کد خبر 1530237
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
یوز

در چند روز گذشته اخباری مبنی بر وجود یوز از طرف انجمن یوزپلنگ آسیایی اعلام شده است. حال این سوال پیش می‌آید که این ادعای انجمن درست است و واقعاً یوز جدیدی دیده شده است؟

به گزارش مشرق، انجمن یوز ایرانی اعلام کرده است که در آخرین چک دوربین‌های تله‌ای نصب شده در ذخیره‌گاه زیست کره توران تصویر جدیدی از یوزپلنگ بدست آمد که ثبتی نوید بخش است. نقش خال‌های این یوزپلنگ با هیچ کدام از یوزپلنگ‌های شناسنامه دار تطابق ندارد و این به معنی آن است که یا از توله‌هایی است که قبل از آغاز دوربین گذاری توسط انجمن ثبت شده اند و تصویر خوبی از آنها برای شناسایی وجود ندارد و یا با یوزپلنگ جدیدی طرف هستیم.

ماجرای مشاهده یوز جدید در زیستگاه توران

در هرکدام از این دو حالت ثبت این تصویر بسیار امید بخش است چرا که اگر توله هایی هم نسل هلیا و تلما همچنان زنده و سالم هستند یعنی آنها در جایی خارج از مناطق پوشش داده شده با دوربین‌های تله‌ای، همچنان توانسته اند به بقای خود ادامه دهند. در صورتیکه یوزپلنگ جدیدی باشد به طور قطع امیدها در حفظ این گونه افزایش خواهد یافت، همانطور که سال گذشته مهتاب یوزپلنگ ماده به همراه توله اش برای اولین بار در توران به ثبت رسیدند.

در صورت ثبت تصاویر بیشتر از این فرد در آینده به اطلاعات بیشتری از قبیل جنسیت و... پی خواهیم برد.

این ادعای انجمن یوز ایرانی است که می‌گوید یوز جدیدی در دوربین‌ها ثبت شده‌اند اما آیا این ادعا درست است؟

با توجه به این نکته که این انجمن هیچ‌گاه آمار درستی از تعداد یوزها اعلام نکرده است و تقریباً نتوانسته است برآورد درستی از تعداد یوزهای ثبت شده داشته باشد و همیشه تعداد یوزها را کمتر یا بیشتر اعلام کرده این سوال پیش می‌آید که آیا واقعاً این یک یوز جدید است؟ یا صرفاً ادعای انجمن یوز است که به یک عکس می‌گوید یوز تازه‌ای دیده شده است.

مشکل بزرگ یوزها این است که باید زیستگاه آن‌ها امن شود و در حال حاضر هم در شرایط خوبی این حیوان به سر نمی‌برد. تا زمانی که شرایط زیستگاه این حیوان امن نشود بودن هر تعداد یوز هم نمی‌تواند تضمینی برای بقای این حیوان باشد. فنس‌کشی و امن کردن جاده به همراه بیرون کردن سگ‌های گله و دام می‌تواند بیشتر به بقای یوزها کمک کند و این تعداد باقی مانده درطبیعت را حفظ کند.

مشکلات یوزها فراتر از دیدن یک قلاده است، تا زمانی که مشکل اساسی یوزها حل نشود همچنان نگرانی‌ها وجود دارد. در یک ماه گذشته یک یوز نر جوان به علت وجود زالو در آب جان خود را از دست داد و مشکل دیگر این حیوان کمبود طعمه است که یوز به خاطر آن مجبور است به طور مداوم از جاده بدون ایمنی رد شده و دچار حادثه شود. باید برای این مشکلات فکر اساسی شود تا بتوان به بقا یوز امید داشته باشیم. با این مشکلات نگرانی همه زیادتر خواهد شد که سرنوشت این یوز چه خواهد شد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    حالا اونقدر تعداد یوزها زیاد میشه که سفارش کشتارشون رو میدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس