کد خبر 1529662
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
فوتبال نیازمند وارادت مدیرانی کاربلد و متخصص!؟

نحوه برگزاری مسابقات بیست و سومین دوره لیگ برتر آنقدر حیرت انگیز است که باعث اعتراض سرمربیان تیم های لیگ برتری شده تا یکی دیگر از ضعف‌های فوتبال کشورمان آشکار شود، نداشتن مدیرمتخصص و کاربلد!

به گزارش مشرق، بارها از بزرگان فوتبال کشورمان این جمله را شنیده بودیم:« آقای فوتبال آسیا هستیم» اما این گفته چند سالی است که با واقعیت‌های فوتبال کشورمان همخوانی ندارد. فوتبالی که با وجود داشتن علاقمندان میلیونی در مسیر پیشرفت و حرفه ای گری گام برنمی‌دارد، کاستی های زیادی در سخت افزار، زمین چمن و... داریم. کارلوس کی روش شاید اولین مربی خارجی بود که کمبودهای سخت افزاری فوتبال مان را مقابل چشمان ما قرار دارد و بارها به کنایه گفت:« اگر می‌گویم زمین چمن مناسب داشته باشید، نمی خواهم آن زمین را در جیبم بگذارم و بروم! فوتبال شما باید زمین چمن های مناسب داشته باشد.»

فوتبال نیازمند وارادت مدیرانی کاربلد و متخصص!؟

با حضور النصر عربستان و فوق ستاره های بین المللی در ورزشگاه آزادی بیشتر از قبل به حرف های کی روش فکر می‌کنیم. اینکه فوتبال کشورمان به جز عشق و هواداران میلیونی نیاز به سخت افزارهای مناسب دارد. زمین ناهموار چمن ورزشگاه در آن مسابقه باعث شرمساری بود با این حال اگر تحریم های ظالمانه علیه کشورمان نبود، شاید در زمینه سخت افزاری اینقدر از کشورهای حوزه خلیج فارس عقب نمی‌ماندیم اما نحوه برگزاری بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال نشان داد که فوتبال باشگاهی کشورمان به جز کمبودهای سخت افزاری نیازمند مدیرانی کاربلد، متخصص و با تجربه است. شیوه برنامه ریزی مسابقات لیگ برتر در یکی دو فصل اخیر عمق فاجعه را نشان می دهد. جایی که سازمان لیگ فوتبال از ارایه تقویمی سالیانه و منسجم عاجز شده است! این بی برنامگی و عجز در اعلام تقویم سالیانه برای فوتبال ملی و باشگاهی با رفتن کی روش بیشتر نمایان شد. چون آن پیرمرد پرتغالی اعتقادی عجیب به برنامه ریزی و اجرای منظم داشت مساله ای که در فوتبال کشورمان ما کیمیا شده است.

اگر به شیوه اعلام برنامه مسابقات لیگ برتر در دو سه فصل اخیر را نگاهی گذرا داشته باشید، خیلی چیزها متوجه می‌شوید. اینکه برنامه مسابقات سه هفته یکبار یا در بهترین حالت ۵ هفته یکبار اعلام می‌شود، ای کاش این اعلام برنامه قطره چکانی به درستی اجرا می‌شد و هر بار زمان یک مسابقه به دلایل مختلف دستخوش تغییرات نمی شد.

فوتبال نیازمند وارادت مدیرانی کاربلد و متخصص!؟

اوج این شلختگی برنامه مسابقات را در بیست و سومین دوره لیگ برتر شاهدیم جایی که ابتدا برنامه ۵ هفته ابتدایی مسابقات و زمان دربی پایتخت اعلام شد و بعد یکباره گفتند لیگ برتر یک هفته دیرتر شروع می شود! سپس برنامه جدید ۴ هفته ای اعلام کردند و زمان برگزاری دربی ۱۰۲ هم در هاله ای از ابهام قرار گرفت. اکنون هم که مسابقات هفته پنجم لیگ برتر به صورت نصفه و نیمه برگزار شده هنوز نمی‌دانیم که دربی ۱۰۲ پایتخت چه زمانی بین دو تیم پرسپولیس و استقلال برگزار می شود؟! هنوز این ماجرا را اهالی فوتبال هضم نکرده بودند که یکباره اعلام شد رقابت های هفته ششم لیگ برتر هم معوق شد!

این شیوه برنامه ریزی مسابقات لیگ برتر و تغییرات مکرر در آخر صدای سرمربیان تیم های مختلف را در آورده است. محمود فکری سرمربی تیم هوادار قبل از بازی با تراکتور گفت: اولین تیمی بودیم که تمرینات را شروع کردیم اما از این مساله متضرر شده ایم چون لیگ با وقفه هایی روبه رو شد و حتی زمان از سرگیری رقابت ها را هم نمی‌دانستیم تا بخواهیم برنامه برای شروع تمرینات بدهیم! کاش برنامه ریزی بهتری برای مسابقات داشته باشیم!

فوتبال نیازمند وارادت مدیرانی کاربلد و متخصص!؟

پاکو خمز سرمربی اسپانیایی تراکتور تبریز هم صراحتا از وضع برنامه ریزی مسابقات گلایه کرد و گفت من یک مربی خارجی هستم و به این شیوه برنامه ریزی لیگ شما عادت ندارم! مدام مسابقات تعطیل می شود.

محمد ربیعی سرمربی ذوب آهن هم گفت: اگر در لیگ یک تیم ۷ بازی کرده باشد و تیمی دیگر ۴ بازی جدول لیگ از نظر سیستم انگیزشی و روانی بهم می‌ریزد... اگر من جای سازمان لیگ بودم هفته پنجم را هم برگزار نمی‌کردم!

فوتبال نیازمند وارادت مدیرانی کاربلد و متخصص!؟

مجتبی حسینی سرمربی آلومینیوم اراک هم یکی دیگر از مربیان معترض به شیوه برنامه ریزی مسابقات لیگ برتر بود و گفت: «نمی دانم تیم هایی که در لیگ قهرمانان آسیا هستند و آنقدر هم پزش را می دهند، ما باید تاوانش را بدهیم؟ تخم دوزرده می کنند؟! اگر نمی توانند به آسیا نروند! اگر قرار است تیمی به آسیا برود و ما به خاطر این تیم ها ۲۰ روز یکبار بازی کنیم فوتبال را جمع کنیم. بگویند این ۳ تیم می روند و ما هم کنار بنشینیم و بازی هایشان را نگاه کنیم! این اتفاقات مسخره فقط در فوتبال ما می افتد که یک تیم در اوج آمادگی باشد، ۲۰روز تعطیلش کنند، یک بازی کنیم دوباره ۲۰ روز دیگر! برای چه؟ چون ۳ تیم در آسیا هستند. خب نروند! مگر کشورهای دیگر در آسیا و اروپا بازی نمی کنند؟»

این ها مشتی از خروار است، بخشی از صحبت های سرمربیان تیم های لیگ برتری در همین هفته پنجم که اگر پای دردل دیگر مربیان بنشینید شاید آنها هم گلایه های تندتری نسبت به این وضع برنامه ریزی مسابقات لیگ برتر داشته باشند. در گذشته مدام می‌گفتند حضور تیم هایی ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا مثل تیم ملی است و باید به آنها نگاه ملی داشته باشیم که در این رقابت ها بدرخشند اما سوال اصلی و مهم در این روزها این است آیا عربستان، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورهای آسیایی مثل ما هم مسابقات لیگ ندارند؟ آیا تیم امید کشورشان در بازی های آسیایی گوانگژوست و تیم های باشگاهی شان در لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارد؟ و فقط کشور ایران است که چنین شرایطی را تجربه می کند؟ آیا واقعا فقط کشور ما تیم امید و تیم ملی دارد؟ آیا لیگ آن کشورها نامنظم و آشفته است؟! جدول لیگ عربستان کاملا منظم است و همه تیم ها ۷ مسابقه برگزار کرده اند. آیا این نظم در برگزاری مسابقات لیگ عربستان هم به کریس رونالدو، نیمار و بنزما ربط دارد؟! آیا برای برنامه ریزی منظم مسابقات و داشتن تقویم سالیانه فوتبال هم باید هزینه های میلیاردی و کلان انجام بدهیم؟! آیا فقط بهتر است از متخصصان و مدیرانی کاربلد و با تجربه استفاده کنیم؟

فوتبال نیازمند وارادت مدیرانی کاربلد و متخصص!؟

بزرگ ترین مزیت فوتبال کشورمان داشتن نیروی انسانی متبحر در همه بخش هاست. بازیکنان بزرگی در عرصه فوتبال جهان و اروپا داشته ایم. مهدی طارمی، احسان حاج صفی و علیرضا جهانبخش جدیدترین های آنها هستند. حتی در زمینه سرمربی هم توانسته ایم مربیانی مثل فرهاد مجیدی را به کشور امارات منتقل کنیم تا از دانش فنی اش استفاده شود اما شاید در زمینه دانش و تخصص فوتبال نیاز شدیدی به داشتن مدیرانی متخصص و کاربلد داریم. شاید باید مدیرانی کاربلد و حرفه ای به فوتبال کشور وارد کنیم. مدیرانی که به جای بهانه های حیرت انگیز یک برنامه و تقویم مدون سالیانه برای فوتبال باشگاهی ما طراحی و اجرا کنند و فوتبال مان را در مسیر پیشرفت قرار بدهند. برنامه ریزی آشفته و قطره چکانی وشلخته فقط خسارت های اقتصادی به تیم ها وارد نمی‌کند بلکه زمینه ساز مصدومیت های بیشتر بازیکنان را فراهم می کند و از عمر مفید فوتبالیست های ما کم می‌کند.

کاش برای یکبار هم که شده مسئولان ورزش و فوتبال کشور تصمیم بگیرند در زمینه مدیریت اقدام به جذب مدیران خارجی کاربلد یا حداقل مشاورانی کنند تا به فوتبال ما یاد بدهند داشتن تقویم مناسب برای فوتبالی کشورمان آنقدرها هم دشوار نیست اما برای رسیدن به این مهم نیاز به مدیری کاربلد و متخصص داریم کسی که دغدغه اش فوتبال باشد و وقتی از او پرسیده می شود چرا مسابقات هفته ششم لغو شد نگوید چرا از ما بخاطر آوردن VAR برای بازی پرسپولیس و النصر تشکر نکردید؟! حداقل می‌توانیم از مدیر خارجی و کاربلد رک و راست سوال بپرسیم که آیا اصلا امکان داشتن تقویمی سالیانه برای فوتبال‌مان داریم حتی با این زمین های چمن ناهموار و هزار مشکل دیگری که داریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس