کد خبر 1530201
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
هیأت قطری در لبنان به دنبال چیست؟

منابع آگاه می‌گویند، هیأت قطری که حدود یک هفته پیش وارد لبنان شده، در حال رایزنی با گروه‌های سیاسی لبنان به دور از چشم رسانه‌ها و یافتن راهکاری برای برون رفت از بحران انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان است.

به گزارش مشرق، منابع آگاه سیاسی از ادامه رایزنی‌های هیأت قطری در بیروت که اخیرا به لبنان سفر کرده، در راستای حل بحران انتخاب رئیس جمهور این کشور، خبر می‌دهند.

لبنان از اکتبر ۲۰۲۲ در پی پایان دوره ریاست جمهوری «میشل عون» و ناکامی پارلمان در انتخاب رئیس جمهور جدید با وجود برگزاری ۱۲ جلسه، با بحران جدی عدم توافق بر سر رئیس جمهور جدید مواجه است.

شبکه لبنانی «الجدید»، با انتشار خبری از تلاش‌های دوحه برای پایان دادن به بحران خلأ ریاست‌جمهوری گزارش داد که «جاسم بن فهد آل ثانی» فرستاده قطر به لبنان در رأس یک هیأت، به تماس‌ها و دیدارهای خود در بیروت به دور از چشم رسانه‌های برای یافتن راهکاری به منظور برون‌رفت از این بحران، ادامه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، پس از آن‌که کمیته پنجگانه، وظیفه یافتن راهی برای خروج از بحران ریاست جمهوری لبنان را به دوحه واگذار کرد، فرستاده قطر با شماری از نیروهای سیاسی لبنانی دیدار و رایزنی کرد.

واگذاری ماموریت یافتن راهکاری برای بحران لبنان پس از آن به دوحه واگذار شد که «ژان ایو لودریان» نماینده ویژه رئیس‌جمهور فرانسه برای حل پرونده ریاست جمهوری لبنان در ماموریت خود شکست خورد و از آن‌جا که پاریس دیگر ابتکار عملی در این خصوص برای ارائه به لبنانی‌ها ندارد، قطر وارد میدان شد.

کمیته پنجگانه شامل مصر، فرانسه، قطر، عربستان سعودی و آمریکا، با هدف ایجاد یک راهکار برای بحران لبنان، در سایه ناکامی‌های پارلمان این کشور در انتخاب رئیس جمهور، در فوریه گذشته تشکیل شد.

۲۰ سپتامبر جاری بود که شبکه لبنانی الجدید از ورود جاسم بن فهد به بیروت و فراهم کردن مقدمات سفر «محمد الخلیفی» وزیر مشاور در امور خارجی قطر در ماه اکتبر آتی در چارچوب تلاش‌های این کشور در لبنان خبر و بدون تایید یا تکذیب رسمی گزارش داد که وی اسامی «جوزف عون» فرمانده ارتش، «الیاس البیسری» رئیس سرویس امنیت ملی، «نعمه الله افرام» نماینده پارلمان و «زیاد بارود» وزیر سابق را به عنوان گزینه‌های جدید ریاست جمهوری به گروه‌های لبنانی پیشنهاد داده تا در خصوص آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

از سوی دیگر یک منبع آگاه سیاسی در بیروت ادعا کرد که یکی از پیشنهادات هیأت قطری در لبنان، دست برداشتن از نامزدی «سلیمان فرنجیه» و «جهاد ازعور» است، که طی ماه‌های اخیر در خصوص آن‌ها، اجماعی حاصل نشده است.

این در حالی است که لبنان علاوه بر این بحران سیاسی، از سال ۲۰۱۹ با یک بحران اقتصادی جدی در تاریخ خود مواجه است و شاهد فروپاشی اقتصادی بی‌سابقه‌ای است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس