رمزگشایی از سفر مهم «اسد» به چین

سفر مهم بشار اسد به چین و تقویت روابط راهبردی دو کشور در سایه پروژه ارتباطی جدید آمریکا از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

به گزارش مشرق، سفر مهم رئیس جمهور سوریه به چین در شرایط کنونی بعد از اعلام پروژه آمریکا مبنی بر ایجاد خط ارتباطی میان هند و کشورهای حوزه خلیج فارس تا اروپا باعث شده توجه تحلیلگران بار دیگر به پروژه کمربند و جاده چین جلب شود.

رمزگشایی از سفر مهم «اسد» به چین

روزنامه القدس العربی در خصوص طرح آمریکا نوشت: طرحی که با حضور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست جی ۲۰ در هند اعلام شد فاقد ضمانت‌های اجرایی است. این طرح بلندپروازانه فاقد امکانات مادی لازم برای اجرایی شدن در آینده نزدیک و حتی در دراز مدت است. موانع پیش روی این طرح در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی در کشورهای عربی و دیگر کشورهای جهان بسیار زیاد است. شرایط کنونی بین المللی نامشخص بوده و درگیری‌ها و رقابت‌ها در آینده بر سر پایگاه‌های اقتصادی و گذرگاه‌های فرامرزی خواهد بود. یکی از اهداف این طرح آمریکا محاصره پروژه کمربند و جاده چین و پروژه روسیه با همکاری ایران (گذرگاه جنوب-شمال بین ایران و روسیه) که چه بسا در آینده به بنادر سوریه در دریای مدیترانه از طریق عراق و یا حتی بنادر ترکیه تا کشورهای اتحادیه اروپا برسد، است.

رمزگشایی از سفر مهم «اسد» به چین

روزنامه رأی الیوم در خصوص سفر بشار اسد به چین نوشت: این سفر در حالی انجام می‌شود که جهان شاهد ترسیم نشانه‌های یک نظام بین المللی جدید است. موضع گیری چین در قبال جنگ علیه سوریه یک تحول بزرگ در سیاست خارجه این کشور به شمار می‌رود و همین مسأله باعث شده چین وارد مقوله‌های بزرگ‌تر بین المللی شود.

این کشور توانسته طی ۲ دهه اخیر خود را به عنوان رقیب اقتصادی بزرگ آمریکا در زمینه‌های مختلف معرفی کند تا بتواند از این رهگذر سیاست‌های توسعه طلبانه کشورهای غربی که برپایه جنگ افروزی و ایجاد آشوب بنا شده مهار کند. بحران سوریه یکی از دروازه‌هایی بود که چین توانسته از طریق آن وارد این معرکه شود. اعلام پروژه کمربند و جاده چین باردیگر توجه‌ها را به سمت موقعیت حساس جغرافیایی سوریه در متصل کردن غرب به شرق و خطر بزرگ برای هژمونی لیبرالیسم و سلطه جویی آمریکا جلب کرد. اعلام پروژه خط ارتباطی هند تا کشورهای خلیج فارس و اروپا از سوی آمریکا تنها با هدف نظامی کردن منطقه و هدف قرار دادن منافع چین صورت گرفته است.

رمزگشایی از سفر مهم «اسد» به چین

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص سفر رئیس جمهور سوریه به چین نوشت: روابط تاریخی میان سوریه و چین طی دهه اخیر مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار داشته است. همان طور که روابط دو کشور ۴۰ سال قبل از آغاز جنگ در سوریه مستحکم و تنگاتنگ بوده چین تلاش کرده این روابط را در بحبوحه جنگ نیز حفظ کرده و از نظام حاکم بر سوریه حمایت کند. این کشور هشت بار علیه قطعنامه‌های بین المللی ضد دمشق از وتو استفاده کرده است. البته نباید از این نکته غافل بود که دیگر همپیمانان سوریه مانند ایران و روسیه و محور مقاومت حمایت‌های گسترده مستقیم و غیرمستقیم نظامی از سوریه به عمل آورده‌اند.

ایران نقش فعالی در حمایت‌های اقتصادی از سوریه در سایه تحریم دمشق و سرقت منابع نفتی این کشور توسط آمریکا ایفا کرده است. توجه سوریه به چین از حیث ورود به مرحله بازسازی این کشور و توان گسترده چین برای ورود به این مقوله است.

رمزگشایی از سفر مهم «اسد» به چین

روزنامه سوری الثوره در خصوص این سفر نوشت: اهمیت سفر بشار اسد به چین تنها از باب اینکه این کشور حامی دمشق در جنگ علیه تروریسم بوده و یا اینکه برای دفاع از حقوق سوریه در شورای امنیت از حق وتو استفاده کرده نیست، بلکه برآمده از دیدگاه‌های مشترک دو کشور در قبال تحولات جهان و حرکت به سمت ایجاد یک نظام چندقطبی است چرا که ایجاد چنین جهانی به نفع منافع دو کشور و منطقه به شمار می‌رود.

نقش چین در عرصه بین الملل برای رویارویی با سلطه جویی های آمریکا در حال پررنگ شدن است و همین مسأله توجه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی را به خود جلب کرده است. طرح‌های چین از جمله پروژه کمربند و مسیر اعلام شده از سوی این کشور و همچنین گسترش گروه بریکس نقش مهمی در کنار زدن هژمونی آمریکا ایفا می‌کند.

رمزگشایی از سفر مهم «اسد» به چین

روزنامه لبنانی البناء در خصوص سفر مهم بشار اسد رئیس جمهور سوریه به چین نوشت: این تحول یک رویداد تاریخی در عرصه منطقه و بین الملل به شمار می‌رود. در جریان این سفر توافقنامه پیوستن سوریه به طرح کمربند و جاده چین امضا شد. رئیس جمهور چین در این دیدار بر ضرورت تقویت روابط میان دو کشور تاکید و اعلام کرد که کشورش از پیوستن دمشق به سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند.

رمزگشایی از سفر مهم «اسد» به چین

روزنامه یمنی المسیره با اشاره به رژه نظامی باشکوه نیروهای مسلح این کشور در سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر نوشت: رژه نظامی نیروهای مسلح یمن که طی روز پنجشنبه برگزار شد بزرگترین و گسترده‌ترین رویداد نظامی در تاریخ یمن به شمار می‌رود که پیام‌های مهمی برای اشغالگران و متجاوزان دارد مبنی بر اینکه یمن بعد از انقلاب ۲۱ سپتامبر قابل شکست و تسلیم نیست. این رژه نظامی تنها یک مانور و نمایش به شمار نمی‌رود بلکه تقویت کننده مبانی انقلاب یمن و مسیر تاریخی جدید این کشور در سایه تحولات منطقه و جهان و مبارزه با دشمن صهیونیستی محسوب می‌شود.

رمزگشایی از سفر مهم «اسد» به چین

روزنامه العربی الجدید در خصوص تحولات منطقه قره باغ نوشت: مذاکرات جاری میان جمهوری آذربایجان و ارامنه ساکن منطقه قره باغ نتوانست به نتایج ملموس و مطلوب در خصوص مسأله عفو و تضمین‌های امنیتی دست پیدا کند. این در حالیست که جمهوری آذربایجان به پیشروی‌های خود در قره باغ ادامه داده و تا نزدیکی مرکز آن رسیده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس