چین: همکاری ما با کشورهای خاورمیانه روز به روز گسترش می‌یابد

سفیر چین در لبنان گفت که این کشور به دنبال توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی با کشورهای غرب آسیا است.

به گزارش مشرق، «کیان مینجیان»، سفیر چین در لبنان، در مصاحبه‌ای گفت که این کشور نگاه ویژه‌ای به کشورهای غرب آسیا دارد و پروژه «ابتکار کمربند و جاده» اساس سرمایه‌گذاری و تعاملات اقتصادی پکن با این کشورهاست.

او به شبکه المیادین گفت که سومین همایش «کمربند و جاده» در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی در ارتباط با این ابرپروژه در ماه آتی میلادی (اکتبر) برگزار خواهد شد و پکن در این کنفرانس به دنبال یک راهبرد جهانی برای توسعه زیرساخت‌ها و گشایش فرصت‌های جدید برای توسعه همکاری‌های جهانی در راستای این طرح است.

«کیان مینجیان» در ادامه تأکید کرد که ایده پروژه «ابتکار کمربند و جاده» از ۱۰ سال پیش وارد اجرا شده است و طبق این طرح قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا به یکدیگر متصل خواهند شد.

پروژه «کمربند و جاده» یا همان «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» راهبرد اصلی دولتمردان پکن برای توسعه قلمداد می‌شود و شامل توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در ۱۵۲ کشور و سازمان بین‌المللی در آسیا، خاورمیانه، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین می‌شود که آن را به بزرگترین پروژه تاریخ بشر تبدیل کرده است.

سفیر چین در بیروت افزود: «چین و کشورهای خاورمیانه شرکای طبیعی در ساختن کمربند و جاده هستند و در زمینه سیاسی از یکدیگر حمایت می‌کنند و ساختارهای اقتصادی و ثروت منابع آنها تا حد زیادی مکمل یکدیگر هستند».

به گفته او، چین قصد دارد در همایش ماه اکتبر، در خصوص فرصت‌های توسعه با کشورهای غرب آسیا و پیشبرد توسعه و صنعتی‌سازی این منطقه به گفت‌وگو بنشیند. او تأکید کرد که باید به طور مشترک در برابر اقدامات غرب برای «قطع پیوندها» و ایجاد موانع مقابل همکاری کشورها ایستاد.

به گفته «کیان مینجیان» چین یکی از بزرگترین شرکای تجاری در غرب آسیا است و حجم تجارت چین با کشورهای این منطقه در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۲۷ درصدی از ۵۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت.

او افزود: «چین و کشورهای منطقه خاورمیانه به تعمیق همکاری در زمینه‌های فناوری پیشرفته از جمله سرویس اینترنت ۵G، هوش مصنوعی، انرژی‌های نو، ماهواره‌های فضایی و … ادامه می‌دهند و کشورهای خاورمیانه تلاش خود را برای گشایش با دنیای خارج تشدید کرده‌اند که فرصت‌های سرمایه گذاری و توسعه عظیمی را برای شرکت های چینی برای گسترش تجارت خود در خاورمیانه به ارمغان آورده است».

استقبال چین از کریدور هند-اروپا

سفیر چین در لبنان در اشاره به کریدور هند به اروپا که اخیرا در نشست کشورهای گروه جی۲۰، رونمایی شد و رقیب پروژه کمربند و جاده محسوب می‌شود، گفت که پکن از هرگونه رقابتی در این خصوص استقبال می‌کند.

«کیان مینجیان» تأکید کرد که پروژه کمربند و جاده نه تنها به نفع چین، بلکه در راستای منافع تمامی کشورهای ذیل این پروژه است و رونمایی از یک کریدور اقتصادی جدید و رقابتی نشان از موفقیت اولیه ابتکار کمربند و جاده دارد.

سفیر چین در بیروت همچنین گفت که این کشور در ۱۰ سال گذشته بیش از سه هزار پروژه و طرح را در کشورهای هم‌مسیر با ابتکار کمربند و جاده آغاز کرده است که در راستا ساختمان جدید موسسه عالی ملی موسیقی در شمال بیروت یکی از این پروژه‌هاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    چین: دزدی و غارت ما از کشورهای خاورمیانه روز به روز گسترش می‌یابد
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      چین: سوزش عمیق غربگدایان و اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشون روز به روز افزایش میابد طوری که با آب یخ و پماد هم قابل تسکین نیست!!!
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    احسنت ، خیلی هم عالی!! با آرزوی موفقیت برای دولت محترم چین و شرکای خاورمیانه اش در گسترش روز افزون روابط همه جانبه!!
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    لعنت به چین و روسیه و انگلیس و آمریکا به فقط به دنبال قدرت و جنایت هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس