کد خبر 1529870
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه مطالعاتی تحریریه، مطلبی با عنوان ظهور نظام جهانی جدید از خاکستر جنگ اوکراین منتشر کرد:

روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در گزارش خود درباره نشست اخیر گروه ۲۰ نوشت، نشست گروه ۲۰ در دهلی نو پایتخت هند برگزار شد. کارشناسان معتقدند این نشست تاثیر گسترده ای بر روی نظام جهانی کنونی دارد و به جهان تک قطبی پایان خواهد داد.

«حسام الدین ایناک» استاد روابط بین الملل دانشگاه دوملوپینا ترکیه بر این باور است که نشست گروه ۲۰ در شرایطی برگزار شد که دیگر نظام جهانی تک قطبی به رهبری آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، قدرتمند نیست. آمریکا در همه جبهه ها تاثیر و نفوذ خود را از دست می دهد و این موضوع به نوبه خود ماهیت گروه ۲۰ را هم تغییر خواهد داد. به عنوان مثال بسیاری از کشورها برای رهایی از دلار آمریکا تلاش می کنند و برتری دلار در حال از بین رفتن است.

به نوشته روزنامه العرب، «براوین دونثی» تحلیلگر ارشد گروه بحران های بین المللی هم معتقد است جنگ روسیه و اوکراین هم بر این نشست سایه انداخت. تنش میان روسیه و اوکراین به چندجانبه گرایی در نظام جهانی کنونی منجر خواهد شد زیرا این جنگ، نتیجه مستقیم تنش میان غرب به رهبری آمریکا و ائتلاف روسیه و چین است.

وی افزود: غربی ها هم درباره جنگ اوکراین دارای اختلاف گسترده ای هستند زیرا برخی از کشورهای غربی خواهان تمرکز بر مسائل اقتصادی خود به جای جنگ هستند. به تدریج نئولیبرالسیم و اقتصاد سیاسی غرب و نهادهای آن هم اعتبار خود را از دست می دهند و دلار آمریکا به عنوان یکی ارز ذخیره جهانی جایگاه خود را از دست می دهد. در این مسیر، از دیگر تهدیدها برای غرب قدرت یابی گروه بریکس است که اخیرا ۶ کشور دیگر هم برای ملحق شدن به آن دعوت شده اند. این گروه هم به دنبال جایگزین کردن ارز مشترکی به جای دلار تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

«حسام الدین ایناک» بر این باور است که چگونگی پایان یافتن جنگ اوکراین هم عامل مهمی در مشخص کردن ماهیت نظام جهانی آینده است. اگر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بتواند با وجود سختی ها به حضور خود در قدرت ادامه دهد نظام جهانی کنونی از هم فروخواهد پاشید و نظام جهانی جدیدی از زیر خاکستر جنگ اوکراین سربر خواهد آورد که چین نیز در آن از قدرت بالایی برخوردار خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    2 3
    نظام چند قطبی بهتر ازنظام تک قطبی است
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      درود بر نظام تک قطبی
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    ولی من به شخصه اصلا دوست ندارم توی نظم جدید روسیه قوی باشه ، روسیه باید همیشه خار و ذلیل و محتاج باشه
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    پاس آمریکایی جهت استفاده به جای دستمال توالت خریداریم!! خخخخخخخ
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    2 3
    به امید پیروزی قریب الوقوع ارتش آزادی بخش روسیه و شکل گیری جهان چند قطبی و مالیدن پوزهٔ یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش انحصارطلب به خاک!!!
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      بوی کباب به مشامت خورده...
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    اوکراین مدعی است که فرمانده ناوگان روسیه در دریای سیاه را کشته است اوکراین مدعی شده است که فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه را هفته گذشته در حمله موشکی بی سابقه به مقر نیروی دریایی در شبه جزیره کریمه کشته شده است.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اتفاقا اروپا با آمریکا متحد شد و جهان غرب یکصدا تر شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس