید!حقوق نجومی می گیرید و ۶ میلیون افاغنه را که همه از دم ضد ایرانی هستند رو آوردید داخل کشور در این شرایط تورم و تحریم ها و بیکاری واقعا جای سوال در کشورداری و سیاست بر شما ایجاد شده! ترکیه داره همه افاغنه رو اخراج می کند لا اقل یاد بگیرید ، توهین های افاغنه در فضای مجازی به رگ غیرت شما چرا بر بخورد!!
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    18 10
    گویا این کارشناس خوتب است یا مامور ماستمالی هست، فقط یک سوال را پاسخ بدهد: حضور غیر مجوزدار ایرادی ندارد؟! در همه دنیا ویزا دادن یعنی مجوز ورود و خروج و ماندگاری برای یک مدت حداکثر مشخص. آیا اگر من ایرانی بیشتر از چند ساعت در یک شعبه بانک یا اداره ایرانی بمانم شک برانگیز و مختل کننده نظم نیست؟
  • الی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    23 6
    جناب آقای زارعی در طی 50ساله گذشته برادران افغانی شما جز افیون مواد و جرم چه عایدی برای ما داشته اند؟؟؟
  • سید فروزان CH ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    18 14
    جالب است جوانان ایرانی در داخل کشور تن به کارگری نمیدهند و همه مدعی برای نیز نشینی هستند ،آنوقت این افغانسنانیها که بار اصلی کار را بر دوش دارند را مخالفت . ضمن اینکه مگر خود ما ایرانیان مهاجر در خارج از کشور حدود چهار نا شش میلیون نیستیم ، یعنی همان تعداد افغانیها در داخل ، جوان ایرانی در خارج حاضر است در رستوران و ساختمان مار کند اما در داخل زشت و عیب میداند
    • US ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      7 11
      مانند شما که در کانادا جای کارگران کانادایی در حال ارائه خدمات شایسته هستی! در آنجا
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    18 10
    آقای زارعی کشورهایی که مثال زدی اینقدر و فلان قدر تبعه خارجی داخلشونه فقط یکنفر ، حتی اگر یک نفر گیر بیارن که قاچاقی رفته تو کشورشون چوب تو آستینش میکنن . بس کن مرد حسابی
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    23 9
    آقای زارعی چه میفهمد که افغانها یک ونیم میلیون باب منزل را اشغال کردند درصورتی که ایران 4میلیون منزل خالی نیاز داره افغانها مالیات چه چیزی رو پرداخت میکنند تازه از یارانه نان آب برق گاز هم بهره میبرند نه هویت مشخصی دارند ازیارانه بهداشت و درمان هم که بهره میبرند هشتاد درصد زایمان هم دربیمارستانهای دولتی رو به خودشون اختصاص دادند
    • مجتبی IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 3
      همین که یهویی کل فضای مجازی میشه این موضوع یعنی یه مشت خائن میخان بحران سازی کنن برا کشور
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    12 8
    والا احتمالا ما خیلی ضعیف و بدبخت هستیم که باید برای َشغل با اتباع افغان رقابت کنیم ، الان پاشون به اسنپ و پست و تیپاکس هم باز شده
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    16 10
    اگر میشد که اجازه ازدواج مردان ایرانی با زنان افغان داده می شد و محدودیتی از این جهت برای آنان ایجاد نمی شد می توانست خلاء فرزندآوری را تا حدی جبران کند و هم باعث پیوند بیشتر دو ملتی شود که تا صد و سی سال پیش یکی بوده اند.
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    18 10
    ۱- احتمالا اگه برا حکومت ضرر نداشته باشند ولی به مردم معمولی آسیب بزنند مهم نیست دیگه؟ ۲- یعنی سرایداری و فروشندگی و کار ساختمانی و ... رو هیچکس تو ایران انجام نمی ده و باید افغانی بیاد. ۳- حاضری بچت رو سفر تفریحی یا تحصیلی یا علمی بفرستی بره کابل و بیاد؟ و ......
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    6 7
    ۸۰ میلیارد دلار؟؟؟ یا خدا
  • دانیال IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    13 15
    درود به شما برادر گرامی. تا باشد که آن عده قلیل که ناگهان جو گیر هرگونه جو در فضای مجازی می شوند این گزارش منطقی را بخوانند و اگر مرض و غرضی ندارند متنبه شوند.
  • بوسجین IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    10 8
    اقای عریز چراغی که به خانه رواست به مسجد چه حاجت با توجه به شرایط مردم و منافع ملی صحبت کنید انهم با چکانه زنی اینده و باتوجه به اندیشه شناسی گروه ها و دیگر اینکه شماها همه نگاه عینی دارید عقلا بیشتر نگاه عینی را به نگاه انتزاعی تبدیل می کنند شما اگر توانستید اب رود هیرمند از انها طبق قرار داد بگیرید انهم فعلا در این شرایط طالبان حق با شکاست
  • کامیاب IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    14 8
    عجیب کارشناسانی دارین !!!!!دیگه مردم به چشم هاشون اعتماد نکنند !
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    10 8
    در جامعه مهاجران و مهمانان و چند میلیونی خواهران و برادران افغان ما ممکنه مانند هر جامعه دیگر تعدادی خطا کار پیدا شود . اکثر قریب باتفاق شرافتمندانه مشغول کار و بدست آوردن روزی که جمع کثیری از آنها از خانواده علاوه بر دیار که همگانی هست دور هستند . آنهم با مشکلاتی که افغانستان چند دهه با آن بگونه های گوناگون دست به گریبان است . و مردم در رنج و سختی مضاعف گرفتار
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    17 9
    اینا کخ شاهچراغ دو بار حمله کردن مگه افغانی نبودن؟
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      4 12
      تاجیکستان
  • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    10 17
    آفرین، بسیار مفید و عالی، همه تحلیل های جناب زارعی همینطور هستند👏
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    18 8
    خود مقامات امنیتی گفتن تعدادی شورشی افغانی در آبان ۹۸ دستگیر شدن. با توجه به بیمه نشدن افاغنه کارخانجات از نیروی ایرانی استفاده نمیکنند. افاغنه انگیزه و توان زادآوری عجیبی را دارد. ۵ فرزند یک افغانی جوان دارد اما جو ان ایران هیچ یک ایرانی مثل من کار میکنم با حقوق اداره کار اما یک افاغنه ... دوران چاه کندن افاغنه تمام شد آقای زارعی الان به راحتی ساختمان سازی و تولیدی دارند یا یک سرکارگر هستند.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    16 5
    روی چه حساب پول افغانی اینقدر با ارزش تر از پول ایرانی است؟
  • حمید IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    12 13
    بسیار عالی تشکر دکتر زارعی که منطقی به مسأله افغان‌هراسی پاسخ دادند
    • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 2
      کشور دوست و برادر افغانستان
  • US ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 2
    فقط اینها دارن با مردم لج میکنم هرچی مردم میگن اینها بر عکسش
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    2 2
    از عملکرد و رفتار عده ای در کشور مشخصه که جمهوری باکو و طالبان در ایران نفوذ و عمال زیادی دارن. فقط باید تاسف خورد.
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 1
    اقا سعدالله میشه بفرمایی اون ۸۰میلیارد دلار را چگونه استخراج کردی؟؟
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    2 3
    مرد حسابی مگه تو هم بساز و بفروشی؟ خب معلومه حق کارگر را ندن کار نمیکنه چون نمی صرقه یعنی نمیفهمی بخاطر تنبلی نیست؟ شما که فرزند خودت را مثال میزنی شاید او در رفاه پرورش یافته ولی ما اینطور نیستیم
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    2 2
    اقای ظاهرا کارشناس سعی نکنید بی منطقی تان را به مردم تحمیل کنید
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    3 1
    سوال اینحاست چرا کشورهای دیگه اطراف افغانستان به جز ایران اینها رو راه نمی‌دهند
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 2
    بهترین راه نظرسنجی از خود مردمه یک کمپین راه بیندازید ببنیدچند درصد از مردم موافق خروج این افاغنه شریف زحمت کش هستند. مثل اینکه جناب زارعی در ایران زندگی نمی کنندیا اینکه...
  • رضا IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 3
    به خدا روزی که شاه باوجدان و وطن پرست ازایران رفت خدا هم با او رفت
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 2
    .... " سیاست افغان هراسی و عراق هراسی و ... یک سیاست ضد ایرانی است که همزمان با سیاست ایران هراسی توسط سرویس های خارجی مدیریت می شود و مهمترین بسترش هم فضای مجازی است .... "
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 0
    ایشان از بعد انسانی وقانونی تحلیل کردند وگروهی تحلیل شکمی دارند اگر خودتان مشکل داشته باشید دوست دارید با شما چه برخوردی شود همان را برای دیگران بخواهید انسانیت مرز نمیشناسد
  • عمو محسن DE ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 1
    این نظر شماست اینجا شهریار و حومه اصلا گروه فا طمیون را نمیشاس بیشترشونم مجردن چه دختر چه پسردوستدارم تو ایتا باهم صحبت کمیم
  • پدرام IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 2
    سلام چرامسئولین به فکرنیستن توهیچ کشوری تحت هیچ عنوانی اینقدربی قانونی نیست مگه ملت ایران۸سال نجنگیداین همه کشته ندادکه اینقدربه نظام ودولت وملت ایران بی احترامی میکنند
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 1
    ممنون از مشرق نیوز که کامنتا رو زیاد سانسور نکرده و میتونن نگرانیهای مردم رو ببینن و اگه بجا باشه انتقال بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس